abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71545725
In het bespaarboekje van E-on las ik dat je je vaatwasser en je wasmachine gelijk op t warm water kunt aansluiten, omdat dit zuiniger zou zijn?

Hoe werkt dit in de praktijk? mijn wasmachine laat soms maar kleine beetjes water tegelijk in de wasmasjien; als hiervoor steeds de ketel aan moet slaan, en er warm water richting de wasmasjien gaat, wat het misschien niet eens helemaal haalt, dan is dit toch niet zuiniger?

Als het om heel veel water gaat; dan kan dit toch ook slecht voor de was zijn? mijn warm water is warmer dan waarmee ik kan doezzen; dus sowieso te heet voor sommige wasjes?
Bij de vaatwasser kan ik me voorstellen dat die temperatuur geen probleem is?

Wie weet hier meer van en van het evt besparingsvoordeel?

zou een subonderdeel op FOK over energiebesparing of Groen denken/handelen een idee zijn, maar dit terzijde
pi_71545784
Je hebt wasmachines en vaatwassers met een "hot fill" aansluiting.
Deze kunnen zowel koud als warm water inlaten en dat zelf mengen tot de juiste temperatuur.
Je moet dan nog wel een warmwaterleiding naar je wasmachine trekken.

Veel gewone machines kan je ook "hot fillen" maar dan sluit je ze aan op een thermostaatkraan.
Deze moet je dan voor ieder wasje instellen op de juiste temperatuur.
Sommige machines kunnen er niet tegen als je ze met hoge temperaturen vult (>50 graden).
Maar als je ze met 30 of 40 graden vult, scheelt het sowieso al flink in de kosten voor het opwarmen in de machine zelf.
Nadeel is dan weer dat je ook spoelt met warm water, wat weer zonde is.
pi_71545804
Volgens mij kan dit niet bij iedere (vaat-)wasmachine maar moet je een hot fill aansluiting hebben dan.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 2 augustus 2009 @ 19:40:46 #4
151157 Wupppie
We gaan niets nieuws doen!
pi_71546009
sluit hem aan op een boiler
  zondag 2 augustus 2009 @ 19:43:37 #5
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_71546078
Check je gas- en elektraprijs eens en kijk hoeveel het kost om dat beetje water te verwarmen. Ik denk dat elektrisch voordeliger is, dus hotfill niet heel nuttig.
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
  zondag 2 augustus 2009 @ 19:48:18 #6
260367 Schoonheid
Ware schoonheid zit van binnen
pi_71546169
veel wasmachines en vaatwassers gaan stuk als je er warm water op aan sluit.

bedenk dat er 60/70/80 graden water uit je kraan komt, dat is meestal nite goed voor de apparatuur.

Je kunt het alleen gebruiken als je: 1. een thermostaat kraan hebt die je afstelt op 30/40 graden of 2. een apparaat met hot-fill hebt.

een vaatwasser pakt trouwens niet heel vele water, dus als je eerst de kraan 30 sec vol open moet hebben om warm water te krijgen, heeft het geen nut. vervolgens gaat hij zijn ding doen, en het water in de leiding koelt af, als hij dan weer water nodig heeft is het water in de leiding koud.

sommige vaatwassers drogen de was m.b.v het koude water (warmte wisselaar) je vaat zal dan minder droog zijn als de machine klaar is, het water droogt dan op, en je krijgt een extra kalk aanslag op je vaat.
No matter who they follow
No matter where they lead
No matter how they judge us
I'll be everything you need
pi_71572322
Lijkt me helder; niet doen dus...

dank!
pi_71572665
Het voordeel van hot-fill machines is dat je je water verwarmt d.m.v. je CV-ketel. Water verwarmen met gas is altijd energie zuiniger dan met elektriciteit (los van transport verliezen tussen je CV-ketel en heet water aansluiting).
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:55:45 #9
21865 WaVe
WaVe detected
pi_71572891
Er bestaan speciale apparaatjes die het water op het juiste moment schakelen en mengen naar de juiste apparatuur, zodat je je bestaande (vaat)wasmachine op de warmwateraansluiting kan zetten. Is vooral handig als je een zonneboiler hebt (en dus een groot vat met 'gratis' warm water.

Ik geloof dat als je deze in duitsland besteld dat je dan goedkoper uit bent.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 06:39:22 #10
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_71584418
Bij een wasmachine zie ik het probleem niet zo. Ook als je bijvoorbeeld laat spoelen met warm water, dan droogt het ook weer eerder in de droger dus daar bespaar je weer op. Ik doe het nu twee jaar en het bevalt prima.
De vaatwasser is een ander verhaal. De meeste vaatwassers hebben koud water juist nodig om de vaat te laten drogen. Zoals ik het begrepen heb, maar ik zal het niet helemaal precies goed uitleggen denk ik, wordt de achterwand van de vaatwasser gevuld met kraanwater. Dat is koud. Als de vaatwasser gaat drogen, verwamt hij de inhoud, dus de vaat, en door de door het koude water gekoelde achterwand zal het vrijkomende vochtcondenseren op de achterwand. Of zoiets.
Als die dan warm is, droogt hij minder goed.

Dat kan je natuurlijk wel oplossen met een theedoek.
pi_71616016
Veel zetmeelhoudende etensresten (aardappel, rijst, maar ook ei) gaan extra goed kleven met warm water erbij. Een afwasser die eerst koud/koel spoelt zal zulke vaat beter schoon krijgen.
Wat wasmachine betreft: het is wel een halve oplossing, maar ik gebruik soms een truc (elders op Fok! gevonden) - een gieter met warm water toevoegen aan de was => het waswater warmt dan snel (en met gas) op, het waspoeder lost beter op, en de was wordt schoner.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')