abonnement Unibet Coolblue
  maandag 3 augustus 2009 @ 02:29:22 #1
189777 zagevent
what's in a name
pi_71555319
quote:
Nadat twee jaar geleden het Britse Centrum Tegen Racisme zich al boos maakte om het album Kuifje in Congo, is nu een klacht ingediend bij het parket van Brussel. De Congolese boekhouder Bienvenue Mbutu wil dat de strip uit de winkelrekken wordt genomen omwille van het "racisme in het album".

"De zwarte helper van Kuifje wordt erin voorgesteld als een onbeschaafd dom mannetje dat net goed genoeg is om de domste klusjes tot een goed einde te brengen. Voor mij is dat onversneden racisme." (belga/adv)
http://www.demorgen.be/dm(...)uifje-in-Congo.dhtml
Net als je denkt dat het niet meer absurder kan.
Heeft Welkom ooit eens van het woord tijdsgeest gehoord? Kuifje in Afrika is geschreven in de jaren '30, toen men niet beter wist. In die tijd waren in onze ogen alle negers dom en achterlijk en was Afrika niet meer dan een gebied waar wij de achterlijke negers gingen opvoeden.

Mocht de strip in een hedendaags kader zijn getekend en in het heden geschreven en uitgegeven zijn, had Welkom nog een punt. Nu etaleert hij juist wat Hergé in het album aantoont en wat Welkom met alle geweld wilt verbieden.
  maandag 3 augustus 2009 @ 02:58:33 #2
263811 frastanz
verdammt weit weg.
pi_71555462
Kuifje heet hier Tom :S
pi_71555561
Confrere, het is wel opmerkelijk dat zowel de immer verstandige Kuifje als zijn al even verstandige Bobby beide wit zijn, een beetje schrijver had dan iniedergeval een bruine poedel in het verhaal geschreven dus de aanklacht van discriminatie lijkt mij een gegronde.
Daarnaast is het misdadig om een hond met een lange vacht zoals bv een poedel mee te nemen naar een land met een tropisch klimaat, derhalve lijkt een aanklacht wegens het propageren van dierenmishandeling mij een gegronde, amice.
pi_71555600
Ik kan me wel in die klacht vinden. Update die strip maar als je hem wil verkopen. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als Nederlanders als debielen werden afgeschilderd.


Racisme onder het mom van 'zo was het vroeger nou eenmaal' is nog steeds racisme.
Jesus saves but death prevails.
  maandag 3 augustus 2009 @ 04:16:35 #5
262650 kitao
prikplaatje
pi_71555638
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 02:29 schreef zagevent het volgende:

Net als je denkt dat het niet meer absurder kan.
Heeft Welkom ooit eens van het woord tijdsgeest gehoord? Kuifje in Afrika is geschreven in de jaren '30, toen men niet beter wist. In die tijd waren in onze ogen alle negers dom en achterlijk en was Afrika niet meer dan een gebied waar wij de achterlijke negers gingen opvoeden.

Mocht de strip in een hedendaags kader zijn getekend en in het heden geschreven en uitgegeven zijn, had Welkom nog een punt. Nu etaleert hij juist wat Hergé in het album aantoont en wat Welkom met alle geweld wilt verbieden.
Hé , je beledigt mijn opa uit Swaziland !.......

Dat die negertjes niet dom waren wisten ze in 1600 ook al , anders hadden ze hun wel een scheepscruise naar Florida voorgeschoteld en waren die kettingen ook niet nodig.......

Is Kuifje rascistisch , ik vind van niet , eerder stereotypisch. Afbeeldingen zoals :



Is helaas het beeld dat sommigen hebben van de Afrikaan.
Is het uit de lucht gegrepen en nooit gebeurd ? Nee, ook niet.



André van Duyn (Nederlandse komiek) had ook eens problemen toen hij het verwijt kreeg debiele mensen na te apen. Is goed om af en toe eens bij stil te staan , en dan gewoon verder blijven lachen.
Wel met betere humor dan , maar ja , smaak verschilt.
megalomaniac
pi_71555656
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 03:47 schreef Shivo het volgende:
Ik kan me wel in die klacht vinden. Update die strip maar als je hem wil verkopen. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als Nederlanders als debielen werden afgeschilderd.
Dat kun je niet menen. Je staat toch wel sterker in je schoenen? Om een strip waar Nederlanders worden afgeschilderd als racisten die het liefst de hele wereld aan hun voeten willen hebben, kan ik alleen maar lachen. Dat zegt toch helemaal niets?
quote:
Racisme onder het mom van 'zo was het vroeger nou eenmaal' is nog steeds racisme.
Dat klopt. Mijn ouders hebben van die oude Sjors en Sjimmie strips, en die zijn ook behoorlijk racistisch. De eerste keer dat ik die las, schrok ik. Maar als je het in die tijdsgeest plaatst, is het best interessant om te zien hoe fatsoenlijke mensen toen dachten. Als je nu gaat ontkennen dat zoiets plaatsvond, door die strips te verwijderen, ben je volgens mij nog verkeerder bezig.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_71555681
Als je zelfs in strips, andere verhalen of zelfs in films politiek correct moet zijn dan hou je geen personages meer over.
pi_71555683
Mensen lezen Kuifje niet uit antropologische of historische interesse maar omdat ze strips leuk vinden. Die strips zijn gewoon racistisch. Ik ben niet zo heel erg voor het verbieden van dit soort kunst maar ik kan me de ergenis van die man goed voorstellen.
Jesus saves but death prevails.
pi_71555686
Wat te denken van de wulpse vrouw. Oh nee, discriminatie.
pi_71555693
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 05:14 schreef Shivo het volgende:
Mensen lezen Kuifje niet uit antropologische of historische interesse maar omdat ze strips leuk vinden. Die strips zijn gewoon racistisch. Ik ben niet zo heel erg voor het verbieden van dit soort kunst maar ik kan me de ergenis van die man goed voorstellen.
Ja, ergens heb je wel gelijk. Het is behoorlijk fout. Maar het zegt meer over "ons" dan over "hun".
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_71555702
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 05:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ja, ergens heb je wel gelijk. Het is behoorlijk fout. Maar het zegt meer over "ons" dan over "hun".
Nog meegekregen hoe mijn hood (en jouw oude hood) in het nieuws was de afgelopen week? Cambridge police ftw
Jesus saves but death prevails.
  maandag 3 augustus 2009 @ 08:19:26 #12
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71556160
quote:
De Congolese boekhouder Bienvenue Mbutu wil dat de strip uit de winkelrekken wordt genomen omwille van het "racisme in het album".
Congolees?

Haha, de man zou zich beter druk kunnen maken om de etnische chaos in zijn land. Daar vind je nog steeds overvloedig het 'onbeschaafd en dom' uit de gewraakte Kuifjes.
Stop the world, I want to get out.
  maandag 3 augustus 2009 @ 08:28:02 #13
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71556232
Ik had al antwoord hierop gegeven bij het originele nieuwsbericht op de FP, dus bij deze een copy-paste...

Er zijn dus geen domme mensen in 'Congo'? Zelfs 70-80 jaar geleden niet!?

Natuurlijk is die strip 'racistisch' naar moderne maatstaven en opvattingen, maar destijds was onze kennis over Afrika nog niet voldoende, maar was de gemiddelde Congolees nu ook niet bepaald een 'groot licht'. Laat staan een 'helpertje'.

Niet zo aanstellen. Kuifje is gewoon 'kunst' en van DIE tijd. Dat moet je niet gaan beoordelen naar onze moderne normen en waarden.
Aanstellers.

En alsof Congo geen belangrijkere zaken heeft om zich druk over te make(!)

edit: Stuur maar een paar pakken Negerzoenen die kant op om het goed te maken...(!)
  maandag 3 augustus 2009 @ 08:29:44 #14
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71556251
Als ze in het Midden Oosten dit prentje ondekken, gaan ze daar vast ook oproer kraaien

Stop the world, I want to get out.
  maandag 3 augustus 2009 @ 08:36:55 #15
262650 kitao
prikplaatje
pi_71556303
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 08:28 schreef Yi-Long het volgende:
Ik had al antwoord hierop gegeven bij het originele nieuwsbericht op de FP, dus bij deze een copy-paste...

[i]Er zijn dus geen domme mensen in 'Congo'? Zelfs 70-80 jaar geleden niet!?

Natuurlijk is die strip 'racistisch' naar moderne maatstaven en opvattingen, maar destijds was onze kennis over Afrika nog niet voldoende, maar was de gemiddelde Congolees nu ook niet bepaald een 'groot licht'. Laat staan een 'helpertje'.

Waar baseer jij dat op dat de gemiddelde Congolees geen groot licht was ?
Op het feit dat hij geen algebra kent of met windows weet te stoeien of denk je dat natuurvolkeren geen intelligentie hebben/hadden ?
Ben benieuwd.
megalomaniac
pi_71556307
Kuifje in Afrika is al geupdate volgens mij, eerst hadden de negers enorme lippen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 3 augustus 2009 @ 08:46:20 #17
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_71556389
De - smiley is uitgevonden voor dit soort acties.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 3 augustus 2009 @ 08:48:39 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71556413
Ik meen dat wij al genoeg aan onze culturele identiteit hebben moeten veranderen om het de nieuwkomers naar de zin te maken. Moeten wij nu ook nog onze geschiedenis veranderen?

En dan nog. De Afrikanen hebben ca. 50 jaar de tijd gehad om te bewijzen dat alle vooroordelen over hen onjuist waren. Gelijk aan Azië hadden ze hun continent kunnen laten opbloeien. Gezien de stand van zaken daar denk ik dat Kuifje best een punt had.

Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 3 augustus 2009 @ 08:49:01 #19
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71556415
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 08:37 schreef raptorix het volgende:
Kuifje in Afrika is al geupdate volgens mij, eerst hadden de negers enorme lippen.
Maar die hebben ze toch ook? Gezeik allemaal. Kuifje maakt gewoon een karikatuur van alles, dat is toch grappig. Of denkt men dat elke wetenschapper er zo uitziet als Zonnebloem:

Stop the world, I want to get out.
  maandag 3 augustus 2009 @ 08:52:17 #20
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71556438
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 08:48 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
En in het Nederlands:

Stop the world, I want to get out.
  maandag 3 augustus 2009 @ 08:53:12 #21
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71556451
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 08:36 schreef kitao het volgende:

[..]

Waar baseer jij dat op dat de gemiddelde Congolees geen groot licht was ?
Op het feit dat hij geen algebra kent of met windows weet te stoeien of denk je dat natuurvolkeren geen intelligentie hebben/hadden ?
Ben benieuwd.
Ze wisten, en weten vaak nog steeds, heel weinig van zaken die ze niet direct aangaat. Dat komt uiteraard door een gebrek aan scholing, maar destijds was dat allemaal nog een stuk minder dan nu, door gebrek aan media etc, gekoppeld aan de armoe en de infrastructuur van het land.

BTW, de grote slechterik in Kuifje in Afrika was toch een blanke!?
pi_71556534
De blanken in de verhalen van kuifje komen er ook niet al te best vanaf met stereotype eigenschappen. Kijk nou naar kuifje zelf, dat is toch een verkapte homoseksueel? Daarom moeten we er maar niet al te moeilijk over doen. Maar ja, dat is makkelijk zeggen natuurlijk voor de gebleekte die ik zelf ben.
Het gebruik van de omschrijving "Joodse kolonisten" zoals algemeen het gebruik is in de Nederlandse pers is van het zelfde walgelijk lage niveau als het gebruik van de term "Gastarbeiders" voor de vijfde generatie van immigranten in Nederland.
pi_71556544
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 08:53 schreef Yi-Long het volgende:
Ze wisten, en weten vaak nog steeds, heel weinig van zaken die ze niet direct aangaat.
Wat een domme opmerking. Jij bent duidelijk nog nooit van je leven in Afrika geweest
Het gebruik van de omschrijving "Joodse kolonisten" zoals algemeen het gebruik is in de Nederlandse pers is van het zelfde walgelijk lage niveau als het gebruik van de term "Gastarbeiders" voor de vijfde generatie van immigranten in Nederland.
  maandag 3 augustus 2009 @ 09:09:12 #24
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71556598
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:03 schreef badwurm het volgende:

[..]

Wat een domme opmerking. Jij bent duidelijk nog nooit van je leven in Afrika geweest
Nu ligt dat qua nieuws en algemene kennis natuurlijk anders, en dan vooral in de grotere steden. (in de kleine dorpjes zal 'het niveau' nog steeds grotendeels om te huilen zijn)

Het verhaal in Kuifje in Afrika speelde zich af midden in kleine dorpjes in de rimboe, dus eigenlijk voor het eerst in aanraking met 'de buitenwereld'. Ik ben er eerlijk gezegd wel van overtuigd dat in sommige dorpen nog heel veel algemene kennis nog niet was doorgedrongen bij de plaatselijke bevolking.

Vergeleken met westerse maatstaven waren die mensen dus gewoon grotendeels 'dom'. Ik kan er echt niets meer van maken. Uiteraard heb je in ieder land ook slimme mensen, en die zullen er ook vast geweest zijn, al geschoold en welvarend etc, maar dat is in de meeste Afrikaanse ook nu nog steeds een minderheid. Toen waren die verschillen NOG wat groter, tussen de welvarende slimme Afrikanen, en de dorpjes-bevolking.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')