FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Welk type startkabel heb ik nodig
StookerTmaandag 3 augustus 2009 @ 09:29
Ha fokkers,

Mijn vriendin staat as we speak stil met haar auto'tje (lege accu 90%) en wil een startkabel gaan kopen. Nu was ik even aan het speuren op internet voor een setje en kwam hier uit:

http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/CategoryProductList.htm?categoryId=26407&subCategoryId=26409

Alleen weet ik nu niet precies of het uitmaakt wat voor ampere erop zit.....hier heb je setjes van 200/300/400, maakt dat nog wat uit? Of kan ze gewoon die van 13,- euro kopen?

Ik wil graag een Ford Ka starten aan een Alfa Mito.

Bvd.

Jeroen
Uromaandag 3 augustus 2009 @ 09:36
Die aperages slaan op het potentiele spanning dat de auto kan opleveren. Als de kabels te dun zijn dan kan het zijn dat er niet genoeg spanning over de kabels heen kan lopen en dat de kabels lekker warm kunnen worden. Je kunt het beste altijd goede kabels kopen, want dan kan je ze ook gebruiken als een auto aanschaft met een hogere spanning. Je kunt het natuurlijk ook aan een Halfords-medewerker vragen.
StookerTmaandag 3 augustus 2009 @ 09:38
Dit voor voor die KA en Mito nog niet uitmaken, maar in principe kan ik met die 400 ampere kabels de komende 10 jaar vooruit als ik het goed begrijp?
gatewaymaandag 3 augustus 2009 @ 09:39
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:38 schreef StookerT het volgende:
Dit voor voor die KA en Mito nog niet uitmaken, maar in principe kan ik met die 400 ampere kabels de komende 10 jaar vooruit als ik het goed begrijp?
als je geluk hebt; ja

Me pa heeft ook van die startkabels.... nou nou nou.... accu leeg van de auto, kabels ertussen, auto start nog niet en de kabels gloeiend heet!
Uromaandag 3 augustus 2009 @ 09:41
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:39 schreef gateway het volgende:

[..]

als je geluk hebt; ja

Me pa heeft ook van die startkabels.... nou nou nou.... accu leeg van de auto, kabels ertussen, auto start nog niet en de kabels gloeiend heet!
Dan zijn ze inderdaad te dun. Punt is wel dat auto's een steeds hogere spanning krijgen, dus je hebt kans dat de kabels over een paar jaar onbruikbaar zijn geworden. Daarom kun je beter een stel goede kabels kopen.
Tahitimaandag 3 augustus 2009 @ 09:42
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:38 schreef StookerT het volgende:
Dit voor voor die KA en Mito nog niet uitmaken, maar in principe kan ik met die 400 ampere kabels de komende 10 jaar vooruit als ik het goed begrijp?
Ja, 400 Ampere is genoeg. Ik zou voor die 10 euro extra zeker voor deze kabels gaan.
gatewaymaandag 3 augustus 2009 @ 09:43
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:41 schreef Uro het volgende:

[..]

Dan zijn ze inderdaad te dun. Punt is wel dat auto's een steeds hogere spanning krijgen, dus je hebt kans dat de kabels over een paar jaar onbruikbaar zijn geworden. Daarom kun je beter een stel goede kabels kopen.
lulkoek

Hoger spanning? echt niet, auto's hebben nog steeds 12 volt. Stroom, dat misschien wel, beetje startmotor heeft snel 200 a 300 ampere nodig (kortstondig)

En nog, de dikte van de startkabel (van het koper, niet de isolatie!) en de kwaliteit van de klemmen en hoe je ze aanklemt (ze moeten goed contact maken) is ook van belang
StookerTmaandag 3 augustus 2009 @ 09:43
Bedankt allemaal, ik ga haar gelijk sms' en.

Thanks !
Uromaandag 3 augustus 2009 @ 09:45
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:43 schreef gateway het volgende:

[..]

lulkoek

Hoger spanning? echt niet, auto's hebben nog steeds 12 volt. Stroom, dat misschien wel, beetje startmotor heeft snel 200 a 300 ampere nodig (kortstondig)

En nog, de dikte van de startkabel (van het koper, niet de isolatie!) en de kwaliteit van de klemmen en hoe je ze aanklemt (ze moeten goed contact maken) is ook van belang
Oke stroom. Jezus, die benamingen altijd.
Opa.Bakkebaardmaandag 3 augustus 2009 @ 10:02
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:45 schreef Uro het volgende:

[..]

Oke stroom. Jezus, die benamingen altijd.
Doe dan eens je best en probeer het eens te onthouden. Het staat nogal knullig namelijk.
gatewaymaandag 3 augustus 2009 @ 10:27
als het helemaal niet wil, en het een benzine auto is, kan je ook nog de auto aanduwen, met ingetrapte koppeling, bak in z'n 2, en als je dan beetje snelheid hebt koppeling op laten komen (beetje noks)
Panzerknacker666maandag 3 augustus 2009 @ 13:40
Over het algemeen geld hoe duurder/dikker de kabels, hoe langer ze het uithouden.
gatewaymaandag 3 augustus 2009 @ 19:39
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:40 schreef Panzerknacker666 het volgende:
Over het algemeen geld hoe duurder/dikker de kabels, hoe langer ze het uithouden.
duurder wil niet altijd zeggen dat het beter is, dikker natuurlijk wel

Heb zelf 25mm2 kabels, en ook soepel. Ooit al eens bij een stage overgehouden omdat ie te kort was

Nog nooit problemen mee gehad
Hr-Flipmaandag 3 augustus 2009 @ 21:34
Gewoon uitproberen, beginnen de kabels te roken, dan moet je ze ff ruilen bij de winkel.
DJSmileydinsdag 4 augustus 2009 @ 18:39
Elke startkabel voldoet wel voor een personenauto.
Ik heb ook gewoon elcheapo kabels in mn auto liggen.

Zware kabels zijn niet nodig, mits je goed oplet. Als je accu leeg is (dus niet defect!) kun je prima af met goedkope kabels. Accu erop, motor van de 'bron' laten draaien, aansluiten, en kwartiertje laten draaien. De accu is dan voldoende bijgeladen om te starten, en meestal pakt ie dan ook.
Uiteraard kun je dan niet lang doorstarten, en moet je de accu zelf verder opladen (dus stuk rondrijden, en niet 1km verderop uitstappen)

Je moet niet een auto starten over de startkabels zelf. Dat gaat idd fout bij goedkope kabels, die draden zijn veel te dun. Zeker bij diesels is de startstroom aanzienlijk. Eerst laden, dan starten dus, tenzij je echt heavy-use kabels hebt

Dikkere kabels is dus zeker aan te raden, maar niet noodzakelijk (mits bewust mee omgegaan)
oshirodinsdag 4 augustus 2009 @ 18:45
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 18:39 schreef DJSmiley het volgende:
Elke startkabel voldoet wel voor een personenauto.
Ik heb ook gewoon elcheapo kabels in mn auto liggen.

Zware kabels zijn niet nodig, mits je goed oplet. Als je accu leeg is (dus niet defect!) kun je prima af met goedkope kabels. Accu erop, motor van de 'bron' laten draaien, aansluiten, en kwartiertje laten draaien. De accu is dan voldoende bijgeladen om te starten, en meestal pakt ie dan ook.
Uiteraard kun je dan niet lang doorstarten, en moet je de accu zelf verder opladen (dus stuk rondrijden, en niet 1km verderop uitstappen)

Je moet niet een auto starten over de startkabels zelf. Dat gaat idd fout bij goedkope kabels, die draden zijn veel te dun. Zeker bij diesels is de startstroom aanzienlijk. Eerst laden, dan starten dus, tenzij je echt heavy-use kabels hebt

Dikkere kabels is dus zeker aan te raden, maar niet noodzakelijk (mits bewust mee omgegaan)
Daar zijn veel mensen veel te lui voor
Makkelijkste is gewoon een dikke zware kabel gebruiken, motor van de bron laten lopen, kabels aansluiten (goed, let dus op schoon contactoppervlak), en starten maar.
T42woensdag 5 augustus 2009 @ 09:15
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:41 schreef Uro het volgende:

[..]

Dan zijn ze inderdaad te dun. Punt is wel dat auto's een steeds hogere spanning krijgen, dus je hebt kans dat de kabels over een paar jaar onbruikbaar zijn geworden. Daarom kun je beter een stel goede kabels kopen.
ow dus in 2015 hebben auto 20volt? plaats van 12v?

zo dik mogelijke kabels nemen
met dunne kan het ook maar dan moet je geduld hebben

dun:
aansluiten en motor laten lopen, wacht 5 tot 10 min en probeer dan pas te starten