abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71435894
Hallo,

Ik ben pizzabezorger (ja ik ben dat ventje die je gister afsneed ) en ik heb vorige week een scooter van mijn werk om laten vallen tegen een geparkeerde auto. Het ging zo:

Ik was klaar met werk en liep naar buiten. Ik wou even op een scooter van het werk zitten om nog wat te lullen, maar voordat ik erop zat lag de scooter al tegen een geparkeerde auto aan; gevolg een flinke deuk en wat krassen.

Van welke verzekering moet dit afgaan? Ik neem aan van de aansprakelijkheidsverzekering van mijn ouders, aangezien ik niet aan het werk was, het was niet mijn scooter en ik reed er niet op. Echter na het bellen met de verzekering willen ze dit niet uitbetalen omdat het "schade met een gemotoriseerd voertuig" betreft, dit wordt per definitie niet vergoedt zeggen ze. We zijn verzekerd bij Allianz, en in hun voorwaarden staat het volgende:
quote:
8.4.1 Niet verzekerd is de aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt met of
door een motorrijtuig dat een verzekerde in eigendom heeft, bezit,
houdt, bestuurt of gebruikt.
Dan zou het toch gewoon verzekerd moeten zijn? Ik had de scooter niet in eigendom of bezit en ik bestuurde of gebruikte hem ook niet. Mogen ze dan wel zomaar zeggen dat ze niet uitkeren?

Alvast bedankt voor alle hulp
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:44:14 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_71435950
Uhm, ik denk dat je het moet proberen bij de verzekering van je werkgever.

Wat hebben je ouders er mee te maken? Je werkgever is ervoor verzekerd me dunkt.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_71436008
je gebruikte hem wel; als stoel
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71436009
Ja, maar als ik niet aan het werk ben is het toch niet hun verantwoordelijkheid? Ik was al uitgeklokt. En ik heb contact met ze opgenomen en het zou evt. wel via hun verzekering kunnen maar dan kan ik 400 euro eigen risico betalen, dan heb ik de zomer voor niks gewerkt.
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:55:35 #5
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71436243
Ligt eraan wat voor auto het is, als het een pauperbak was heeft de eigenaar nergens recht op imo.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:56:40 #6
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_71436269
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:55 schreef Rosbief het volgende:
Ligt eraan wat voor auto het is, als het een pauperbak was heeft de eigenaar nergens recht op imo.
  woensdag 29 juli 2009 @ 19:13:14 #7
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_71436751
Werkgever is hier natuurlijk voor verzekerd. Anders zal het was weer zo`n pizza tent zijn
20 jaar oud, en wat had ik bereikt?
pi_71437009
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:13 schreef jortkeldert het volgende:
Werkgever is hier natuurlijk voor verzekerd. Anders zal het was weer zo`n pizza tent zijn
Hij zegt zelf dat het na werktijd was. Dit valt dus niet meer onder de aansprakelijkheid van de werkgever.
pi_71437082
verzekering van de scooter .
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  woensdag 29 juli 2009 @ 19:24:34 #10
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_71437091
quote:
foto Op woensdag 29 juli 2009 19:21 schreef SemperFii het volgende:

[..]

Hij zegt zelf dat het na werktijd was. Dit valt dus niet meer onder de aansprakelijkheid van de werkgever.
Maar wel zijn apparaat en voor zijn deur.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_71437215
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:21 schreef SemperFii het volgende:

[..]

Nou en, brommer is heus niet onverzekerd na tien uur 's avonds.
pi_71437274
Je had niets over je baan moeten zeggen

Je liep over de stoep, struikelde tegen de brommer van de pizzeria aan, die vervolgens op zijn beurt tegen een auto viel.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  woensdag 29 juli 2009 @ 19:40:17 #13
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_71437564
quote:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Hij laat jou na werktijd op die scooter rijden, dan is hij ook aansprakelijk voor de schade, via zijn verzekering. Of houdt de verzekering op op het moment dat jij uitklokt? Een verzekering is voertuiggebonden. Als jij met toestemming op dat ding reed is de schade die gevolg is van het gebruik ervan, gedekt door de WA-verzekering van de scooter. Klaar.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_71437893
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Hij laat jou na werktijd op die scooter rijden, dan is hij ook aansprakelijk voor de schade, via zijn verzekering. Of houdt de verzekering op op het moment dat jij uitklokt? Een verzekering is voertuiggebonden. Als jij met toestemming op dat ding reed is de schade die gevolg is van het gebruik ervan, gedekt door de WA-verzekering van de scooter. Klaar.
Hij reed niet, hij ging naar huis maar voordat hij daadwerkelijk naar huis ging bleef hij nog even ná het verlaten van zijn werk, bij de scooter staan "chillen"

De sigaretrokende pizzabezorger wilde nog even met een peukie op zijn werkscootertje zitten terwijl hij naar de passerende chickies keek...ofzo

eigenlijk zat hij dus aan een scooter waar hij op dat moment níets mee te maken had.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:20:14 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_71438768
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:51 schreef Exoteria het volgende:

[..]

Hij reed niet, hij ging naar huis maar voordat hij daadwerkelijk naar huis ging bleef hij nog even ná het verlaten van zijn werk, bij de scooter staan "chillen"

De sigaretrokende pizzabezorger wilde nog even met een peukie op zijn werkscootertje zitten terwijl hij naar de passerende chickies keek...ofzo

eigenlijk zat hij dus aan een scooter waar hij op dat moment níets mee te maken had.
Verandert er niks aan. De scooter is verzekerd. Verzekering hangt aan het kenteken. De verzekering van de baas dient dus de schade te betalen. Of de verzekering die dan later claimt bij de WA verzekering van TS is vers twee. Maar voor dit soort zaken zijn nou net verzekeringen uitgevonden.

Overigens kan TS dus zijn WAverzekering ook om de oren gaan meppen. Hij rteed immers niet op dat ding, hij liep er tegenaan, waardoor het omviel en een auto raakte. Zijn WA-verzekering kan dus zelfs nog gaan claimen bij zijn baas omdat die zijn scooters dusdanig laat parkeren, dat ze schade kunnen veroorzaken bij omvallen.
pi_71439406
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het gaat ook niet om de verzekering van de scooter, maar om de aansprakelijkheidsverzekering.

De werkgever is alleen aansprakelijk voor schadeveroorzakende gedragingen van zijn werknemer, als die gedraging is gedaan in de uitoefening van de functie (artikel 6:170 BW) en het is maar de vraag of daar in dit geval aan voldaan wordt. Zonder aansprakelijkheid, zal de aansprakelijkheidsverzekering van de werkgever niet uitkeren.

Is de werkgever aansprakelijk in haar hoedanigheid van kentekenhouder? Daarvoor geldt de Wet Aansprakelijkheidsverzekeringen Motorrijtuigen (WAM). Dat geldt alleen maar voor aansprakelijkheid die ontstaat uit deelname aan het verkeer met het betreffende motorrijtuig. Daar is in casu geen sprake van.

Wat resteert is de aansprakelijkheidsverzekeraar (Aansprakelijkheid Voor Particulieren, AVP) van TS en die keert niet uit omdat de schade met een motorrijtuig is veroorzaakt.

Het enige wat voor TS nog mogelijk is, is dat hij er zijn verzekeraar op wijst dat de schade weliswaar niet een motorrijtuig is veroorzaakt, maar niet ten gevolge van verkeersdeelname. Die voorwaarde ziet er immers hoofdzakelijk op dat een AVP-verzekeraar niet in het vaarwater van een WAM-verzekeraar gaat zitten. Maar of dit verweer slaagt, hangt af van de formulering van die specifieke voorwaarde.

Als het voor TS niet mogelijk is om voor deze aansprakelijkheid op een of andere manier verzekeringsdekking in te roepen, zal hij, of zijn ouders, de schade uit eigen portomonnee moeten vergoeden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:40:46 #17
66444 Lord_Vetinari
pi_71441081
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:44 schreef Argento het volgende:

Is de werkgever aansprakelijk in haar hoedanigheid van kentekenhouder? Daarvoor geldt de Wet Aansprakelijkheidsverzekeringen Motorrijtuigen (WAM). Dat geldt alleen maar voor aansprakelijkheid die ontstaat uit deelname aan het verkeer met het betreffende motorrijtuig. Daar is in casu geen sprake van.

De scooter staat geparkeerd op de openbare weg. Net zo goed als je je auto verzekerd moet hebben en de belasting betaald als hij op of aan de openbare weg staat, geldt geparkeerd zijn als deelname aan het verkeer. Immers, ook zonder dat iemand erop rijdt kan er iets gebeuren (denk aan door de handrem glijden).
pi_71442407
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
geldt geparkeerd zijn als deelname aan het verkeer.
Dat is nog maar de vraag. Als het voertuig veilig buiten het verkeer is gebracht, dan is de WAM niet van toepassing.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 29 juli 2009 @ 22:20:23 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_71442624
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 22:14 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat is nog maar de vraag. Als het voertuig veilig buiten het verkeer is gebracht, dan is de WAM niet van toepassing.
Dat is niet waar. Dat zou alleen het geval zijn als de scooter op eigen terrein staat.
pi_71447159
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 22:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Dat zou alleen het geval zijn als de scooter op eigen terrein staat.
Je begrijpt dat er een verschil bestaat tussen de openbare ruimte en het verkeer. Niet ieder voertuig dat op een openbaar terrein staat (of anders gezegd: niet op eigen terrein staat) neemt daarmee deel aan het verkeer.

