bronquote:AMSTERDAM - Al 33 jaar is commissaris Ad Smit werkzaam als politieagent in een veranderde stad, Amsterdam. In 1976 begon hij als wachtcommandant bij het toenmalige bureau Leidseplein, nu werkt de districtchef voor Amsterdam-Oost en Zuid-Oost. Wat hem momenteel het meest opvalt? "Autochtonen zijn het wangedrag van Marokkaanse jongeren zo zat dat ze dreigen naar de honkbalknuppel te grijpen."
"Autochtonen maken zich zorgen over allochtonen", stelt commissaris Smit in dagblad De Pers. "Ik vind dat vaak te kort door de bocht, beoordelen op uiterlijk. In Oost merk ik dat de verhoudingen soms hard zijn. Dat bepaalde groepen open tegen mij praten over 'de klotemarokkanen'. Dan zeg ik: ja jongen, dat kun je nou wel roepen, maar weet je ook waarover je het hebt?"
Smit heeft om Oost iets van 19.000 Marokkaanse wonen. "Als die allemaal één misdrijf per jaar zouden plegen, had ik nooit de cijfers die ik nu had. Dus dat is onzin", stelt de politichef. "Ze vallen meer op, die Marokkaanse groepen."
Het beperkt zich nog tot mopperen, heeft Smit geconstateerd. "Het moment dat de handjes gaan wapperen, op het moment dat men collectief dingen zou organiseren tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Dan gaat het mis, dan grijp ik in. Wanneer ik als politichef zou weten dat een groep zich organiseert om een andere aan te pakken, pak ik ze allemaal op."
Vertelquote:
quote:In Oost geen Marokkanenprobleem?
‘We hebben natuurlijk wel last met ze. Vooral die zogenaamde Italiaanse methode, dat beroven met die scootertjes, is er erg geliefd. Gemiddeld gebeurt het een of twee keer per week. Dat doen vooral jonge Marokkanen, zo simpel is het. Ik kan er ook geen eskimo’s van maken.’
quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:21 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Begrijp ik het nou goed dat meneer de districtchef de autochtonen wil inpakken i.p.v. de Marokkanen? Waarom niet gewoon beide. Je moet toch ook wat doen om een stukje onvrede weg te nemen.
Wat vinden jullie?
Het merendeel allochtonen dat ik ken van zien en in de buurt, gedraagt zicht op zijn zachts gezegd asociaal.quote:
Ik vind dat je nogal selectief quote. Als je dit stukje er gewoon bij had gequote, komt het artikel heel anders over:quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:21 schreef Mylene het volgende:
[..]
Begrijp ik het nou goed dat meneer de districtchef de autochtonen wil inpakken i.p.v. de Marokkanen? Waarom niet gewoon beide. Je moet toch ook wat doen om een stukje onvrede weg te nemen.
Wat vinden jullie?
quote:Begin dit jaar heb ik de korpsleiding op de hoogte gesteld: de reactie van autochtonen op Marokkanen is heftig, er moet wat worden gedaan. Nou, daar hebben we ook fors op ingegrepen. We hebben tientallen van die rovers aangehouden. En intussen hebben we extra opgelet – vooral de buurtregisseurs – of het met die autochtonen niet echt uit de hand liep. Maar als je het probleem wegneemt, zie je hun reacties ook wegebben.
Niet hoor. Ik heb het artikel van de Telegraaf overgenomen, niet van de Pers.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:34 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Ik vind dat je nogal selectief quote. Als je dit stukje er gewoon bij had gequote, komt het artikel heel anders over:
[..]
Kan-ie ''als politiechef'' niets ondernemen tegen de veroorzakers van die onvrede, in plaats van zalvende praatjes af te steken? Immers:quote:Het moment dat de handjes gaan wapperen, op het moment dat men collectief dingen zou organiseren tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Dan gaat het mis, dan grijp ik in. Wanneer ik als politichef zou weten dat een groep zich organiseert om een andere aan te pakken, pak ik ze allemaal op."
quote:Begin dit jaar heb ik de korpsleiding op de hoogte gesteld: de reactie van autochtonen op Marokkanen is heftig, er moet wat worden gedaan. Nou, daar hebben we ook fors op ingegrepen. We hebben tientallen van die rovers aangehouden. En intussen hebben we extra opgelet – vooral de buurtregisseurs – of het met die autochtonen niet echt uit de hand liep. Maar als je het probleem wegneemt, zie je hun reacties ook wegebben.
Ok, dan quote de Telegraaf dus selectief. Wat een verrassing.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:37 schreef Mylene het volgende:
[..]
Niet hoor. Ik heb het artikel van de Telegraaf overgenomen, niet van de Pers.
Kijk eens naar de berichtgeving in de media, gaat alleen maar over allochtonen die asociaal zijn. Terecht dat men er onderhand klaar mee is. Spijker in een plank en lekker het land uit rammen wordt uiteindelijk het gevolg.quote:
Ja, het Amsterdamse uitgaansleven wordt ook verpest door bepaalde Marokkaanse jongeren die vinden dat ze het recht hebben om vrouwen rakelings met hun handen te betasten. Als je ze negeert kan je in elkaar gebeukt worden. Het vreemde is dat je dan te horen krijgt dat je je niet provocerend moet kleden. Kortom, dat jij je maar moet aanpassen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:37 schreef MrX1982 het volgende:
Misschien moeten die honkbalknuppels maar eens opgepakt worden. Het kan toch niet zo zijn dat een stel snotapen je leefomgeving verpesten.
Briljant hoor. De politie gaat eens handhaven als de autochtonen 'racistische' neigingen gaan krijgen.quote:‘Dat ze zich zorgen maken over allochtonen. Ik vind dat vaak te kort door de bocht, beoordelen op uiterlijk. In Oost merk ik dat de verhoudingen soms hard zijn. Dat bepaalde groepen open tegen mij praten over ‘die klotemarokkanen’. Dan zeg ik: ja jongen, dat kun je nou wel roepen, maar weet je ook waarover je het hebt? Ik heb in Oost iets van 19.000 Marokkaanse mensen wonen. Als die allemaal één misdrijf per jaar zouden plegen, had ik nooit de cijfers die ik nu had. Dus dat is onzin. Ze vallen meer op, die Marokkaanse groepen. Ze clusteren bij elkaar op straat. Om zich sterker te maken. En dat ziet men gewoon voor z’n ogen gebeuren. Maar dat zijn er twintig of dertig en niet die duizenden die gewoon aan het werk zijn.’
‘Ook op buurtbijeenkomsten hebben mensen het over ‘kut-Marokkanen’. En ze roepen het op straat, naar de Marokkanen zelf. En bij opstootjes. Dat ze tegen ons schreeuwen vanaf de zijlijn: als je nou niet ingrijpt, dan doen we het zelf wel, op een andere manier, dan komen de honkbalknuppels tevoorschijn. Dat heb ik zelf geconstateerd, mijn oren zijn nog goed. En dat accepteren we niet hè, dat is eigenrichting. Tot op heden hebben we het weten te regelen, te beëindigen. Begin dit jaar heb ik de korpsleiding op de hoogte gesteld: de reactie van autochtonen op Marokkanen is heftig, er moet wat worden gedaan. Nou, daar hebben we ook fors op ingegrepen. We hebben tientallen van die rovers aangehouden. En intussen hebben we extra opgelet – vooral de buurtregisseurs – of het met die autochtonen niet echt uit de hand liep. Maar als je het probleem wegneemt, zie je hun reacties ook wegebben.’
Ja dat is de omgekeerde wereld en wat je aan al die wijkagenten, buurtregisseurs, jeugdhonken, snoepreisjes etc hebt is me een raadsel want tot een oplossing van de problemen lijkt het ook niet te leiden.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:40 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ja, het Amsterdamse uitgaansleven wordt ook verpest door bepaalde Marokkaanse jongeren die vinden dat ze het recht hebben om vrouwen rakelings met hun handen te betasten. Als je ze negeert kan je in elkaar gebeukt worden. Het vreemde is dat je dan te horen krijgt dat je je niet provocerend moet kleden. Kortom, dat jij je maar moet aanpassen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |