abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71698221
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dus eigenlijk wil je een soort docent-light worden? Alleen maar een brugklasje gymnasium omdat je anders bang bent dat je "onzin verkoopt"?
Nee nee alleen tijdens de stage lijkt het me fijn om niet meteen met het allerzwaarste te beginnen,
Maar je hebt vast wel richtlijnen mbt de stof die je ze moet leren enzo. Mijn leraren hadden iig een boekje en werkten met een studiewijzer.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 00:02:04 #27
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71698893
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 23:38 schreef Rusalka het volgende:
Nee nee alleen tijdens de stage lijkt het me fijn om niet meteen met het allerzwaarste te beginnen,
Och, dan kan het daarna alleen nog maar méévallen...
quote:
Maar je hebt vast wel richtlijnen mbt de stof die je ze moet leren enzo. Mijn leraren hadden iig een boekje en werkten met een studiewijzer.
Dacht je dat dat in de bovenbouw of VMBO niet zo was dan?
.
pi_71699992
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 00:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Och, dan kan het daarna alleen nog maar méévallen...
[..]

Dacht je dat dat in de bovenbouw of VMBO niet zo was dan?
Hm nee maar over het algemeen zijn onderbouw VWO juist braver en ondermijnen ze je gezag minder snel.
  zondag 9 augustus 2009 @ 18:47:50 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71738783
Je kunt beter in je stage wat moeilijkere dingen hebben, dáár kun je nog geholpen worden als het mis gaat. Soms kun je je stage helemaal niet uitzoeken en word je gewoon op een school geplaatst. En als ik een stagiair(e) krijg die alleen maar onderbouw VWO wil, zal ik die OOK voor een klas VMBO zetten...
.
pi_71740508
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 00:44 schreef Rusalka het volgende:

[..]

Hm nee maar over het algemeen zijn onderbouw VWO juist braver en ondermijnen ze je gezag minder snel.
Vertel jij dat even aan mijn 2GYM van het afgelopen jaar ? Dat liep niet bepaald gesmeerd, qua orde..
pi_71740766
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 00:44 schreef Rusalka het volgende:

[..]

Hm nee maar over het algemeen zijn onderbouw VWO juist braver en ondermijnen ze je gezag minder snel.
Mwoa.. dat ligt eraan hoe je er naar kijkt. VWO leerlingen kunnen juist heel geniepig zijn en dat is veel lastiger te vangen. Een gemiddelde VMBO leerling zegt gewoon wat hem of haar dwars zit. Dat kan erg verhelderend werken. Niet perse makkelijker, maar vooral anders.

Een goede stage heeft een beetje van beide. En een mislukte stage kan het beste zijn van allemaal (been there, done that, learned a lot)
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_71759893
Je kunt vast nog les geven aan volwassenen ? Das toch een behoorlijk andere doelgroep
  maandag 10 augustus 2009 @ 14:58:45 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71761650
Wie weet valt het allemaal reuze mee als je er eenmaal staat...

[ Bericht 32% gewijzigd door Baba-O-Riley op 10-08-2009 15:54:23 ]
.
pi_71807947
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 00:45 schreef Rusalka het volgende:
[...] er altijd nog mogelijkheden zijn zoals de journalistiek ingaan of ...
[...] Mijn probleem is dat ik nogal onzeker en snel nerveus ben. Ik weet dat als ik vriendelijk en redelijk ben tegen mijn leerlingen, zij zich niet naar zullen gedragen tegenover mij. Maar ik ben bang dat ik geen orde kan houden [...]
[...] Ik wil ze interesseren voor een andere cultuur en ik wil ze de sleutel geven tot meer informatie in de wereld...
[...] Wat het probleem is, is dat die nervositeit het resultaat is van jarenlang pesten. Ik weet hoe leerlingen kunnen zijn en ik ben bang dat als ik mijn werk niet goed doe, zij me ook niet serieus nemen.
Het onderwijs en de journalistiek zijn goed te combineren, maar met een studie Engels? Ik ben van mening dat iedere journalist een studie Geschiedenis gedaan zou moeten hebben. Dan zouden ze minder blunders begaan m.b.t. standplaatsgebondenheid, objectiviteit, propaganda...
Vriendelijk en redelijk? Natuurlijk. Vooral rechtvaardig! En vooral niet te meegaand. De grootste fout die beginnende docenten maken (sommigen leren het nooit) is dat zij per se aardig gevonden willen worden. Juist de docent die niet (!) daarnaar streeft, maar gewoon een leraar is, dus boven zijn leerlingen staat en wel van ze houdt, wordt op handen gedragen. Probeer niet een maatje te zijjn; wees een gids en rolmodel.
Dat je ze wilt interesseren voor... is een goed begin. Een docent behoort een zekere mate van gedrevenheid te bezitten; kennisoverdracht, maar voor alles de overdracht van ervaring en levenswijsheid behoort in zijn bloed te zitten.
Dat jij vroeger gepest werd... is zorgwekkend v.w.b. het leraarschap. Een goede (!) docent is namelijk zowel de formele als de informele leider in de klas. De 'leader of the pack', het alfamannetje. Inderdaad, tegenwoordig geldt dat voor veel te weinig docenten. Als je van nature geen leider bent (dat valt niet te leren; je bent het of niet), krijg je het zwaar. Dat je superieur bent qua kennis, boeit een puber niet. Je moet een dominante persoonlijkheid hebben. Als jij in staat bent om grenzen te trekken die door tegendraadse jongelingen gerespecteerd worden, en je staat boven de leerstof én je pupillen, dan kun je vooruitzien naar een geweldig leuke tijd als leraar.
Voor inspiratie: http://www.veltmaete.nl/2009/07/overdenking/
Und jedem Anfang wohnt ein Zauber inne. (Hermann Hesse)
pi_71809049
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 14:01 schreef latexpiepbeestje het volgende:
Je kunt vast nog les geven aan volwassenen ? Das toch een behoorlijk andere doelgroep
In avondcursussen bedoel je? Misschien wel ja.

Ik volg wat bijvakken van Geschiedenis dus die objectiviteit is er.

Dat pesten heeft er wel toe bijgedragen dat ike en grote mond heb. Ik laat niet over mij heen lopen. Ik ben alleen onzeker over mijn prestaties.
pi_71809061
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 01:36 schreef Holtingar het volgende:

[..]

Het onderwijs en de journalistiek zijn goed te combineren, maar met een studie Engels? Ik ben van mening dat iedere journalist een studie Geschiedenis gedaan zou moeten hebben. Dan zouden ze minder blunders begaan m.b.t. standplaatsgebondenheid, objectiviteit, propaganda...
Vriendelijk en redelijk? Natuurlijk. Vooral rechtvaardig! En vooral niet te meegaand. De grootste fout die beginnende docenten maken (sommigen leren het nooit) is dat zij per se aardig gevonden willen worden. Juist de docent die niet (!) daarnaar streeft, maar gewoon een leraar is, dus boven zijn leerlingen staat en wel van ze houdt, wordt op handen gedragen. Probeer niet een maatje te zijjn; wees een gids en rolmodel.
Dat je ze wilt interesseren voor... is een goed begin. Een docent behoort een zekere mate van gedrevenheid te bezitten; kennisoverdracht, maar voor alles de overdracht van ervaring en levenswijsheid behoort in zijn bloed te zitten.
Dat jij vroeger gepest werd... is zorgwekkend v.w.b. het leraarschap. Een goede (!) docent is namelijk zowel de formele als de informele leider in de klas. De 'leader of the pack', het alfamannetje. Inderdaad, tegenwoordig geldt dat voor veel te weinig docenten. Als je van nature geen leider bent (dat valt niet te leren; je bent het of niet), krijg je het zwaar. Dat je superieur bent qua kennis, boeit een puber niet. Je moet een dominante persoonlijkheid hebben. Als jij in staat bent om grenzen te trekken die door tegendraadse jongelingen gerespecteerd worden, en je staat boven de leerstof én je pupillen, dan kun je vooruitzien naar een geweldig leuke tijd als leraar.
Voor inspiratie: http://www.veltmaete.nl/2009/07/overdenking/
Interessant stukje wel, wat je poste.

Maar even om terug te komen op het ; leader of the pack'idee.
Mijn beide ouders zijn leraar, en afgaand op mijn eigen ervaring op de middelbare school heb ik ongeveer een idee wat wenselijk is en wat niet. Schreeuwende leraren werden gehaat, maar leraren die alles toestonden even min.
het gaat in mijns inziens om grenzen trekken en daar ook aan vasthouden. Maar ook straffen geven die in verhouding staan met de overtreding. Zo is kauwgum kauwen maximaal een reden om even op de gang te moeten (als de leerling weigert op te houden), maar geweld is metteen schorsing. Als leerlingen inzien dat je straffen logisch zijn, zullen ze zich er niet zo snel tegen verzetten lijkt me.

Het lijkt me trouwens ook goed om de leerlingen te belonen voor GOED gedrag. Zo toon je respect, en ik denk dat respect belangrijker is dan of ze bij je willen komen staan in de pauzes om bij te praten over die ene film.

Ik maak me boven alles zorgen dat ik al jong meisje van dan nét 20 gewoon geen enkel aanzien heb van die pubers. Het heeft in mijn ogen niets te maken met of ze mijn vrienden zouden willen zijn of niet. Als ik daar sta wéet ik dat ik boven sta. Ik ben immers de leraar en als zij vervelend doen volgen er sancties. Ik wil alleen dat ze zo min mogelijk vervelend doen in het begin.

Wat mijn doel is, is een leraar te worden die dingen interessant houd en waar leerlingen zich bij gerespecteerd voelen.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 17:31:55 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71824044
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 04:32 schreef Rusalka het volgende:
het gaat in mijns inziens om grenzen trekken en daar ook aan vasthouden. Maar ook straffen geven die in verhouding staan met de overtreding. Zo is kauwgum kauwen maximaal een reden om even op de gang te moeten (als de leerling weigert op te houden), maar geweld is metteen schorsing. Als leerlingen inzien dat je straffen logisch zijn, zullen ze zich er niet zo snel tegen verzetten lijkt me.
Nou dan. Wat is het probleem?
quote:
Het lijkt me trouwens ook goed om de leerlingen te belonen voor GOED gedrag.
Dat is inderdaad dé manier... en wordt vaak vergeten. Complimentjes zijn heel belangrijk. Zo richt je trouwens ook honden af he... beloon het positieve, negeer het slechte. En geloof me, mijn hond luisterde gewéldig.
quote:
Zo toon je respect, en ik denk dat respect belangrijker is dan of ze bij je willen komen staan in de pauzes om bij te praten over die ene film.
Denk je dat ze geen respect voor je hebben als je in de pauze met ze aan het kletsen bent over een film? Oei, wat zouden ze dan weinig respect voor me hebben.. hahaha...
quote:
Ik maak me boven alles zorgen dat ik al jong meisje van dan nét 20 gewoon geen enkel aanzien heb van die pubers.
Je gaat al meteen van het negatieve uit. Laat dat toch es achterwege. Ik stond ook met 19 jaar voor de klas, ben dan wel van het mannelijk geslacht, maar goed.. gaat effe om de leeftijd. Of je nu 19 bent of je rolt kwijlend met een rollator op je 70e nog de klas in: je moet uitstralen dat je de docent bent. Als je in je rugtas kruipt als je voor de klas staat, tja.. veel plezier dan. Lees het boek "Lichaamstaal" van Victor van Geel eens. Staan heel veel bruikbare tips in.
quote:
Ik wil alleen dat ze zo min mogelijk vervelend doen in het begin.
Je kunt beter meteen het zwembad in geflikkerd worden, dan dat je uren aan de kant staat te twijfelen met je dikke teen of je er wel in durft, zeg ik maar. Ik ben, toen ik begon, meteen "het zwembad in gegooid", en dat was een harde leerschool, maar wel de béste leerschool die ik had kunnen hebben. Als je docent wordt, kom je heus niet alleen voor onderbouw VWO te staan, en, zoals al gezegd is: dat hoeft ook niet persé het paradijs te zijn... Misschien vind je HAVO of VMBO ook wel hartstikke leuk, maar denk je daar nu niet aan omdat je nu voornamelijk bang bent dat je levend opgevreten wordt voor de klas...
quote:
Wat mijn doel is, is een leraar te worden die dingen interessant houd en waar leerlingen zich bij gerespecteerd voelen.
Nou dan... dan ga er voor. (Maar zo'n leraar vindt dan wel élk soort leerling leuk, en niet alleen onderbouw VWO ).
.
pi_71825177
Ik hoop alleen niet dat je op het vmbo leerlingen die wel willen leren niet motiveert, want ik heb ook met pesten te maken gehad en daar werd niet veel aan gedaan. Doordat ik altijd mijn best deed werd ik gepest, en soms stimuleerde de leraren dat:S. Als je op het vmbo terecht komt leer diegene die willen leren en diegene die niet willen niet:).
pi_71825248
Leerlingen motiveren is wel een groot deel van ons werk
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 18:18:23 #40
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71825323
Ik vind het juist een uitdaging om leerlingen die totaal niet willen leren, tóch zover te krijgen dat ze gaan leren... en wat dat pesten betreft: daar heb ik een gruwelijke hekel aan.
.
pi_71827918
Ik weet niet of het goed is om dan leerlingen niet dingen te willen leren omdat ze anders gepest worden. Dat domme mensen de slimmeren pesten is eerder uit een soort jaloezie: ze zijn onzeker over hun eigen kunnen. Dan kan je juist beter ook de 'dommeren' complimenteren als ze juist wel eens iets goed doen ofzo.

Ik weet dat ik pesten ook wel aan zou pakken. Ik heb valse mensen sneller door dan de meesten denk ik, en zo'n 'koninginnebijtje' zal ik ook goed in de gaten houden.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 20:20:58 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_71828619
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:58 schreef Rusalka het volgende:
Ik weet niet of het goed is om dan leerlingen niet dingen te willen leren omdat ze anders gepest worden.
Dat pesten over leercapaciteiten heb ik in 8 jaar VMBO nog nooit meegemaakt, eerlijk gezegd. En ik motiveer leerlingen die niet willen leren om hen tóch nog wat bij te brengen. Vaak leren ze bij mij zonder dat ze in de gaten hebben dát ze aan het leren zijn. En dat doe ik heus niet omdat ze anders gepest worden of weet ik wat...
.
pi_71830376
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 18:13 schreef Hunterlife het volgende:
Ik hoop alleen niet dat je op het vmbo leerlingen die wel willen leren niet motiveert, want ik heb ook met pesten te maken gehad en daar werd niet veel aan gedaan. Doordat ik altijd mijn best deed werd ik gepest, en soms stimuleerde de leraren dat:S. Als je op het vmbo terecht komt leer diegene die willen leren en diegene die niet willen niet:).
Hier reageerde ik op.
pi_71831108
Ik bedoelde met me post dat je leerlingen die wel willen leren goed moet motiveren:).
pi_71834065
Ik hoop alleen niet dat je op het vmbo leerlingen die wel willen leren niet motiveert, want ik heb ook met pesten te maken gehad en daar werd niet veel aan gedaan. Doordat ik altijd mijn best deed werd ik gepest, en soms stimuleerde de leraren dat:S.

Dit vind ik een beetje verwarrend..?
pi_71836374
Wel jah, met dat stimuleren bedoel ik dat ze bepaalde dingen deden om het erger te maken. Ik wil hier verder niet op ingaan als je het niet erg vind.
pi_71836665
Gewoon vrienden zijn met je leerlingen. In het begin zal het wel moeilijk zijn maar het zal wel goed komen. Lijkt me een heel leuk beroep trouwens!
pi_71836705
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 20:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dat pesten over leercapaciteiten heb ik in 8 jaar VMBO nog nooit meegemaakt, eerlijk gezegd. En ik motiveer leerlingen die niet willen leren om hen tóch nog wat bij te brengen. Vaak leren ze bij mij zonder dat ze in de gaten hebben dát ze aan het leren zijn. En dat doe ik heus niet omdat ze anders gepest worden of weet ik wat...
8 jaar vmbo. Dan doe je iets niet goed :p

(ik weet dat je een docent bent en geen leering hoor)
pi_71836764
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:20 schreef GreyWolf het volgende:
Gewoon vrienden zijn met je leerlingen. In het begin zal het wel moeilijk zijn maar het zal wel goed komen. Lijkt me een heel leuk beroep trouwens!
Hm ik zou geen 'vrienden'zijn met mijn leerlingen. Leerlingen hoeven niet veel meer van me te weten dan hobbies, woonplaats en of ik getrouwd ben of niet. Hun mening over bepaalde dingen (of ik me wel hip genoeg kleed en dat soort ongein) interesseert me niet. Ik ben liever een opvoeder die de kinderen een warm hart toedraagt.
pi_71841601
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 04:32 schreef Rusalka het volgende:

Ik maak me boven alles zorgen dat ik al jong meisje van dan nét 20 gewoon geen enkel aanzien heb van die pubers. Het heeft in mijn ogen niets te maken met of ze mijn vrienden zouden willen zijn of niet. Als ik daar sta wéet ik dat ik boven sta. Ik ben immers de leraar en als zij vervelend doen volgen er sancties. Ik wil alleen dat ze zo min mogelijk vervelend doen in het begin.

Het heeft niets te maken met je leeftijd. Ben zelf een vroege leerling en zat met 16 jaar op de pabo en werd in groep 8 geplaatst. Wijk waar de school in stond was een soort van ghetto en ik scheelde met sommige leerlingen 3 jaar. Toch nooit ordeproblemen gehad. Ik ben streng ja, maar ik was daar ook niet om vrienden met hen te worden. Ik sta inmiddels 10 jaar voor de klas, en doe het uiteraard niet meer zo als toen, maar in de basis ben ik gewoon de baas van de groep, punt.

Als je hoopt dat ze zo min mogelijk vervelend gaan doen in het begin, dan kom je, ben ik bang, van een koude kermis thuis. Kinderen voelen aan dat jij onzeker bent, of je nou een grote bek hebt of niet. Je kan er dus donder op zeggen dat je het zwaar krijgt de eerste periode.

Mijn tip: vanaf dag 1 duidelijk zijn in je regels, en die handhaven. Doe géén consessies! Je bouwt zo credits en respect op. Pas als je ze in de hand hebt, worden ze minder vervelend (en kan je de teugels soms even laten vieren, je 'pakt' ze toch zo weer terug).

Misschien is het een goed idee om niet te oefenen op een middelbare school, maar in de bovenbouw op een basisschool. Met jouw kennis (en vast ook didaktiek) zit het wel goed denk ik, maar aan je pedagogisch handelen valt wel wat bij te spijkeren. Dat kan je daar mooi leren! En veel basisscholen zouden het onzettend leuk vinden als je zo'n vorm van vrijwilligerswerk kwam doen. Twee vliegen in één klap!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')