Op grond van artikel 3 WAM moet de verzekering de aansprakelijkheid dekken waartoe het motorvoertuig in het verkeer aanleiding kan geven. 'In het verkeer' lijkt me een beperkter begrip dan 'in het openbaar'. In het verkeer is per definitie in het openbaar, maar in het openbaar is niet per definitie in het verkeer.

Ik heb bij mijn huis ook geen eigen parkeerplaats. Ik moet mijn auto op een openbare parkeerplaats parkeren. Reken maar dat ik niet aan het verkeer deelneem als mijn auto daar staat.
  donderdag 30 juli 2009 @ 04:12:58 #21
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_71448495
quote:

[..]

Is het niet zo dat je verzekerd bent totdat je thuis bent, als je van je werk afkomt?
  donderdag 30 juli 2009 @ 06:12:59 #22
66444 Lord_Vetinari
pi_71448686
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 00:51 schreef Argento het volgende:

[..]

Je begrijpt dat er een verschil bestaat tussen de openbare ruimte en het verkeer. Niet ieder voertuig dat op een openbaar terrein staat (of anders gezegd: niet op eigen terrein staat) neemt daarmee deel aan het verkeer.

Op grond van artikel 3 WAM moet de verzekering de aansprakelijkheid dekken waartoe het motorvoertuig in het verkeer aanleiding kan geven. 'In het verkeer' lijkt me een beperkter begrip dan 'in het openbaar'. In het verkeer is per definitie in het openbaar, maar in het openbaar is niet per definitie in het verkeer.

Ik heb bij mijn huis ook geen eigen parkeerplaats. Ik moet mijn auto op een openbare parkeerplaats parkeren. Reken maar dat ik niet aan het verkeer deelneem als mijn auto daar staat.
Maar reken maar wel dat je auto verzekerd moet zijn als hij daar staat en dat als er iets gebeurt (je vergeet de handrem en hij rijdt de parkeerplaats uit en tegen een passerende auto aan), je verzekering van de auto ervoor zal moeten opdraaien. Hetzelfde geldt hier. Ook al neemt de scooter niet deel aan het verkeer (wat ook eigenlijk niet waar is; geparkeerd staan is ook deel uitmaken van het verkeer) hij kan omvallen (door wind bijvoorbeeld) en schade veroorzaken. Artikel 3 is geen uitsluitend artikel. Het sluit een voertuig niet uit van verzekering als het geen deelneemt aan het actuele verkeer, het geeft alleen aan, dat het op dat moment zeker verzekerd moet zijn.
pi_71451159
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 06:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Maar reken maar wel dat je auto verzekerd moet zijn als hij daar staat en dat als er iets gebeurt (je vergeet de handrem en hij rijdt de parkeerplaats uit en tegen een passerende auto aan), je verzekering van de auto ervoor zal moeten opdraaien. Hetzelfde geldt hier. Ook al neemt de scooter niet deel aan het verkeer (wat ook eigenlijk niet waar is; geparkeerd staan is ook deel uitmaken van het verkeer) hij kan omvallen (door wind bijvoorbeeld) en schade veroorzaken. Artikel 3 is geen uitsluitend artikel. Het sluit een voertuig niet uit van verzekering als het geen deelneemt aan het actuele verkeer, het geeft alleen aan, dat het op dat moment zeker verzekerd moet zijn.
Ja natuurlijk moet een voertuig verzekerd zijn. Dat vloeit gewoon voort uit de verzekeringsverplichting van artikel 2. De vraag is of de verzekering ook dekking moet bieden en als mijn burgerrechtelijke aansprakelijkheid geen verband houdt met het gebruik van het motorvoertuig in het verkeer, dan kan ik best aansprakelijk zijn, maar dan hoeft de WAM geen dekking te bieden. En als je je aansprakelijkheid niet bij een verzekering kunt onderbrengen, dan moet je zelf de knip trekken. Dat is voor veel mensen inderdaad een moeilijk concept.

Hoe dan ook, een motorvoertuig die netjes in een parkeervak staat, op openbaar terrein of niet, neemt géén deel aan het verkeer.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:45:47 #24
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_71457319
Dus WA.
Jij "viel" tegen een scooter die vervolgens omviel.
Niet jouw scooter, niet jouw auto.

Toch nog maar de verzekering bellen en het verhaal duidelijker omschrijven. Daarnaast de schadeclaim van de eigenaar van de auto gewoon doorsturen naar de verzekeringsmaatschappij.
pi_71457487
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:45 schreef HarryP het volgende:
Niet jouw scooter
Als ik de voorwaarde zo lees, is een goederenrechtelijke relatie tussen TS en de scooter ook niet vereist. De voorwaarde geldt ook indien de schade met de scooter is veroorzaakt, en daar wordt toch wel aan voldaan, niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop