quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 12:06 schreef rsroos het volgende:L.S,
Wij hebben een client (gemeente) die momenteel een 20/30 tal suppoosten inhhurt via een payrollconstructie. Alle contracten waren rond, maar de laatste dagen zijn er een aantal personen geweest die hebben besloten om de gemeente zelf te gaan factureren.
Volgens mij is dit niet toegestaan, maar ik schets eerst even de kenmerken van de medewerkers:
- dit is de enige (bij) baan die ze hebben (werken ongeveer 10/20 uur per week)
- overgrote deel is student
- geen van allen heeft KvK / VAR / BTW inschrijving of nummer
- willen facturen gaan sturen naar gemeente en rechtstreeks op hun prive rekening betaald worden zonder dat er iets is afgedragen op het moment van betalen
Mijn vraag:
- Is dit wettelijk toegestaan? Ik dacht zelf van niet, maar omdat het hier een gemeente betreft zou je toch denken dat het legaal is.
Bedankt voor jullie hulp!
even los van de vraag of de gemeente dit mag (contractbreuk met jullie?), dit KAN wel.
Je kan, als particulier, freelance werk doen. Een factuur sturen (ZONDER btw, want particulier!). De gemeente mag deze factuur gewoon betalen aan de particulier. De particulier moet deze ontvangsten aan het eind van het jaar wel opgeven bij zijn aangifte IB, waardoor er dan alsnog belasting over betaald zal worden.
Daarnaast doet de gemeente aan het eind van het jaar een zgn. IB47 aangifte, waardoor de belastingdienst op de hoogte is van het uitbetaalde bedrag.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)