Een topic om over de gevolgen te praten/speculeren van deflatie in Nederlandquote:Deflatie na 22 jaar door daling energieprijzen
EINDHOVEN - In de maand juli zijn de prijzen in Nederland gedaald. Het is voor het eerst sinds 1987 dat er sprake is van deflatie. De deflatie is veroorzaakt door de daling van de energietarieven per 1 juli.
Economen van de Rabobank verwachten dat de prijsdaling in elk geval tot het einde van dit jaar zal aanhouden. De voorspelling komt niet overeen met de prognose van het Centraal Planbureau (CPB), dat de prijzen over 2009 zullen stijgen met één procent.
In de maand juni kwam de inflatie nog uit op 1,4 procent. Dat wil zeggen dat het gemiddelde prijspeil in juni 2009 1,4 procent hoger lag dan in juni 2008. ''Dat cijfer zal in juli dus een enorme smak maken,'' aldus Rabobankeconoom Tim Legierse.
Deflatie wordt door veel economen gezien als een nachtmerrie voor de economie. Consumenten zouden aankopen uitstellen, onder het motto: hoe langer je wacht, hoe goedkoper het wordt. Daardoor dalen de omzetten en stagneert de economie. Japan heeft er al sinds de jaren negentig last van.
Toch noemt Legierse de huidige vorm van deflatie een zegen voor de consument. ''Omdat alleen de energieprijzen fors zijn gedaald, hoeft de economische ontwikkeling niet in gevaar te komen. Die prijsdalingen zie ik voorlopig nog niet overslaan naar andere goederen en diensten.'' Voor 2010 rekent hij op een lichte stijging van het prijspeil. ''De olieprijs klimt alweer.''
Gisteren werd bekend dat ook in Duitsland voor het eerst sinds 1987 sprake is van deflatie. In juli lag het algehele prijspeil bij de Duitsers 0,6 procent lager dan in 2008. Binnen de Europese Unie hebben ook Spanje, Portugal, Ierland en België al langer te kampen met deflatie. Volgende week maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek de voorlopige cijfers over juli bekend. (HET PAROOL)
Enig idee hoe ze inflatie berekenen?quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:17 schreef Hyperdude het volgende:
Door de deflatie ga ik volgende maand wel weer douchen. Veel goedkoper.![]()
Koelkast ook maar uitgezet tot het goedkoper wordt.
NB. Energieprijzen wordt enorm mee gespeculeerd (Goldman Sachs teringlijers) dat die beter buiten de statistieken gehouden kunnen worden wat mij betreft.
Nu dalen ze, vannacht gaan ze weer omhoog enz. enz.
Het geld wordt minder waard.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:17 schreef LoudGirl het volgende:
TVP, kan me niet goed voorstellen wat de gevolgen van deflatie zijn. Hebben we dit al eens eerder gehad?
Deflatie zorgt er juist voor dat geld meer waard naar mate de tijd verstrijkt.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:46 schreef Locusta het volgende:
[..]
Het geld wordt minder waard.
Jazekers, we hebben al een keer eerder deflatie gehad: na de val van de beurs in '29.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:19 schreef Enric0 het volgende:
Deflatie zorgt er juist voor dat geld meer waard naar mate de tijd verstrijkt.
quote:Deflatie ('uitblazen') of waardevermeerdering van het geld is in de economie het verschijnsel dat het algemeen prijsniveau daalt[1]. Dit betekent in de praktijk dat - bij wijze van voorbeeld - een product dat op een gegeven moment 1 munteenheid kost, na een jaar 0,95 munteenheid kost (of in geval van ernstige deflatie bv. 0,1 of 0,01 eenheden).
Als geld minder waard word stijgen de prijzen. Als geld meer waard word dalen de prijzen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:47 schreef Locusta het volgende:
[..]
[..]
![]()
Bron zie post hierboven.
Ik heb dus altijd geleerd dat deflatie een daling van het algemeen prijspeil is en dat het geld minder waard wordt.
Niet echt.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Enig idee hoe ze inflatie berekenen?
Ik ben geen econoom maar ik krijg het idee dat het meer een lange-termijn gevolg isquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Als geld minder waard word stijgen de prijzen. Als geld meer waard word dalen de prijzen.
Zo moeilijk is dat toch niet of wel.
