quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 17:57 schreef gohan16 het volgende:
germs zijn toch eencellige organismen toch?
quote:germ [, (Am.) ] (telbaar zelfstandig naamwoord)
1
(biologie)
kiem
geslachtscel, (broed)knop
(figuurlijk) oorsprong, begin
2
(medisch)
ziektekiem
bacil, microbe, bacterie
Dat zou hetzelfde zijn als 'mammal' vertalen met 'hond', terwijl de context over katten gaat.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 17:57 schreef gohan16 het volgende:
germs zijn toch eencellige organismen toch?
Jawel kinders, zo zie je maar, geslachtscellen kunnen uren op oppervlakken overleven en je kunt dus wèl zwanger worden van de toiletbril!quote:
1,5 jaar geleden en het loopt nog steeds. Toen wilde ik dokter worden :p. Ik weet dat ik mijn tibia heb gebroken, maar geen idee hoe dat bot in het NL heet.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 00:43 schreef Seam het volgende:
[..]
Heftig zegWanneer was dat gebeurt? Wist je toen dat je dokter wilde worden
?
scheenbeenquote:Op zondag 9 augustus 2009 14:24 schreef BloodyVirginMary het volgende:
[..]
1,5 jaar geleden en het loopt nog steeds. Toen wilde ik dokter worden :p. Ik weet dat ik mijn tibia heb gebroken, maar geen idee hoe dat bot in het NL heet.
Ik heb een kamer gevonden.
Scheenbeenquote:Op zondag 9 augustus 2009 14:24 schreef BloodyVirginMary het volgende:
[..]
1,5 jaar geleden en het loopt nog steeds. Toen wilde ik dokter worden :p. Ik weet dat ik mijn tibia heb gebroken, maar geen idee hoe dat bot in het NL heet.
Ik heb een kamer gevonden.
Waar in Belgiequote:Op zondag 9 augustus 2009 14:28 schreef BloodyVirginMary het volgende:
Nee het is in België, mijn vader heeft de geldkraan dichtgedraaid dus ik kan me momenteel weinig veroorloven.
Sorry hoor, maar:quote:Op zondag 9 augustus 2009 14:24 schreef BloodyVirginMary het volgende:
[..]
Ik weet dat ik mijn tibia heb gebroken, maar geen idee hoe dat bot in het NL heet.
En wat is osteochondritis dissecans?quote:
osteo = bot, chondr.. = kraakbeen, itis = ontsteking (al wordt het ook gebruikt bij niet-inflammatoire processen), dissecans = loslating. Je hoeft echt geen ziektebeelden te stampen om te kunnen verzinnen wat iets isquote:Op zondag 9 augustus 2009 16:38 schreef Laertes het volgende:
[..]
En wat is osteochondritis dissecans?
Niet spieken!
lolquote:Op zondag 9 augustus 2009 16:38 schreef Laertes het volgende:
[..]
En wat is osteochondritis dissecans?
Niet spieken!
We hebben een winnaarquote:Op zondag 9 augustus 2009 16:44 schreef intoxicated het volgende:
[..]
osteo = bot, chondr.. = kraakbeen, itis = ontsteking (al wordt het ook gebruikt bij niet-inflammatoire processen), dissecans = loslating. Je hoeft echt geen ziektebeelden te stampen om te kunnen verzinnen wat iets is
En nu even spieken of het klopt... oh joy.
Nee, want het is avasculair..quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:13 schreef Laertes het volgende:
[..]
We hebben een winnaar
Dat had ik aan 2 kanten. Wel raar inderdaad, het is helemaal geen ontsteking. Het is eigenlijk een infarct (avasculaire necrose = infarct?)
Ohquote:
Je haalt wel 2 dingen door elkaar, ischemie is niet hetzelfde als een infarct. Een infarct is een gehele of gedeeltelijke afsluiting van een bloedvat, waardoor het weefsel geen genoeg zuurstof meer krijgt en afsterft (necrose). Bij ischemie is er al wel zuurstoftekort, maar het weefsel is nog niet afgestorven.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:46 schreef Laertes het volgende:
[..]
Oh
Ik dacht avasculair -> geen bloedtoevoer -> ischemie
Maar het komt dus omdat er in een gebied überhaupt geen vaten zijn?
Aaah okee, dankuquote:Op zondag 9 augustus 2009 18:47 schreef June. het volgende:
[..]
Je haalt wel 2 dingen door elkaar, ischemie is niet hetzelfde als een infarct. Een infarct is een gehele of gedeeltelijke afsluiting van een bloedvat, waardoor het weefsel geen genoeg zuurstof meer krijgt en afsterft (necrose). Bij ischemie is er al wel zuurstoftekort, maar het weefsel is nog niet afgestorven.
Vaak is de oorzaak van avasculaire necrose onbekend dacht ik; maar de bloedtoevoer kan bijvoorbeeld verminderd worden door prednison of een trauma.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |