Flipper01 | dinsdag 28 juli 2009 @ 13:12 |
Ik ben bezig met wat sloop en breekwerk in m'n woonkamer en wil hier oa de opbouwstopcontacten vervangen door inbouw en deze lager plaatsen. Nu kan ik de leidingen vanaf de huidige stopcontacten doortrekken naar beneden, maar ik heb ook nog een stroompunt direct vanaf de meterkast. De meterkast: ![]() Detail: ![]() Vanaf de eerste 'stop' loopt een leiding naar een stopcontact waar de deurbel op aangesloten is. Vanaf dit stopcontact was ook een kabel doorgetrokken naar de woonkamer waar vervolgens weer de TV en stereo op aangesloten zat. Nu vroeg ik me af waarom de eerste 'stop' anders is dan de anderen en of het kwaad kan om het electra van hieruit door de trekken voor een deel van de woonkamer? Bijna het hele huis is momenteel namelijk aangesloten op 1 groep en het lijkt me beter om dat wat te spreiden. [ Bericht 0% gewijzigd door Flipper01 op 28-07-2009 13:30:21 ] | |
Goover | dinsdag 28 juli 2009 @ 13:19 |
Je kan dit zelf doen, maar het is zeker raadzaam om een proffesionele installateur eens te laten kijken. Let ook op je (brand)verzekering, zodra je zelf aan je elektra gaat knutselen. | |
winkelhaak2002 | dinsdag 28 juli 2009 @ 13:25 |
Oi, wat een oud spul... Ik zou even een nieuwe meterkast ophangen, met alle moderne trucjes van tegenwoordig erin. Dan kun je wellicht gelijk het gehele bekabelingsplan in je huis herzien, want voorheen was het heel normaal om vrijwel het gehele huis op 1 groep te hebben... | |
schaapie2000 | dinsdag 28 juli 2009 @ 13:41 |
Is niet heel oud hoor. Eerste groep heeft geen aardlek rest wel, snap niet zo goed waarom lijkt beetje op dat gewoon niet anders paste. Dit is oude kast waar naderhand nieuwe moderne automaten ingeklust zijn. Beetje slordig gedaan. Zou netter zijn 1 30mA aardlek te plaatsen en dan 5 nieuwe automaten daar achter en dan op de 5de je nieuwe dingen aansluiten. Als je geluk hebt zit er schema bij dan kan je even kijken welke van groepen minst belast is dan zou ik daar je extra stopcontacten vandaan trekken. Wel goed automaat uitschakelen en vooral niet in de buurt van primaire kant van automaat komen als je er aan werkt. Heb je er weinig verstand van laat het dan aan specialist over. | |
_Jeffrey_ | dinsdag 28 juli 2009 @ 16:36 |
quote:Dat mag dan weer niet. Max. 4 automaten achter 1 aardlek (heeft met de lekstroom te maken die de meeste apparaten hebben door het netfilter wat er in zit). Alhoewel het in de praktijk met 5 automaten ook wel goed zal gaan | |
Flipper01 | woensdag 29 juli 2009 @ 21:49 |
quote:Goed gezien. Heb er inmiddels iemand bijgehaald met kennis van zaken.. Ivm de ruimte zijn in de oude stoppenkast nieuwere groepen geplaatst. Ik heb nu een offerte laten maken om deze te vervangen en een extra groep aan te maken voor de CV en wasmachine. | |
gateway | donderdag 30 juli 2009 @ 09:34 |
quote:geen droger, vaatwasser combimagnetron? alles met een aansluitwaarde van meer dan 2kw (2000 watt) moet een eigen groep hebben. De cv installatie dan weer niet. | |
Flipper01 | donderdag 30 juli 2009 @ 11:06 |
De grootste verbruikers hier in huis zijn: - oven (eigen groep) - wasmachine (krijgt een eigen groep icm CV) - wasdroger (aangesloten op een groep met al het andere elektra) Ivm de ruimte hier in huis is het helaas onmogelijk om nog een extra groep aan te leggen.. Omdat volgens mij alleen de groep van de oven en wasmachine geaard is vroeg ik me af of het mogelijk is om de aardedraad van 'groep oven' ook te gebruiken voor de aarding van bijv de rest van de keuken? Of de aardedraad van de wasmachine gebruiken om de droger te aarden? | |
Athmozz | donderdag 30 juli 2009 @ 11:08 |
aarding mag allemaal op hetzelfde verbonden worden (mits je het in de zekeringkast doet). Wasmachine icm CV is verboden, wasdroger icm andere electra eveneens. Als je een herkeuring moet laten doen na de aanpassingen gaat dit dus afgekeurd worden. | |
Flipper01 | donderdag 30 juli 2009 @ 11:54 |
quote:Wat is het verschil tussen de aarding in de zekeringkast of aarding daarbuiten? In principe is de aardedraad toch met hetzelfde onderdeel verbonden?? Dus als ik het niet aanpas (dwz wasmachine, droger en alle andere elktra op 1 groep) dan heb ik geen probleem?? | |
Athmozz | donderdag 30 juli 2009 @ 12:53 |
theoretisch is er geen verschil, maar je mag niet zomaar aarding van een circuit aftappen & doortrekken naar een ander circuit. Je aardpen moet aarding voorzien in je zekeringkast, en van daar moeten alle kabels die geaard zijn vertrekken mét aardig erbij naar alle plaatsen in je huis waar je aarding wenst (volgens mij is dat nu overal op stopcontacten verplicht, maar daar ben ik niet 100% zeker van). Ik raad je aan om gewoon de hele elektro van je huis te vernieuwen; wat er nu in zit is gewoon extreem verouderd & ga je nooit zodanig aangepast krijgen dat je het gekeurd kan krijgen. In zo'n gevallen is alles eruit & nieuw gerief erin gewoon de beste oplossing. Op zich ga je nooit een probleem hebben, die installatie werkt altijd wel, maar als er iets misloopt (vb brand door een elektrisch toestel), dan mag je zeker zijn dat je verzekering dit op je elektrische installatie gaat afschuiven (wat ook logisch is). Als je uitgaat van 1) wasmachien 2) droger 3) oven / microgolfcombinatie 4) 2 voor verlichting 5) 3 voor stopcontacten (8 stopcontacten per circuit maximum, meer is niet toegelaten) Je zit al aan 8 gewone zekeringen, dus daar 2 verliessstrooms van 300mA voor Dan nog eentje voor je vochtige ruimte + verliesstroom van 30mA Je hebt dus sowieso een nieuwe zekeringkast nodig, aangezien je er 9 dubbele (prijs voor enkele of dubbele zekering ligt ongeveer op t zelfde, zit amper verschil op) en dan nog 3 verlies. Komt dus neer op 12 zekeringen die er in je kast moeten. Snelle schatting; 2x diff 300mA = 100¤ 1x diff 30mA = 60¤ 9x 16A automaat = 54¤ 1x kastje 2 rijen 24 modules = 25¤ Voor rond de 300¤ heb je een volledig nieuwe zekeringkast die aan alle eisen voldoet. Dan heb je enkel nog wat kabel nodig om de boel aan te sluiten. Neem nog een hoopje kabel erbij; pak 450¤ (en voor 150¤ heb je echt veel kabel al). Investering is niet eens zo heel hoog, en dan heb je wel je elektriciteit perfect zoals het moet liggen... [ Bericht 37% gewijzigd door Athmozz op 30-07-2009 13:07:14 ] | |
Flipper01 | donderdag 30 juli 2009 @ 13:30 |
quote:De hoogte van de investering zit hem vooral in de aanleg van het elektra van de zekeringkast naar de stopcontacten.. Aangezien dit onder de vloer ligt moet ik ofwel mijn plafonds eruit halen, of mijn vloer.. Ik heb namelijk geen centraaldozen bij m'n lampen zitten van waaruit ik alle kabels kan trekken ![]() | |
Athmozz | donderdag 30 juli 2009 @ 13:32 |
gewoon laten liggen mag ook hoor. Leg alles in je muren & laat al de oude bekabeling zitten waar ze nu zit. Zoek waar je bekabeling vanaf je plafond bij je muur komt, zet daar een aftakdoos & verbind daarin door met de nieuwe bekabeling indien de kleur nog ok is (wat wss ook het geval niet meer zal zijn). Muurfreesje erop zetten, sleuven trekken & voobekabelde flex erin; dat gaat vrij snel hoor. Flex kost zoveel niet; 50¤ voor 100 meter. Het werk lijkt me irritanter dan de kosten ![]() | |
_Jeffrey_ | donderdag 30 juli 2009 @ 16:52 |
quote:300mA aardlek is echt iets voor België.. hier in Nederland gebruiken we dat (zo goed als) niet. 3 aardleks van 30mA dus. De nieuwe NEN1010 kan trouwens wel weer eens een extra ('hoofd-')aardlek eisen... ik weet niet of daar wat aan die norm veranderd is het laatste jaar. | |
Ou-Tannu | donderdag 30 juli 2009 @ 18:28 |
quote:afaik is het gewoon nog 30mA max ![]() | |
DJSmiley | donderdag 30 juli 2009 @ 19:13 |
quote: Volgens mij is idd een hoofschakelaar verplicht. Of dat altijd is, of pas vanaf een x-aantal groepen weet ik niet, maar ik meen me te herinneren dat de gehele installatie volgens de huidige normering in 1 handeling spanningsloos moet kunnen worden (dus hoofschakelaar) Maar goed, dat is een kwestie van de normering doorlezen (nen1010, voor BE weet ik 't niet). Zoiezo zou ik, na zo'n ingrijpende aanpassing, een installateur je kast laten controleren. Ook zou ik, zeker als je veel zware apparatuur hebt (denk aan wasmachine, droger, vaatwasser, airco, boiler) eventueel je hoofdzekering verzwaren. (afhankelijk van wat je nu hebt is dat misschien kosteloos, voor mij was 25 (oud) naar 35A (nu) kosteloos, mn meter en kast waren al geschikt hiervoor) | |
Vonkenboer | donderdag 30 juli 2009 @ 19:48 |
quote:Een hoofdschakelaar is sinds 2005 verplicht en maximaal 4 groepen achter één 30 mA aardlekschakelaar. Aardlekschakelaar moet in huisinstallatie 30 mA zijn. Verder is er in de huidige NEN1010 wat dat betreft weinig veranderd en is er geen "hoofdaaardlek" verplicht. | |
gateway | donderdag 30 juli 2009 @ 20:02 |
waar komt die onzin van max. 8 stopcontacten op 1 groep vandaan??? | |
DJSmiley | donderdag 30 juli 2009 @ 20:27 |
quote:Heeft te maken met de te verwachten belasting enz. In mijn schooltijd werd uit mn hoofd 200W gerekend per wandcontactdoos. Verder had je een hoeveelheid lichtpunten met een x verbruik, en het totaal hiervan moest uiteraard goed op een groep kunnen (waardes weet ik niet meer exact) | |
Vonkenboer | donderdag 30 juli 2009 @ 20:46 |
quote:Heel vroeger van 1972 tot 1992 ongeveer werkte men met een aantal aansluitpunten één aansluitpunt werd gezien als 200 watt; 1 lichtpunt werd gerekend als 100 watt. Je had dan een bepaald aantal aansluitpunten in een woning waarvan je dan maximaal bij eerste aanleg een x aantal aansluitpunten op een groep mocht hebben. Of er dan maar maximaal 8 wandcontactdozen op een groep mochten weet ik zo niet; dan moet ik het echt opzoeken in mijn lts/vbo C boek ![]() | |
gateway | donderdag 30 juli 2009 @ 21:04 |
die 200watt rekent men nog wel, maar ik ken plaatsen waar wel 40 wcd's op een groep zitten ![]() ok, daar was van te voren bekend wat erop kwam (30 watt pompjes) Maar ook in woonhuizen zie ik er meer dan 8 per groep. Weet wel dat je er max. 4 mag doorlussen (4 wcd's ) | |
z80 | donderdag 30 juli 2009 @ 21:27 |
als ik even snel reken mag ik 19 wcd's op 1 groep van 16A zetten. en kan me niet herinneren dat het er geen 19 mogen zijn. aan het aantal doorlussen zit dacht ik wel een max. | |
DJSmiley | donderdag 30 juli 2009 @ 22:27 |
quote:a. Vrijwel alle groepen bestaan ook uit lichtpunten die meegeteld worden b. je mag niet simpelweg max-vermogen bij 16A delen door 200 watt.. Quote uit Nen1010 quote:Ik kan even niet zo snel vinden of daar ook WCDs onder vallen, maar ergens meen ik me te herinneren van wel. (maar goed, de schooltijd is ook 15 jaar geleden inmiddels...) | |
Vonkenboer | donderdag 30 juli 2009 @ 22:32 |
quote:Maximaal 1200 VA verlichting op een 16 A eindgroep. 3680 VA - 1200 VA = 2480 VA aan wandcontactdozen. Als je dan 2480 deelt door 200 VA mag je maar 12 wandcontactdozen op een groep zetten. Maar in de praktijk heb je daar niks aan want geen hond heeft 1200 VA aan verlichting thuis op één enkele groep zitten ![]() Of je moet van die groene plantjes boven op zolder kweken natuurlijk ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 31 juli 2009 @ 01:08 |
quote:1200VA aan licht.. maouw ![]() ![]() beetje halogeen rail (220V) is al 200 watt ![]() | |
swisslover | vrijdag 31 juli 2009 @ 11:44 |
Hallo, sorry dat ik mijn eerste post meteen in een actief topic neerplemp, maar een nieuwe topic openen vond ik ook weer wat overdreven (indien een MOD vind dat dit wel moet heb ik daar geen problemen mee). Ik zal mij nog een keer netter en uitgebreider voorstellen, hoewel het klussen grotendeels wel gedaan is. Electra is nog een laatste item. We hebben een probleem in de keuken. De waterkoker en over kunnen niet tegelijk aan, dan klapt de automaat eruit! Heel vervelend, komt niet vaak voor, maar omdat het niet vaak voorkomt, vergeet je ook dat het niet kan! Er moet dus een groep bijkomen. Nu heb ik een lokale installateur gebeld. Die regelmatig werkt voor de VVE van ons appartement en die vroeg me een foto te sturen van de meterkast. Zo gezegd zo gedaan. Was geen probleem om er een groep bij te plaatsen volgens hem! Afgesproken dat ik zelf alle bedrading en de WCD zou plaatsen en dan een afspraak zou maken om de werkzaamheden in de meterkast door hem te laten uitvoeren. Nu lees ik echter dit topic en lees ik dat achter 1 ALS maar 4 groepen mogen! Ik heb er op dit moment al 5 achter zitten en dan zou er nog een 6e bijkomen! Heeft de installateur mij verkeerd voorgelicht en heb ik de nieuwe bedrading voor niets getrokken? Een nieuwe meterkast/ groepenkast zie ik niet zitten dat is de investering niet waard. Wat adviseren jullie mij? Tevens werden de kosten voor de automaat incl. montage op 100 euro ingeschat, is dat redelijk? Zie de foto's van de meterkast. ![]() ![]() PS: ik zit de foto's nog eens goed te bekijken en zie nu pas wat er op de sticker onder de ALS staat..."Deze ALS beveiligt de groene groepen"...zou dit de reden zijn dat het wel kan?? Alvast vriendelijk bedankt voor alle antwoorden... | |
Ou-Tannu | vrijdag 31 juli 2009 @ 12:14 |
ja dan kan het ![]() | |
_Jeffrey_ | vrijdag 31 juli 2009 @ 16:53 |
quote:Weet je dat zeker? Vorig jaar heb ik eens een opfriscursus NEN1010 gehad, en daar werd toch duidelijk vermeld dat er ook een hoofdaardlekschakelaar bij zou moeten komen (type S om het selectief te houden). Wat precies de gedachte er achter was weet ik niet. | |
DJSmiley | vrijdag 31 juli 2009 @ 17:55 |
quote:Vonkenboer is een aardige vakrot ![]() Ben je niet in de war met een hoofschakelaar (note: geen hoofdaardlekschakelaar)? Dat moet volgens mij wel als je meerdere aardleks enz hebt, je moet (uit mn hoofd) met 1 handeling de installatie spanningsloos kunnen maken. Als je maar 1 aardlek hebt (=4 groepen max) dan hoeft dat niet, aangezien je aardlek dus dan al als hoofdschakelaar (=1 handeling) kan dienen. Nen 2008, art 536.2.1.5 quote: | |
_Jeffrey_ | vrijdag 31 juli 2009 @ 18:26 |
Nee, in ben niet in de war met een hoofdschakelaar. Het ging echt om een aardlekschakelaar net na de hoofdschakelaar, en voor de overige aardlekschakelaar. Maar mogelijk is die norm in de tussentijd weer veranderd... er was toen ook al sprake van dat er misschien iets aan veranderd zou worden omdat het een andere norm tegen zou spreken. [ Bericht 10% gewijzigd door _Jeffrey_ op 31-07-2009 21:12:05 ] |