abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71735451
Overweeg via thuisstudie een MBO opleiding richting welzijn te gaan doen. Gaat om SPW4, een populaire studie voor tieners dus. Ik ben echter 25.

HBO is voor mij niet weggelegd, ik moet fulltime blijven werken en met bijvoorbeeld MWD of SPH moet je vanaf aanvang studie een relevante werkplek hebben die ik niet ga vinden. Verder heb ik enkel mavo dus zou dan ook de gok moeten nemen met een 21+ toets.
Vandaar mijn plan om MBO te doen, werk te vinden hierna en daarna door te stromen naar HBO.

Echter, met stages en dergelijke, kiezen instellingen niet veel sneller voor een 16 jarige dan voor een (dan inmiddels) 27 jarige? Ik voel me wel erg oud om nog met MBO te starten, zeker vanwege het risico dat stage niet te vinden zal zijn omdat ik word afgebluft door jongere kandidaten.
Iemand ervaring hiermee? Wil eindelijk eens mijn hart volgen en toch de zorg/welzijn in.
Proud property of hollander172
pi_71735657
Doe gewoon 21 jaar ouder toelatingtest en ga hbo doen, en dan een avondopleiding.
Je bent idd te oud voor mbo, met mbo kan je ook geen echt redelijk betaalde baan krijgen in die sector, dan nemen ze liever eenn jonger iemand aan als dat goedkoper is, stages zijn kut, ze behandelen je als oud vuil en betalen vaak geen cent.
Je leert ook amper wat je moet leren en wordt volop bureaucratisch van het kastje naar de muur gestuurd als je alleen al een eenvoudige vraag hebt op het mbo.
hbo wordt trouwens ook overschat als jij het serieus neemt en alles netjes bijhoudt dan is het eenvoudig te combineren met werk.
succes
pi_71735735
Dat is het punt nu juist. De HBO opleidingen die mijn interesse hebben vereisen een relevante baan vanaf aanvang studie als je het deeltijd doet. En die baan heb ik niet en ga ik (zeker nu) ook niet vinden
Vandaar dat ik MBO overwoog.

Superirritant dit, ik wil heel graag doorleren maar aan alle opleidingen die ik leuk vind zitten dit soort haken en ogen
  zondag 9 augustus 2009 @ 16:42:44 #4
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71735779
In jouw situatie zou ik proberen het colloquium doctum te halen van een hogeschool en vervolgens je studie in deeltijd te doen. Het in deeltijd doen van je studie geeft de mogelijkheid om full-time te blijven werken. Daarnaast beschikken studenten (denk bijv. aan leden van een studie/studentenvereniging) en docenten van een hogeschool of universiteit vaker over een netwerk, waardoor je makkelijker een stageplaats kunt vinden. Het kost wat meer inzet, maar een diploma van een instelling dat hoger onderwijs aanbiedt staat toch net even leuker op je cv.
quote:
De HBO opleidingen die mijn interesse hebben vereisen een relevante baan vanaf aanvang studie als je het deeltijd doet. En die baan heb ik niet en ga ik (zeker nu) ook niet vinden
Vandaar dat ik MBO overwoog
Ik denk dat je deeltijd met duaal verward.
pi_71735958
Daar is vast wel wat mogelijk neem anders ff contact op met die scholen en vertel over je situatie.
pi_71736122
quote:
Echter, met stages en dergelijke, kiezen instellingen niet veel sneller voor een 16 jarige dan voor een (dan inmiddels) 27 jarige? Ik voel me wel erg oud om nog met MBO te starten, zeker vanwege het risico dat stage niet te vinden zal zijn omdat ik word afgebluft door jongere kandidaten.
Zolang je een goede instelling hebt, zullen stagiaires alleen maar gezien worden als goedkope krachten. Aangezien je een stagevergoeding krijgt niet gerealateerd aan leeftijd maakt het geen kut uit of je nu 18 bent of 27....
I'm not the man you think I am!
pi_71736235
Het 'voordeel' voor jouw situatie is wel dat stages in deze sector toch nooit betaald zijn, dus ze hoeven voor jou niet meer te betalen dan een 16-jarige. Verder ben je ouder, dus waarschijnlijk ook wat serieuzer Neem eens contact op met een instelling in de buurt en vraag of er interesse is.
pi_71737171
Okee, dingen om te doen zijn dus:
-Informeren bij hogescholen hoe het zit met die relevante functie en of daar nog in te bemiddelen is. In dat geval zal ik mijn studie pas september 2010 kunnen starten in verband met huidige functie en plannen.
-Informeren bij GGZ instellingen of er onderscheid wordt gemaakt tussen 16 jarigen en 27 jarigen. Ik weet dat stagevergoeding nihil is. Is geen probleem, te ondervangen met spaargeld en bijvoorbeeld 3 dagen pw stage en 2 dagen gewoon baantje.

Thanks voor de tips tot dusver! Ik zal hoe dan ook ogen openhouden om te bekijken of er misschien nog een andere studie voldoet aan mijn interesse. Ik heb enorm veel zin om weer te leren, sta voor mijn gevoel echt stil en dat is gewoonweg kut. Ben momenteel al blij met een cursus Spaans denk ik
pi_71757946
tvp
pi_71758501
Wat er inderdaad gezegd wordt: duaal niet met deeltijd verwisselen.

Maar dan nog, niet geschoten is altijd mis. Informeer bij bedrijven waar jij jezelf wel ziet werken (al dan niet later met opleiding en meer ervaring) en doe je verhaal.

Zeg dat je in de zorg wilt werken, er graag een duale/deeltijd opleiding bij wilt volgen en op deze manier beide kanten van het mes wilt slijpen als het ware:

je opleiding aanvullen met praktijkervaring door meteen in die sector aan de slag te gaan
je werk steeds meer uit kunnen diepen door de dingen die je op je opleiding leert

als je overkomt als een gemotiveerde en eerlijke man en verder een interessante CV hebt waarin je iig aantoont niet vies te zijn van werken en niet al te jobhopperig lijkt, dan zou ik dat zeker proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen..
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')