abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 juli 2009 @ 23:37:19 #1
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_71476297
Ik had van de week een discussie met iemand over wat voor baan, na je studie, het beste is voor je carriere. Zij was ervan overtuigd dat een trainee-ship bij een groot multinational het beste is om snel carriere te maken. Mij lijkt dat niet zo geweldig, want bij zo'n groot bedrijf ben je 1 van de 10.000 (weinig persoonlijk), denk ik.
Zelf zie ik het meer zitten om bij een redelijke BV met tussen de 500 en 1500 medewerkers te zitten. Zij zei dat dit funest was voor een carriere en dat het moeilijk is om daarna bij een multinational binnen te komen.
Wat hebben jullie gekozen en wat is de beste keuze?
Een troll is een troll is nooit zomaar een troll
pi_71476523
Funest vind ik erg overdreven. Je kan prima carrière maken bij een BV. Het is niet alsof BV's lullige bedrijven zijn die niks voorstellen.
I'll throw my apples if you get too close to me.
pi_71477020
En waarom zou je perse bij een multinational naar binnen moeten? Later zijn deze ook onpersoonlijk hoor!!

Ik heb het nu al met de toko waar ik werk, van 600 man naar 1450 in 5 jaar tijd. De meeste mensen ken ik nu niet meer, daar is eigenlijk niets aan. Gelukkig blijven er wat vaste waardes in het bedrijf (directie enzo) waar ik het goed mee kan vinden. Maar eigenlijk ben ik meer van de kleinere bedrijven.
pi_71477110
Ik krijg altijd 'n beetje jeuk als mensen met dit soort ideeen aankomen 'in het belang van de carriere'. Ik vind het veel belangrijker om a) plezier in m'n werk te hebben en b) dat werk te doen voor een bedrijf waar ik me prettig voel. Vooral punt b is erg persoonlijk natuurlijk, de een vindt de sfeer/cultuur bij een multinational geweldig, de ander gruwelt ervan.
pi_71477864
Fascinerend dat mensen op deze manier bezig zijn met 'carriere maken', de keuze tussen een NV of een BV
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
pi_71478736
Ik denk niet dat NV/BV echt relevant is. De reputatie van het bedrijf, de werkzaamheden die je mag verrichten en hoe je dit doet daarentegen.... Doe je het goed bij een gerespecteerd klein bedrijf, dan denk ik dat dit zinvoller is als het handhaven bij een grote NV. Ook omdat je dan referenties kan opgeven die "zwaarder wegen".

Maar zoals eerder genoemd is het meest belangrijk (denk ik) dat je het naar je zin hebt. Dit motiveert jezelf, en bedenk je ook dat je nog wel redelijk wat jaren moet, bevalt het je bij een NV niet, kan dit ook funest zijn voor je carrière, want een gedemotiveerd persoon werkt ook niet.

En wat is carrière? Als je goed bent, kan een eigen zaak starten ook zeer lucratief zijn, of wil je alleen in veel landen komen? Dan had je wellicht beter voor reisgids kunnen leren.

Kijk naar wat jij wil, de rest is "bijzaak".
pi_71480170
Ik ben juist afgelopen jaar van een multinational (40.000 mensen wereldwijd) naar een BV overgestapt (zo'n 100 mensen in Nederland) omdat:
- je bij een multinational maar een nummertje bent
- je directe manager eigenlijk niks te vertellen heeft, gedane beloftes kunnen niet nagekomen worden omdat een of andere manager hoger in de boom een andere beslissing neemt
- je salaris maar met kleine, vastgestelde, stapjes omhoog gaat
- je alleen carriere kan maken door jezelf bij het hoger management naar binnen te likken, niet op basis van kwaliteiten.

Carriere maken om de status vind ik zo overrated, kies gewoon voor een baan waar je je goed bij voelt!
De mate van kinderachtigheid van dit soort posts is te sneu voor woorden.
pi_71480697
Gratis tip voor alle ondernemers hier:

Zet je BV om in een NV. Ben je in één klap een grote multinational!

pi_71480788
Ik snap de TS niet. Wat is er nu voor de werknemer van belang of hij bij een Naamloze of Besloten Vennootschap in dienst gaat?

