dan moet je dus met je bod zeker onder dat bedrag gaan zitten, bied gewoon iets wat je wél zelf rond krijgt.. enige nadeel is dan dus dat er meerdere bieders zijn, maar dat blijf je toch hebbenquote:Op maandag 3 augustus 2009 17:56 schreef secondant het volgende:
Daarnaast is het niet zeker of ik koopsubsidie nodig heb. Dat is een beetje afhankelijk van de rente en de uiteindelijke koopsom. Ik wil het dus liever niet vermelden maar wat als ik het niet rond krijg en toch koopsubsidie nodig heb?
Hoe weet je dat? Of zegt de verkopende makelaar dat?quote:is zo populair dat er meerdere potentiele kopers zijn
Dat is nooit een regel geweest.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:17 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Hoe weet je dat? Of zegt de verkopende makelaar dat?
Overigens mag een verkoper toch maar met één partij onderhandelen? Of geldt die regel niet meer?
In de documentatie die ik een aantal jaar geleden van mijn makelaar kreeg stond dat het verboden was. Dus heb nu even gezocht op het internet en kwam o.a onderstaande tegen:quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:19 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Dat is nooit een regel geweest.
Uit fatsoen wordt er meestal maar met 1 partij onderhandelt, maar je mag als verkoper met zoveel mensen onderhandelen als je wil.
Of het netjes is is dan een tweede vraag natuurlijk.
En zo zijn er nog meer sites te vinden waar je hetzelfde op kunt lezen.quote:Volgens de regels mag een verkoper, en mag een makelaar, maar met één partij tegelijk onderhandelen, eventuele andere kopers zullen moeten wachten hoe deze onderhandelingen verlopen. De onderhandelingen starten dus niet als een kopende partij een bod uitbrengt, de onderhandelingen starten pas als de verkopende partij een tegenbod uitbrengt.
Bron: http://huis-en-tuin.infon(...)r-onderhandelen.html
quote:# Wanneer ben ik in onderhandeling?
* U kunt niet afdwingen dat u in onderhandeling bent. U bent pas in onderhandeling als de verkoper reageert op uw bod. Dus: als de verkoper een tegenbod doet. Ook kan de verkopende makelaar uitdrukkelijk aangeven dat hij met u in onderhandeling is. U bent niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij uw bod met de verkoper zal overleggen.
# Mag de makelaar met meer dan één gegadigde tegelijk onderhandelen?
* De makelaar kan met meerdere gegadigden tegelijk onderhandelen. Dit dient hij echter wel aan de betrokkenen kenbaar te maken.
Toch is het onzin. Het staat bijv. in de regels van de NVM als gedragscode, maar er is geen enkele juridische grondslag.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:31 schreef Dlocks het volgende:
[..]
In de documentatie die ik een aantal jaar geleden van mijn makelaar kreeg stond dat het verboden was. Dus heb nu even gezocht op het internet en kwam o.a onderstaande tegen:
[..]
En zo zijn er nog meer sites te vinden waar je hetzelfde op kunt lezen.
Ja dat dacht ik dus ook.quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:05 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Toch is het onzin. Het staat bijv. in de regels van de NVM als gedragscode, maar er is geen enkele juridische grondslag.
Met een woningbouwvereniging valt er inderdaad niet zoveel te onderhandelen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:17 schreef HugoBaas het volgende:
Je zegt dat het vanaf de woningbouw wordt aangeboden?
Dan kan je volgens mij geen bod doen.
Het huis gaat dan weg voor de prijs die ze vragen en er wordt niet onderhandelt.
Dit was in ieder geval wel zo bij een vriend van me die onlangs ook een huis heeft gekocht van de woningbouw.
Maar als jij het nooit rond kan krijgen binnen een maand, en ze willen de ontbindende voorwaarde voor het voorbehoud van financiering niet langer dan en maand laten duren, dan heeft het weinig zin voor jou om een bod te doen lijkt me? Nutteloos om het een maand van de markt te houden terwijl je beiden weet dat het niet rond komt.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:37 schreef secondant het volgende:
Hij gaf wel aan dat ze daar eigenlijk niet op mochten afwijzen omdat dat discriminatie was....
Dit is niet helemaal juist omschreven. Ja, je kunt een ontbindende voorwaarde opnemen voor de financiering, maar nee, je kunt er niet 'zomaar' van af zien. Om je te kunnen beroepen op het voorbehoud van financiering moet je meerdere afwijzingen van geldverstrekkers kunnen overleggen, en dat kan best nog aardig aanpoten worden in een paar weken.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:08 schreef HugoBaas het volgende:
Ik zou gewoon een bod uitbrengen en niets zeggen over je situatie. dat gaat ze niets aan en misschien worden ze dan onzeker.
Je krijgt toch een aantal weken de tijd om de hypotheek rond te krijgen.
Mocht het nou niet lukken dan kun je ervan af zien binnen de gestelde termijn en dat kost je geen cent.
Het is onder voorbehoud van financiering.
Toen ik 10 jaar geleden een huis van de woningbouw kocht, werd er wel degelijk onderhandeld. Goed, er ging niet heel veel van af (198k naar 195k), maar er was dus wel degelijk onderhandelingsruimte.quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:17 schreef HugoBaas het volgende:
Je zegt dat het vanaf de woningbouw wordt aangeboden?
Dan kan je volgens mij geen bod doen.
Het huis gaat dan weg voor de prijs die ze vragen en er wordt niet onderhandelt.
Dit was in ieder geval wel zo bij een vriend van me die onlangs ook een huis heeft gekocht van de woningbouw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |