abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71724125
Ik heb begrepen dat een luie motor vooral te danken is aan het zuinig rijden (lage toeren, 50 in zn 5).
Nou weet ik niet wat de vorige eigenaar er mee deed, maar hij voelt nogal lui aan, en niet alleen door mij.
Ik weet dat V-Power deze koolaanslag welke de oorzaak hiervan is, weghaalt.

Wat raden jullie me aan om een luie motor wakker te schudden?
Betreft een auto overigens .
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_71724145
Gewoon twee tanks benzine goed lomp erdoorstampen, liever een versnelling te laag dan te hoog. Lang doortrekken in z'n versnellingen.

En eventueel zo'n flesje injectorcleaner ofzo erbij.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_71724774
gewoon accepteren dat je een trage auto gekocht hebt....
pi_71724932
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 03:44 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gewoon twee tanks benzine goed lomp erdoorstampen, liever een versnelling te laag dan te hoog. Lang doortrekken in z'n versnellingen.

Hoe krijg je je blok kapot
quote:
Een luie motor is een beetje een broodje aap verhaal. Zoals al gezegd kan een motor intern vervuilen. Dit kan als je bijvoorbeeld veel korte ritjes maakt waarbij de motor niet op temperatuur komt. Bij een heel rustige rijstijl blijft de motor net zo snel als bij een sportieve rijstijl. Bij een rustige rijstijl is de motor op de lange zelfs sneller omdat de sportief gebruikte motor versleten is...

Bij een motor die alleen lage toeren gezien heeft voor -laten we zeggen- 100.000 km en dan van eigenaat wisselt en opeens voordurend lang doorgetrokken wordt kunnen er problemen ontstaan met de zuigers. De cilinderwanden vertonen bovenin een stootrandje tot waar de zuigerveren aanvankelijk kwamen. Bij hoog toeren moeten de zuigerveren hier vaak net overheen, wat veel belasting geeft met versnelde slijtage en vaak gebroken zuigerveren tot gevolg. Dit is vaak de reden waarom een auto 200.000 km probleemloos draait, en na verkoop aan een jonge knul binnen 10.000 aan gort gereden wordt. Olieverbuik, compressieverlies etc.
quote:
Dit treedt niet op als je een rustige rijstijl hebt. Jakkeren is nergens voor nodig.. zeker niet als je regelmatig de snelweg op gaat. Je maakt de motor dan warm genoeg om 'schoon' te branden. Dit verhaal gaat echter wel op als je vaak korte stukjes rijdt.
De oplossing: lange ritten op de snelweg, niet stampen (als je motor je lief is) maar belasting over een fiks aantal kilometers opvoeren ... noem het "opnieuw inrijden".
Kijk uit met spulletjes die je in de olie of in de benzine gooit. Veel schaden meer dan dat ze baten.
Calm down, please!
  zondag 9 augustus 2009 @ 09:25:09 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_71725035
Ik heb hier een boek liggen over Bosch Fuel Injection systems & Engine management van ene meneer Probst. Die man vertelt dat motor management vaak een lichte zelflerende functie heeft ingebakken mbt ontstekings- en injectietiming.

Als je een poosje sportief rijdt past het motormanagement zich daarop aan (gebeurt in een paar minuten). Als je rustig rijdt idem dito.

Als je een auto hebt met motor management (zo ongeveer elke auto met benzine injectie heeft dat) dan heb je je auto met een half uurtje scheuren weer een stukje sportiever. Met een half uurtje lui rijden ben je vervolgens weer terug bij af.
Als hij lui blijft voelen zou ik toch eerst eens rustig kijken naar of je filters wel schoon zijn en gewoon een keer een lang stuk rijden (steek een keer het land over ofzo...of ga met je auto op vakantie). Misschien moet je trouwens beginnen met kijken hoeveel pk je hebt in verhouding tot het gewicht van je auto?
  zondag 9 augustus 2009 @ 09:34:18 #6
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_71725098
Een beetje cliche, maar kijk eerst eens alle standaarddingen na qua onderhoud. Inderdaad filters, zoals TR08 zegt, maar loop ook je gehele ontsteking even na (in elk geval de bougiekabels en bougies).

Zorg er ook voor dat er goede olie in zit. Alhoewel dat qua kracht weinig uitmaakt (misschien een half procentje), is smering natuurlijk wel heel belangrijk voor de levensduur van de motor.

V-Power tanken kan inderdaad wel iets nut hebben, maar de meeste andere benzines hebben ook wel genoeg additieven om de motor te reinigen. Misschien dat bij de Tinq enzo de additieven iets minder zijn, maar van BP en Shell enzo kun je op zich verwachten dat het goede brandstof is.

Injector cleaner kun je proberen, maar zal denk ik weinig nut hebben. Als je injectors echt vervuild zijn, gaat je auto vaak ook onregelmatig stationair lopen enzo. Vaak is eerder je brandstoffilter verstopt, dan dat je injectors vervuild zijn (is mijn ervaring).
Schaap
pi_71725179
Gewoon vol gas op de snelweg een tijdje. Moest ik de eerste keer m'n auto ook doen ( was van een politieagent ), want ging niet harder dan 130, toen kwam er allemaal zwarte rook uit de uitlaat (geen diesel) en na een tijdje ging hij harder
Facts don't care about your feelings
pi_71725374
Yup gewoon doen ... over 2 jaar toch een nieuwe auto.
Calm down, please!
pi_71725413
Hij doet het nog
Facts don't care about your feelings
pi_71725429
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 10:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Hij doet het nog
Diesel nvm

't Is gewoon niet goed voor je motor om maar effe flink te gaan blazen om de motor "schoon" te krijgen.
Je moet dat geleidelijk aan doen ... elke rit de belasting een beetje opvoeren.
Calm down, please!
  zondag 9 augustus 2009 @ 12:07:49 #11
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_71727262
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 03:44 schreef Daffodil31LE het volgende:

Inderdaad de perfecte manier om er een echte olieboot van te maken en mogelijk nog de koppakking er tussen uit te blazen.

Beter om het langzaam op te bouwen, zorgen voor een aantal langere ritten en misschien over de grens eens langzaam aan de snelheid opbouwen, iedere afgelegde 10 kilometer een keer 10 kilometer/uuur de snelheid opvoeren.

En misschien is het blok niet lui maar gewoon laag van vermogen. Je hebt niet in elke auto een blok wat hem in 6 tellen op honderd brengt toch?
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_71727632
Het is een 1.5je op 1105 kilo. Supersterk is het natuurlijk weer niet, dat begrijp ik.
Maar ik voel dat de koppel onderin zit en hoger in de toeren niet het vermogen zit dat je verwacht.
140-160 ging ie wel lekker vlot, maar 160-170 was het een ander verhaal. En juist rond dat toerental kakt het vermogen in.
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  zondag 9 augustus 2009 @ 12:26:15 #13
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_71727668
Niet meteen vol doortrekken tot 6000 toeren, maar wel wat vlotter doortrekken en geleidelijk aan wat meer toeren laten maken. En een keertje op de snelweg lekker doorknallen, constant 4500 rpm draaien...kan alles een beetje schoon blazen.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_71733727
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 09:25 schreef TR08 het volgende:
Als je een poosje sportief rijdt past het motormanagement zich daarop aan (gebeurt in een paar minuten). Als je rustig rijdt idem dito.
Klopt helemaal! Ik merk 't bij mijn auto ook, na een stukje agressief rijden (doortrekken, terugschakelen waar mogelijk, etcetera) reageert 'ie bloedfel op het gas. Na een stukje snelweg, 120 op de cc, is 'ie duidelijk minder bij de les.
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 12:24 schreef Sjibble het volgende:
Het is een 1.5je op 1105 kilo. Supersterk is het natuurlijk weer niet, dat begrijp ik.
Maar ik voel dat de koppel onderin zit en hoger in de toeren niet het vermogen zit dat je verwacht.
140-160 ging ie wel lekker vlot, maar 160-170 was het een ander verhaal. En juist rond dat toerental kakt het vermogen in.
Misschien gaat 'ie gewoon niet harder? Mijn vorige auto trok ook prima tot zo 150, 160, maar daarna was de fut er echt wel uit. Gevoelsmatig duurde het erg lang om boven de 170 uit te komen.
pi_71733838
geleidelijk aan flink doortrappen ja, in een lagere versnelling.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
  zondag 9 augustus 2009 @ 15:45:18 #16
218527 rycemasta
rijstmeester
pi_71734008
Om wat voor auto gaat het?
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:28:21 #17
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_71743379
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 12:24 schreef Sjibble het volgende:
Een beetje afhankelijk van de kracht die de 1.5 levert (ik ga even uit van ongeveer 90 PK) en de luchtweerstand van de auto, zal gemiddeld zo'n auto niet veel harder kunnen dan rond de 180. Dat 160-170 erg lang duurt, is dan vrij logisch. Maar goed ... eigenlijk is daar vrij weinig over te zeggen ... dan moeten we toch echt het merk/type auto weten
Schaap
pi_71749671
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:28 schreef Cybje het volgende:

[..]

Een beetje afhankelijk van de kracht die de 1.5 levert (ik ga even uit van ongeveer 90 PK) en de luchtweerstand van de auto, zal gemiddeld zo'n auto niet veel harder kunnen dan rond de 180. Dat 160-170 erg lang duurt, is dan vrij logisch. Maar goed ... eigenlijk is daar vrij weinig over te zeggen ... dan moeten we toch echt het merk/type auto weten
Mazda 323F BA 1.5 GLX
[/quote]
  maandag 10 augustus 2009 @ 01:42:40 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_71750209
Kijk eens of er een K&N filter voor jouw auto is, en dan bedoel ik niet zo'n kelk die lekker warme lucht vanonder de kap gaat eten, maar eentje die in je originele filterhuis gaat..
Bij de meeste auto's helpt dat zowieso goed om het opoe gevoel eruit te halen, pakt nét wat beter op, trekt nét wat beter door..

Ze zijn vaak niet goedkoop, maar met een cleaning setje erbij, is dat het laatste luchtfilter wat je voor je auto gaat kopen
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_71751523
Volgens autoweeks Carbase

0-100 km/h: 11.9 sec
Topsnelheid: 175 km/h
pi_71752192
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 07:24 schreef winterapfel het volgende:
Volgens autoweeks Carbase

0-100 km/h: 11.9 sec
Topsnelheid: 175 km/h

Hij trekt een beetje traag naar de 250.
Calm down, please!
  maandag 10 augustus 2009 @ 21:03:18 #22
263468 fokkerspy
Oordelen, is niet begrijpen
pi_71771816
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 09:00 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Hoe krijg je je blok kapot

Heb jij dan een beter voorstel?
Begrip: iets wat je krijgt als je het gegeven hebt.
pi_71771951
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 21:03 schreef fokkerspy het volgende:

[..]

Heb jij dan een beter voorstel?
Stukkie omhoog lezen.
Calm down, please!
pi_71850250
Vloeibare motteballen samen met benzine mixen (verhouding 1-50) (dus meestal is 1 liter genoeg)

dan zit de vaart er weer lekker in
pi_71851713
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 00:55 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Mazda 323F BA 1.5 GLX
Looks van een 323F komen niet geheel overeen met de inhoud.

Toch blijft dit imo een van de mooiste Mazda's .
Fingerspitzgefühl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')