Haar nieuwe vriend, die heeft eventueel wel een probleem. Het AOW-pensioen is wel afhankelijk van of je samenwoont of niet. Mocht hij aangemerkt worden als samenwonend dan gaat zijn AOW van 70% naar 50%. Het is wel mogelijk dat hij een toeslag krijgt als zij nog geen 65 is. AOW Regelementquote:Wat verstaat UWV onder samenwonen?
Voor UWV woont u samen als u meerderjarig bent en een gezamenlijke huishouding voert met een andere volwassene. Dat geldt niet als die ander uw kind of uw ouder is. Een gezamenlijke huishouding voeren betekent dat u in dezelfde woning uw hoofdverblijf heeft. U woont dus niet samen als u één of twee keer per week bij uw partner blijft slapen of andersom. Als u het grootste deel van de tijd bij uw partner woont, maar op een ander adres staat ingeschreven, woont u wél samen voor UWV. Voor uw recht op een WW-, WIA, WAO of WAZ-uitkering is het niet van belang of u samenwoont of niet. Het kan wel invloed hebben op uw recht op een toeslag en de hoogte van die toeslag.
Bedankt voor je antwoord, ik hoorde net van mijn vriendin dat ze ook toeslag ontvangt voor alleenstaanden.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:17 schreef kahlie het volgende:
Je moeder hoeft zich nergens zorgen om te maken. Een WAO uitkering is een persoonlijke uitkering gebaseerd op arbeidsongeschiktheid. HIj is niet afhankelijk van waar je woont of het inkomen van een eventuele partner of een persoon waarmee je samenwoont. Zij zal dus nooit gekort worden.
Haar nieuwe vriend, die heeft eventueel wel een probleem. Het AOW-pensioen is wel afhankelijk van of je samenwoont of niet. Mocht hij aangemerkt worden als samenwonend dan gaat zijn AOW van 70% naar 50%. Het is wel mogelijk dat hij een toeslag krijgt als zij nog geen 65 is.
Zie boven, ik had m'n bericht nog veranderd om dat van die toeslag aan te geven en te laten zien wat het UWV onder samenwonen verstaat.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:22 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord, ik hoorde net van mijn vriendin dat ze ook toeslag ontvangt voor alleenstaanden.
Ze is 58 geworden vorige maand, en hoe zit het met huur en zorg toeslag?
Daar gaat het dus mis, ze zit dus echt hele dagen bij hem, in ieder geval meer dan 3 dagen per week.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:26 schreef kahlie het volgende:
[..]
Zolang zij haar eigen huis als hoofdverblijf blijft zien, niet extreem veel dagen daar zit (dus niet het meerendeel van de tijd) en geen gezamelijke huishouding voert (samen betalen voor het eten etc.) zit ze op zich best safe.
Van het UWV:quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:28 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Daar gaat het dus mis, ze zit dus echt hele dagen bij hem, in ieder geval meer dan 3 dagen per week.
Volgens mij was dat ook het maximum wat niet werd aangezien als "samenwonen"?
Dan moet ze dus elke week, dit hele jaar, 4 dagen daar zitten. Anders zou het zo zijn dat als je ergens 2 weken gaat logeren dat je je dan als samenwonend moet opgevenquote:Als u het grootste deel van de tijd bij uw partner woont, maar op een ander adres staat ingeschreven, woont u wél samen voor UWV.
quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:35 schreef kahlie het volgende:
[..]
Van het UWV:
[..]
Dan moet ze dus elke week, dit hele jaar, 4 dagen daar zitten. Anders zou het zo zijn dat als je ergens 2 weken gaat logeren dat je je dan als samenwonend moet opgevenOver het algemeen gaat het over 1 jaar gespreid gezien. Mocht je dus in de zomervakantie wat weekjes bij iemand zitten, of in de beginnende verliefdheid, dan wordt daar over het algemeen niet heel erg moeilijk over gedaan.
Vandaar dat ik zei: Ze kan nu nog even verliefd wezen dan veel samen zijn, maar volgend jaar, dan wordt het nadenken over wat ze willen samen.
In ieder geval zit men dus veilig als men 2 nachten bij de 1 en 2 nachten bij de ander verblijft. maar het lijkt mij in de praktijk er moeilijk voor een instantie om mensen die gewoon vaak samenzijn maar wel ieder een eigen huis aanhouden daarvoor aan te klagen of te korten.quote:Een gezamenlijke huishouding voeren betekent dat u in dezelfde woning uw hoofdverblijf heeft.
U woont dus niet samen als u één of twee keer per week bij uw partner blijft slapen of andersom.
Zonder uitgebreid recherche werk lijkt dit me alleen hard te maken als 1 van de 2 ingeschreven staat op een ander adres, maar daar niet de hoofdbewoner is.(en dus niet de volledige lasten hoeft te dragen)quote:Als u het grootste deel van de tijd bij uw partner woont, maar op een ander adres staat ingeschreven, woont u wél samen voor UWV.
Vergis je daar niet in. Sociale rechercheurs gaan gewoon posten bij beide woningen. Woon je grotendeels 'samen' , dan hang je.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:46 schreef Fionn het volgende:
In ieder geval zit men dus veilig als men 2 nachten bij de 1 en 2 nachten bij de ander verblijft. maar het lijkt mij in de praktijk er moeilijk voor een instantie om mensen die gewoon vaak samenzijn maar wel ieder een eigen huis aanhouden daarvoor aan te klagen of te korten.
Wat een bemoeizuchtige buren heeft je moeder zeg.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:44 schreef IJsblock het volgende:
@Gia: we hebben een link even doorgemaild naar mijn schoonmoeder over de SVB, vandaag vroegen de buren van haar alweer of ze op vakantie was....
Het valt terdege wel weer op.
Welkom in de biblebelt......quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:52 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
Wat een bemoeizuchtige buren heeft je moeder zeg.
Gewoon stug een eigen huishouden voeren en niet meer dan 3 dagen per week samen, kan niemand je wat maken.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:44 schreef IJsblock het volgende:
@Gia: we hebben een link even doorgemaild naar mijn schoonmoeder over de SVB, vandaag vroegen de buren van haar alweer of ze op vakantie was....
Het valt terdege wel weer op.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Gewoon stug een eigen huishouden voeren en niet meer dan 3 dagen per week samen, kan niemand je wat maken.
Mijn man werkt bij de SVB.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |