FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Werkgever kan boete opleggen?
flipflapflopfliepzaterdag 8 augustus 2009 @ 19:30
Goeiendag,
Mijn baas is een subcontracter bij een Nederlandse onderneming, in welke tak deze onderneming zich bevind laat ik in het midden.

Mijn collega’s en ik werken in dienst van mijn baas en verzorgen een bepaalde dienst voor deze onderneming. Het kan zijn dat wij klachten krijgen over ons werk (bijv dat we iets gedaan hebben wat niet volgens de regels was van deze onderneming).

We proberen natuurlijk ons werk zo goed mogelijk uit te voeren, soms buigen we echter de regels om een betere dienstbaarheid naar de klant te garanderen, maar soms wil het wel eens mis gaan, dit resulteert dus soms in een klacht. Deze klacht wordt aan mijn baas doorgespeeld die ons weer op de vingers erover moet tikken.

Op dit moment vallen de klachten reuze mee (het is al 5-6 jaar hetzelfde aantal), maar mochten de klachten abnormaal hoog worden dan raakt hij natuurlijk op den duur werk kwijt.
Mijn baas heeft dus een nieuw systeem ingevoerd enkele maanden terug. Dit systeem houdt in dat als een van ons een terechte klacht genereerd, (dus waar na onderzoek uit gebleken is dat we het ook daadwerkelijk gedaan hebben), mijn baas van plan is om in eerste instantie ¤10e van het loon in te houden, en naar mate er meer klachten zijn dit bedrag op te voeren met ¤5 per extra klacht. Bijvoorbeeld als ik in 1 jaar 4 klachten zou genereren zou mij dit dus 10+15+20+25 = 70 euro per jaar kosten. De onderneming deelt geen boetes uit, het lijkt er dus op dat mijn baas het geld in zijn eigen zak steekt.
Mijn vraag is nu of mijn baas gerechtigd is om loon in te houden voor iets wat hem in feite geen geld kost, en waar hij heen schade aan odervind. Wij hebben niets in ons contract hierover staan.
rene90zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:34
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 19:30 schreef flipflapflopfliep het volgende:
Wij hebben niets in ons contract hierover staan.
Bill_Ezaterdag 8 augustus 2009 @ 19:36
Leuke baas heb je ik zou zeggen dat hij er in kan stikken en een andere baan zoeken als hij zo met zijn personeel om gaat.. Maar ik geloof niet dat het überhaupt wettelijk gezien mag..

Bij een normaal bedrijf werkt het ook andersom.. Geen of weinig klachten leid tot een bonus..
twiFightzaterdag 8 augustus 2009 @ 19:38
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 19:30 schreef flipflapflopfliep het volgende:Wij hebben niets in ons contract hierover staan.
Dat dus (tevens tvp :$).
Overigens maak je ons met het niet vertellen van de tak en de diensten die je ons verleent alleen maar nieuwsgieriger.
flipflapflopfliepzaterdag 8 augustus 2009 @ 19:39
Stel hij zou het wel in het contract zetten, is het dan rechtsgeldig (even voor toekomstige collega's informeren)
spijkerbroekzaterdag 8 augustus 2009 @ 19:52
Simpele oplossing: altijd de procedures van het bedrijf volgen.
Als er dan iets fout gaat, kun je simpelweg naar de procedure wijzen en zeggen: "Die heb ik gevolgd en het ging niet goed, dus is de procedure fout en niet ik."

't Is ook niet mijn stijl van werken, maar als je werkgever er zo moeilijk over gaat doen, dan moet het maar zo.
flipflapflopfliepzaterdag 8 augustus 2009 @ 19:56
Dat zou de meest ideale oplossing zijn, helaas (en daar komt de crux) zijn wij er bij gebaat dat wij onze dienst zo goed mogelijk naar de klant doen, en daarbij hoort het ombuigen van de regels soms bij, als we alles strikt volgens de procedures zouden doen verdienen wij minder geld (wat natuurlijk een motivatie is) en is de uiteindelijke klant minder tevreden.

Ik probeer zo min mogelijk details vrij te geven, aangezien ik het vermoeden heb dat mijn baas/collega's wel eens hier kunnen rondlezen.
NikkelCobaltzaterdag 8 augustus 2009 @ 20:03
Schop eerst dat systeem maar eens om. Klachtensystemen zijn bedoeld om dingen die fout gaan te verbeteren, niet om werknemers te straffen. Dat werkt alleen in China e.d.

Ik zou niet weten of het mag overigens.

In ieder geval, logisch gevolg is ontevredenheid onder de medewerkers (zoals je hier nu merkt).

Heb zelf ook meegemaakt in een bedrijf waar iedereen maar interne klachten bleef schrijven om schuld af te schuiven om niet op hun flikker te krijgen. Uiteindelijk was de essentie van het "probleemoplossen" weg.
TheoddDutchGuyzaterdag 8 augustus 2009 @ 20:16
Als het niet in je contract staat mag het niet.
Punt uit.
eleusiszaterdag 8 augustus 2009 @ 20:52
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 19:39 schreef flipflapflopfliep het volgende:
Stel hij zou het wel in het contract zetten, is het dan rechtsgeldig (even voor toekomstige collega's informeren)
Ja, dan wel.
MinderMutsigzaterdag 8 augustus 2009 @ 21:04
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 20:52 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ja, dan wel.
En als je minimumloon krijgt? Dan zou je door die maatregel onder het minimum komen, lijkt me niet kunnen.
eleusiszaterdag 8 augustus 2009 @ 21:12
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 21:04 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

En als je minimumloon krijgt? Dan zou je door die maatregel onder het minimum komen, lijkt me niet kunnen.
Dat bedacht ik me ook, maar ik zie ook regelmatig een geheimhoudingsbeding met een boete van ¤20,000 en wanneer de werkgever zich daarop beroept zou men die maand bijvoorbeeld -¤17,000 verdienen wat ook een stuk minder is dan het minimumloon. Dus misschien ligt dat toch complexer!
Karinazaterdag 8 augustus 2009 @ 21:48
Misschien heb je hier iets aan. Gaat over een voetballer die een boete kreeg opgelegd door zijn werkgever. Vooral de eerste zin is volgens mij van toepassing.
Pandora73zaterdag 8 augustus 2009 @ 21:52
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 19:56 schreef flipflapflopfliep het volgende:
Dat zou de meest ideale oplossing zijn, helaas (en daar komt de crux) zijn wij er bij gebaat dat wij onze dienst zo goed mogelijk naar de klant doen, en daarbij hoort het ombuigen van de regels soms bij, als we alles strikt volgens de procedures zouden doen verdienen wij minder geld (wat natuurlijk een motivatie is) en is de uiteindelijke klant minder tevreden.
De baas heeft procedures opgesteld. Daar heb je je aan te houden.
Als je een klant minder tevreden krijgt door binnen de procedures te blijven, en als daarbij ook nog minder verdiend wordt, moet je dit aan de baas uitleggen, en vragen of de procedures omwille van klanttevredenheid en winstverhoging bijgesteld kunnen worden.
Doet de baas dit vervolgens toch niet, dan moet je je gewoon aan die procedures houden, en dan accepteert de baas daarmee dus dat hij klanten heeft die minder tevreden zijn. En dat er dus minder wordt verdiend.

Voor hetzelfde geldt doe jij, door met die procedures te sjoemelen, op kleine schaal iets wat voor de onderneming uiteindelijk ernstige gevolgen kan hebben. Als jij handelt in strijd met wetgeving of branche-afspraken, kan je baas daar serieuze gevolgen van ondervinden.

Als jij willens en wetens procedures overtreedt, loop je dus ook het risico dat je daar - op welke manier dan ook - de gevolgen van moet aanvaarden. Of dat een slechte beoordeling is met als gevolg een lagere loonsverhoging, of door een boete (heb je al aan je baas gevraagd waar hij dat geld laat? MIsschien komt het wel in een groepspot terecht en wordt er een uitgebreider teamuitje of een ruimer toegepast opleidingsbudget van betaald), dat doet er niet toe.
Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
Wackyduckzaterdag 8 augustus 2009 @ 22:53
Maar een boete van 70 euro per jaar, dat slaat dan toch nergens op. Je voelt dat niet echt in je portemonnee, he wordt er alleen maar pissig van. Vraag dan om een bonus van een kratje bier voor elke maand dat je klachtenvrij blijft.
geeveezaterdag 8 augustus 2009 @ 23:52
Kijk eerst eens wat er in de regels staat,als die ondubbelzinnig voorschrijven hoe in een bepaalde dienst uitgevoerd moet worden dan zul je je aan die voorschriften moeten houden.

Ik begrijp dat de klanten je soms vragen om de regels een beetje aan te passen omdat de aangepaste regels hun beter uitkomen,stuur je werkgever schriftelijk het verzoek van de klant door of de regels aangepast kunnen worden met als motivatie een hogere klanttevredenheid en vraag of je een schriftelijke reactie op je verzoek kunt krijgen die je bij een afwijzende reactie aan de klant kunt tonen opdat zij zien dat jij hun verzoek hebt doorgespeeld en dat de reactie niet van jouw afkomstig is.

De klant kan dan a: de afwijzing accepteren of b: zelf je werkgever c.q. de hoofd werkgever benaderen om de regels in dit geval aan te passen en tevreden klanten te houden c. de werkgever laten weten dat hij ontevreden is over de strikte toepassing van de regels en uit zal gaan kijken naar een wat soepelder toepassender uitvoerder van de desbetreffendere regels en deel de klant mee dat totdat de regels aangepast zijn je helaas je aan de regels moet houden.


p.s. ik prefereer de term werkgever een "baas" is bij mij iemand die op 4 poten rondloopt,
HarryPzondag 9 augustus 2009 @ 00:02
Mag niet.
Hij mag wel een "Geen klachten bonus" geven die hij kan korten als er wel klachten zijn. Maar hij mag niet minderen op het normale salaris.
Dus stel dat maar voor aan je werkgever. Dan krijg je er nog geld bij ook als er geen klachten zijn.
JumpingJackyzondag 9 augustus 2009 @ 09:13
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 19:38 schreef twiFight het volgende:
Overigens maak je ons met het niet vertellen van de tak en de diensten die je ons verleent alleen maar nieuwsgieriger.
TNT Pakketpost, gok ik

Daarnaast, ik zie het probleem niet. Als de wg vraagt het werk volgens bepaalde procedures uit te voeren, dan doe je dat toch? Je zegt dat je willens en wetens van die procedures afwijkt, wat leidt tot klachten.
Misschien moet je je gewoon houden aan de werkinstructies?

Protesteer maar tegen dat boete systeem, want dat mag niet eenzijdig ingevoerd worden. Maar dan zou het zomaar kunnen dat de wg de klachten in functioneringsgesprekken gaat bespreken en vastleggen.
Alternatief: Volg de afgesproken procedures, en wijs je wg op de risico's ervan.
Sachertortezondag 9 augustus 2009 @ 14:13
Werk je bij de politie?
RemcoDelftzondag 9 augustus 2009 @ 14:35
Nee dat mag niet. Bonussen inhouden mag wel.
mgerbenzondag 9 augustus 2009 @ 15:34
Volgens mij mag het niet.
Voor je werk is een bepaalde beloning afgesproken.
Daar mag niet eenzijdig aan getornd worden.
Ook voor nieuwe medewerkers geldt dit: Aan een vast salaris mag je niet tornen.

Dat de boete ook nog eens wordt opgelegd door degene die de boete in eigen zak steekt is helemaal van de wilde spinnen besnuffeld.

Als iemand zijn werk niet naar behoren doet, kun je hem niet promoveren, minder verhoging geven, de les lezen, noem maar op.

Maar het salaris is een afspraak, net als bijvoorbeeld de werktijden en het takenpakket. Dat mag niet éénzijdig gewijzigd worden. Wat zou je baas er van vinden als jij eenzijdig de werktijden aan zou passen?

Wat wél mag en wat veel meer oplevert, is een bonussysteem voor iemand die weinig klachten krijgt.
Dat werkt psychologisch véél beter dan boete en straf, en bovendien mag het: De baas mág extra's geven.

Maar als jouw vermoeden correct is, en dat dus ook uit de eigen zak van de baas zou moeten komen, hoef je daar waarschijnlijk niet op te rekenen.
jeroen25zondag 9 augustus 2009 @ 16:49
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 21:52 schreef Pandora73 het volgende:
De baas heeft procedures opgesteld. Daar heb je je aan te houden.
...
Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
Er gaat altijd wel wat fout, procedures of niet.
En ik vermoed dat de werkgever van TS wanneer het fout gaat doordat de procedures juist te strikt werden gevolgd ook de werknemers de schuld zal geven omdat ze "niet flexibel genoeg" zijn oid.
Pandora73zondag 9 augustus 2009 @ 17:00
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 16:49 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Er gaat altijd wel wat fout, procedures of niet.
En ik vermoed dat de werkgever van TS wanneer het fout gaat doordat de procedures juist te strikt werden gevolgd ook de werknemers de schuld zal geven omdat ze "niet flexibel genoeg" zijn oid.
Tuurlijk gaat er altijd wel iets fout. Maar dat is wat anders dan willens en wetens de procedures te overtreden.

