abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71478250
Waar ik nu toch op gestuit ben, vier sprookjes van Reve, door hem zelf voorgelezen. Het is lang geleden dat ik zo heb gelachen.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 01:19:01 #102
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71478538
is het nou geverft of geverfd?
pi_71478598
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:19 schreef marcusa het volgende:
is het nou geverft of geverfd?
Op Fok mag het allebei.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 31 juli 2009 @ 01:24:28 #104
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71478606
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:23 schreef OllieA het volgende:

[..]

Op Fok mag het allebei.
misschien kan dit topic naar ONZ..
pi_71478626
Laat me raden, marcusa dacht, 'geverfde' klinkt beter, maar de f van 'verf' zit in het kofschip. Laat me je vertellen, marcusa, het gaat er niet om of de eindletter van de stam in het kofschip zit, maar of de eindletter van het de infinitivus minus 'en' in het kofschip zit. Vandaar ook 'fronsde' enzo.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 01:31:05 #106
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71478685
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:26 schreef Wouter1989 het volgende:
Laat me raden, marcusa dacht, 'geverfde' klinkt beter, maar de f van 'verf' zit in het kofschip. Laat me je vertellen, marcusa, het gaat er niet om of de eindletter van de stam in het kofschip zit, maar of de eindletter van het de infinitivus minus 'en' in het kofschip zit. Vandaar ook 'fronsde' enzo.
kijk dit noem ik nou een heldenantwoord
maar nou weet ik niet wat er bedoeld wordt met <de infinitivus minus 'en' > als je me dat ook nog even uitlegt ben ik je eeuwig dankbaar
pi_71478709
Over Reve

"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_71478737
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:31 schreef marcusa het volgende:

[..]

kijk dit noem ik nou een heldenantwoord
maar nou weet ik niet wat er bedoeld wordt met <de infinitivus minus 'en' > als je me dat ook nog even uitlegt ben ik je eeuwig dankbaar
Dank, dank. Dat 'het' moet weg, trouwens, maar dat had je al begrepen. Met 'infinitivus minus 'en'' bedoel ik het hele werkwoord, in dit geval dus 'verven', met de laatste 2 letters daarvan afgetrokken. Dan krijg je dus 'verv', en dat eindigt op een letter die niet in het kofschip zit.
pi_71478762
Ik heb trouwens nog een fout gemaakt: de verleden tijd van 'fronsen' is natuurlijk 'fronste', omdat het infinitief 'fronsen' is. 'Bonzen', daarvan is de verleden tijd 'bonsde'.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 01:37:41 #110
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71478767
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:35 schreef Wouter1989 het volgende:

[..]

Dank, dank. Dat 'het' moet weg, trouwens, maar dat had je al begrepen. Met 'infinitivus minus 'en'' bedoel ik het hele werkwoord, in dit geval dus 'verven', met de laatste 2 letters daarvan afgetrokken. Dan krijg je dus 'verv', en dat eindigt op een letter die niet in het kofschip zit.
aha.. super..

proeven minus en = proev dus dat wordt geproefd..
pi_71478779
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:35 schreef Wouter1989 het volgende:

[..]

Hierbij roep ik je uit tot nuttige van de nacht!
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 31 juli 2009 @ 01:41:57 #112
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71478805
en hoe zat dat ook alweer met woorden zoals verbrandt (misschien bestaat dit woord niet maar ik kan me herinneren dat je woorden hebt, beginnend met ver- of ge- en eindigend op d of dt , wanneer nou wel en wanneer geen t aan het eind?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 01:57:04 #113
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_71478977
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:37 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik heb trouwens nog een fout gemaakt: de verleden tijd van 'fronsen' is natuurlijk 'fronste', omdat het infinitief 'fronsen' is. 'Bonzen', daarvan is de verleden tijd 'bonsde'.
Dat ze jou nog geen eredoctoraat hebben gegeven, het is een schande!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_71478981
Marcusa: Nuja zeg, dat is basisschoolwerk. Als je een uitleg van het Nederlandse werkwoord voor Dummies wilt, moet je maar even googlen.
Het makkelijkst is eerst te bepalen of het werkwoord een persoonsvorm is. Zo ja, dan pas je de grote truc het werkwoord te vervangen door één waarvan de stam niet op een d eindigt, zoals 'vissen', toe. Als je dan een t hoort, schrijf je die op. Dus als je je afvraagt of het nu 'hij verbrandt zijn vingers' of 'hij verbrand zijn vingers' is, maak je ervan 'hij vist zijn vingers', en tiens, een t, derhalve is het 'hij verbrandt'.
Als het een voltooid deelwoord is, dan gaat het kofschip op (en eindigt het sowieso nooit op dt).

@OllieA: Dank, dank. Ik bespeur een cordialiteit die zeker niet valt mis te verstaan.
pi_71478994
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:57 schreef JAM het volgende:

[..]

Dat ze jou nog geen eredoctoraat hebben gegeven, het is een schande!
Ja, godverdomme, ik heb nu even geen spitsvondigheid paraat om daarop te antwoorden.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 02:00:19 #116
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71479005
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:57 schreef Wouter1989 het volgende:
Nuja zeg, dat is basisschoolwerk. Als je een uitleg van het Nederlandse werkwoord voor Dummies wilt, moet je maar even googlen.
Het makkelijkst is eerst te bepalen of het werkwoord een persoonsvorm is. Zo ja, dan pas je de grote truc het werkwoord te vervangen door één waarvan de stam niet op een d eindigt, zoals 'vissen', toe. Als je dan een t hoort, schrijf je die op. Dus als je je afvraagt of het nu 'hij verbrandt zijn vingers' of 'hij verbrand zijn vingers' is, maak je ervan 'hij vist zijn vingers', en tiens, een t, derhalve is het 'hij verbrandt'.
Als het een voltooid deelwoord is, dan gaat het kofschip op (en eindigt het sowieso nooit op dt).

@OllieA: Dank, dank. Ik bespeur een cordialiteit die zeker niet valt mis te verstaan.
ok ja, dat was een makkie.. ik wilde je alleen maar even testen .. maar bedankt voor die vorige tip.. die wist ik namelijk nog niet..
  vrijdag 31 juli 2009 @ 02:01:08 #117
37950 JAM
pi_71479015
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:58 schreef Wouter1989 het volgende:

[..]

Ja, godverdomme, ik heb nu even geen spitsvondigheid paraat om daarop te antwoorden.
Het is je vergeven, jongen. We kunnen niet allemaal mij zijn.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_71479020
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 02:00 schreef marcusa het volgende:

[..]

ok ja, dat was een makkie.. ik wilde je alleen maar even testen .. maar bedankt voor die vorige tip.. die wist ik namelijk nog niet..
Ik dacht al, word ik hier in het ootje genomen.
Als je in een stoute bui bent, kun je ook het woord 'poepen' gebruiken.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 02:02:30 #119
37950 JAM
pi_71479028
Ben jij een Belg, Wouter? Er zijn namelijk maar weinig Hollanders die 'en tiens, etc.' gebruiken.
pi_71479074
Nee, maar ik ben wel geboren en grootgebracht (ca. 1,75) in Breda en koester warme sympathie voor het Vlaams. Het heeft een magische uitwerking, het maakt alles sympathiek en hartelijk. Ik heb normaalgesproken bijvoorbeeld een hekel aan negers, maar ik zou een Vlaams sprekend Moorinnetje graag het mijne noemen.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 02:09:19 #121
37950 JAM
pi_71479092
Nu, dat zijn me nogal claims. Als rechtgeaarde Leuvenaar wil ik natuurlijk zeggen dat een uitdrukking als 'tiens' niets met Vlaams te maken heeft. Dat is niets anders dan de trompeur en cremaliteit van de Walen.
pi_71479177
Zelfs google kent het woord 'cremaliteit' niet, behalve als vervorming van 'criminaliteit'. Joa, 'tiens' is natuurlijk Frans, maar allez, 't klinkt zo Vlaams. Begrijp jij trouwens de uitdrukking die klinkt als 'àlla', als in 'Het kan eigenlijk niet, maar [àlla]'? En 'Zezeke', waar ik je kortelings om vroeg, betekent 'Jezus'.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 02:21:45 #123
37950 JAM
pi_71479199
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 02:18 schreef Wouter1989 het volgende:
Zelfs google kent het woord 'cremaliteit' niet, behalve als vervorming van 'criminaliteit'. Joa, 'tiens' is natuurlijk Frans, maar allez, 't klinkt zo Vlaams. Begrijp jij trouwens de uitdrukking die klinkt als 'àlla', als in 'Het kan eigenlijk niet, maar [àlla]'? En 'Zezeke', waar ik je kortelings om vroeg, betekent 'Jezus'.
Begrijpen doe ik het zeker, net als soit, wat ook wordt gezegd in dat soort omstandigheden. Ik denk, hoewel ik dat niet zeker weet, dat het net zo'n oorsprong heeft als het Nederlandse 'op die fiets', te zeggen: die kant uit (á la, zie je). M'n kennis van het Frans is daar helaas veel te slecht voor.
pi_71479303
En 'cremaliteit'?

In het sprookje 'Schraalhans keukenmeester', uit die link bovenaan deze pagina, bleven mijn oren hangen achter de zin 'Het Vlaams is bijvoorbeeld meer zoals het wordt uitgesproken.'. Wat bedoelt ie daar toch mee?
pi_71480090
Mijn moeder heeft tegenwoordig een (serieuze!) vriend uit Valkenburg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')