Sjibble | zondag 9 augustus 2009 @ 03:42 |
Ik heb begrepen dat een luie motor vooral te danken is aan het zuinig rijden (lage toeren, 50 in zn 5). Nou weet ik niet wat de vorige eigenaar er mee deed, maar hij voelt nogal lui aan, en niet alleen door mij. Ik weet dat V-Power deze koolaanslag welke de oorzaak hiervan is, weghaalt. Wat raden jullie me aan om een luie motor wakker te schudden? Betreft een auto overigens ![]() | |
Daffodil31LE | zondag 9 augustus 2009 @ 03:44 |
Gewoon twee tanks benzine goed lomp erdoorstampen, liever een versnelling te laag dan te hoog. Lang doortrekken in z'n versnellingen. En eventueel zo'n flesje injectorcleaner ofzo erbij. | |
TheOneAndOnly | zondag 9 augustus 2009 @ 07:52 |
gewoon accepteren dat je een trage auto gekocht hebt.... | |
Googolplexian | zondag 9 augustus 2009 @ 09:00 |
quote:Hoe krijg je je blok kapot ![]() quote: quote:De oplossing: lange ritten op de snelweg, niet stampen (als je motor je lief is) maar belasting over een fiks aantal kilometers opvoeren ... noem het "opnieuw inrijden". Kijk uit met spulletjes die je in de olie of in de benzine gooit. Veel schaden meer dan dat ze baten. | |
TR08 | zondag 9 augustus 2009 @ 09:25 |
Ik heb hier een boek liggen over Bosch Fuel Injection systems & Engine management van ene meneer Probst. Die man vertelt dat motor management vaak een lichte zelflerende functie heeft ingebakken mbt ontstekings- en injectietiming. Als je een poosje sportief rijdt past het motormanagement zich daarop aan (gebeurt in een paar minuten). Als je rustig rijdt idem dito. Als je een auto hebt met motor management (zo ongeveer elke auto met benzine injectie heeft dat) dan heb je je auto met een half uurtje scheuren weer een stukje sportiever. Met een half uurtje lui rijden ben je vervolgens weer terug bij af. Als hij lui blijft voelen zou ik toch eerst eens rustig kijken naar of je filters wel schoon zijn en gewoon een keer een lang stuk rijden (steek een keer het land over ofzo...of ga met je auto op vakantie). Misschien moet je trouwens beginnen met kijken hoeveel pk je hebt in verhouding tot het gewicht van je auto? | |
Cybje | zondag 9 augustus 2009 @ 09:34 |
Een beetje cliche, maar kijk eerst eens alle standaarddingen na qua onderhoud. Inderdaad filters, zoals TR08 zegt, maar loop ook je gehele ontsteking even na (in elk geval de bougiekabels en bougies). Zorg er ook voor dat er goede olie in zit. Alhoewel dat qua kracht weinig uitmaakt (misschien een half procentje), is smering natuurlijk wel heel belangrijk voor de levensduur van de motor. V-Power tanken kan inderdaad wel iets nut hebben, maar de meeste andere benzines hebben ook wel genoeg additieven om de motor te reinigen. Misschien dat bij de Tinq enzo de additieven iets minder zijn, maar van BP en Shell enzo kun je op zich verwachten dat het goede brandstof is. Injector cleaner kun je proberen, maar zal denk ik weinig nut hebben. Als je injectors echt vervuild zijn, gaat je auto vaak ook onregelmatig stationair lopen enzo. Vaak is eerder je brandstoffilter verstopt, dan dat je injectors vervuild zijn (is mijn ervaring). | |
YoshiBignose | zondag 9 augustus 2009 @ 09:48 |
Gewoon vol gas op de snelweg een tijdje. Moest ik de eerste keer m'n auto ook doen ( was van een politieagent ![]() ![]() | |
Googolplexian | zondag 9 augustus 2009 @ 10:12 |
Yup ![]() | |
YoshiBignose | zondag 9 augustus 2009 @ 10:16 |
Hij doet het nog ![]() | |
Googolplexian | zondag 9 augustus 2009 @ 10:17 |
quote: ![]() 't Is gewoon niet goed voor je motor om maar effe flink te gaan blazen om de motor "schoon" te krijgen. Je moet dat geleidelijk aan doen ... elke rit de belasting een beetje opvoeren. | |
JaapB | zondag 9 augustus 2009 @ 12:07 |
quote:Inderdaad de perfecte manier om er een echte olieboot van te maken en mogelijk nog de koppakking er tussen uit te blazen. Beter om het langzaam op te bouwen, zorgen voor een aantal langere ritten en misschien over de grens eens langzaam aan de snelheid opbouwen, iedere afgelegde 10 kilometer een keer 10 kilometer/uuur de snelheid opvoeren. En misschien is het blok niet lui maar gewoon laag van vermogen. Je hebt niet in elke auto een blok wat hem in 6 tellen op honderd brengt toch? ![]() | |
Sjibble | zondag 9 augustus 2009 @ 12:24 |
Het is een 1.5je op 1105 kilo. Supersterk is het natuurlijk weer niet, dat begrijp ik. Maar ik voel dat de koppel onderin zit en hoger in de toeren niet het vermogen zit dat je verwacht. 140-160 ging ie wel lekker vlot, maar 160-170 was het een ander verhaal. En juist rond dat toerental kakt het vermogen in. | |
Mikkie | zondag 9 augustus 2009 @ 12:26 |
Niet meteen vol doortrekken tot 6000 toeren, maar wel wat vlotter doortrekken en geleidelijk aan wat meer toeren laten maken. En een keertje op de snelweg lekker doorknallen, constant 4500 rpm draaien...kan alles een beetje schoon blazen. | |
JF_ | zondag 9 augustus 2009 @ 15:37 |
quote:Klopt helemaal! Ik merk 't bij mijn auto ook, na een stukje agressief rijden (doortrekken, terugschakelen waar mogelijk, etcetera) reageert 'ie bloedfel op het gas. Na een stukje snelweg, 120 op de cc, is 'ie duidelijk minder bij de les. quote:Misschien gaat 'ie gewoon niet harder? Mijn vorige auto trok ook prima tot zo 150, 160, maar daarna was de fut er echt wel uit. Gevoelsmatig duurde het erg lang om boven de 170 uit te komen. | |
Panzerknacker666 | zondag 9 augustus 2009 @ 15:40 |
geleidelijk aan flink doortrappen ja, in een lagere versnelling. | |
rycemasta | zondag 9 augustus 2009 @ 15:45 |
Om wat voor auto gaat het? | |
Cybje | zondag 9 augustus 2009 @ 21:28 |
quote:Een beetje afhankelijk van de kracht die de 1.5 levert (ik ga even uit van ongeveer 90 PK) en de luchtweerstand van de auto, zal gemiddeld zo'n auto niet veel harder kunnen dan rond de 180. Dat 160-170 erg lang duurt, is dan vrij logisch. Maar goed ... eigenlijk is daar vrij weinig over te zeggen ... dan moeten we toch echt het merk/type auto weten ![]() | |
Sjibble | maandag 10 augustus 2009 @ 00:55 |
quote:Mazda 323F BA ![]() | |
Sounddragon | maandag 10 augustus 2009 @ 01:42 |
Kijk eens of er een K&N filter voor jouw auto is, en dan bedoel ik niet zo'n kelk die lekker warme lucht vanonder de kap gaat eten, maar eentje die in je originele filterhuis gaat.. Bij de meeste auto's helpt dat zowieso goed om het opoe gevoel eruit te halen, pakt nét wat beter op, trekt nét wat beter door.. Ze zijn vaak niet goedkoop, maar met een cleaning setje erbij, is dat het laatste luchtfilter wat je voor je auto gaat kopen ![]() | |
winterapfel | maandag 10 augustus 2009 @ 07:24 |
Volgens autoweeks Carbase 0-100 km/h: 11.9 sec Topsnelheid: 175 km/h | |
Googolplexian | maandag 10 augustus 2009 @ 08:53 |
quote: ![]() Hij trekt een beetje traag naar de 250. | |
fokkerspy | maandag 10 augustus 2009 @ 21:03 |
quote: Heb jij dan een beter voorstel? | |
Googolplexian | maandag 10 augustus 2009 @ 21:08 |
quote:Stukkie omhoog lezen. | |
HolleKies | donderdag 13 augustus 2009 @ 15:33 |
Vloeibare motteballen samen met benzine mixen (verhouding 1-50) (dus meestal is 1 liter genoeg) dan zit de vaart er weer lekker in ![]() | |
ForumGek | donderdag 13 augustus 2009 @ 16:25 |
quote:Looks van een 323F komen niet geheel overeen met de inhoud. Toch blijft dit imo een van de mooiste Mazda's ![]() | |
Googolplexian | donderdag 13 augustus 2009 @ 16:29 |
quote:Niet de RX-en? | |
Sjibble | donderdag 13 augustus 2009 @ 16:44 |
quote:1.5 is ook genoeg, harder als 140-160 zal ik niet gaan. Volgende tankbeurt gaat er V-Power in. Die 2 euro meer voor een hele tank doe ik niet moeilijk over. Niet voor het vermogen, maar omdat het koolaanslag tegengaat (toch? ![]() | |
Sjonnjoop | donderdag 13 augustus 2009 @ 17:10 |
quote:Dat zeggen ze bij Shell ja ![]() ![]() | |
raulbouli | vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:39 |
Veel stadsverkeer rijden, lekker steeds stoppen en optrekken. Dan maak je je blok "wakker" Waarschijnlijk is je catalysator verstopt o.i.d | |
TR08 | zaterdag 15 augustus 2009 @ 11:38 |
quote:Ik zou dat "wakker" maken van je motorblok eerst maar eens gooien op de zelfleer functie van het motor management (zie mijn eerdere reactie). Voor schoonblazen van je in/uitlaat traject blijft een lang stuk snelweg uiteindelijk het beste. Continue hoge snelheid en in je uitlaat daarbij continue hoge temperatuur. Mooier dan dat krijg je het niet. | |
Turquaz52 | zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:08 |
Ik dacht ook dat me motor luı was, en hıj had maar net ıets van 84.xxx km op de teller, na 10.000km zıjn me syncromesh rıngen kapot (geen 2 en 3 meer), heeft ıe ıets mınder kompressıe ın de 2e en 3e cılınder en met plankgas komt er vıes rook uıt me uıtlaat en erge stank.. met andere woorden, blok opgeblazen... Als je je motortje ıets wat wıl wakker schudden dan rıj je maar een half uur lang 4500rpm.. Meer of mınder hoeft nıet, ohw ja, voordat je daaraan begınt ff je ECU resetten zodat je hem je rıjstıjl kan ınleren.. ![]() | |
TR08 | zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:07 |
Zonder reset leert een ECU ook wel ![]() ECU resetten heeft eigenlijk alleen zin als je er daarna weer hard de sportieve stand in programmeert. Maw als je met je auto naar het circuit gaat rij je er rustig heen, daar op de parkeerplaats reset en herprogrammeer je de ECU (moet je wel spullen voor hebben) en dan gaat hij op het circuit weer direct op de sportieve stand verder. |