abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71619593
L.S,

Wij hebben een client (gemeente) die momenteel een 20/30 tal suppoosten inhhurt via een payrollconstructie. Alle contracten waren rond, maar de laatste dagen zijn er een aantal personen geweest die hebben besloten om de gemeente zelf te gaan factureren.

Volgens mij is dit niet toegestaan, maar ik schets eerst even de kenmerken van de medewerkers:

- dit is de enige (bij) baan die ze hebben (werken ongeveer 10/20 uur per week)
- overgrote deel is student
- geen van allen heeft KvK / VAR / BTW inschrijving of nummer
- willen facturen gaan sturen naar gemeente en rechtstreeks op hun prive rekening betaald worden zonder dat er iets is afgedragen op het moment van betalen

Mijn vraag:

- Is dit wettelijk toegestaan? Ik dacht zelf van niet, maar omdat het hier een gemeente betreft zou je toch denken dat het legaal is.

Bedankt voor jullie hulp!
pi_71620027
Volgens mij is een BTW-nummer verplicht als je je diensten aanbiedt bij een ondernemer (de gemeente dus in dit geval). En aangezien deze studenten geen btw-nummer hebben, zijn deze facturen dan ook niet rechtsgeldig.
Misschien dat je bij de site van de belastingdienst er meer over kan vinden.
pi_71620044
En hoe zit dat dan als ZZP'er? Zo kan het ook gezien worden, toch?
pi_71620194
@mutsaers
Ja dat klopt BTW nummer wel. Nu is er is sommige gevallen een vrijstelling heb ik begrepen, maar dit is alleen in het geval een een zgn eenmalige dienst.

De medewerkers hebben arbeid met een repeterend karakter waardoor zij toch ook gewoon verplicht zijn om KvK registratie te hebben en BTW in rekening te brengen?
pi_71620243
@keichi
ZZP'ers hebben over het algemeen BV/Eenmanszaak/VAR of hanteren payrollconstructies.

In mijn situatie beschouwen de medewerkers zich als ZZP'ers zonder dat zij ook maar in bezit zijn van enig gecertificeerd document.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 12:37:20 #6
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_71620338
Als ZZP-er (want daar ga ik in dit geval van uit) ben je vrijwel altijd BTW plichtig, dús heb je een BTW nummer nodig.

De gemeente betaalt in dit geval BTW over de geleverde diensten, en die BTW zullen de suppoosten ook weer moeten afdragen. Ergo, BTW nummer is verplicht.

Zie ook http://www.belastingdiens(...)b01-02.html#P12_1471
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 12:30 schreef rsroos het volgende:
@mutsaers
Ja dat klopt BTW nummer wel. Nu is er is sommige gevallen een vrijstelling heb ik begrepen, maar dit is alleen in het geval een een zgn eenmalige dienst.

De medewerkers hebben arbeid met een repeterend karakter waardoor zij toch ook gewoon verplicht zijn om KvK registratie te hebben en BTW in rekening te brengen?
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  woensdag 5 augustus 2009 @ 12:50:29 #7
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_71620669
je bent als ondernemer niet altijd btw-plichtig. Bij geringe inkomsten kan je verzoeken om niet BTW-plichtig te zijn. Je kan alleen niet als persoon een maar een dienst leveren aan één bedrijf zonder dat je daar op een gegeven moment problemen mee krijgt. Dan ben je volgens mij in de ogen van de belastingdienst in dienst van het bedrijf waar je de dienst aan levert.

In dit geval de studenten leveren maar aan één bedrijf, namelijk de gemeente. Ze hebben verder geen klanten en streven niet naar het hebben van meerdere klanten. Dus dit kan geen bedrijf zijn.
Where's my fear???
  woensdag 5 augustus 2009 @ 13:26:59 #8
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_71621636
Even terzijde van het feit dat de gemeente contractbreuk doet, mogen die personen niet zomaar als ZZP'er werken voor de gemeente aangezien er sprake kan zijn van een rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst. Dan zullen ze eerst een VAR moeten hebben en natuurlijk BTW-nummer enzo. Anders moeten ze gewoon in loondienst bij de gemeente.

Ik raad aan om hier een jurist op te zetten, want dit is toch best een complexe situatie.
pi_71661698
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 12:06 schreef rsroos het volgende:
L.S,

Wij hebben een client (gemeente) die momenteel een 20/30 tal suppoosten inhhurt via een payrollconstructie. Alle contracten waren rond, maar de laatste dagen zijn er een aantal personen geweest die hebben besloten om de gemeente zelf te gaan factureren.

Volgens mij is dit niet toegestaan, maar ik schets eerst even de kenmerken van de medewerkers:

- dit is de enige (bij) baan die ze hebben (werken ongeveer 10/20 uur per week)
- overgrote deel is student
- geen van allen heeft KvK / VAR / BTW inschrijving of nummer
- willen facturen gaan sturen naar gemeente en rechtstreeks op hun prive rekening betaald worden zonder dat er iets is afgedragen op het moment van betalen

Mijn vraag:

- Is dit wettelijk toegestaan? Ik dacht zelf van niet, maar omdat het hier een gemeente betreft zou je toch denken dat het legaal is.

Bedankt voor jullie hulp!
even los van de vraag of de gemeente dit mag (contractbreuk met jullie?), dit KAN wel.

Je kan, als particulier, freelance werk doen. Een factuur sturen (ZONDER btw, want particulier!). De gemeente mag deze factuur gewoon betalen aan de particulier. De particulier moet deze ontvangsten aan het eind van het jaar wel opgeven bij zijn aangifte IB, waardoor er dan alsnog belasting over betaald zal worden.
Daarnaast doet de gemeente aan het eind van het jaar een zgn. IB47 aangifte, waardoor de belastingdienst op de hoogte is van het uitbetaalde bedrag.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:04:04 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71662538
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 13:26 schreef Uro het volgende:
Even terzijde van het feit dat de gemeente contractbreuk doet, mogen die personen niet zomaar als ZZP'er werken voor de gemeente aangezien er sprake kan zijn van een rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst. Dan zullen ze eerst een VAR moeten hebben en natuurlijk BTW-nummer enzo. Anders moeten ze gewoon in loondienst bij de gemeente.

Ik raad aan om hier een jurist op te zetten, want dit is toch best een complexe situatie.
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 20:35 schreef Essebes het volgende:

[..]

even los van de vraag of de gemeente dit mag (contractbreuk met jullie?), dit KAN wel.

Je kan, als particulier, freelance werk doen. Een factuur sturen (ZONDER btw, want particulier!). De gemeente mag deze factuur gewoon betalen aan de particulier. De particulier moet deze ontvangsten aan het eind van het jaar wel opgeven bij zijn aangifte IB, waardoor er dan alsnog belasting over betaald zal worden.
Daarnaast doet de gemeente aan het eind van het jaar een zgn. IB47 aangifte, waardoor de belastingdienst op de hoogte is van het uitbetaalde bedrag.
Dit dus.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')