Bronquote:Zestigers brachten geen welvaart; ze leenden het
Private rijkdom en publieke armoe; de ware erfenis van de hippies.
Door een lezer werd ik attent gemaakt op een artikel in de Wall Street Journal over een babyboomer, die op luide toon roept dat hij zich als babyboomer nergens voor gaat verontschuldigen - als reactie op een eerste voorzichtig sorry.
Het lezen waard, omdat het zo feilloos blootlegt hoe een typische babyboomer-discussie gaat: andere mensen zwart maken, beschuldigingen opblazen en het hoofdpunt niet bespreken.
Ontkracht
De schrijver gebruikt een oude truc om de lei van zijn generatie schoon te vegen: hij kiest de meest belachelijke beschuldigingen eruit, zoals dat de babyboomers de gezondheidszorg geruineerd hebben, zet deze flink aan en beweert vervolgens dat dit niet waar is en dat babyboomers de gezondheidszorg juist verbeterd hebben. Ja goh, alsof de gezondheidstechnologie niet voortdurend vooruit springt. Zo worden nog allerlei andere beschuldigingen dik aangezet en vervolgens eenvoudig kunnen ontkracht; een doorzichtige truc die wel vaker wordt gebruikt.
Zo’n stuk verscheen vorig jaar ook in de Volkskrant, waar een stuk werd geplaatst met de titel: 'Babyboomer is niet de wortel van alle kwaad'.
Op de pof
Oh niet? Ik geloof ook niet dat iemand dat ooit serieus beweerd heeft. Maar door een oprechte zorg van de jongere generatie zo uit z’n verband te rukken en te verdraaien is het veel makkelijker om gelijk te krijgen, en voor de generatie van de babyboomers is dat immers veel belangrijker dan gelijk hebben.
Die zorg betreft natuurlijk dat eeuwige op de pof leven. Altijd maar lenen, lenen, lenen. De staatsschulden zijn ongekend hoog, waren dat al voor het uitbreken van de grootste economische crisis sinds de jaren dertig, zonder dat er een goede reden voor was zoals wederopbouw na een verwoestende oorlog of een Grote Depressie.
Publieke ruif
Wie gaat dat betalen? Waarom werd er niet gespaard? Hoe kunnen we nu in vredesnaam 1) de vergrijzing (een blik op de bevolkingspiramde c.q. -kelk zegt genoeg); 2) de wederopbouw van het financiele systeem; en 3) de vermoedelijk noodzakelijke schoonmaak van de aarde betalen? In de jaren dat de babyboomers aan de macht waren, zijn er miljarden uit de publieke ruif gevreten, en de bankrekeningen van babyboomers zijn nu goed gevuld.
Het verweer van babyboomers (en van deze schrijver) is dat zij hun land zoveel rijker hebben gemaakt, maar dat is niet waar: zij hebben zichzelf rijk gemaakt, wij hebben de schulden. Private rijkdom en publieke armoe; dat is de ware erfenis van de hippies.
I-pod
De standaard-reactie is dan: 'Ja luister eens jullie zijn hartstikke verwend, toen ik zo oud was als jij had ik niets, kijk toch eens hoe goed je het hebt, met je I-pod en Notebook.'
Deze redenering is om twee dingen interessant. Ten eerste laat het de puur materialistische denkwijze van de babyboomers zien. Jongeren hebben meer spullen, dus jongeren hebben het beter. Immateriele factoren die in hun tijd beter waren worden steevast genegeerd: hun vaste contracten tegenover onze losse flexcontractjes (waardoor gezinsplanning voortdurend moet worden uitgesteld), bij het bestijgen van de arbeidsmarkt banen te over tegenover massa-ontslagen, een soepel lopende economie tegenover crisis, beperkte tegenover torenhoge schuldenlast van de staat, goede bevolkingsopbouw, om maar wat te noemen.
Dat doet er natuurlijk niet toe, want alles draait om de spulletjes, en die zijn nu beter. Alsof de babyboomers het zelf ook niet beter hadden dan hun ouders in hun jeugd.
Grap
Ten tweede roept het een interessante rechtsvraag op, namelijk: als je met geleend geld iets voor jezelf koopt, kun je dan claimen dat je kinderen het bezitten? Want de grap van de afgelopen decennia is natuurlijk dat we dachten dat we rijk waren, terwijl we het eigenlijk niet waren. Het was op de pof, geleend geld. We hebben veel te ver boven onze stand geleefd en worden nu met de neus op de feiten gedrukt.
Vergelijk dit met de overdracht van het familiebedrijf aan de nieuwe generatie. Al die jaren werd gedaan alsof het goed liep, terwijl ieder jaar rode cijfers werden geschreven.
Nu de jonge generatie de boeken openslaat en vraagt: 'Wat is hier in vredesnaam fout gegaan?!' krakeelt de oude generatie verontwaardigd: 'Jullie verwende zeikerds, besef toch eens hoe goed je het hebt. Toen ik begon hadden we hier alleen een houten stoel en gammel koffiezet-apparaat. Ik heb voor jullie een Nespresso-apparaat en lederen fauteuils gekocht!'
Fauteuils
Ja, maar met geleend geld. Technisch gesproken betalen wij daar dus voor, en betalen we ook nog eens de rente, omdat jullie zo nodig die fauteuils moesten hebben.
Het probleem: we konden het niet betalen en komen nu in de problemen met de pensioenen, reinigingskosten en noodzakelijke innovatieve investeringen. Luxe is betekenisloos bij een bijna failliete boedel; dan liever een houten stoel en een bloeiend familie-bedrijf.
Zoals onze grootouders het overdroegen dus.
Dat jongeren er niet zijn om het gelag van ouderen te betalen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:31 schreef drumstickNL het volgende:
Maar wat zou je zeggen als je zelf de leeftijd had?
En de aardgasbaten gebruikt om hun uitgaven te betalen.........quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:33 schreef droom_econoom7 het volgende:
[..]
Dat jongeren er niet zijn om het gelag van ouderen te betalen.
Ze hebben het aardgas ook al opgestookt: http://www.nrc.nl/achterg(...)d_dankzij_Slochteren
En wij hebben ook nog jaren te werken om hun feestje te betalen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:38 schreef drumstickNL het volgende:
Dat is erg makkelijk. Ze zullen zeggen dat ze al jaren hebben gewerkt en dat is waar ook.
Absoluut niet. Maar daar komt het wel op neer als ik die extravagante babyboomers moet onderhouden, dan kan ik minder voor mijn eigen pensioen sparen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:47 schreef drumstickNL het volgende:
Dus jij kijkt er wel naar uit om tot je 75ste te werken en als je dan nog leeft het met erg weinig geld te moeten zien rondkomen?
Het bericht is ook niet 100% waar. Pensioenen moeten door jezelf zijn opgebouwd maar de laatste tijd zijn de kosten van producten gestegen en daarmee ook de lonen. Dus het geld wat de ouderen hebben opgebouwd word minder waard, als dat word ondersteund door een uitkering heb ik daar niet zoveel problemen mee want het lijkt me alleen maar eerlijk. Tegenwoordig lenen wij, de jeugd ook enorm veel meer dan je zou vermoeden.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:48 schreef droom_econoom7 het volgende:
[..]
Absoluut niet. Maar daar komt het wel op neer als ik die extravagante babyboomers moet onderhouden, dan kan ik minder voor mijn eigen pensioen sparen.
En vooral heel veel uitkeringen... Het wereldwijd bekende Slochteren Effect: een land gaat steeds minder uitvoeren als het grote bodemschatten bezit.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En de aardgasbaten gebruikt om hun uitgaven te betalen.........
En door wie wordt die jeugd opgevoed? Als hun ouders een slecht voorbeeld geven leren ze nooit hoe het wel moet.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:00 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Het bericht is ook niet 100% waar. Pensioenen moeten door jezelf zijn opgebouwd maar de laatste tijd zijn de kosten van producten gestegen en daarmee ook de lonen. Dus het geld wat de ouderen hebben opgebouwd word minder waard, als dat word ondersteund door een uitkering heb ik daar niet zoveel problemen mee want het lijkt me alleen maar eerlijk. Tegenwoordig lenen wij, de jeugd ook enorm veel meer dan je zou vermoeden.
