Memo2008 | zaterdag 1 augustus 2009 @ 10:59 |
Hallo, Gisteravond reed ik terug naar huis over de A7 en toen ging ineens de auto bokken ( haperen), net alsof je bij je 1e rijles de koppeling laat schieten en de auto uitvalt. Na een paar keer heb ik de auto aan de kant gezet en enkele minuten gewacht om het weer te proberen, helaas herhaalde dit probleem zich en bij het checken van het olie pijl, bleek deze leeg te zijn. ( op het dashbord van de auto gaf die niks aan) Na dit te hebben bijgevuld wou de motor niet meer lopen..... Ik heb de auto 26/06/09 gekocht met verder geen garantie of dergelijk, is dit nu mijn fout of kan dit nog enigzins verhaald worden op de dealer waar ik die gekocht heb? Bij voorbaat dank. | |
erikkll | zaterdag 1 augustus 2009 @ 11:12 |
Had je het oliepeil nooit gecheckt? ![]() | |
Metro2005 | zaterdag 1 augustus 2009 @ 11:13 |
Kan ook zijn dat je accu of dynamo stuk is, ik heb een zelfde soort probleem gehad (alleen dan zonder dat het oliepeil te laag was), de dynamo deed het maar af en toe zodat de ECU soms wel of geen stroom kreeg waardoor de auto ging bokken. (noodloop, normale loop, noodloop, normale loop etc) | |
Memo2008 | zaterdag 1 augustus 2009 @ 11:19 |
Nou het is eigenlijk de auto van een vriend van mij....en ik heb hem gister weggebracht in zijn auto want hij gaat 10 dagen op vakantie.... | |
HunterSThompson | zaterdag 1 augustus 2009 @ 11:21 |
Of het zijn je cilinders. Ik heb geen verstand van auto's, maar ik had dit enige tijd geleden ook op de snelweg. Toen bleek er een sensor kapot die de cilinders aanstuurt. | |
BigBear | zaterdag 1 augustus 2009 @ 11:24 |
Ik heb zelf ook een 306 (1.6) gehad. Daar moest ik elke 1500 km 1 liter olie bij gooien... Bij mij is wel een keer de dynamo vastgeslagen, waardoor de motor ook niet meer aansloeg. Daar aan vooraf ging ook dat bok-gedrag waar jij het over hebt. De ANWB heeft toen het aandrijfriempje doorgezaagd, waardoor ik wel weer even verder kon rijden (alleen werd de accu niet meer opgeladen). Ik hoop voor je dat het bv. de dynamo is, maar een blok zonder olie is natuurlijk nooit goed. Ik vrees dat je weinig kans maakt bij de dealer, aangezien je ook een onderzoeksplicht hebt (bv. het oliepeil checken). Ik ken helaas niet alle details van de wet- en regelgeving. | |
Daniel1976 | zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:27 |
quote:Ja en bovendien een 306 is uit 1992 ofzo? Die is niet al te nieuw meer. | |
BigBear | zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:56 |
quote:De mijne was geloof ik uit 1998 en had iets van 170.000 op de teller. Maar het kan best dat ze al vanaf 1992 gemaakt worden. | |
Daniel1976 | zaterdag 1 augustus 2009 @ 13:21 |
quote:Ja goed, wat ik er mee bedoel is dat het aankoopbedrag niet al te hoog geweest zal zijn. En van een niet al te dure aankoop mag je niet teveel verwachten. Als je nu auto koopt van 5500 euro (zonder garantie) en 2 maanden later ligt de automaat er uit. Dan kun je aanspraak maken op redelijkheid en billijkheid. | |
MouseOver | zaterdag 1 augustus 2009 @ 16:26 |
Ik ben bang dat je pech gehad hebt.. waar is die olie gebleven? Langzaam verbruikt en domweg niet bijgevuld, of was er sprake van een lek? | |
thijsltc | zaterdag 1 augustus 2009 @ 20:04 |
bobine | |
HunterSThompson | zaterdag 1 augustus 2009 @ 22:19 |
Ja, idd bobine. Dat was het bij mij toen ook. | |
Memo2008 | zondag 2 augustus 2009 @ 17:24 |
Het bouwjaar is 1993 en hij staat nu op 169.000 km....ik schat dat mijn kameraad er ongeveer 2.000 km mee heeft gereden....hij heeft hem gekocht voor rond de 1200 euro bij auto oldeman in groningen. | |
Memo2008 | zondag 2 augustus 2009 @ 17:25 |
Weet iemand wat ongeveer de kosten kunnen zijn? ik hoor verschillende dingen...bobine...dynamo....wat zijn de kosten hiervoor om te repareren? | |
Tha_Duck | zondag 2 augustus 2009 @ 17:37 |
Als hij 2000 km gereden heeft en ik ervan uitga dat bij aflevering de auto genoeg olie had dan is dat bijna zeker een koppakking. Duur grapje als je bent doorgereden en het blok om zeep hebt geholpen. Je kan dit checken, zit er olie in je koelvloeistof? Zo ja, ga er dan maar vanuit dat het de koppakking is. De vraag is vervolgens of de auto dan nog economisch gezien genoeg waarde heeft om te fixen. Bobine en dynamo hebben niets met de olie te maken, lijkt me dan ook niet het probleem. Tip: ga langs de garage en laat het nachecken. Dan vertellen ze ook wat het kost. | |
Kaar68 | zondag 2 augustus 2009 @ 19:46 |
Los van het olie-verhaal: mijn auto bokte vorig jaar (ander merk) en het bleek de gassensor te zijn. Vorige maand weer gebok, en dit keer een breuk in de kabelboom naar het motorblok toe. Bokken van de auto (ik wist niet dat het zo genoemd werd, ik zou het horten en stoten willen noemen) kan dus meerdere oorzaken hebben. | |
Memo2008 | zondag 2 augustus 2009 @ 19:47 |
Als ik de motor start dan valt hij na 5 a 7 seconden weer uit...en als ik het daarna probeer dan start die niet meer.... Heb de garage gebeld en zei zeiden dat zede auto goed hadden afgeleverd etc, maar ga toch proberen of ze er naar kunnen kijken wat er mis mee is. ( zonder te hoeven betalen) | |
RJD | zondag 2 augustus 2009 @ 20:08 |
Als je de auto bij een merkdealer gekocht hebt, dan heb je volgens mij wettelijk (?) standaard drie maanden BOVAG-garantie. Gewoon morgen even informeren bij de dealer. EDIT: even opgezocht op Bovag-site: quote: | |
nachtdier3 | maandag 3 augustus 2009 @ 00:44 |
BOVAG garantie gaat niet op. De auto moet dan minimaal 4500 euro hebben gekost wil je die garantie krijgen. | |
Tha_Duck | maandag 3 augustus 2009 @ 10:00 |
Ik zou vooral de motor blijven starten! ![]() Dat zal er vast voor zorgen dat alles oplost! ![]() | |
Ozziecar | dinsdag 4 augustus 2009 @ 08:54 |
Op een auto van 16 jaar oud die je voor ¤ 1.200 gekocht hebt zit echt geen (Bovag)garantie. Dat er geen olie in leek te zitten lijkt me ook duidelijk, olie peilen heeft geen zin als je de auto langs de weg parkeert en er meteen die peilstok in hangt. De olie zit dan immers nog in het blok. Memo, zo te lezen heb je er de ballen verstand van (excuseer mijn lompheid ![]() Auto laten staan, garagebedrijf bellen, auto op laten halen en laten repareren of naar de sloop laten brengen, dat is eigenlijk mijn advies. De dagwaarde zal ergens tussen de 200 en 500 euro liggen, een grote reparatie is het ding niet meer waard. | |
klusfoobje | dinsdag 4 augustus 2009 @ 13:01 |
Mozeskriebel zeg, Is het niet handiger om eerst eens door een techneut naar die auto te laten kijken en tot een conclussie te komen ? Daarna kun je nog heel veel topics hebben om ons te laten bepalen wie wat moet betalen... ![]() | |
rene90 | dinsdag 4 augustus 2009 @ 13:53 |
Check nog eens je olie op een koude motor. | |
Tha_Duck | dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:19 |
quote:Verstandig advies! ![]() | |
Memo2008 | donderdag 6 augustus 2009 @ 23:40 |
BEdankt voor alle reacties.....heb de auto naar de garage gebracht en ben vandaag gebeld met het volgende: De brandstofpomp is kapot....een nieuwe kost 400 euro en een 2e handse koste 250 euro...Wat zijn jullie meningen hierover? | |
Ozziecar | donderdag 6 augustus 2009 @ 23:57 |
Beiden erg duur. Een goede gebruikte brandstofpomp voor een 306 kost tussen de 50 en 100 euro. Qua arbeid zit er weinig werk aan, het vervangen duurt max. een uurtje. | |
Memo2008 | vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:52 |
Dus een 2e hands benzinepomp voor 200 euro ( inclusief inbouwen) voor een peugeot 306 uit 1993, 169.000 km NAP, is te duur? | |
Compomotive155 | vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:54 |
Dat denk ik wel, kwa inbouw is het ook niet zoveel werk . Voor ongeveer ¤100 zou je klaar moeten zijn . |