abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71777791
All,

Vanaf januari 2004 tot en met oktober 2006 ben ik woonachtig geweest te London UK. Uiteraard had het geen zin mijn (toen nog) ziekenfonds door te laten lopen, aangezien ik dan om de zoveel tijd weer terug moest zijn in Nederland om daadwerkelijk verzekerd te blijven. Ik heb toen mijn ziekenfonds opgezegd en ben naar de andere kant van de Noordzee verhuisd.

Binnen de EU is het niet verplicht om je uit te schrijven, dat heb ik ook niet gedaan. Inmiddels is per 1 januari 2006 de zorgverzekering verplicht geworden. Nadat ik terug ben gekomen van mijn 'avontuur' in London in oktober 2006, heb ik mij dus opnieuw moeten verzekeren bij een zorgverzekeraar.
Nu komt het dus, want men heeft mij een boete opgelegd van 130% van de nominale premie voor de basisverzekering per maand. Dat komt dus neer op ongeveer 1200 EUR voor de 10 maanden dat ik niet verzekerd was.
Nou snap ik de CVZ (College voor zorgverzekeringen) heel goed, want er zijn natuurlijk mensen die onverzekerd rondlopen en dat kan niet. Maar het kan toch niet zo zijn dat ik dit bedrag moet betalen terwijl ik niet eens in Nederland woonachtig was? Wat denken jullie hiervan?
Ik heb nog geen rechtsbijstandverzekering o.i.d. maar zit er nu toch echt aan te denken om er binnenkort een af te sluiten, denk erover om dit bij Interpolis af te sluiten. Maar ik ga natuurlijk niet melden dat ik misschien binnenkort een zaak heb lopen, lijkt mij. Of is het juist beter dit te melden zodat ze er wel van op de hoogte zijn?

Hopelijk hebben jullie wat advies voor mij.

Thanks and cheers!

[ Bericht 2% gewijzigd door Nyoko op 11-08-2009 00:45:39 ]
pi_71777935
Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb gedurende mijn periode in het buitenland mijn Nederlandse verzekering aangehouden. Ik heb daar spijt van gehad want een vergelijkbare zorgverzekering in het buitenland was ongeveer 400 euro voor een jaar.
pi_71778023
Wat betreft het inschakelen van een rechtsbijstandverzekering let op de "wachttijd"

Zie hieronder een voorbeeld

Wachttijd
5.1 DAS verleent geen rechtsbijstand als het geschil zich
heeft voorgedaan binnen drie maanden na de
ingangsdatum van de dekking. In geval van een
arbeidsrechtelijk geschil is deze termijn zes maanden en
in een geschil over onteigening twaalf maanden.
5.2 De wachttijd geldt op overeenkomstige wijze voor een
na de ingangsdatum van de verzekering afgesloten
aanvullende dekking.
5.3 Deze wachttijd geldt niet als deze verzekering direct
aansluit op een soortgelijke verzekering waaraan de
verzekerde bij voortbestaan dezelfde rechten had
kunnen ontlenen

Met andere woorden : als er iets binnen 3 maanden gebeurt nadat de verzekering is afgesloten kun je niets claimen, laat staan dat ze in aktie komen voor iets wat al speelt op het moment dat de verzekering is afgesloten (of je moet al een rechtbijstandverzkering met dezelfde voorwaarden hebben en gewoon overstappen maar dat geldt zo te lezen niet voor jou)..

[ Bericht 10% gewijzigd door trovey op 11-08-2009 00:30:21 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_71778125
Je kan toch bij CVZ aangeven/bewijzen dat je op dat moment in het buitenland woonde?
pi_71778417
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 00:20 schreef trovey het volgende:
Met andere woorden : als er iets binnen 3 maanden gebeurt nadat de verzekering is afgesloten kun je niets claimen, laat staan dat ze in aktie komen voor iets wat al speelt op het moment dat de verzekering is afgesloten (of je moet al een rechtbijstandverzkering met dezelfde voorwaarden hebben en gewoon overstappen maar dat geldt zo te lezen niet voor jou)..
Ik ben hier wel van op de hoogte, zal niet binnen de 3 maanden worden.
Maar Ik geloof wel dat ik een verzekering kan afsluiten, ook al speelt dit wat langer. Misschien iemand die hier wat meer vanaf weet?
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 00:25 schreef Niek. het volgende:
Je kan toch bij CVZ aangeven/bewijzen dat je op dat moment in het buitenland woonde?
Ik heb het moederbedrijf waar ik voor werkte gevraagd mij een document toe te sturen, waarin staat dat ik werkzaam ben geweest in die periode bij hen.
Dat komt in ieder geval binnen een maand aan.
pi_71778550
http://www.verzekeringen-(...)rzekering/unigarant/

en dan met name deze zin

Niet verzekerd is:
geschillen die al bestonden vóór de verzekering werd afgesloten of die op dat moment logischerwijs te verwachten waren;

Lijkt me toch wel duidelijk...jouw probleem met de zorgverzekering speelt nu al dus als je de zaak wel claimt als je de verzekering hebt afgesloten (ook al is dat na 3 maanden) dan geven ze volgens mij niet thuis als ik dit zo lees.

[ Bericht 58% gewijzigd door trovey op 11-08-2009 00:54:49 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_71778568
als je rechtsbijstand afsluit vragen ze altijd of er al een geschil loopt. zo ja dan gaan ze je niet helpen daarmee(maar je zou het kunnen na vragen natuurlijk).
bij ons is de rechtbijstand toch een aantal keer goed van pas gekomen.
we hadden een hele strijd gehad met essent en ineens was alles geregeld toen rechtbijstand de zaak overnam.
mama van 3 kids!
pi_71780704
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 00:11 schreef Nyoko het volgende:
Binnen de EU is het niet verplicht om je uit te schrijven, dat heb ik ook niet gedaan.....
niet verplicht om je uit te schrijven bij je ziektekostenverzekering of bij je GBA?

volgens mij ben je dat voor beiden namelijk wel verplicht!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 08:04:04 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71781044
Als je ingeschreven bent in NL ben je ook verplicht je te verzekeren. Dat jij gedurende die tijd ergens anders woont doet volgens mij niets af aan die plicht.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:07:51 #10
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_71781728
A) Als je nu een rechtbijstand verzekering afsluit dan gaat deze je niet helpen met deze zaak
B) Als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft ben je verplicht je uit te schrijven uit het GBA. Ik heb geen idee waarom je denkt dat dat niet zou moeten, maar dat klopt dus niet. Als je je niet op tijd uitschrijft ga je inderdaad problemen zoals dit krijgen.

Had je wel een ziektekosten verzekering in Engeland? Zo ja, dan zou je kunnen proberen om hiervan de gegevens naar het CVZ te sturen. Als de dekkingen een beetje overeenkomen met een nederlandse zorgverzekering dan heb je misschien een kans dat ze die engelse verzekering ook accepteren...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:15:51 #11
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_71781832
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 08:04 schreef karr-1 het volgende:
Als je ingeschreven bent in NL ben je ook verplicht je te verzekeren. Dat jij gedurende die tijd ergens anders woont doet volgens mij niets af aan die plicht.
Als je in het buitenland werkt moet je je daar verzekeren (zelfs al woon je in Nederland). Wat je wel moet doen, is in Nederland aangeven dat je in het buitenland verzekerd bent (omdat je daar werkt). Dan krijg je een speciale polis, die praktisch niets kost, waardoor hier gemaakte kosten worden verrekend met je buitenlandse verzekering.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:17:01 #12
152789 karr-1
pi_71781847
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 09:15 schreef Tokus het volgende:

[..]

Als je in het buitenland werkt moet je je daar verzekeren (zelfs al woon je in Nederland). Wat je wel moet doen, is in Nederland aangeven dat je in het buitenland verzekerd bent (omdat je daar werkt). Dan krijg je een speciale polis, die praktisch niets kost, waardoor hier gemaakte kosten worden verrekend met je buitenlandse verzekering.
Ah oke dat wist ik dan weer niet. Thanks.....
pi_71782612
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 09:15 schreef Tokus het volgende:

[..]

Volgens de medewerker die ik toendertijd gesproken heb was dat niet het geval. Zij heeft mij geadviseerd om mij uit te schrijven aangezien zij het buitenland niet dekken (behalve vakanties).
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:01:07 #14
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_71782647
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 09:59 schreef Nyoko het volgende:

[..]

Volgens de medewerker die ik toendertijd gesproken heb was dat niet het geval. Zij heeft mij geadviseerd om mij uit te schrijven aangezien zij het buitenland niet dekken (behalve vakanties).
Raar. Ik heb van 2004 t/m 2 maanden geleden in Belgie gewerkt, en moest me dus in Belgie verzekeren.

Maar goed, ik woonde wel in Nederland, jij niet. Maar als jij je uitgeschreven hebt en dus niet in Nederland woonde lijkt het me niet dat een Nederlandse verzekering daar nu nog premie over mag gaan eisen.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:05:12 #15
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_71784009
Je dient je uit te schrijven uit de GBA wanneer je voor langere tijd naar het buitenland vertrekt. Deze periode is uit mijn hoofd minimaal een half jaar. Dat je dat hebt nagelaten, kan je nog wel heel wat meer problemen opleveren, bijvoorbeeld met (gemeente)belastingen. Die boete is dus ook terecht, je woonde namelijk wel in Nederland (GBA is daarbij leidend).
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_71784154
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:05 schreef ikbenik het volgende:
Je dient je uit te schrijven uit de GBA wanneer je voor langere tijd naar het buitenland vertrekt. Deze periode is uit mijn hoofd minimaal een half jaar. Dat je dat hebt nagelaten, kan je nog wel heel wat meer problemen opleveren, bijvoorbeeld met (gemeente)belastingen. Die boete is dus ook terecht, je woonde namelijk wel in Nederland (GBA is daarbij leidend).
Denk dat het met de belastingen wel snor zit, was toen nog bij mn ouders ingeschreven.
Inderdaad, achteraf gezien is het niet slim geweest. In eerste instantie was het ook niet de bedoeling om voor zo een lange tijd te vertrekken. Maar goed, dat is allemaal achteraf gezien.
Wil weten of ik dus in mn recht sta de, vanaf 1 jan 2006, verplichte zorgverzekering niet te betalen.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:18:32 #17
152789 karr-1
pi_71784325
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:11 schreef Nyoko het volgende:
Wil weten of ik dus in mn recht sta de, vanaf 1 jan 2006, verplichte zorgverzekering niet te betalen.
Ik vrees van niet dus, maar ik hoop voor je dat het lukt.
pi_71784923
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:18 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik vrees van niet dus, maar ik hoop voor je dat het lukt.
Dank je, hopelijk helpt de werkgeversverklaring.
Bedoel het is niet zo dat ik dit bewust gedaan heb, maar ja men probeert natuurlijk op allerlei manieren geld af te troggelen van de werkende consument, dat vind ik gewoon onterecht.
De zaak is nog niet naar het gerechtshof, ik heb alleen een acceptgiro ontvangen. Heeft het nog zin om een rechtbijstandverzekering af te sluiten?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:45:07 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_71785031
Rechtsbijstandverzekering afsluiten heeft altijd zin, alleen niet meer voor deze zaak.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:47:04 #20
152789 karr-1
pi_71785078
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:45 schreef Sjeen het volgende:
Rechtsbijstandverzekering afsluiten heeft altijd zin, alleen niet meer voor deze zaak.
Precies
pi_71785191
Je staat wel degelijk in je recht als je kunt aantonen dat jij niet in Nederland woonde in de periode van 01-01-06 t/m 01-10-2006.
Je GBA inschrijving is is tegenstelling tot wat meerdere malen wordt beweerd, NIET doorslaggevend voor een verplichte zorgverzekering. Dit wordt hoogstens al leidraad gebruikt, ze zien dat jij ingeschreven stond in de GBA en gaan er van uit dat jij inderdaad in Nederland woonde. Er zijn andere factoren die een grotere rol spelen voor het vaststellen op het recht op de zorgverzekering.

Als jij inkomen van een buitenlandse werkgever ontvangt, vervalt je recht op de Nederlandse zorgverzekering. Het maakt hierbij niet eens uit waar je woont, zelfs als je nog in NL woont heb je al geen recht meer op de Zorgverzekering.
Stuur dus bewijsdocumenten op waar uit blijkt dat jij in de periode waarop de boete is opgelegd, in het buitenland verbleef. Evt. zou je nog aan je toenmalige verzekeraar in de UK een E-104 formulier kunnen aanvragen.
Als je niet tot oktober hebt gewerkt, kun je ander bewijsmateriaal bijsturen waaruit blijkt dat je tot die periode in de UK hebt gewoond, zoals een huurcontract, je vliegticket terug, uitschrijving (als je daar al ingeschreven was) uit het gemeenteregister. Je moet in ieder geval kunnen aantonen dat je daar langdurig verblijf hebt gevoerd, dat je je daar echt gevestigd had.

Je moet je uitschrijven uit de GBA als je langer dan 8 maanden in een jaar in het buitenland verblijft, niet noodzakelijk aaneengesloten.

Denk dat je als je bewijsstukken opstuurt je bezwaar als gegrond wordt verklaard, geef je goede kans.
pi_71785202
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:50 schreef Syytön het volgende:
Je staat wel degelijk in je recht als je kunt aantonen dat jij niet in Nederland woonde in de periode van 01-01-06 t/m 01-10-2006.
Je GBA inschrijving is is tegenstelling tot wat meerdere malen wordt beweerd, NIET doorslaggevend voor een verplichte zorgverzekering. Dit wordt hoogstens al leidraad gebruikt, ze zien dat jij ingeschreven stond in de GBA en gaan er van uit dat jij inderdaad in Nederland woonde. Er zijn andere factoren die een grotere rol spelen voor het vaststellen op het recht op de zorgverzekering.

...

Je moet je uitschrijven uit de GBA als je langer dan 8 maanden in een jaar in het buitenland verblijft, niet noodzakelijk aaneengesloten.

Denk dat je als je bewijsstukken opstuurt je bezwaar als gegrond wordt verklaard, geef je goede kans.
Bedankt Syytön, hier heb ik wat aan.
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:45 schreef Sjeen het volgende:
Ok dat is minder, wil er inderdaad wel 1 afsluiten.
Maar is het niet zo dat wanneer dit al bij de kantonrechter zou liggen dat ik dan geen gebruik zou kunnen maken van de rechtsbijstandverz?

[ Bericht 41% gewijzigd door Nyoko op 11-08-2009 12:20:18 ]
pi_71786929
Heb je eigenlijk wel gereageerd op de mogelijkheid tot reageren die je krijgt bij het opleggen van de boete?

Want je zegt dat je al een acceptgiro hebt gekregen, dat betekend dus eigenlijk dat je boete min of meer definitief is.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:00:42 #24
152789 karr-1
pi_71787126
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:50 schreef Nyoko het volgende:

Ok dat is minder, wil er inderdaad wel 1 afsluiten.
Maar is het niet zo dat wanneer dit al bij de kantonrechter zou liggen dat ik dan geen gebruik zou kunnen maken van de rechtsbijstandverz?
RBV kent altijd een wachttermijn, zodat je niet voor een al lopende zaak snel even een verzekering kunt afsluiten. Meestal iets van 3 maanden of zo. Daarnaast is het zo dat als je al een zaak hebt lopen, je niet na een paar maanden als nog met de verzekering aan kunt komen.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:01:13 #25
152789 karr-1
pi_71787140
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:50 schreef Syytön het volgende:

Als jij inkomen van een buitenlandse werkgever ontvangt, vervalt je recht op de Nederlandse zorgverzekering. Het maakt hierbij niet eens uit waar je woont, zelfs als je nog in NL woont heb je al geen recht meer op de Zorgverzekering.
Stuur dus bewijsdocumenten op waar uit blijkt dat jij in de periode waarop de boete is opgelegd, in het buitenland verbleef. Evt. zou je nog aan je toenmalige verzekeraar in de UK een E-104 formulier kunnen aanvragen.
Als je niet tot oktober hebt gewerkt, kun je ander bewijsmateriaal bijsturen waaruit blijkt dat je tot die periode in de UK hebt gewoond, zoals een huurcontract, je vliegticket terug, uitschrijving (als je daar al ingeschreven was) uit het gemeenteregister. Je moet in ieder geval kunnen aantonen dat je daar langdurig verblijf hebt gevoerd, dat je je daar echt gevestigd had.

Heb je hier een bron voor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')