En hoe de werkgever zal reageren weten we dus niet, omdat we niet weten welk bedrijf het is, welke procedures het om gaat en wat er precies met die procedures gesjoemeld wordt.
Ik werk zelf in een sector waar vanuit wetgeving en toezichthouders hele strenge (soms absurde en volstrekt onlogische en vooral onhandige) procedures zijn, maar als we ons daar als werkvloer niet aan houden kan dat enorme boetes voor het bedrijf opleveren of ernstige consequenties voor het bedrijf hebben. Dus hoe irritant ook, we moeten ons er gewoon aan houden... En leggen dat dus ook op die manier aan onze klanten uit. Heb geen zin in ontslag omdat ik zo nodig aan de klant moet denken...
admiraal_anaalwoensdag 12 augustus 2009 @ 10:42
Het mag dus wel
quote:
Een ambulance bellen? ¤250,- boete. Binnen roken? ¤250,- boete. Praten onder werktijd? ¤100,- boete. Het zijn maar wat voorbeelden van de boetes die werkgever Joost van de Ven uit Oostelbeers uitdeelt aan zijn Poolse werknemers als ze het bedrijfsregime van de kwekerij overtreden.

Wat het bedrijf doet is niet illegaal. Gemeente Oostelbeers staat machteloos: "Dit hoort bij de bedrijfsvoering”, zegt een woordvoerder. "Het zijn regels die, dat neem ik tenminste aan, de werknemers vooraf te horen hebben gekregen. Ze kunnen daar wel of niet mee akkoord gaan."


Maandag legde een groep van 74 Poolse aardbeienpluksters werknemers het werk neer. Ze protesteerden tegen slechte werkomstandigheden en hebben nog loon tegoed van hun werkgever. Onzin, volgens de bedrijfsleider. Hij reageerde verbaasd en vertelde dat het loon maandelijks wordt uitbetaald. Hij wees verwijtend naar de Poolse werknemers en noemde het heimwee.

Onmenselijk

Dat is niet waar, stelt FNV. Onmenselijk, noemt de vakbeweging de arbeidsomstandigheden. "Sommigen doen hun behoeften tijdens het plukken, maar dat mag ook niet", vertelt een consulente van FNV Bondgenoten in het Brabants Dagblad. "Ophouden is verplicht binnen het bedrijf." Er staat immers een boete tegenover: ¤250,-.

De druppel voor de plukkers is volgens de FNV de aankondiging dat zij per kilo uitbetaald zouden gaan worden in plaats van per uur. "Doordat het einde van het aardbeienseizoen nadert, valt er minder te plukken."

Mediamoe

De kwekerij wilde niet reageren. "Wij zijn mediamoe."



Wel mits natuurlijk van tevoren aangekondigd bij het tekenen van een contract
Innisdemondonderdag 13 augustus 2009 @ 08:37
Wettelijk gezien mag een werkgever NOOIT iets inhouden van je salaris, zonder jouw goedkeuren !!
Aliceydonderdag 13 augustus 2009 @ 08:43
Een boete mag alleen worden opgelegd als dat contractueel is overeengekomen. Daarbij mogen de bedragen niet meer bedragen dan een bepaald deel van je loon en moet je altijd minimumloon houden. Een werkgever mag bovendien de boete niet in eigen zak steken of er op een andere manier zelf beter van worden. Het moet dus worden gestort in een personeelspot of worden geschonken aan een goed doel o.i.d.
Biancaviadonderdag 13 augustus 2009 @ 10:25
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 09:13 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

TNT Pakketpost, gok ik
Inderdaad.

Ik vind het een stom systeem. Die subcontractor zou beter kunnen zeggen: Iedereen die aan het eind van het jaar geen klachten heeft krijgt 75 euro, bij één klacht 50 euro, bij twee 25,- en bij meer dan twee geen bonus.
Dat motiveert veel beter.
Maar goed, dan heb je geen klachten, maar een veel te lage hitrate en dan word je daar weer op afgerekend.