Ja, maar die waarheid is al een jaar of 10 bekend. Het verbaast me dat veel mensen er nu pas mee komen. Dit wisten we toch allang.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:25 schreef Martijn_77 het volgende:
Een interessante Column over de welvaart en het lenen...
[..]
Bron
Volgens mij zit hier een hele grote kern van waarheid in vinden jullie ook niet?
Hier ga je wel de mist in: als "1 jaaromzet NL economie" in enkele decennia is bijgeleend, suggereer je te zeggen dat het ook snel kan worden terugbetaald. Dat gaat echter niet lukken, want al decennialang komt er jaarlijks 5% te kort, dat maakt het erg onwaarschijnlijk dat we snel 100% gaan overhouden!quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:11 schreef en_door_slecht het volgende:
4) De schuldenberg lijkt waanzinnig groot, maar uiteindelijk is het (buiten hypotheken om, dat zijn ondanks dat velen anders willen doen geloven, andere schulden dan 'gewone' schulden) nog geen jaaromzet NL economie. Opgebouwd in decennia. Het overgrote deel van de rijkdom hebben we te danken aan werk dat is gedaan. En aan de mogelijkheid om te lenen (maar wat al lang en breed is terugbetaald).
Leuk te zien dat anderen dit nu ook opmerken. Het is doordat ze nu "de zestigers" noemen (60-69 jaar) dat ze het al iets breder trekken dan alleen de BB-ers, maar ook de 70-75 jarigen horen inderdaad bij die groep.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:11 schreef en_door_slecht het volgende:
Ha! Heerlijk, weer een babyboombashtopic. Er zit een grote kern van waarheid in de column. Er moeten alleen wel wat mitsen en maren worden geplaatst.
1) Het gaat niet alleen om babyboomers. Die naam bekt lekker, maar feitelijk zijn het de pre-babyboomers die de meeste voordeeltjes hebben genoten en hebben de babyboomers de basis gelegd voor de schuldenberg van nu.
Ik ben ook geen voorstander van tekorten, juist omdat overheden die hoofdzakelijk gebruiken voor consumptie ipv investeringen. Maar er wordt net iets te vaak de indruk gewekt dat alle rijkdom te danken is aan leningen die wij nog moeten terugbetalen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hier ga je wel de mist in: als "1 jaaromzet NL economie" in enkele decennia is bijgeleend, suggereer je te zeggen dat het ook snel kan worden terugbetaald. Dat gaat echter niet lukken, want al decennialang komt er jaarlijks 5% te kort, dat maakt het erg onwaarschijnlijk dat we snel 100% gaan overhouden!
Wat dat betreft zou de overheid stomweg NOOIT moeten lenen. Maar ja, staatsobligaties verkopen maakt politici populair, belastingverhogingen niet. Terwijl het op hetzelfde neerkomt, maar dan op een later tijdstip... Komt er weer op neer dat onze geliefde politici er alleen maar zitten om hun eigen zakken te vullen.
Klopt, het was ook hier op Fok! dat ik me dat begon te beseffen, ergens in een topic van een tijdje terug.quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:35 schreef Doc het volgende:
[..]
Leuk te zien dat anderen dit nu ook opmerken. Het is doordat ze nu "de zestigers" noemen (60-69 jaar) dat ze het al iets breder trekken dan alleen de BB-ers, maar ook de 70-75 jarigen horen inderdaad bij die groep.
Oh really? Ik herinner me de unanieme stemming over 30.000 gulden salarisverhoging, ter compensatie van de bijtelling die ze moesten betalen (een burger had aangekaart dat-ie ook geen bijtelling wilde betalen, net als ministers, waarna de ministers het ook moesten gaan betalen)... En stemmen over eigen 30% salarisverhogingen, in tijden dat anderen de broekriem moeten aanhalen...quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:44 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Overigens is je zelfverrijkingsopmerking niet correct. Politici hebben zelden tot doel hun eigen zakken te vullen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |