quote:Chinees dorp in quarantaine om longpest
(Novum/AP) - Door een uitbraak van longpest in een dorp in het noordwesten van China zijn duizenden mensen in quarantaine gezet. Tot nu toe is een 32-jarige herder omgekomen in Ziketan. Elf anderen zijn besmet, schrijft de gezondheidsdienst van de provincie Qinghai op zijn website. Wanneer de herder omkwam, is niet bekend.
De meeste geïnfecteerden zijn familie van het slachtoffer. Zij liggen in het ziekenhuis en hun toestand is volgens de dienst stabiel. De stad waar het virus uitbrak, is van de buitenwereld afgesloten. Een team experts onderzoekt de zaak.
Longpest wordt door de lucht verspreid en kan door een hoest worden verspreid. Het wordt veroorzaakt door een bacterie die ook in builenpest voorkomt. Die ziekte kostte in de middeleeuwen 25 miljoen Europeanen het leven.
Builenpest, dat wordt verspreid via een vlooienbeet, is te behandelen met antibiotica als het op tijd wordt ontdekt. Longpest kan volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) binnen 24 uur dodelijk zijn.
Jawel;quote:Op zondag 2 augustus 2009 10:47 schreef Hukkie het volgende:
Damn, wist niet eens dat er zoiets als longpest bestond.
quote:De longpest is een uiterst besmettelijke vorm van de pest. Longpest wordt overgedragen door hoesten en/of niezen waardoor de voor de pest verantwoordelijke bacterie (Yersinia pestis) direct in de longen belandt. Longpest heeft een zeer korte incubatietijd (3 tot 48 uur) en verloopt zonder behandeling binnen 48 uur na de eerste symptomen meestal fataal. Longpest is een van gevaarlijkste infectieziekten, maar is met antibiotica meestal effectief te behandelen. Bij vermoeden van longpest moeten patiënten in quarantaine gehouden worden.
Symptomen:
ophoesten van helderrood schuimend bloed
snelle, moeizame ademhaling
hoge koorts
snelle hartslag
hevige hoofdpijn
onrust
woede-aanvallen
verwardheid
Het gebied in China waar de ziekte heerst, is juist heel erg dunbevolkt. Toch vraag ik me af waarom die mensen opeens longpest krijgen. Waarom niet gewoon de pokken of zo?quote:
Wil je daar ook een beetje cholera bij?quote:
Cholera Zero Lightquote:Op zondag 2 augustus 2009 11:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Wil je daar ook een beetje cholera bij?
dat wordt een gezellige winter!quote:Op zondag 2 augustus 2009 10:57 schreef MyIllusion het volgende:
ik hoop dat het zich niet verder verspreid, want anders hebben we hier in het najaar niet alleen veel last van de Mexicaanse griep, maar ook nog eens de longpest + China heeft momenteel ook nog te kampen met een ander soort virus HFMD , dat zich alsmaar meer verspreid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hand,_foot_and_mouth_disease
Omdat de pokken eigenlijk niet meer bestaat. De pest komt in sommige gebieden (Madagaskar, India, China) nog wel voor. Deze vorm van de pest is zorgwekkend, vooral ook omdat de medicijnen niet voorradig zijn in China.quote:Op zondag 2 augustus 2009 11:01 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het gebied in China waar de ziekte heerst, is juist heel erg dunbevolkt. Toch vraag ik me af waarom die mensen opeens longpest krijgen. Waarom niet gewoon de pokken of zo?
Dat denk ik niet. Antibiotica raken steeds sneller onbruikbaar door het optreden van resistentie. Waarschijnlijk zal iedereen die kucht en koorts heeft antibiotica voorgeschreven krijgen, maar de rest van de bevolking zeker niet.quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:56 schreef BlueMage het volgende:
Die ziekte wordt veel door dieren overgedragen, ik vermoed dan ook dat hier ook zoiets aan de hand is en de Chinezen kennende zullen ze wel alle tijgers oid uitmoorden in dat gebied.![]()
En pest is ook goed te behandelen met antibiotica maar je moet er wel snel bij zijn, als 't hier zou uitbreken zouden ze ons gewoon allemaal verplicht preventief antibiotica laten nemen.
Longpest komt trouwens ook voor in de VS
Dat dacht ik ookquote:Op zondag 2 augustus 2009 13:06 schreef Whiskey_Tango het volgende:
En ik dacht nog wel dat de pest zo goed als uitgeroeid was, en slechts nog in laboratoria voorkwam voor studies. Achja, weer wat bijgeleerd.
En dan China met z'n censuurquote:Tot nu toe is een 32-jarige herder omgekomen in Ziketan. Elf anderen zijn besmet.
Er waren nog een aantal landen die de pest bij wijze van biologisch wapen in huis hadden. Er waren eind jaren 90 plannen om die voorraden te vernietigen, waardoor de pokken niet meer zouden bestaan. Maar, door wat vertraging schoot het niet op en toen was daar opeens 11 september en werd het plan gecanceled.quote:Op maandag 3 augustus 2009 01:21 schreef Apogist het volgende:
volgens mij is de pest nog niet uitgeroeid.
de pokken oficieel wel, maar hoogstwaarschijnlijk hebben de russen nog geheime voorraden met de dodelijkste variant (de VS zal dan vast ook wel zoiets hebben)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |