abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71682838
Ik heb een hele lange tijd geen clue gehad van wat ik wilde doen na het middelbaar. Ik ben over naar 6 gymnasium met 't profiel N&G.
Nu kwam iemand met de studie Industrieel ontwerpen, wat me -wonder boven wonder- best wel interessant leek. (En dan waarschijnlijk in Delft.)
Maar nu heb ik een paar vragen (en hopelijk zit hier iemand die die studie doet/heeft gedaan)

-Je hebt dus 't profiel NT nodig, daarvoor nou ik dus alleen wiskunde voor moeten bijspijkeren. Maar moet je echt heel goed zijn in Natuurkunde of scheikunde om de studie te kunnen volgen? Ieder jaar ga ik weer over met 6jes of 5jes voor die vakken.
-Is 't een zeer moeilijke studie, of niet?
-Vallen er veel af in het eerste jaar?

Bedankt alvast, en ervaringsverhaaltjes zijn ook welkom.
A liar is a person who uses the valid designations, the words, in order to make something which is unreal appear to be real. - Nietzche
pi_71683069
Ik heb een aantal vakken IO in enschede gevolgd.

Het is vooral een heel creatieve studie, veel tekenen etc.

Verder moet je ook kennis opdoen over materiaal, dus ja wiskunde B en natuurkunde komen zeker wel om de hoek kijken. Maar minder erg dan bij bijvoorbeeld werktuigbouwkunde
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 14:53:51 #3
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_71683117
IO = simpelste studie van de TU.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_71683370
Ik weet niks van IO, maar hier kan je de vakken zien die je gaat krijgen:
http://www.studiegids.tudelft.nl
Bij Organisatie 'Industrieel Ontwerpen' kiezen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 22:22:31 #5
170712 Tuinboon
Vers uit de groentetuin
pi_71695914
Ik ken wel wat mensen die IO doen en zij zeggen dat het qua stof niet zo moeilijk is, maar het is vooral VEEL. Heb ook een tijdje in onderhuur gezeten in een huis met IO'ers, en zij moesten best vaak 's avonds nog tekenen/schetsen/creatief bezig zijn om een beetje bij te blijven. Er gaat veel tijd in de studie zitten dus je moet wel van het creatieve houden.
pi_71707270
Mijn broertje is vorig jaar begonnen met IO in Enschede. Hij moest veel tekenen en ik geloof niet dat de opleiding hem echt heel zwaar viel. Hij is halverwege gestopt door omstandigheden maar gaat komend schooljaar weer opnieuw beginnen. Hij vindt het echt een leuke opleiding en ook hij was erg kritisch en wist eigenlijk niet wat hij wilde.

Succes ermee!
"Well-behaved women seldom make history." - Laurel Thatcher Ulrich
pi_71838426
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:53 schreef TC03 het volgende:
IO = simpelste studie van de TU.
Je vergeet TB, dat is makkelijk en kost ook nog eens weinig tijd, dus per tijdseenheid meer resultaat dan BK/IO

OT: Nee, het is niet een moeilijke studie, kost wel relatief veel tijd in vergelijking met andere studies (geldt eigenlijk voor elke beta studie). Het is verder niet echt natuurkundig of scheikundig heb ik het idee. Heb geen idee van het uitvalpercentage in het 1e jaar.

Disclaimer: Ik doe zelf een andere studie in Delft, dus mijn advies kan niet kloppen, al denk ik dat het wel redelijk accuraat is.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 02:06:29 #8
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_71838439
Wat ik van m'n neef heb gehoord (afgestudeerd en al jaren succesvol werkzaam) als de creativiteit mist (iets wat je niet kan leren), kan je het net zo goed vergeten.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_71838652
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 02:06 schreef cerror het volgende:
Wat ik van m'n neef heb gehoord (afgestudeerd en al jaren succesvol werkzaam) als de creativiteit mist (iets wat je niet kan leren), kan je het net zo goed vergeten.
Ik betwijfel of dit waar is. Volgens mij leer je bij IO juist allerlei methodes/stappenplannen aan om tot een 'creatieve' oplossing te komen. Natuurlijk zul je hier meer succes in hebben als je al enigszins creatief bent aangelegd van jezelf, maar ik geloof ook zeker dat dit (tot een bepaalde hoogte) aan te leren is.
pi_71855210
Ik zou IO op de TU niet onderschatten als ik jou was. In het eerste jaar krijg je gewoon veel calculus, linear algebra, sterkteleer, etc. Dus voor een groot deel dezelfde vakken als op WTB, elektro, TN, etc.

En ik heb ook gehoord dat het echt ontzettend veel inlever-werk is. Dus je hebt er wel een flinke motivatie en discipline voor nodig om die studie te doen. Bovendien moet je creatief aangelegd zijn.

Als ik de keuze moet maken tussen IO en LR, dan zou ik voor IO gaan. Dan had ik waarschijnlijk nu al mijn diploma en een veel beter seksleven gehad. En ook een veel groter netwerk, want al die mensen daar zijn heel open en gezellig, en zitten alleen maar te feesten. Nee wat dat betreft heb ik een verkeerde studiekeuze gemaakt.
pi_71858749
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 18:46 schreef THS het volgende:
Als ik de keuze moet maken tussen IO en LR, dan zou ik voor IO gaan. Dan had ik waarschijnlijk nu al mijn diploma en een veel beter seksleven gehad. En ook een veel groter netwerk, want al die mensen daar zijn heel open en gezellig, en zitten alleen maar te feesten. Nee wat dat betreft heb ik een verkeerde studiekeuze gemaakt.
Ja, vooral vol blijven houden dat dit allemaal aan je studiekeuze ligt
pi_71861279
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 02:06 schreef cerror het volgende:
Wat dan weer complete onzin is. Op IO zitten genoeg mensen die juist de creatieve kant wat links laten liggen. Zat een tijdje op een kamer met iemand die daar aan het promoveren wat op vage vezels die gebruikt konden worden in de auto industrie. Daar was weinig creatiefs aan.

Enfin, lijkt mij een leuke studie. Iets lichter van de gemiddelde TU studies qua exacte vakken, maar zeker niet lichter dan bijvoorbeeld TB. Daarentegen wel veel project werk, dingen inleveren, etc... Dus zeker niet licht.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_71959591
Hmmm oke, qua creativiteit zit 't iig hier wel goed geloof ik.

En die projecten enzo, wat zou je dan een beetje kunnen verwachten? want [qoute]op vage vezels die gebruikt konden worden in de auto industrie. [/quote] daar val ik praktisch van in slaap.
A liar is a person who uses the valid designations, the words, in order to make something which is unreal appear to be real. - Nietzche
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')