Waardevermindering van geld is toch gewoon inflatie, hoor. Ik kan me niet voorstellen dat deflatie en inflatie hetzelfde zouden betekenen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:02 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ik ben geen econoom maar ik krijg het idee dat het meer een lange-termijn gevolg is![]()
Zoals ik al zei (le-zen, zo moeilijk is dat toch niet of wel?), is mij altijd verteld dat deflatie waardevermindering van het geld is. Wat het verder voor verstrekkende, economische gevolgen heeft, weet ik niet aangezien ik geen economie, econometrie, bedrijfskunde, etc. gestudeerd heb. Ik moet het gewoon doen met mijn middelbare-school economie hoor, waar ik dus naar refereer
quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:02 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ik ben geen econoom maar ik krijg het idee dat het meer een lange-termijn gevolg is![]()
Zoals ik al zei (le-zen, zo moeilijk is dat toch niet of wel?), is mij altijd verteld dat deflatie waardevermindering van het geld is. Wat het verder voor verstrekkende, economische gevolgen heeft, weet ik niet aangezien ik geen economie, econometrie, bedrijfskunde, etc. gestudeerd heb. Ik moet het gewoon doen met mijn middelbare-school economie hoor, waar ik dus naar refereer
Ze berekenen dat aan de hand van een soort "boodschappenmandje". Dus (o.a.) de prijzen van voedsel, benzine, consumentengoederen en energie. Je kan dus niet ineens iets uit het boodschappenmandje gooien, want aangezien dat toch echt kosten zijn die een aardig deel van je persoonlijke budget uitmaken, zou je daarmee alleen maar jezelf voor de gek houden. Het zijn kosten die iedereen maakt, en die kosten zijn gedaald. En wel zo hard, dat het totale boodschappenmandje nu minder kost dan een paar maanden geleden.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:52 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Niet echt.![]()
Maar mi. vertekenen heftig fluctuerende energieprijzen de cijfers flink. Wat heb je aan inflatiecijfers als indicator voor het functioneren van de economie als de wegingsfactor van energieprijzen zo hoog is dat je straks iedere winter inflatie hebt; en de lente daarna weer deflatie?
Klopt. Bij inflatie (ook wel geldontwaarding genoemd) wordt je geld steeds minder waard. Vroeger kon je voor 10 gulden de wereld rond vliegen, nu kan je van hetzelfde bedrag net een biertje van bestellen. Deflatie is dus precies andersom, je geld wordt meer waard.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:09 schreef Dromer het volgende:
[..]
Waardevermindering van geld is toch gewoon inflatie, hoor. Ik kan me niet voorstellen dat deflatie en inflatie hetzelfde zouden betekenen.
Als nota bene je eigen bron zegt dat het waardevermeerdering betreft moet je niet blijven doordrammen over hetgeen je je meent te herinneren.
Dat is het gevaar inderdaad, maar ik denk niet dat we daar op dit moment heel erg bang voor hoeven te zijn. Ten eerste omdat de ECB er alles aan zal doen om dit te voorkomen, ten tweede omdat de huidige deflatie wordt veroorzaakt door dalende energieprijzen. De flatscreens en senseo-pads kelderen dus niet ineens in waarde.quote:Voor zover ik me meen te herinneren () is het probleem dat mensen door de langdurende waardevermeerdering van hun geld aankopen gaan uitstellen (over een half jaar is het produkt immers goedkoper dan nu) waardoor de economie stagneert.
Energie is nog steeds veel duurder dan twee jaar geleden. De deflatie nu wordt dus veroorzaakt door de idiote hoge prijzen vorig jaar en zal zeker niet langdurig zijn. De vraag is zelfs of dit dan wel deflatie is.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:15 schreef komrad het volgende:
Uit het parool :
[..]
Een topic om over de gevolgen te praten/speculeren van deflatie in Nederland
Deflatie is erg gevaarlijk voor een samenleving. Je komt namelijk in een cirkel terecht waar mensen hun aankopen steeds langer uitstellen, waardoor de economie volledig vastloopt. Daarnaast is het ook zo dat alles goedkoper word(incl. huizenprijzen), maar je hypotheek niet, dus meer mensen gaan problemen krijgen met de hypotheekverplichtingen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:17 schreef LoudGirl het volgende:
TVP, kan me niet goed voorstellen wat de gevolgen van deflatie zijn. Hebben we dit al eens eerder gehad?
Ga weg scientology spammer, je geloof is een SCAM.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:16 schreef HunabKu het volgende:
niets is echt lange termijn, alles is relatief natuurlijk.
De bedoeling is natuurlijk dat men hiervan leert en evolueert en niet degradeert.
Een mooi moment om een mooi systeem te ontwikkelen die iedereen als gelijke behandeld.
Er zijn genoeg resources voor iedereen, echter zit nu 90% van de rijkdom maar bij 10% van de wereldbevolking. En zelfs deze cijfers liggen werkelijk nog lager.
met de dag zie je artikelen en diensten duurder worden maar daarentegen zie je een hele andere stroming die wel voor het common good streven.
naar mijn weten is niks toeval in het boekje van de bankiers en grote corporaties en is alles gepland, dus ook de grote crisis in de 30[er jaren en nu ook. Nep en artificieel om mensen onder de duim te houden en onwetend te houden, continue een bepaalde versie van realiteit voorschotelen.. economie dit dat.
Laten wij weer herinnneren waar we vandaan komen en beseffen dat we galactische burgers zijn ipv aardebewoners, laten we ons dan ook zo gedragen en durf nieuwe realiteiten aan te kunnen, want aan zo\n corrupt en suppression system hebben de meeste mensen niks, behalve de rijker rijker maken.
Deflatie dus: veel meer dan alleen maar minder waard worden van geld, duurdere artikelen en diensten dus.
Bekijk eens de effecten op het volk.
all designed to provoke an emotional response en een belediging van onze intelligentie.
weer iemand die gelooft in "the government" .. zuchtquote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:21 schreef Zith het volgende:
[..]
Ga weg scientology spammer, je geloof is een SCAM.
zeker je huiswerk niet gedaan maar teveel voor de tv gehangen?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:21 schreef Zith het volgende:
[..]
Ga weg scientology spammer, je geloof is een SCAM.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |