abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 juli 2009 @ 11:59:29 #1
139330 TNA
For the stars that shine
pi_71390558
Als ik een afkorting schrijf moet ik regelmatig opzoeken of het nu in kleine of hoofdletters geschreven wordt. Voorbeeld: pc moet in kleine letters, terwijl USB in hoofdletters moet. Ik zocht het net op, taaladvies.net zegt het volgende:
quote:
Nieuwe afkortingen voor zaakaanduidingen en vaktermen krijgen bij de naamgeving meestal hoofdletters. Vooral bij afkortingen waarvan de woorden uit de volledige benaming geen beginhoofdletter hebben, en bij afkortingen met woorduitspraak is er een sterke tendens om ze na verloop van tijd met kleine letters te schrijven. Schrijf deze afkortingen bij voorkeur vanaf het begin met kleine letters, tenzij deze schrijfwijze tot verwarring kan leiden met gewone Nederlandse woorden. Voorbeelden van zaakaanduidingen met letteruitspraak: pc, tv, wc, lp, cd. Voorbeelden van woorden met woorduitspraak: horeca, aids. Voorbeelden van afkortingen met hoofdletters: LPG, RAM, KB.
Kortom, het begint met hoofdletters en eindigt met kleine letters. Maar is dit dan gewoon afhankelijk van hoe taalambtenaren in Nederland dit verzinnen? Bovendien is LPG een woord dat al heel wat jaren gangbaar is, niet tot verwarring kan leiden, maar blijkbaar nog steeds met hoofdletters moet. Wat ik overigens ook lelijk vind is als je een zin begint met een afkorting, waardoor je "Wc" of "Cd" moet schrijven.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 12:05:39 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71390787
Tvp.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 12:10:09 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_71390949
TVP.
Huilen dan.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 12:11:54 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71391003
Tripo.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 12:13:47 #5
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_71391067
Altijd opzoeken dus, zo doe ik het ook.
pi_71391593
Typisch gevalletje dat schreeuwt om Witte Spelling.
quote:
Aan tal van spellingveranderingen liggen regels ten grondslag die te veel vragen van de taalkundige kennis van de taalgebruiker om ze te kunnen toepassen. De regels zijn niet leerbaar. Voorbeelden: naast cao-overleg is het VUT-premie geworden, naast Suikerfeest is het kerstfeest en naast 24-jarige is het 24 uursservice. Het gevolg van dit soort ingrepen is dat wie volgens de officiële regels wil spellen, voortdurend het Groene Boekje ter hand moet nemen, wat afleidt van het eigenlijke werk, het schrijven.
Bron: www.wittespelling.nl
  dinsdag 28 juli 2009 @ 12:30:48 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71391597
En als de afkorting in hoofdletters moet, dan Kleinkapitaal gebruiken. Dan heb je niet van die schreeuwerige hoofdlettergroepjes op je pagina die zo'n puisterige indruk geven, alsof je mooie pagina door het hoofdletter-pokken-virus is bevangen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 12:33:17 #8
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_71391665
Voor zover ik weet: taaladviesdienst = taalambtenaren. Inderdaad. Maar zij baseren al dat soort regels wel op een uitgebreide en imo goede redenering. Maar ja, ook redeneringen zijn mensenwerk...dus je kunt ervoor kiezen om je daartegen te verzetten als je zelf een betere redenering denkt te hebben...
*Think outside the box*
  dinsdag 28 juli 2009 @ 12:39:33 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71391878
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 12:33 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Voor zover ik weet: taaladviesdienst = taalambtenaren. Inderdaad. Maar zij baseren al dat soort regels wel op een uitgebreide en imo goede redenering. Maar ja, ook redeneringen zijn mensenwerk...dus je kunt ervoor kiezen om je daartegen te verzetten als je zelf een betere redenering denkt te hebben...
Nou… de goede redenering is soms wel een subjectieve. Soms is het criterium namelijk ingeburgerdheid. Net als met het aan elkaar schrijven van woorden. Als iets maar vaak genoeg gebruikt wordt, wordt het een vaste combinatie, dus wel koffiedrinken maar niet bierdrinken. Zoiets kun je niet aan de inherente vorm van het woord afleiden. Dan is het dus gewoon opzoeken of weten.

Zelf vind ik cao-regeling schrijven toch niet zo fijn, want ik spreek het als 'cee-aa-oo' uit, niet als een woord zoals 'kaho' of 'saho', m.i. mag je dan wel hoofdletters gebruiken, doch omwille van de esthetiek wel kleinkapitaal (ik heb het gevoel dat dat meespeelt, dat men al die hoofdletters lelijk vindt, en daarom ook voor kleine letters besluit, terwijl er nog een tussenoplossing is).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 12:56:57 #10
15967 Frollo
pi_71392368
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 12:30 schreef Iblis het volgende:
En als de afkorting in hoofdletters moet, dan Kleinkapitaal gebruiken. Dan heb je niet van die schreeuwerige hoofdlettergroepjes op je pagina die zo'n puisterige indruk geven, alsof je mooie pagina door het hoofdletter-pokken-virus is bevangen.
Ik vind kleinkapitaal juist veel opvallender. Ik dan steeds: Hé, dat is kleinkapitaal. Bij hoofdletters heb ik dat niet; daar sta ik gewoon niet bij stil.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 13:01:12 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_71392503
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 12:56 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik vind kleinkapitaal juist veel opvallender. Ik dan steeds: Hé, dat is kleinkapitaal. Bij hoofdletters heb ik dat niet; daar sta ik gewoon niet bij stil.
Teken dat het te weinig gebruikt wordt .
Huilen dan.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 13:02:22 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71392543
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 12:56 schreef Frollo het volgende:

[..]

Nu ja, dat heb ik ook wel bij ligaturen, dan denk ik ‘hé, dat is een ligatuur’, maar dat is denk ik een beetje deformatie. Als ik gewoon in één oogopslag naar een pagina kijk (en in de technische hoek wil men nog wel graag afkortingen gebruiken) dan oogt zo'n pagina met kleinkapitaal gewoon zoveel beter dan zonder.
pi_71396496
Wc's en cd's zijn ook dingen, gebruiksvoorwerpen.
USB en LPG zijn dat niet. USB kun je niet aanraken, net zo min als LPG. Een lpg-installatie of usb-stick is weer tastbaar.
Zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?
  dinsdag 28 juli 2009 @ 14:54:01 #14
15967 Frollo
pi_71396713
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 14:48 schreef mgerben het volgende:
Wc's en cd's zijn ook dingen, gebruiksvoorwerpen.
USB en LPG zijn dat niet. USB kun je niet aanraken, net zo min als LPG. Een lpg-installatie of usb-stick is weer tastbaar.
Zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?
Nee. Leuk bedacht, maar nee.
Het is namelijk niet zo dat LPG en lpg-installatie naast elkaar voorkomen, net zo min als USB en usb-stick. Je gebruikt niet-bestaande voorbeelden om een punt te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')