abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71625170
Mijn situatie: ik ga volgend jaar studeren. Ik krijg dus wel studiefinanciering en lening voor collegegeld e.d. Ik werk, maar op dit moment zit ik (hopelijk tijdelijk) met een vrij slecht betaald baantje. Qua financiën zou ik het moeten kunnen redden, maar alleen als er niets onverwachts gebeurd. Nu heb ik een beperkte buffer opgebouwd, mijn spaarrekening. Waar anderen als er iets onverwachts gebeurd wel eens wat kunnen lenen van ouders of grootouders, is dit helaas in mijn geval niet mogelijk.

Ik heb recentelijk m'n normale rekening omgezet in een studentenrekening, omdat dit goedkoper was. Daarbij kreeg ik de vraag of ik de mogelijkheid wilde om rood te kunnen staan. Er zou een contract opgestuurd worden met voorwaarden en informatie en dergelijke.

Nu heb ik dat pakketje doorgelezen, maar erg veel snap ik er niet van dus ik heb het ook nog niet teruggestuurd. Ik ben absoluut niet thuis in geldzaken e.d. Ik vind het al knap dat ik mijn stufi geregeld heb. Dus ik heb eigenlijk een klein lesje 'rood staan' nodig.

Uiteraard weet ik dat rood staan erg onverstandig is, en ik ben ook niet van plan er gebruik van te maken. Het is echt alleen voor het geval dat er plots iets gebeurd en mijn spaargeld niet toereikend is om dat op te lossen.

Stel, de volgende situatie:
Mijn fiets gaat zodanig kapot dat deze niet gerepareerd kan worden. Deze heb ik absoluut nodig voor werk en universiteit. Ik moet een nieuwe fiets kopen, maar kom 100 euro tekort. Dit bedrag ga ik rood staan. Een week later wordt mijn salaris gestort, 250 euro. Als de rente, laten we een makkelijk getal nemen, 20% is, staat er dan 130 euro op mijn rekening en ben ik de bank niets meer verschuldigd?

(In de praktijk zal ik natuurlijk een fiets lenen of een tweedehandsje op de kop tikken, maar die fiets is een voorbeeld).

Of de volgende situatie:
Ik sta 200 euro rood, en mijn salaris wordt gestort à 150 euro. Sta ik dan met diezelfde 20% 70 euro rood? En als dan de volgende maand 150 euro salaris wordt gestort, is mijn saldo daarna dan 66 euro en ben ik de bank niets meer verschuldigd?

Tot slot:
Als ik helemaal geen gebruik maak van de mogelijkheid om rood te staan, kost mij dat toch niets extra?

Nogmaals, ben niet van plan om er gebruik van te maken, het is puur voor noodgevallen. Maar natuurlijk wil ik van tevoren eerst goed weten waar ik voor teken.

Ik hoop dat iemand me het een en ander uit kan leggen en alvast bedankt!
pi_71625330
Rood staan is inderdaad niet verstandig. Het is de minst voordelige manier van lenen.
Je betaalt vaak rond de 10% rente. Deze rente betaal je over het aantal dagen dat je rood hebt gestaan en wordt automatisch afgeschreven. Dus als je 10 dagen, 100 euro rood staat dan betaal je, 10/365*0.1*100.

Aangezien er voordeligere manier zijn kan je die beter toepassen. Op het moment dat je buffer op raakt zou je bijvoorbeeld van te voren eenmalig geld kunnen lenen bij de IB-Groep. Je kan dan 1 maand 500 euro lenen, waardoor je een nieuwe buffer hebt. Hierover betaal je 3% rente. Je kan ook een creditcard nemen, vaak is het zo dat je hiervoor als student 15 euro per jaar betaalt, maar je kan dan een maand 'rood staan' op je creditcard maar betaalt hierover geen rente. Als je langer 'rood staat' dan een maand op je creditcard betaal je wel rente. Bijkomend voordeel is dat aankopen een half jaar verzekerd zijn voor verlies, schade en diefstal.
pi_71625390
De percentages zijn op jaarbasis. 20% wil in dit geval dan zeggen dat over het bedrag dat je rood staat jij per jaar 20% rente betaald. Aangezien je slechts 1 week rood staat, betekent het dus dat je 1/52ste van 20% van 100 euro moet betalen. Is iets van 40 cent ofzo.
pi_71625395
quote:
Als ik helemaal geen gebruik maak van de mogelijkheid om rood te staan, kost mij dat toch niets extra?
Nee als je ergens geen gebruik van maakt hoef je niet te betalen..
"Fuck the phones! Unless Carmen Electra calls for an
emergency titty-fuck, dont pick up!"
"He's so full of shit that his eyes are brown"
  woensdag 5 augustus 2009 @ 15:50:25 #5
264516 Waldkorn
Daar zit wat in
pi_71625472
Lenen bij de IB groep is goedkoper dan lenen bij de bank.
stom
pi_71628091
Oké bedankt, het is me nu duidelijk. Ga er dus eerst nog maar even goed over nadenken.
pi_71630149
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 15:50 schreef Waldkorn het volgende:
Lenen bij de IB groep is goedkoper dan lenen bij de bank.
Wat hij zegt, en idd, een IBG-lening _hoef_je niet uit te geven .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')