Bronquote:Die Sowjetischen Kriegerdenkmale waren denn auch wichtiger Verhandlungspunkt der russischen Seite für die Zwei-plus-Vier-Verträge zur Deutschen Wiedervereinigung. Die Bundesrepublik verpflichtete sich, ihren Bestand dauerhaft zu gewährleisten, sie zu unterhalten und zu reparieren. Jedwede Veränderungen der Denkmale bedürfen dabei der Zustimmung der russischen Föderation.
Es gibt auch kritische Stimmen zum Denkmal. Unter anderem gab es Proteste gegen die Stalin-Zitate. Die CDU hatte in der Bezirksverordnetenversammlung Treptow-Köpenick den Antrag gestellt, diese Texte zu entfernen. Wegen Nichtzuständigkeit wurde dieser Antrag dann abgewiesen. Einige der Stalin-Zitate sind heute dem Vandalismus zum Opfer gefallen.
Hier is me niets van opgevallen btw, heb ze allemaal gelezen en alles was clean..quote:Einige der Stalin-Zitate sind heute dem Vandalismus zum Opfer gefallen.
Het antwoord staat al in de quote m.i.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 16:49 schreef BLegrand het volgende:
Ben zojuist teruggekomen uit Berlijn, en heb daar o.a. het Sovjetmonument voor de gevallen soldaten van de battle of Berlin bezocht. Quite impressive. Wat me vooral opviel was hoe ontzettend goed het was bijgehouden door de Duitsers, alles zag er tip top uit, het gras strak gemaaid, de tegels geschrobt, de gouden letters van de teksten bijgewerkt etc etc.
http://en.wikipedia.org/w(...)%28Treptower_Park%29
Nu vroeg ik me af, met welke beweegredenen zouden de Duitsers dat doen? Ze worden op de teksten aan de zijkant (quotes van Stalin) aardig hard aangepakt.
Zouden ze:
4. Deutsche Gründlichkeit
Wat denk jij?
oh my fucking god. kom zo met bronnen.quote:The war memorial depicting a Soviet soldier holding a German child that he saved from the river and stepping on a crushed Swastika
quote:Op maandag 17 augustus 2009 02:15 schreef MoChe het volgende:!
Ga jij maar eens heel rap op je blote knietjes Meneer Stalin en het Rode leger bedanken dat ze zoveel van hun kameraden hebben opgeofferd zodat jij nu niet Duits hoeft te praten!
Stalin, Zhukov en alle andere helden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 08:50 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]Stalin dankbaar? Voor de miljoenen doden die hij op zijn naam heeft. Als hij Nederland had veroverd waren we nu een 2e wereld land.
Vind je het gek na wat de Duitsers de Russissche vrouwen en de rest van de bevolking aan hebben gedaan? Tuurlijk het is niet netjes, maar ach... oog om oog, tand om tand. Tis oorlog, je weet dat er grote kans is dat je dood gaat en de nazi's hebbne je vrouw, kinderen en/of moeder/zusje verkracht en vermoord... dan vind ik het eigenlijk redelijk begrijpelijk (al keur ik het niet goed natuurlijk).quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:37 schreef Iblis het volgende:
Het blijft natuurlijk dubbel, zoals de Russen Duitsland hebben veroverd is echt verschrikkelijk geweest voor de Duitse bevolking, en met name de vrouwen en kinderen.
Dan kun je nog aardig wat patriottistische monumenten opdoeken.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:40 schreef TubewayDigital het volgende:
Monumenten prima, maar ga niet de waarheid onrecht aan doen.
Als je die lijn doortrekt zou je bv ook schepen van de VOC niet meer na moeten maken of tentoon stellen. Wat die allemaal wel niet voor ellende hebben veroorzaakt....quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:40 schreef TubewayDigital het volgende:
Monumenten prima, maar ga niet de waarheid onrecht aan doen.
quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:48 schreef MoChe het volgende:
[..]
Als je die lijn doortrekt zou je bv ook schepen van de VOC niet meer na moeten maken of tentoon stellen. Wat die allemaal wel niet voor ellende hebben veroorzaakt....
Uiteraard is het begrijpelijk dat ze zich zo gedroegen. Betekent niet dat ik het goed keur.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:43 schreef MoChe het volgende:
[..]
Vind je het gek na wat de Duitsers de Russissche vrouwen en de rest van de bevolking aan hebben gedaan? Tuurlijk het is niet netjes, maar ach... oog om oog, tand om tand. Tis oorlog, je weet dat er grote kans is dat je dood gaat en de nazi's hebbne je vrouw, kinderen en/of moeder/zusje verkracht en vermoord... dan vind ik het eigenlijk redelijk begrijpelijk (al keur ik het niet goed natuurlijk).
Blijft gewoon dat het Rode Leger, ondanks de fouten zijn gemaakt, gewoon stuk voor stuk helden zijn die alles hebben gegeven tegen het gevecht met de Nazi's. Dat weegt meer dan wat dan ook.
En hoe verschilt dit van wat ik zeg?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:05 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Uiteraard is het begrijpelijk dat ze zich zo gedroegen. Betekent niet dat ik het goed keur.
Vraag maar aan 10 willekeurige mensen wat ze erger vinden: Communisme of Fascisme. Zeer grote kans dat 10 van de 10 of 9 van de 10 Fascisme kiest.quote:De nazi ideologie is kut voor joden en in principe goed voor lichte mensen / niet-joden.
Stalin en het communisme is KUT voor iedereen.
Als niet-jood, en ik moest 1 van de 2 kiezen? Welke zou ik dan nemen?
Omdat Adolf Hitler en z'n vriendjes het facisme "besmeurd" hebben.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:26 schreef MoChe het volgende:
[..]
En hoe verschilt dit van wat ik zeg?
[..]
Vraag maar aan 10 willekeurige mensen wat ze erger vinden: Communisme of Fascisme. Zeer grote kans dat 10 van de 10 of 9 van de 10 Fascisme kiest.
Martin Amis heeft een heel goed boek geschreven over Stalin, Communisme etc... het heet Koba the Dread. Leest dat maar eens. Geeft heel goed zowel de 'voordelen' als de 'nadelen' weer....
Moet ik onder willekeurige mensen willekeurige Nederlanders verstaan, of mogen het ook Polen zijn?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:26 schreef MoChe het volgende:
Vraag maar aan 10 willekeurige mensen wat ze erger vinden: Communisme of Fascisme. Zeer grote kans dat 10 van de 10 of 9 van de 10 Fascisme kiest.
bij mijn weten hebben Fascistische partijen in gewone democratische verkiezingen nooit een meerderheid behaalt...quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 07:03 schreef Keltie het volgende:
[..]
Omdat Adolf Hitler en z'n vriendjes het facisme "besmeurd" hebben.
Voor de WOII koos iedereen, waaronder de joden, voor het facisme..
Je vraagt maar raak.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:00 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Moet ik onder willekeurige mensen willekeurige Nederlanders verstaan, of mogen het ook Polen zijn?
Klopt. Maar de stelling was ook zo om te kiezen tussen het communisme en het facisme en in die keuze blijft, denk ik, m'n antwoord wel overeind?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
bij mijn weten hebben Fascistische partijen in gewone democratische verkiezingen nooit een meerderheid behaalt...
Ook de NSDAP haalde tijdens de maart-verkiezing van 1933 slechts 30.1%, de KPD (communisten) haalde toen 16,9%, en de SPD 20.4% ..
deze verkiezing vond direkt plaats na de Reichstag-brand waarvan de communisten de schuld gekregen hadden en er vond een sterke druk plats om op de NSDAP te stemmen (SA mannen die posten voor stemlokalen)
toch was de score al enigszins lager dan de 37.8% van de stemmen die Hitler in juli 1932 gehaald had (wat toen het einde van de Weimarrer coalitie betekende) en de steun voor de NSDAP daalde al duidelijk.
Ook bv Mussolini haalde nooit een meerderheid (hij regeerde initieel na een machtsgreep met een brede alliantie, die hem weinig werkelijke macht liet en het zou eenvoudig zijn geweest hem af te zetten voor zn coalitiepartners, onder wie enkele liberalen en katholieke partijen: totdt Mussolini in 1923 de 'Acerbo wet' instelde, een reorganisatie van het kiesstelsel gericht op het geven van de absolute macht aan een partij die 25% van de stemmen gaf en Mussolini het machtsmiddel bood zn coalitiepartners te dwingen zich binnen zijn alliantie te voegen, de daarop volgende verkiezing won hij inderdaad met iets van 60%, mar dat was verder geen 'vrije' democratische verkiezing meer..
Overigens, er bestaat eigenlijk geen overduidelijke 'slechtere' of 'betere' isme-ideologie... vrijwel alle van dat soort politieke ideologieen die gericht waren op het opheffen van de democratische besluitvorming in het begin van de 20e eeuw (vanuit de grond dat die democratieen ook veel problemen kenden met de besluitvoering) hebbeen een enorm hoog potentieel op uitbuiterij van de eigen burgers en het voeren van oorlogen jegens anderen...
de keuze voor een ideologie was meestal een keuze tussen twee of meerdere kwaden
nee, je antwoord op die stelling was vooral een projectie van je eigen mening/referentiekader....quote:Op woensdag 19 augustus 2009 06:53 schreef Keltie het volgende:
[..]
Klopt. Maar de stelling was ook zo om te kiezen tussen het communisme en het facisme en in die keuze blijft, denk ik, m'n antwoord wel overeind?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |