abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71433394
hoi,

Ik werk bij een bedrijf waarvoor er ook een branche-cao bestaat. Is het verplicht voor dit bedrijf om zich te houden aan deze cao ? Of mag een bedrijf afzonderlijk van de branche-cao een regeling maken met haar werknemers? (die in negatieve zin uitpakt)

Ik heb mijn werkgever erop gewezen dat in mijn vorige contract een cao vermelding was dat tegenstrijdig was met het uurloon. Dit is nu allemaal bijgestort. Binnenkort moet ik echter een nieuw contract tekenen en heb vernomen dat mijn werkgever in het toekomstige contract de cao vermelding wil schrappen. Ik zou dus dan moeten werken tegen een wettelijk minimum loon

het gaat slechts om een bijbaantje, maar de collega's zijn leuk en het werk ook.

Ik zou graag willen weten of mijn werkgever verplicht is zich te houden aan een branche cao ?

Verder is dit bedrijf ook vaak een onderaannemer voor ander bedrijven die wel aangesloten zijn bij de branche cao.
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:33:47 #2
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_71434256
Indien een CAO van toepassing is gelden de bepalingen die daarin staan. Als de cao een minimum karakter kent, is het wel toegestaan om in een bedrijfsregeling of individuele arbeidsovereenkomst in voor de werknemer gunstige zin af te wijken van de CAO. Echter, afwijkende afspraken die nadelig uitpakken voor de werknemer zijn nietig.

Bron: wiki
Patat, het meest veelzijdige stukje friet.... patat!
pi_71434487
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:33 schreef PatatFriet het volgende:
Indien een CAO van toepassing is gelden de bepalingen die daarin staan. Als de cao een minimum karakter kent, is het wel toegestaan om in een bedrijfsregeling of individuele arbeidsovereenkomst in voor de werknemer gunstige zin af te wijken van de CAO. Echter, afwijkende afspraken die nadelig uitpakken voor de werknemer zijn nietig.

Bron: wiki
maar hoe weet ik nu of een branche cao verplicht van toepassing is op het bedrijf?
Het gaat om een schoonmaakbedrijf, deze is dus actief in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche

ik kan me voorstellen dat wanneer je als onderaannemer niet gaat houden aan de branche cao waar de opdrachtgever wel bij is aangesloten dat je bezig bent met concurrentievervalsing
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')