abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71878396
Lightroom gebruik ik voor het bewerken van de foto (contrast, saturation). Photoshop daarna om bijv. wat oneffenheden weg te werken .
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_71878476
Mijn god, Lightroom en Photoshop op 1 hoop gooien. Hoe dom kun je zijn.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_71880475
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 15:46 schreef Jarno het volgende:
Mijn god, Lightroom en Photoshop op 1 hoop gooien. Hoe dom kun je zijn.
En dat in het fotografie forum
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 15:44 schreef Roi het volgende:
Lightroom gebruik ik voor het bewerken van de foto (contrast, saturation). Photoshop daarna om bijv. wat oneffenheden weg te werken .
Dat is ook de bedoeling Hoewel Lightroom vanaf versie 2 ook enkele lokale aanpassingen ondersteunt.
pi_71880616
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:42 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Tvp. Ik zoek nog een simpele app voor mijn vader die net digitale fotografie heeft ontdekt
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:12 schreef Kremers het volgende:
[..]

Fotografeert hij in RAW of jpg? Als je niet in RW fotografeert heb je niet zo veel aan Lightroom.
Dat gaat hier ook nog een probleem worden, mijn vader komt morgen thuis van vakantie. Hij heeft zich tijdens de vakantie door iemand over laten halen om RAW te schieten (na vele jaren JPG)
  FOK!fotograaf vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:20:15 #30
18921 freud
Who's John Galt?
pi_71880843
Voor workflow, basisbewerkingen en uitzoekwerk gebruik je LR. PS gebruik je voor uitgebreidere bewerkingen. Met de komst van de spotbewerkingen in LR2.x gebruik ik PS nog minder. Ik deed ook alles in PS froegah, maar de totale tijd met alle foto's die ik maak zit ik 80% in LR, en 20% in PS.

Een erg groot voordeel van LR is ook het raten, toevoegen van keywords, etc ideaal om grote verzamelingen goed in kaart te brengen. Ook bij im- en exporteren netjes de EXIF met copyright data toevoegen is ideaal. IMO is LR essentieel voor een fotograaf .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!fotograaf vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:24:03 #31
18921 freud
Who's John Galt?
pi_71880893
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:05 schreef speknek het volgende:
Het mooie van Lightroom (maar ik heb nog niet genoeg met de nieuwe CS4 gespeeld, misschien dat het daar nu ook in zit), is dat je import presets heel fijn kunt afstellen. Tussen de RAW compiler in mijn Nikon camera en de RAW compiler van Adobe zit nogal wat verschil in kleuren. Ik vind foto's op m'n camera er een stuk mooier uitzien. Als je eenmaal de kleurbalans e.d. helemaal goed afgesteld hebt, kun je daarna al je foto's in een keer met die instellingen importeren.

Dan moet je her en der misschien nog wel wat tweaken (sommige foto's zien er beter uit met hoger contrast bijvoorbeeld), maar de meeste foto's staan wel goed.
Ik weet dat Nikon tov Canon het display wat meer contrast en saturation meegeeft. Deze weergave is dus een bewerking van ed RAW die genomen is. Een RAW openen moet voor zover ik weet altijd hetzelfde eruit zien op een PC. Is dat niet zo, dan laat de applicatie niet de onbewerkte image zien, maar bewerkt toch iets.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 09:42:15 #32
8369 speknek
Another day another slay
pi_71895921
Ja klopt, ik heb een Nikon en de foto's lijken 'flets' als ik ze importeer. Van wat ik trouwens begrepen heb is elk programma (op je camera of op de pc) dat RAW laat zien een interpretatie van de data, en dus vrijwel nooit hetzelfde.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 16 augustus 2009 @ 16:37:04 #33
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_71925588
Lightroom is ideaal voor 't beheren van je foto's . Bewerken doe ik nog steeds lekker eigenwijs met PS, maar voor het overzicht is lightroom .
Huilen dan.
  FOK!fotograaf zondag 16 augustus 2009 @ 20:16:19 #34
18921 freud
Who's John Galt?
pi_71930351
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 09:42 schreef speknek het volgende:
Ja klopt, ik heb een Nikon en de foto's lijken 'flets' als ik ze importeer. Van wat ik trouwens begrepen heb is elk programma (op je camera of op de pc) dat RAW laat zien een interpretatie van de data, en dus vrijwel nooit hetzelfde.
Hmm, heb net even ingelezen, en er zit toch meer verschil in dan ik dacht! Ik werk alleen met LR en PS met een gekalibreerd scherm, dus het is me nooit opgevallen... Lees je anders eens in op DNG profiles. Die kunnen je misschien wel helpen als je toch LR wil gebruiken.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_71941958
Hoi wie kan me helpen?

Ik heb van het weekend een hoop foto's gemaakt op RAW plus jpeg (thnk god).
Als ik deze nu in lightroom laad pakt hij alleen de jpeg foto's.
Over de RAW foto's geeft hij een melding dat deze beschadigd zijn en niet bruikbaar.
Beetje raar want op een ander pc werken ze prima.
En voor de beide handjes nee ik ga niet op de ander pc werken het moet gewoon op beide systemen werken.
ps beide systemen hebben het zelfde OS systeem.

het zijn canon RAW files en heb de canon Raw codec al geïnstalleerd deze werkt namelijk goed op mijn andere systeem.
  FOK!fotograaf maandag 17 augustus 2009 @ 10:34:35 #36
18921 freud
Who's John Galt?
pi_71943383
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:19 schreef sjoemie_82 het volgende:
Hoi wie kan me helpen?

Ik heb van het weekend een hoop foto's gemaakt op RAW plus jpeg (thnk god).
Als ik deze nu in lightroom laad pakt hij alleen de jpeg foto's.
Over de RAW foto's geeft hij een melding dat deze beschadigd zijn en niet bruikbaar.
Beetje raar want op een ander pc werken ze prima.
En voor de beide handjes nee ik ga niet op de ander pc werken het moet gewoon op beide systemen werken.
ps beide systemen hebben het zelfde OS systeem.

het zijn canon RAW files en heb de canon Raw codec al geïnstalleerd deze werkt namelijk goed op mijn andere systeem.
Welke versie van LR gebruik je met welke camera? De nieuwste LR gebruiken is wel aan te raden, omdat het er toch echt op lijkt dat je RAW's niet herkend worden.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_71943717
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 10:34 schreef freud het volgende:

[..]

Welke versie van LR gebruik je met welke camera? De nieuwste LR gebruiken is wel aan te raden, omdat het er toch echt op lijkt dat je RAW's niet herkend worden.
lr 1.4
en een canon EOS 50d maar goed wel raar op de ene pc wel en de andere niet.
pi_71944216
1.4 ondersteunt de 50D niet als ik google bronnen begrijp. Oplossing is upgraden naar Lightroom 2 of de DNG converter downloaden en de bestanden eerst converteren naar DNG en dan importeren in Lightroom.

Lightroom 2.0 heeft veel meer te bieden dan 1.0 en een upgradelicentie is niet zo heel duur volgens mij.
pi_71944974
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 11:16 schreef Kremers het volgende:
1.4 ondersteunt de 50D niet als ik google bronnen begrijp. Oplossing is upgraden naar Lightroom 2 of de DNG converter downloaden en de bestanden eerst converteren naar DNG en dan importeren in Lightroom.

Lightroom 2.0 heeft veel meer te bieden dan 1.0 en een upgradelicentie is niet zo heel duur volgens mij.
ok Thnx ik ga er vanavond eens mee aan de slag. mocht ik de oplossing geveonden hebben laat ik dit natuurlijk ook weten en begin met deze tip.
  FOK!fotograaf maandag 17 augustus 2009 @ 16:52:49 #40
18921 freud
Who's John Galt?
pi_71953780
Wat Kremers zegt. Wordt zeker weten niet ondersteund. Jouw LR versie is al wel erg verouderd, ze zijn bij 2.4 aangekomen inmiddels. Volgens mij gaat 2.x ook anders om, en is er sowieso geen odnersteuning vanuit Adobe van 1.x voor de nieuwere modellen zoals de 5Dmk2, 50D, D700, etc.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')