abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71508435
Een vraagje...net even gekeken op Discovery Channel over Stalingrad (ww2)!

Waarom moesten de Duitsers zo enorm Stalingrad proberen in te nemen? Waarom kon dat niet alleen maar omsingelen en verder gaan en focussen op de Russische reserves...
pi_71508451
Omdat Hitler Stalin wou vernederen. Het was vele malen verstandiger geweest om gewoon om Stalingrad heen te rijden en 't op de standaard duitse tactiek te veroveren, maar Hitler stond erop dat Stalingrad veroverd werd.

Daarnaast loopt er een erg grote rivier dwars door Stalingrad en die waren ze nog niet over.
pi_71508470
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 04:05 schreef JoeThePlumber het volgende:
Een vraagje...net even gekeken op Discovery Channel over Stalingrad (ww2)!

Waarom moesten de Duitsers zo enorm Stalingrad proberen in te nemen? Waarom kon dat niet alleen maar omsingelen en verder gaan en focussen op de Russische reserves...

stalingrad was een enorm strategisch punt.. in mijn ogen wilde de RUssen kosten wat kost stalingrad beschermen al gooide ze stenen naar de duitsers...
de brede rivier (ben zijn naam kwijt) was een obstakel dat van enorme strategische waarde was... kwamen de duitsers er langs zou rusland bezet zijn geweest...
pi_71508501
Als de Duitsers de Volga over waren gekomen hadden ze een redelijk vrije doorrit tot de Oeral en de olie velden rond om Baku.

Stalingrad was van strategisch belang, maar niet zo belangrijk dat ze het koste wat het kost moesten veroveren.

Hitler stond erop dat de stad veroverd moest worden, wat is een grotere klap in 't gezicht van Stalin dan zijn stad te veroveren. De stad die zijn naam draagt. Dat is een van de hoofdredenen geweest om zo "onduits" de stad echt aan te vallen.

Bij zo'n btje elke andere grote stad zijn de duitsers er eerst omheen gereden, afgesloten en daarna relatief gemakkelijk veroverd.
pi_71508504
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 04:09 schreef Krogzar het volgende:
Omdat Hitler Stalin wou vernederen. Het was vele malen verstandiger geweest om gewoon om Stalingrad heen te rijden en 't op de standaard duitse tactiek te veroveren, maar Hitler stond erop dat Stalingrad veroverd werd.

Daarnaast loopt er een erg grote rivier dwars door Stalingrad en die waren ze nog niet over.
Dat kan dan wel, maar als ik kijk naar het zuiden en het noorden vanaf Stalingrad zie ik wat minder breder rivier om erover te gaan...
pi_71508549
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 04:27 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Dat kan dan wel, maar als ik kijk naar het zuiden en het noorden vanaf Stalingrad zie ik wat minder breder rivier om erover te gaan...
Maar ja, klinkt net zo idioot dat ze niet doorgegaan zijn met Groot Brittannië...
pi_71508555
Het was gedeeltelijk een strategische beslissing, Stalingrad was geloof ik belangrijk voor de supply lines. (Een knooppunt van spoorwegen)

En voor een heel groot deel een politiek idee
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 05:25:52 #8
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_71508588
1 omdat hitler stalin wou bokken met de naam van de stad.
2 Olie velden in het zuiden van die regio voor olie om door te gaan(daarom was het voor de russen ook van belang)
3 logistiek, over de oeral kun je niet dus moest je onderlangs. bijna alle trein rails in die regio liep door de stad.
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 05:43:04 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_71508626
Hitler had wel meer de gewoonte houd stand en vecht door orders te geven gelukkig. Ook al was dat vanuit tactische en strategische overwegingen niet verstandig. Stalingrad werd voor hem een principe kwestie. Hitler had onder zich vaak de briljantste generaals van de 20e eeuw tot zijn beschikking. Maar ging vaak tegen hun adviezen in. Met het alle gevolgen vandien.

Het zelfde probleem speelde ook onder zijn bondgenoten. Maar zelfs al hadden de Duitsers en de Japanners goed gevochten hadden ze altijd verloren. Tussen de Russische wil om verliezen voor lief te nemen en manschappen in te blijven zetten in een uitputtingsslag en de industriële macht van de VS waren ze kansloos.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_71508691
Dat is juist me knaagt, Hitler wist heus wel dat stadsoorlog behoorlijk moeilijk is. Waarom dus niet gewoon omsingelen (zorgen dat ze geen voedsel krijgen, middeleeuws manier)! Voor distributie is dat dan ook een makkelijk manier (tijd voor vliegvelden, wegen en rails aanleggen)...
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 06:45:01 #11
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_71508697
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 06:40 schreef JoeThePlumber het volgende:
Dat is juist me knaagt, Hitler wist heus wel dat stadsoorlog behoorlijk moeilijk is. Waarom dus niet gewoon omsingelen (zorgen dat ze geen voedsel krijgen, middeleeuws manier)! Voor distributie is dat dan ook een makkelijk manier (tijd voor vliegvelden, wegen en rails aanleggen)...
Hitler was niet logisch of dacht in ieder geval niet rationeel
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_71508763
quote:
in de documentaire was dus ook te zien dat die omsingeling niet kon omdat Stalingrad aan de Wolga is gebouwd zodat een tangbeweging van het Duitse leger om de stad heen onmogelijk was, de Russische soldaten in de stad hadden gedurende het beleg via de Wolga een aanvoerlijn met bootjes gehad dat ondanks voortdurende bomardementen van de Duitsers intact bleef
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 09:26:42 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_71509399
quote:
Hitler was en is een politicus. Die weten niks van oorlog. Met als resultaat tot op heden (zeer zeldzame uitzonderingen daar gelaten) dat er onnodig veel soldaten dood gaan. Of dat nou WO1 en 2 is of de oorlog in Irak en Afghanistan. Daarom zou er ook een nieuwe regel moeten komen. Dat een politicus die een oorlog wil zelf aan het front dient. De hedendaagse soldaten zijn slachtvee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Megumi op 01-08-2009 09:32:35 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_71510231
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 09:26 schreef Megumi het volgende:
. Dat een politicus die een oorlog wil zelf aan het front dient. De hedendaagse soldaten zijn slachtvee.
Hitler heeft aan het front gediend.. en zag dat hij slachtvee was.. Met een oorlogstrauma stortte hij zich op de bestrijding van Joden via de politiek... en tevens wilde hij een nieuw Rijk bouwen.
Geen goed idee dus van je..
pi_71519606
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 10:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hitler heeft aan het front gediend.. en zag dat hij slachtvee was..
maar, ook niet vergeten: 4 jaar frontervaring en nog steeds maar korporaal.. Promotiekansen voor het oprapen en nog steeds nergens komen -> zo'n militair genie zal het niet zijn geweest
pi_71525216
Tvp
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  FOK!fotograaf zondag 2 augustus 2009 @ 12:30:55 #17
73911 ultra_ivo
pi_71533887
Stalingrad was (en is) inderdaad een spoorweg en vervoersknooppunt. Je kunt wel op andere plaatsen de Volga over. Daarnaast zat in Stalingrad veel industrie, o.a. een tankfabriek. Maar het belangrijkste voor alletwee was de propagandistische waarde van de slag om Stalingrad.
De stad was trouwens aan het begin van de slag amper verdedigd. Er lagen wat troepen maar niks echt bijzonders. Een fors deel van de verdediging werd in het begin gedaan door arbeidersmilities. In de tankfabrieken ging men met de laatst geproduceerde tanks direct de poort uit naar het front (en waren die arbeiders binnen een paar uur gesneuveld).
Een klein deel van het centrum bleef in handen van het Sovjet-leger. die situatie werd bewust gehandhaafd om de Duitse troepen uit te putten en vast te houden tot aan de winter. De stad na de winter ontzetten was een stuk makkelijker en leed dan tot dit massale verlies.
  zondag 2 augustus 2009 @ 14:28:29 #18
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_71537128
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 10:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hitler heeft aan het front gediend.. en zag dat hij slachtvee was.. Met een oorlogstrauma stortte hij zich op de bestrijding van Joden via de politiek... en tevens wilde hij een nieuw Rijk bouwen.
Geen goed idee dus van je..
Vreemd ik heb toch uit meerdere bronnen vernomen dat Hitler de Eerste Wereldoorlog als 'de beste tijd van zijn leven' beschouwde en zich verraden voelde toen Duitsland capituleerde.
pi_71546201
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 14:28 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Vreemd ik heb toch uit meerdere bronnen vernomen dat Hitler de Eerste Wereldoorlog als 'de beste tijd van zijn leven' beschouwde en zich verraden voelde toen Duitsland capituleerde.
Hij kwam met een trauma in het ziekenhuis terecht .. de vlucht van de keizer en de capitulatie verergerden het. Niet dat het een excuus is, maar het is wel een verklaring voor zijn psychopathische jodenhaat..
quote:
Wanneer verdichtten Hitlers indrukken zich tot een wereldbeeld? Zijn jaren in Wenen hebben zeker een belangrijke invloed gehad. Maar in München, na het einde van de Eerste Wereldoorlog, vindt de echte omslag plaats. Vooral de ondergang van het keizerrijk in 1918 en de kortstondige Sovjet-republiek die in München werd uitgeroepen zijn traumatische ervaringen. Hitler zou in het militaire hospitaal van Pasewalk, waar hij aan het einde van de oorlog belandde, de gedachte van het joodse en marxistische verraad van het Duitse volk tijdens de oorlog hebben opgevat, met als conclusie de roep om vergelding.
http://www.nrcboeken.nl/recensie/adolf-hitler-mein-kampf-19251926
quote:
"I am going to fulfill the vow I made to myself five years ago when I was a blind cripple in the military hospital - to know neither rest nor peace until the November criminals had been overthrown, until on the ruins of the wretched Germany of today there should have arisen once more a Germany of power and greatness, of freedom and splendor."
de bierhal-staatsgreep van 1923
http://www.historyplace.com/worldwar2/timeline/putsch2.htm

[ Bericht 7% gewijzigd door Bluesdude op 02-08-2009 20:08:07 ]
pi_71560842
Ik ben nu bezig met een boek over de slag om Stalingrad. Dit is wat ik heb gelezen:

Wat al gezegd is is dat het ook een politiek spelletje was. Hitler wilde perse Stalingrad veroveren. Eigenlijk hadden veel soldaten en de legerleiding al hun twijfels bij de plannen. Sommige legerleiders zeiden dat als ze in het begin meteen frontaal de aanval waren aangegaan dat ze binnen 24 uur Stalingrad hadden kunnen veroveren. Andere problemen waren dat de bevoorrading moeilijk was omdat niet alle treinsporen de juiste grootte waren voor de Duitse treinen. En natuurlijk de enorme hoeveelheid Russische soldaten die er waren. Voor elke gedode Rus kwamen er 5 terug.

Ik heb ook gelezen dat de oevers van de rivier de Wolga 150 meter hoog waren op sommige plekken.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 11:31:48 #21
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_71618680
Trouwens een goed boek over de strijd om Stalingrad is die van Antony Beevor. Daarin lees hoe en waarom de Duitsers faalde om Stalingrad in te nemen. daarin komt duidelijk naar voren dat het een strategische fout was om zich te concentreren op het in nemen van die stad.

Verbaast me dat dit boek nog niet was genoemd. Boek heet uiteraard "Stalingrad".
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_71649443
En iedereen leest over de vraag heen nl. "Waarom!"wilde hij zo graag Stalingrad hebben? Simpel:
Personificatie van Stalin! Die stad had de naam van Stalin en moest dus coute co coute gepakt worden.
75 topics = FIN
  donderdag 6 augustus 2009 @ 13:16:13 #23
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_71649642
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 13:09 schreef FP128 het volgende:
En iedereen leest over de vraag heen nl. "Waarom!"wilde hij zo graag Stalingrad hebben? Simpel:
Personificatie van Stalin! Die stad had de naam van Stalin en moest dus coute co coute gepakt worden.
Tja, men leest er niet overheen, maar het is moeilijk om te beantwoorden, tuurlijk jouw uitleg lijkt me ook wel erg voordehandliggend, maar zeker weten wat Hitlers bedoelingen waren doen we natuurlijk niet.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_71652592
Dat is toch echt dé reden, daar is volgens mij niet zo gek veel discussie over.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_71655574
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 13:09 schreef FP128 het volgende:
Volgens mij hebben meerdere mensen al ongeveer hetzelfde gezegd in dit topic...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2009 16:56:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')