Is het niet eenvoudiger om stalen damwand de grond in te slaan, tot een flinke diepte (1 a 1,5 meter zodat hetzelfde geintje niet nog een keer gebeurt) en dan de hele handel aan te storten met ophoogzand? Kan de stoep nog wat hoger worden ook, hij is in de loop der tijd 20cm verzakt ofzo.quote:Op maandag 27 juli 2009 23:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Je kan het heeeel makkelijk doen: van die standaard paaltjes minimaal 100 cm en dan op ruime afstand van de schuur. cm of 50 of zo. Dan gewoon schutting planken tegen die paaltjes aanzetten tot ze onder water zittenaanstorten met zand en dan die trottoirbanden met tegels.
Is dat een beetje te betalen?quote:
Een damwand is zonder groot materieel niet echt te slaan. Niet iets om te doe-het-zelven.quote:Op maandag 27 juli 2009 23:39 schreef oshiro het volgende:
[..]
Is dat een beetje te betalen?Moet niet te duur zijn, gaat er enkel om dat die stoep weer een tijdje op z'n plek blijft. Het hoeft geen aanlegsteiger te worden oid.
Damwand zou een meter of 6 a 7 lang moeten worden gok ik zo.
M'n neefje heeft een graafmachinequote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:18 schreef bleiblei het volgende:
Hoe wil jij stalen damwanden 1,5m diep de grond in meppen zonder speciaal gereedschap?
Heb je een foto van die damwanden? Wat de damwanden die nik ken zijn wel vrij heftig en absoluut niet goedkoop de grond in te krijgen.
Die liggen er nietquote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:13 schreef klusfoobje het volgende:
misschien een detail, maar is het niet handig om ff te controleren of er leidingen lopen? La sje iets een meter of anderhalf de grond wilt in jagen moet je daar echt even rekening mee houden hoor.
een zogenaamde cliq melding.
Je zult niet de eerste zijn die opeens zichzelf "oooops, ff apeldoorn bellen" hoort zeggen...
De beschoeiing moet ruim een halve meter hoog worden, en 40 cm diep het water in (totaal 90cm hoogteverschil tussen de stoep en de bodem van de sloot), ik denk dat ecologisch daar niet erg geschikt voor is. Er komen ook tegels tot de rand te liggen. Het is beter geschikt voor bijvoorbeeld een aflopend grasveld.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:21 schreef error_404 het volgende:
[..]
Een damwand is zonder groot materieel niet echt te slaan. Niet iets om te doe-het-zelven.
Als je voor een houten beschoeiing gaat, moet je er wel rekening mee houden dat je een houtsoort neemt niet daar speciaal voor geschikt is.
Veel geimpregneerde houtsoorten zijn dat niet; die zijn niet bestand tegen een continue inwerking van water.
voorbeeldje, ook ecologische beschoeiing
ander voorbeeldje
en natuurlijk is google your friend
Niet te veel, daarom wil ik het liefst zo veel mogelijk zelf doenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:29 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Tering Erik, het mag wat kosten
Met gewone houten paaltjes is ook goed te doen hoor. Stalen damwandprofielen is zelfs voor een te stevige constructie nog zware overkill.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:31 schreef oshiro het volgende:
[..]
Niet te veel, daarom wil ik het liefst zo veel mogelijk zelf doen
Het gaat er om dat de stoep op z'n plek blijft, en je kent me... het moet altijd veel steviger dan nodig is
Mja nouja palen slaan met een voorhamer is op zich niet zo'n enorm probleem hoor... En aangezien damwanden nog dunner zijn (kleintjes dus, cm of 20-30 breed en dan een mm of 4 ofzo, en 1,5 tot 2 meter lang) denk ik dat die makkelijker de grond in gaan. Aangezien die dingen dus ook in elkaar geschoven kunnen worden (en dan ook niet uit elkaar kunnen zoals planken met messing en groef) is dat vrij simpel. De boel gaat over de hele afstand strak naast elkaar.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:26 schreef bleiblei het volgende:
nee okee. want die graafmachine ga je wel nodig hebben idd. . ik dacht te dat je zo iemand was die wel ff met een flinke hamer de grond in dacht te meppen
je weet dat je die niet de grond in kan slaan omdat ze dan gewoon krom buigen?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:37 schreef oshiro het volgende:
[..]
Mja nouja palen slaan met een voorhamer is op zich niet zo'n enorm probleem hoor... En aangezien damwanden nog dunner zijn (kleintjes dus, cm of 20-30 breed en dan een mm of 4 ofzo, en 1,5 tot 2 meter lang) denk ik dat die makkelijker de grond in gaan. Aangezien die dingen dus ook in elkaar geschoven kunnen worden (en dan ook niet uit elkaar kunnen zoals planken met messing en groef) is dat vrij simpel. De boel gaat over de hele afstand strak naast elkaar.
Het gaat dus niet om damwanden van het formaat wat ook wordt gebruikt bij de aanleg van het nieuwe Rotterdam Centraal
Je kunt ze gewoon heien, trillen, duwen, alles. Als je ze kan heien kun je ze ook slaan (met beleid, maar ik doe alles met beleid).quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
je weet dat je die niet de grond in kan slaan omdat ze dan gewoon krom buigen?die trillen ze de grond in.
Whehequote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:26 schreef Nero22 het volgende:
Ik dacht even dat je de sloot af wilde dammen om zo makkelijker te kunnen werken...
Verder geen nuttige informatie van mijn kant. Succes met de klus.![]()
Een woord: kleefquote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:17 schreef oshiro het volgende:
Aangezien een damwand een dwarsdoorsnede-oppervlak heeft van niks (vergeleken bij een schuttingpaal) komt dat wel goed hoor. En we gaan ook niet voor van die dingen van 8 mm dik![]()
[..]
Uhu, inderdaad.quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:04 schreef error_404 het volgende:
[..]
Een woord: kleef![]()
Kan nog best lastig zijn, maar als je een graafmachine kunt fixen, scheelt dat wel een berg.
Een meter is te weinig, dat is al zo'n beetje de hoogte van de stoep + de diepte van de sloot.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 10:21 schreef densmee het volgende:
haal maar azobe damwand planken met mes en groef en graaf die in
of kuilwand elementen van een meter hoog met de L zijde onder de stoep gegarandeert dat het blijft zitten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |