Geachte lezers en lezerinnen,
Ik ging op vakantie naar Noorwegen. Het land der prachtige natuur, kenmerkend door de immense fjorden en exorbitant hoge prijzen. Zo kost een blikje bier snel 4 euro en mag je voor een zak chips ongeveer hetzelfde neerleggen voor mevrouw de bliepmiep. Ook hebben ze zelf geen euro's als nationale munt, maar kun je wel overal betalen met euro's, hetzij tegen absurde wisselkoersen.
Om Noorwegen te bereiken kun je meerdere wegen volgen. Zo is het mogelijk om met een ferry vanaf Denemarken naar Noorwegen te worden vervoerd, hetgeen zeer aanlokkelijk is omdat de weg door Zweden daarmee verleden tijd is. Deze boottocht duurt drie uur op een immens schip waarop men zich kan amuseren met een taxfree shop, business class champagne of nog erger, een wandelende entertainer die zichzelf tot kapitein heeft verheven. Ik refereer hierbij totaal niet aan dat bruine beertje die af en toe enige pedofiele trekjes kent.
Nu stond ik op bovengenoemde boot op het achterdek naar het vertrekkende Denemarken te kijken. Een jonge deerne kwam naast mij staan, ik schat haar op ongeveer 22 lentes oud. Ze leek geinteresseerd in de verschijnselen der natuur, want na enkele minuten nodigde ze mij uit om met haar een drankje te gaan drinken in de bar, eveneens aan de achterkant van het schip.
Eenmaal daar bestelde ze een Highland Park die ouder was dan zijzelf. Ik kon natuurlijk niet achterblijven en bestelde eveneens de whiskey, waarvan de prijs mij gelukking was ontglipt. Na enkele minuten een diepgaand gesprek gevoerd te hebben, besluit de dame mij kennis te geven van het feit dat haar lippen zodanig warm waren, dat een goede kus onontkoombaar bleek. Na wat geflikflooi bleek dat we al bijna aan land waren.
Opeens stond mijn net-versierde jonge deerne op. Ze liep om het tafeltje en boog naar me toe. Op fluistertoon legde ze me uit dat ze nu werd opgepikt door haar man en kinderen, en dat ik dus niet met haar mee kon. Ik voelde mijn wereld ineenstorten, de whiskey vormde zich als beton in mijn maag en na enkele ogenblikken spoten woedende blikken uit mijn ogen. De omgeving werd van normaal blauw, en van blauw veranderde hij in een rode waas. Toen ik echter mijn woedde kon uitten, liep mijn toch niet versierde dame al aan de wal met haar man en twee kinderen. Ze woof naar me.
Ik wist dat ik verloren had.