abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71510448
Hallo,

Gisteravond reed ik terug naar huis over de A7 en toen ging ineens de auto bokken ( haperen), net alsof je bij je 1e rijles de koppeling laat schieten en de auto uitvalt. Na een paar keer heb ik de auto aan de kant gezet en enkele minuten gewacht om het weer te proberen, helaas herhaalde dit probleem zich en bij het checken van het olie pijl, bleek deze leeg te zijn. ( op het dashbord van de auto gaf die niks aan) Na dit te hebben bijgevuld wou de motor niet meer lopen.....
Ik heb de auto 26/06/09 gekocht met verder geen garantie of dergelijk, is dit nu mijn fout of kan dit nog enigzins verhaald worden op de dealer waar ik die gekocht heb?

Bij voorbaat dank.
pi_71510626
Had je het oliepeil nooit gecheckt?
pi_71510628
Kan ook zijn dat je accu of dynamo stuk is, ik heb een zelfde soort probleem gehad (alleen dan zonder dat het oliepeil te laag was), de dynamo deed het maar af en toe zodat de ECU soms wel of geen stroom kreeg waardoor de auto ging bokken. (noodloop, normale loop, noodloop, normale loop etc)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_71510746
Nou het is eigenlijk de auto van een vriend van mij....en ik heb hem gister weggebracht in zijn auto want hij gaat 10 dagen op vakantie....
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 11:21:48 #5
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_71510779
Of het zijn je cilinders. Ik heb geen verstand van auto's, maar ik had dit enige tijd geleden ook op de snelweg. Toen bleek er een sensor kapot die de cilinders aanstuurt.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_71510816
Ik heb zelf ook een 306 (1.6) gehad. Daar moest ik elke 1500 km 1 liter olie bij gooien...

Bij mij is wel een keer de dynamo vastgeslagen, waardoor de motor ook niet meer aansloeg. Daar aan vooraf ging ook dat bok-gedrag waar jij het over hebt. De ANWB heeft toen het aandrijfriempje doorgezaagd, waardoor ik wel weer even verder kon rijden (alleen werd de accu niet meer opgeladen).

Ik hoop voor je dat het bv. de dynamo is, maar een blok zonder olie is natuurlijk nooit goed. Ik vrees dat je weinig kans maakt bij de dealer, aangezien je ook een onderzoeksplicht hebt (bv. het oliepeil checken). Ik ken helaas niet alle details van de wet- en regelgeving.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:27:12 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_71512124
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 11:24 schreef BigBear het volgende:
Ik heb zelf ook een 306 (1.6) gehad. Daar moest ik elke 1500 km 1 liter olie bij gooien...

Bij mij is wel een keer de dynamo vastgeslagen, waardoor de motor ook niet meer aansloeg. Daar aan vooraf ging ook dat bok-gedrag waar jij het over hebt. De ANWB heeft toen het aandrijfriempje doorgezaagd, waardoor ik wel weer even verder kon rijden (alleen werd de accu niet meer opgeladen).

Ik hoop voor je dat het bv. de dynamo is, maar een blok zonder olie is natuurlijk nooit goed. Ik vrees dat je weinig kans maakt bij de dealer, aangezien je ook een onderzoeksplicht hebt (bv. het oliepeil checken). Ik ken helaas niet alle details van de wet- en regelgeving.
Ja en bovendien een 306 is uit 1992 ofzo?

Die is niet al te nieuw meer.
pi_71512705
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:27 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja en bovendien een 306 is uit 1992 ofzo?

Die is niet al te nieuw meer.
De mijne was geloof ik uit 1998 en had iets van 170.000 op de teller. Maar het kan best dat ze al vanaf 1992 gemaakt worden.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 13:21:24 #9
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_71513294
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:56 schreef BigBear het volgende:

[..]

De mijne was geloof ik uit 1998 en had iets van 170.000 op de teller. Maar het kan best dat ze al vanaf 1992 gemaakt worden.
Ja goed, wat ik er mee bedoel is dat het aankoopbedrag niet al te hoog geweest zal zijn.
En van een niet al te dure aankoop mag je niet teveel verwachten.

Als je nu auto koopt van 5500 euro (zonder garantie) en 2 maanden later ligt de automaat er uit.
Dan kun je aanspraak maken op redelijkheid en billijkheid.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 16:26:32 #10
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_71516944
Ik ben bang dat je pech gehad hebt.. waar is die olie gebleven? Langzaam verbruikt en domweg niet bijgevuld, of was er sprake van een lek?
Vampire Romance O+
pi_71522122
bobine
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 22:19:18 #12
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_71525728
Ja, idd bobine. Dat was het bij mij toen ook.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_71542359
Het bouwjaar is 1993 en hij staat nu op 169.000 km....ik schat dat mijn kameraad er ongeveer 2.000 km mee heeft gereden....hij heeft hem gekocht voor rond de 1200 euro bij auto oldeman in groningen.
pi_71542387
Weet iemand wat ongeveer de kosten kunnen zijn?
ik hoor verschillende dingen...bobine...dynamo....wat zijn de kosten hiervoor om te repareren?
pi_71542709
Als hij 2000 km gereden heeft en ik ervan uitga dat bij aflevering de auto genoeg olie had dan is dat bijna zeker een koppakking. Duur grapje als je bent doorgereden en het blok om zeep hebt geholpen. Je kan dit checken, zit er olie in je koelvloeistof? Zo ja, ga er dan maar vanuit dat het de koppakking is. De vraag is vervolgens of de auto dan nog economisch gezien genoeg waarde heeft om te fixen.

Bobine en dynamo hebben niets met de olie te maken, lijkt me dan ook niet het probleem.

Tip: ga langs de garage en laat het nachecken. Dan vertellen ze ook wat het kost.
  zondag 2 augustus 2009 @ 19:46:04 #16
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_71546122
Los van het olie-verhaal: mijn auto bokte vorig jaar (ander merk) en het bleek de gassensor te zijn. Vorige maand weer gebok, en dit keer een breuk in de kabelboom naar het motorblok toe. Bokken van de auto (ik wist niet dat het zo genoemd werd, ik zou het horten en stoten willen noemen) kan dus meerdere oorzaken hebben.
~gedachten zijn meestal geen feiten~
pi_71546151
Als ik de motor start dan valt hij na 5 a 7 seconden weer uit...en als ik het daarna probeer dan start die niet meer.... Heb de garage gebeld en zei zeiden dat zede auto goed hadden afgeleverd etc, maar ga toch proberen of ze er naar kunnen kijken wat er mis mee is. ( zonder te hoeven betalen)
pi_71546644
Als je de auto bij een merkdealer gekocht hebt, dan heb je volgens mij wettelijk (?) standaard drie maanden BOVAG-garantie.
Gewoon morgen even informeren bij de dealer.

EDIT: even opgezocht op Bovag-site:
quote:
Garantie

Het BOVAG Garantiebewijs is het garantiecertificaat van de autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten. U krijgt het bij aankoop van een gebruikte auto met een aankoopbedrag van minimaal ¤ 4.500 of 35% van de oorspronkelijke catalogus-waarde. Het Garantiebewijs geeft u recht op zes maanden standaardgarantie op onder meer verborgen gebreken aan de auto en aan onderdelen en toebehoren, tenzij dit op de koopovereenkomst nadrukkelijk is uitgesloten.

Nationale Auto Pas
Door de koppeling aan de Nationale Auto Pas geeft het BOVAG Garantiebewijs tevens een betrouwbaar beeld van de historie van de auto. Alle kilometerstanden worden u namelijk, zoals ze bij de Nationale Auto Pas zijn geregistreerd, bekend gemaakt. Zo heeft u alles bij elkaar in een document. Overzichtelijk, maar bovenal duidelijk en betrouwbaar.

Bemiddeling
Met de BOVAG Garantie kunt u tevens terugvallen op BOVAG voor bemiddeling bij geschillen. De deskundige medewerkers van BOVAG zullen proberen om tot een acceptabele oplossing voor beide partijen te komen.
pi_71554208
BOVAG garantie gaat niet op. De auto moet dan minimaal 4500 euro hebben gekost wil je die garantie krijgen.
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_71557326
Ik zou vooral de motor blijven starten!

Dat zal er vast voor zorgen dat alles oplost!
pi_71585297
Op een auto van 16 jaar oud die je voor ¤ 1.200 gekocht hebt zit echt geen (Bovag)garantie.
Dat er geen olie in leek te zitten lijkt me ook duidelijk, olie peilen heeft geen zin als je de auto langs de weg parkeert en er meteen die peilstok in hangt. De olie zit dan immers nog in het blok.
Memo, zo te lezen heb je er de ballen verstand van (excuseer mijn lompheid ), anders was je nu in elk geval niet bezig met telkens de motor starten. Dat is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen.
Auto laten staan, garagebedrijf bellen, auto op laten halen en laten repareren of naar de sloop laten brengen, dat is eigenlijk mijn advies. De dagwaarde zal ergens tussen de 200 en 500 euro liggen, een grote reparatie is het ding niet meer waard.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 13:01:30 #22
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71591067
Mozeskriebel zeg,

Is het niet handiger om eerst eens door een techneut naar die auto te laten kijken en tot een conclussie te komen ?

Daarna kun je nog heel veel topics hebben om ons te laten bepalen wie wat moet betalen...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_71592687
Check nog eens je olie op een koude motor.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_71593529
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 13:53 schreef rene90 het volgende:
Check nog eens je olie op een koude motor.
Verstandig advies!
pi_71667702
BEdankt voor alle reacties.....heb de auto naar de garage gebracht en ben vandaag gebeld met het volgende:
De brandstofpomp is kapot....een nieuwe kost 400 euro en een 2e handse koste 250 euro...Wat zijn jullie meningen hierover?
pi_71668445
Beiden erg duur.
Een goede gebruikte brandstofpomp voor een 306 kost tussen de 50 en 100 euro.
Qua arbeid zit er weinig werk aan, het vervangen duurt max. een uurtje.
pi_71693126
Dus een 2e hands benzinepomp voor 200 euro ( inclusief inbouwen) voor een peugeot 306 uit 1993, 169.000 km NAP, is te duur?
pi_71693204
Dat denk ik wel, kwa inbouw is het ook niet zoveel werk .
Voor ongeveer ¤100 zou je klaar moeten zijn .
Spring op je hoofd en noem het breakdance !!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')