Dat je nadenkt over carrière beginnen in een klein bedrijfje of een mega grote multinational. Dat snap ik wel, maar niet dat je je druk maakt over de rechtsvorm. Tevens kan je bij een multinational er donder opzeggen dat je in dienst bent bij een BV waarvan de aandelen in een holding zijn onder gebracht.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 09:37:33 #10
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71481954
Het zou me werkelijk niets boeien wat de rechtsvorm is van mijn werkgever, als ik me maar prettig voel bij het werk wat ik doe en kan rondkomen van het salaris wat ik krijg. Ik ben echt niet bezig met dit soort carriereplanning en krijg ook een beetje jeuk van mensen die dat wel op die manier doen. Alles in dienst stellen van je carriere gaat mij te ver.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 31 juli 2009 @ 09:41:50 #11
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_71482059
Er is ook nog een tussenweg.. kleine multinationals, best of both worlds.
Vampire Romance O+
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:10:28 #12
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71491295
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 07:19 schreef Sabelhout het volgende:
Ik ben juist afgelopen jaar van een multinational (40.000 mensen wereldwijd) naar een BV overgestapt (zo'n 100 mensen in Nederland) omdat:
(...)
- je alleen carriere kan maken door jezelf bij het hoger management naar binnen te likken, niet op basis van kwaliteiten.
In hoeverre is dit nou eigenlijk waar? Meer ervaringen hiermee? Gebeurt dit overal of enkel bij die net-niet bedrijven waar de wat minder intelligente afgestudeerden terecht komen?

Enkel en alleen de rechtsvorm lijkt me overigens niet zo interessant, er zijn meer zaken die meespelen. Volgens mij zijn McKinsey en BCG beide een vof, en zo slecht lijken deze bedrijven me ook weer niet voor je carrière...
Oh really?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:12:47 #13
152789 karr-1
pi_71491364
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:10 schreef Matthijs- het volgende:

[..]

In hoeverre is dit nou eigenlijk waar? Meer ervaringen hiermee? Gebeurt dit overal of enkel bij die net-niet bedrijven waar de wat minder intelligente afgestudeerden terecht komen?
In vrijwel elk bedrijf van enige omvang komen dit soort praktijken voor. Likken naar boven en trappen naar beneden is vaak aan de orde van de dag in het bedrijfsleven.
quote:
Enkel en alleen de rechtsvorm lijkt me overigens niet zo interessant, er zijn meer zaken die meespelen. Volgens mij zijn McKinsey en BCG beide een vof, en zo slecht lijken deze bedrijven me ook weer niet voor je carrière...
Maar wil je alleen ergens werken vanwege de naam of wil je een baan die je leuk vind en waar je met plezier naar toe gaat?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:29:52 #14
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_71493567
Het gaat niet over de rechtsvorm, maar het verschil tussen een grote BV of ene beursgenoteerde multinational. En meestal zijn dat NV'.s
Een troll is een troll is nooit zomaar een troll
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:33:23 #15
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71493660
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]

In vrijwel elk bedrijf van enige omvang komen dit soort praktijken voor. Likken naar boven en trappen naar beneden is vaak aan de orde van de dag in het bedrijfsleven.
[..]
Maar je zal toch zeker ook een bult kwaliteit moeten tonen? Of is dat werkelijk een naieve gedachte.
quote:
Maar wil je alleen ergens werken vanwege de naam of wil je een baan die je leuk vind en waar je met plezier naar toe gaat?
De baan lijkt me eerlijk waar verschrikkelijk leuk. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat ik, indien twee werkgevers een identieke baan aanbieden, ik voor de meest prestigieuze ga. Maar of dat nou zo raar is..
Oh really?
pi_71494831
Als je carriere wilt maken kun je je beter bezig houden met wat je wilt gaan doen dan waar je wilt zitten of wat je wil zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 22:32:06 #17
152789 karr-1
pi_71503048
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:33 schreef Matthijs- het volgende:

[..]

Maar je zal toch zeker ook een bult kwaliteit moeten tonen? Of is dat werkelijk een naieve gedachte.
Tuurlijk spelen kwaliteiten ook mee, dat zal ik niet ontkennen. Maar vergis je niet in de politieke spelletjes die in bedrijven gespeeld worden.
quote:
De baan lijkt me eerlijk waar verschrikkelijk leuk. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat ik, indien twee werkgevers een identieke baan aanbieden, ik voor de meest prestigieuze ga. Maar of dat nou zo raar is..
Dat zouden we allemaal doen denk ik. Het staat toch net iets leuker op je cv enzo. Maar ik zou ook zeker kijken naar de inhoud van de baan, de groeimogelijkheden etc
pi_71569245
Begin maar direct bij een zo groot mogelijk bedrijf. Na een paar jaar ben je gevlucht (of ontslagen) en kom je vanzelf bij een kleinere B.V. terecht. Veel leuker
Facts don't care about your feelings
pi_71572674
Ik zou bij een kleine BV beginnen. Kan je snel hogerop komen, en je hebt veel meer invloed, ongeacht je positie in het bedrijf. Later kan je altijd nog bij een grote multinational gaan waar honderden mensen azen op dezelfde positie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')