abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:53:12 #1
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71561814
Net even fijn met m'n ouders alle brieven van de IB-groep open zitten maken, en we hadden toch wat anders verwacht dan dat er nu in staat...

Ik moet bijna 1200 euro terugbetalen, m'n broertje bijna 1100 euro. Dit omdat er "iets is gewijzigd in de situatie van m'n vader".
Voor zover wij weten is de inkomenssituatie van allebei m'n ouders nauwelijks veranderd, maar goed.
Even wat uitleg:

Ik studeer nu 4 jaar (sinds 2005), dus mijn stufi loopt in september af. Mijn broertje heeft vanaf 2006 2 jaar en 2 maanden gestudeerd, daarna zijn stufi stopgezet.
In 2008 heb ik dus het volledige jaar stufi gekregen, en mijn broertje van januari t/m oktober.

Omdat mijn ouders niet zoveel verdienen en toch twee studerende kinderen hebben kregen wij (dachten we dus) een extra aanvullende prestatiebeurs. De bijdrage van mijn ouders was lager dan normaal, dus het totaalsommetje is ongeveer gelijk aan wat iedereen krijgt (wat ook eerlijk is).
Mijn broertje en ik ontvingen dus in totaal 218,18 euro stufi over de eerste 10 maanden van 2008.
Toen mijn broertje daarna zijn stufi stopzette, kreeg ik automatisch ook minder stufi (omdat mijn ouders de bijdrage van mijn broertje niet meer hoefden te betalen, althans, zo dacht ik). Ik kreeg toen 135 euro.

Nu heb ik dus een brief ontvangen waarin staat dat wij teveel aanvullende prestatiebeurs hebben ontvangen. Mijn aanvullende beurs over de eerste 10 maanden van 2008 was 109,52 euro te hoog, en over de laatste 2 maanden 44,11 euro te hoog.

Waar deze herberekening vandaan komt is me een compleet raadsel. Kan iemand me dit uitleggen?
Verder zitten we dus met nog een probleem: als we geen toelage meer ontvangen krijg ik een acceptgiro om het bedrag binnen 4 weken terug te betalen.
Over de twee maanden (augustus en september) waarin ik nog stufi krijg wordt dat bedrag daarmee verrekend, dus ik krijg deze twee maanden geen stufi meer, en daarna moet ik 900 euro dokken.
Mijn broertje wil nu weer gaan studeren, dus hoe dat verhaal in elkaar steekt weet ik ook niet. Ik denk zelf dat hij geen stufi krijgt tot het bedrag is afbetaald, maar voor hetzelfde geld krijgen we binnenkort gewoon een acceptgiro in de brievenbus...

Ik snap er dus helemaal niks van, en dat extra geld hebben we heel goed kunnen gebruiken (want we hadden het echt nodig). De mogelijkheid om twee keer ruim 1000 euro te betalen op zo'n korte termijn hebben we al helemaal niet.
Dus: kan iemand mij uitleggen waar deze berekening vandaan komt? En weet iemand hoe dit nu verder gaat? De IB-groep is zoals altijd weer eens lekker duidelijk...

Alvast bedankt.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:03:47 #2
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_71562134
Dan zou ik toch nog eens heel goed naar het loonstrookje van je ouders kijken.

En dan niet aan ze vragen: "ben je meer gaan verdienen?" en dan met een "nee" genoegen nemen.
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:09:17 #4
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71562239
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:05 schreef dddour het volgende:
Dan zou ik toch nog eens heel goed naar het loonstrookje van je ouders kijken.

En dan niet aan ze vragen: "ben je meer gaan verdienen?" en dan met een "nee" genoegen nemen.
Ik ben behoorlijk up to date met de financiele situatie van mijn ouders. Was het maar waar, we zouden het goed kunnen gebruiken
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:03 schreef jitzzzze het volgende:
Misschien moet je de IB-groep bellen.
Of wat meer informatie geven.
Ben ik inderdaad van plan. Ik vroeg me af of er hier iemand hetzelfde heeft meegemaakt of weet hoe dit komt, zodat ik weet hoe ik dit moet aanpakken en of het daadwerkelijk wel klopt, want ik snap er niks van.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71562396
Komt het er dus op neer dat je uiteindelijk maar recht had op 90 euro stufi?
Voor zover ik weet was de basisbeurs volgens mij al iets van 200 euro.
Omnia vincit amor, nos et cedamus amori
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:19:58 #6
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71562505
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:16 schreef Relatieveling het volgende:
Komt het er dus op neer dat je uiteindelijk maar recht had op 90 euro stufi?
Voor zover ik weet was de basisbeurs volgens mij al iets van 200 euro.
Ik ben thuiswonend, de basisbeurs is dus 91,81. Ik had slechts recht op een aanvullende prestatiebeurs van 16,85 euro, maar ik heb dus 126,37 gekregen. Dat verschil over 10 maanden moet ik dus nu terugbetalen, en iets minder van die laatste twee maanden.

Nog zoiets: waarom heb ik dat dan in eerste instantie gekregen? Ik wist niet dat er wat fout zat, want ik weet zelf ook wel dat ik dat dan zou moeten terugbetalen. Als ik had geweten dat wij fout zaten, dan had ik de boel natuurlijk toen geregeld. Maar wij hadden er totaal geen idee van...
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:20:46 #7
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_71562539
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:09 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ben ik inderdaad van plan. Ik vroeg me af of er hier iemand hetzelfde heeft meegemaakt of weet hoe dit komt, zodat ik weet hoe ik dit moet aanpakken en of het daadwerkelijk wel klopt, want ik snap er niks van.
Ik weet er helaas niet zoveel van, ik heb nog nooit problemen gehad met de IBG.
Ik zou ze bellen en net zo lang doorvragen tot je het begrijpt en het zo geregeld is dat jij ermee kan leven, figuurlijk en ik vrees ook letterlijk.
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:22:12 #8
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71562572
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:20 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik weet er helaas niet zoveel van, ik heb nog nooit problemen gehad met de IBG.
Ik zou ze bellen en net zo lang doorvragen tot je het begrijpt en het zo geregeld is dat jij ermee kan leven, figuurlijk en ik vrees ook letterlijk.
Inderdaad
pi_71569283
Er zijn twee mogelijkheden:

• wijziging van het inkomen.

• wijziging van het aantal studerende kinderen

Het kan zijn dat er aanvankelijk is gerekend met een voorlopig inkomen verstrekt door de Belastingdienst. Dat gebeurt soms om te voorkomen dat je heel lang moet wachten op je aanvullende beurs omdat de definitieve gegevens nog niet beschikbaar zijn. Blijkt uit de definitieve gegevens van de Belastingdienst dat het inkomen van je vader hoger was, dan miet je inderdaad een deel aanvullende beurs terugbetalen.

De oudserlijke bijdrasge van je vader wordt verdeeld over het aantal studerende kinderen. Blijkt achteraf dat één van de kinderen zijn/haar studie al eerder had beëindigd, dan wordt de ouderlijke bijdrage voor jou met terugwerkende kracht verhoogd en moet je een deel aanvullende beurs terugbetalen.

Ik gok op optie 1, want IBG heeft net een hele blubs definitieve inkomens binnengekregen. Akls je het zeker wilt weten, moet je je vader laten bellen. IBG mag jou namelijk geen info verstrekken over zijn gegevens. Hij heeft de wijziging die heeft geleid tot jouw schuld trouwens ook van IBG gemeld gekregen middels een zgn, bericht ouders.

Zolang je stufi hebt, wordt deze schuld idd verrekend. Het maximale verrekenbedrag is ¤ 144 en een beetje. Krijg je normaal minder dan dit bedrag, dan krijg je idd niks meer tot de schuld is verrekend.
  •   maandag 3 augustus 2009 @ 19:15:03 #10
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_71571770
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 17:43 schreef LoudGirl het volgende:
    Er zijn twee mogelijkheden:

• wijziging van het inkomen.

• wijziging van het aantal studerende kinderen

Het kan zijn dat er aanvankelijk is gerekend met een voorlopig inkomen verstrekt door de Belastingdienst. Dat gebeurt soms om te voorkomen dat je heel lang moet wachten op je aanvullende beurs omdat de definitieve gegevens nog niet beschikbaar zijn. Blijkt uit de definitieve gegevens van de Belastingdienst dat het inkomen van je vader hoger was, dan miet je inderdaad een deel aanvullende beurs terugbetalen.

De oudserlijke bijdrasge van je vader wordt verdeeld over het aantal studerende kinderen. Blijkt achteraf dat één van de kinderen zijn/haar studie al eerder had beëindigd, dan wordt de ouderlijke bijdrage voor jou met terugwerkende kracht verhoogd en moet je een deel aanvullende beurs terugbetalen.

Ik gok op optie 1, want IBG heeft net een hele blubs definitieve inkomens binnengekregen. Akls je het zeker wilt weten, moet je je vader laten bellen. IBG mag jou namelijk geen info verstrekken over zijn gegevens. Hij heeft de wijziging die heeft geleid tot jouw schuld trouwens ook van IBG gemeld gekregen middels een zgn, bericht ouders.

Zolang je stufi hebt, wordt deze schuld idd verrekend. Het maximale verrekenbedrag is ¤ 144 en een beetje. Krijg je normaal minder dan dit bedrag, dan krijg je idd niks meer tot de schuld is verrekend.
  • Dat bericht ouders heb ik hier inderdaad naast me liggen, ik moet dat alleen even vergelijken met de berichten van vorig jaar, want de vorige bijdrage van mijn ouders staat er niet bij.

Ik denk echter dat dit met iets anders te maken heeft (na wat papierwerk doorspitten met m'n ma). Het inkomen waarmee dit is vergeleken is gebaseerd op de belastingaanslag van 2006. Daar hebben m'n ouders destijds een fout in gemaakt met betrekking tot lijfrente. Daardoor kregen we in een klap veel geld terug, maar dit bleek dus achteraf fout te zijn. Daardoor hebben we dit jaar 4000 euro terug moeten betalen, deze schuld is nu volledig afgelost.
    Ik denk dus dat dit op de een of andere manier invloed moet hebben gehad op het belastbaar verzamelinkomen van mijn ouders: dat zij dus minder netto inkomen hadden, waardoor de IB-groep ons dus inderdaad meer stufi toebedeelde... Kan hier een kern van waarheid in zitten?
    En wat IBG mij niet mag verstrekken vertellen mijn ouders me zelf wel

Volgende vraag: hoe zit dat dan met het betalen hiervan? Dat extra geld is uiteraard al opgegaan aan studie, wisten wij veel dat dat fout was...
    Wanneer kunnen wij die acceptgiro verwachten? Er staat: "Als je geen toelage meer ontvangt, krijg je een acceptgiro om het resterende bedrag terug te betalen." Wat is het moment dat ik geen toelage meer ontvang? Als ik mijn stufi stopzet (dus ook geen OV-jaarkaart meer kan gebruiken), of als ik geen stufi meer ontvang, over twee maanden dus?
    En zouden daar eventueel betalingsregelingen voor getroffen kunnen worden?

Alvast bedankt voor de info trouwens .
    pi_71579496
    Je krijgt een acceptgiro voor het hele bedrag ineens. Betaal je die niet, dan wordt er verrekend met je stufi. Kan er niet verrekend worden, dan wordt de schuld omgezet in een rentedragende lening. Die hoef je pas 2 tot 3 jaar na je studie af te lossen. Wij rekenen met het bruto inkomen van je ouders (verzamelinkomen of belastbaar loon). Als dat achteraf door de Bdelastingdienst wordt bijgesteld, kunnen we daar uiteraard weinig aan veranderen.

Maarre.. al eens op internet gekeken (www.ib-groep.nl)? Even bellen is ook wel zo efficient als je nog vragen hebt (050-5997755). Ik zie hier soms de meest idiote foute info voorbij komen in IBG-topics, fok is niet het het medium voor dit soort zaken.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')