Hoe krijg je je blok kapotquote:Op zondag 9 augustus 2009 03:44 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gewoon twee tanks benzine goed lomp erdoorstampen, liever een versnelling te laag dan te hoog. Lang doortrekken in z'n versnellingen.
En eventueel zo'n flesje injectorcleaner ofzo erbij.
quote:Een luie motor is een beetje een broodje aap verhaal. Zoals al gezegd kan een motor intern vervuilen. Dit kan als je bijvoorbeeld veel korte ritjes maakt waarbij de motor niet op temperatuur komt. Bij een heel rustige rijstijl blijft de motor net zo snel als bij een sportieve rijstijl. Bij een rustige rijstijl is de motor op de lange zelfs sneller omdat de sportief gebruikte motor versleten is...
Bij een motor die alleen lage toeren gezien heeft voor -laten we zeggen- 100.000 km en dan van eigenaat wisselt en opeens voordurend lang doorgetrokken wordt kunnen er problemen ontstaan met de zuigers. De cilinderwanden vertonen bovenin een stootrandje tot waar de zuigerveren aanvankelijk kwamen. Bij hoog toeren moeten de zuigerveren hier vaak net overheen, wat veel belasting geeft met versnelde slijtage en vaak gebroken zuigerveren tot gevolg. Dit is vaak de reden waarom een auto 200.000 km probleemloos draait, en na verkoop aan een jonge knul binnen 10.000 aan gort gereden wordt. Olieverbuik, compressieverlies etc.
De oplossing: lange ritten op de snelweg, niet stampen (als je motor je lief is) maar belasting over een fiks aantal kilometers opvoeren ... noem het "opnieuw inrijden".quote:Dit treedt niet op als je een rustige rijstijl hebt. Jakkeren is nergens voor nodig.. zeker niet als je regelmatig de snelweg op gaat. Je maakt de motor dan warm genoeg om 'schoon' te branden. Dit verhaal gaat echter wel op als je vaak korte stukjes rijdt.
Diesel nvmquote:
Inderdaad de perfecte manier om er een echte olieboot van te maken en mogelijk nog de koppakking er tussen uit te blazen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 03:44 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gewoon twee tanks benzine goed lomp erdoorstampen, liever een versnelling te laag dan te hoog. Lang doortrekken in z'n versnellingen.
En eventueel zo'n flesje injectorcleaner ofzo erbij.
Klopt helemaal! Ik merk 't bij mijn auto ook, na een stukje agressief rijden (doortrekken, terugschakelen waar mogelijk, etcetera) reageert 'ie bloedfel op het gas. Na een stukje snelweg, 120 op de cc, is 'ie duidelijk minder bij de les.quote:Op zondag 9 augustus 2009 09:25 schreef TR08 het volgende:
Als je een poosje sportief rijdt past het motormanagement zich daarop aan (gebeurt in een paar minuten). Als je rustig rijdt idem dito.
Misschien gaat 'ie gewoon niet harder? Mijn vorige auto trok ook prima tot zo 150, 160, maar daarna was de fut er echt wel uit. Gevoelsmatig duurde het erg lang om boven de 170 uit te komen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 12:24 schreef Sjibble het volgende:
Het is een 1.5je op 1105 kilo. Supersterk is het natuurlijk weer niet, dat begrijp ik.
Maar ik voel dat de koppel onderin zit en hoger in de toeren niet het vermogen zit dat je verwacht.
140-160 ging ie wel lekker vlot, maar 160-170 was het een ander verhaal. En juist rond dat toerental kakt het vermogen in.
Een beetje afhankelijk van de kracht die de 1.5 levert (ik ga even uit van ongeveer 90 PK) en de luchtweerstand van de auto, zal gemiddeld zo'n auto niet veel harder kunnen dan rond de 180. Dat 160-170 erg lang duurt, is dan vrij logisch. Maar goed ... eigenlijk is daar vrij weinig over te zeggen ... dan moeten we toch echt het merk/type auto wetenquote:Op zondag 9 augustus 2009 12:24 schreef Sjibble het volgende:
Het is een 1.5je op 1105 kilo. Supersterk is het natuurlijk weer niet, dat begrijp ik.
Maar ik voel dat de koppel onderin zit en hoger in de toeren niet het vermogen zit dat je verwacht.
140-160 ging ie wel lekker vlot, maar 160-170 was het een ander verhaal. En juist rond dat toerental kakt het vermogen in.
Mazda 323F BAquote:Op zondag 9 augustus 2009 21:28 schreef Cybje het volgende:
[..]
Een beetje afhankelijk van de kracht die de 1.5 levert (ik ga even uit van ongeveer 90 PK) en de luchtweerstand van de auto, zal gemiddeld zo'n auto niet veel harder kunnen dan rond de 180. Dat 160-170 erg lang duurt, is dan vrij logisch. Maar goed ... eigenlijk is daar vrij weinig over te zeggen ... dan moeten we toch echt het merk/type auto weten
quote:Op maandag 10 augustus 2009 07:24 schreef winterapfel het volgende:
Volgens autoweeks Carbase
0-100 km/h: 11.9 sec
Topsnelheid: 175 km/h
Stukkie omhoog lezen.quote:Op maandag 10 augustus 2009 21:03 schreef fokkerspy het volgende:
[..]
Heb jij dan een beter voorstel?
Looks van een 323F komen niet geheel overeen met de inhoud.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |