Eén van de meest gestelde vragen is, hoe men aan een Greencard kan komen. Er gaan wilde verhalen rond, dat het allemaal wel via-via te ritselen valt. Anderen denken dat het onmogelijk is om Amerika binnen te komen. De waarheid ligt ergens in het midden.
Wat zijn de mogelijkheden om een Greencard te krijgen? Er zijn een behoorlijk aantal wegen naar een Greencard, maar ik zal hier de meest voor de hand liggende manieren beschrijven voor West-Europeanen:
[] Emigratie via een familie lid
[] Emigratie via werk
[] Emigratie via de Greencard loterij (Diversity Lottery)
[] Emigratie door investeren
Emigratie via een familie lid
Als je directe familie of een verloofde/aanstaande echtgeno(o)t(e) in Amerika hebt wonen die al een Amerikaans paspoort hebben/heeft (of in sommige gevallen is een Greencard genoeg), heb je een behoorlijke kans op een Greencard. Directe familie betekent in dit geval niet een oom, tante, neef, nicht of iets dergelijks. Alleen de volgende personen mogen voor jou een petitie aanvragen:
Als ze een Amerikaans paspoort hebben:
- jouw echtgenoot, echtgenote of ouder (als jij jonger dan 21 jaar en ongetrouwd bent)
- jouw zoon/dochter als hij/zij tenminste 21 jaar oud is
- jouw ouder als jij tenminste 21 jaar en ongetrouwd bent *
- jouw ouder als jij getrouwd bent (leeftijd maakt dan niet uit) *
- jouw broer/zus als hij/zij tenminste 21 jaar oud is *
Als ze een Permanent Resident Card (Greencard) hebben:
- jouw echtgenoot of echtgenote
- jouw ouder als jij jonger dan 21 bent en ongetrouwd **
- jouw ouder als jij ouder bent dan 21 en ongetrouwd **
* Als jouw familielid in deze categorie valt, dan hoef je geen aparte petities in te vullen voor jouw echtgenoot/echtgenote of jouw ongetrouwde kinderen jonger dan 21.
** Als jouw familielid in deze categorie valt, dan hoef je geen aparte petities aan te vragen voor jouw ongetrouwde kinderen jonger dan 21.
Degenen die beschreven zijn onder bovenstaande voetnoten kunnen samen met het "gekwalificeerde" familielid aanvraag doen.
Emigratie via werk
Het is zeker niet de makkelijkste manier om Amerika binnen te komen, maar als je er geen familie/verloofde hebt wonen is het wel ongeveer je enige optie. Op de Green Card loterij na dan . Ik heb zelf mijn werkvergunning op een andere manier verkregen (ik had er één nodig om te kunnen werken totdat ik mijn Green Card eindelijk had, zie de link naar I-765), maar aangezien er zoveel vragen over kwamen, leek het me wel interessant om hier eens over uit te breiden!
I-140
Het begint allemaal met een petitie aan de USCIS (form I-140) die door hen goed gekeurd moet worden. Meestal wordt deze petitie ingediend door het bedrijf waar je in Amerika voor gaat werken. Je moet dus in veel gevallen al een werkgever hebben die jou als werknemer wil hebben. In sommige gevallen is dat niet nodig en hier zal ik verder op deze pagina over uitbreiden.
ETA-750
Verder moet je in de meeste gevallen een form ETA-750A+750B invullen. Dit staat los van de immigratie-dienst want het wordt door het Ministerie van Arbeid behandeld. Het A-gedeelte wordt door de Amerikaanse werkgever ingevuld en het B-gedeelte wordt door de toekomstige werknemer ingevuld. Dit is nodig om te laten zien dat men voldoet aan de voorwaarden die worden gesteld aan werk-immigranten. De toekomstige baan moet namelijk voldoen aan het volgende:
[] Er zijn niet genoeg Amerikaanse werknemers die kunnen, willen, gekwalificeerd en beschikbaar zijn om het desbetreffende werk te doen en...
[] Het aannemen van de "alien" zal de lonen en werkomstandigheden van Amerikaanse werknemers in gelijksoortige posities niet ongunstig beïnvloeden.
Degenen die een petitie mogen indienen zijn Amerikaanse werkgevers die een buitenlander willen aannemen en buitenlanders die een baan willen in de zogenoemde "Schedule A" categorie. Dit zijn posities waar niet genoeg Amerikanen voor gevonden kunnen worden. Zie de hierboven genoemde twee voorwaarden. Kijk voor verdere informatie hierover op de site van het Ministerie van Arbeid.
Immigrant Visa Number
Vervolgens moet je van de State Department een immigrant visum nummer krijgen. Dit nummer krijg je nadat de petitie door de USCIS is goedgekeurd. Elk jaar wordt er per land een beperkt aantal nummers uitgegeven. Het kan dus gebeuren dat je petitie door de USCIS is goedgekeurd, maar dat je nog een aantal jaren moet wachten op je visum nummer! Verder is er een bepaalde volgorde waarin men de nummers "uitdeeld". Familie van VS staatsburgers krijgen als eerste een nummer. Vervolgens werk-immigranten gebaseerd op hun kwaliteiten die ze naar Amerika brengen. Over het algemeen zijn ze wat betreft de werk visum nummers behoorlijk up-to-date dus ALS je petitie wordt goedgekeurd heb je een grote kans dat je meteen een visum nummer krijgt.
Als je het bericht krijgt dat je nummer beschikbaar is, ga je naar het consulaat in Amsterdam en die handelt de zaken verder af.
Emigratie via de Greencard loterij (Diversity Lottery)
Naast de visa die je kan krijgen via familie of werk is er ook een manier die niet van die twee factoren afhankelijk is: de jaarlijkse Green Card Loterij. De officiële term hiervoor is Diversity Immigrant Visa Program. Jaarlijks worden er wereldwijd 55.000 Green Cards verdeeld over deelnemers aan deze gratis loterij. Elk land krijgt maximaal 7% van de beschikbare visums per regio. De regio's zijn Afrika, Azië, Europa, Noord Amerika (Bahamas),Oceanië en Zuid Amerika & Caribbean. Dit wil overigens niet zeggen dat je automatisch het land binnen mag en kan werken als je een winnaar bent. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen, maar het zal je niet zo moeilijk gemaakt worden als bij de aanvraag van een regulier visum. Voor de 2007 loterij zijn er in Nederland 88 (2006: 110) gelukkigen die een Green Card hebben gewonnen. Nigeria was de grootste winnaar met maar liefst 9849 winnaars! In totaal waren er voor de afgelopen loterij maar liefst 5.5 (2006: 6.3) miljoen deelnemers! Dat wil dus zeggen dat 1% van de deelnemers een "winnend lot" had. Elk jaar is weer anders, dus deze informatie is om je een idee te geven van hoe het kan gaan.
Inschrijven voor de DV2008 loterij kon tot december 2006. Als je mee wilt doen aan de DV2009 kan je het beste rond begin oktober weer op de officiële web site kijken.
Je moet je online inschrijven op
www.dvlottery.state.gov . Gebruik alleen deze site om je in te schrijven! Er zijn een aantal sites op het web die geld vragen om met de loterij mee te doen. Trap hier niet in (ik ben er helaas wel ingetrapt en het heeft me $50,- gekost...), want het kost namelijk niets om mee te doen. Soms beweren ze dat je meer kans hebt om te winnen of dat het makkelijker is. Daar is dus niets van waar! Iedereen heeft de zelfde kans om te winnen, of je nu via de officiële site of een betalende site meedoet. De kans is groot dat je hiernaast in de reclame blokken op deze pagina die sites reclame ziet maken. Ik zeg er verder niks over, maar je weet wat ik bedoel...
Om aan de loterij mee te mogen doen moet je aan twee voorwaarden voldoen:
[] Je bent geboren in een land dat mee mag doen aan de loterij. Voor het jaar 2006 bijvoorbeeld mochten landen als Canada, het Verenigd Koninkrijk (behalve Noord-Ierland), Mexico en India niet meedoen omdat ze in de afgelopen 5 jaar al meer dan 50.000 mensen naar Amerika hebben gestuurd. Nederland en België mochten bijvoorbeeld weer wel meedoen.
[] Je hebt op zijn minst een middelbare school diploma OF minstens twee jaar werkervaring in de afgelopen vijf jaar in een baan waar tenminste twee jaar scholing/ervaring voor nodig was.
Je mag je maar één keer per jaar inschrijven. Als je je vaker inschrijft word je gediskwalificeerd. Getrouwde paren mogen zich apart inschrijven waarmee ze de kans om te winnen verdubbelen. De echtgenoot mag namelijk op het visum van zijn/haar winnende partner mee. En zoals gezegd: inschrijven kost niets dus waarom zou je niet meedoen? Je vergroot in ieder geval je kansen om een werk/woon visum te krijgen.
Kijk voor meer informatie op de volgende pagina's:
Officiële pagina van de USCIS over de DV Lottery
Department of State web site met alle info over de Lottery
Emigratie door investeren
Per jaar worden er 10.000 visums uitgegeven aan mensen die willen investeren in de Amerikaanse economie door middel van het starten van een nieuw bedrijf. Een aantal voorwaarden waar men aan moet voldoen:
[] Een nieuw bedrijf starten of een bestaand bedrijf overnemen .
[] Op zijn minst $1.000.000 investeren of $500.000 in een omgeving waar veel werkloosheid is.
[] Het bedrijf moet de Amerikaanse economie stimuleren en werk creeren voor tenminste 10 mensen .
Kijk voor meer informatie over deze manier van emigreren op de USCIS website.