abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71380691
Wij zijn de woonkamer aan het doen. Er zit nu een kleur op de muren die zich het best laat omschrijven als okergeel. Dat was een foutje van de mengafdeling van Gamma want het had zandkleurig moeten zijn. Maar eenmaal erop stond het niet eens zo gek dus hebben we dat zo gelaten.

Nu zijn we acht jaar verder en is het ons toch gaan vervelen. Ik wil de kamer licht en landelijk. Fris en levendig. En vooral dat-ie ruimer lijkt dan nu met dat betrekkelijk donkere oker.
Maar ik wil geen spierwit op de muren. Dat past bij ons en onze spullen niet.
Ook wil ik geen crème zoals het chantilly (roomwit) van Histor dat in de gang en op de overloop op de muren zit. Dat vind ik te gelig voor in de woonkamer.
Eigenlijk wil ik iets dat de uitstraling en frisheid heeft van spierwit, maar toch de warmte van roomwit.

We hebben al honderden stalen meegenomen naar huis maar kunnen het niet goed eens worden. En bovendien heb ik een beetje mijn bekomst van mengverven want het wordt toch altijd anders dan op zo'n strookje. Ik denk dat ik deze keer gewoon eens voor een standaard emmer muurverf ga. Van Flexa of Histor of zo. Flamant krijtverf, mag ook.

Maar welke??? Heeft iemand De Gouden Tip voor mij?

Oh, vergeet ik te melden: we gaan de 12 jaar oude geloogd grenen ( ) meubelen ook wit verven, liefst in dezelfde tint als de muur dus. Warm en fris wit tegelijk.
Onze grenen vloer wordt gewoon blank gelakt dus daar hoeven we niet echt rekening mee te houden qua tint.
pi_71381748
Knalgroen?
(Farrow&Ball kleuren vind ik overigens prachtig hoor!)

Ik vind van 'n computerscherm zo'n kleur altijd zo moeilijk in te schatten. En die kleuren wit zijn allemaal een afgeleide van een donkerder kleur. Gelig wit valt voor ons al af, bruinig wit ook. Maar wat blijft er dan over als je toch een warme tint wilt maar niet iets wat van geel of bruin af stamt? Roze (zoals het Flamingowit van Histor Levend Wit) vind ik ook weer zo *hmmmm* voor de woonkamer.

En gewoon spierwit durf ik dus echt niet aan en daar wil manlief ook totaal niet aan.
pi_71382025
Ik heb gebroken wit op de muur. Standaard muurverf op kleur gemengd naar de kleur "Gebroken wit" van Gamma lak.
pi_71382130
Weet jij toevallig met welke tint dat gemengd is om die kleur te krijgen?
  Moderator dinsdag 28 juli 2009 @ 00:04:22 #6
45833 crew  Fogel
pi_71382427
We hebben hier nu 4 (5 als je de huidige kleur meetelt) verschillende kleuren "wit" op de muur, en ze gaan het allemaal niet worden (we hebben 0.5 liter van iedere kleur gekocht om het te testen, kleuren zien er op de muur heel anders uit dan op een kleurenstaal van 2x2cm)... er is een kleur die redelijk OK is en die heet "antikkhvit" (zie bovenste plank in de afbeelding hier onder) en dat is een beetje grijsachtig. We hebben momenteel alles spierwit maar dat gaat dus veranderen zogauw er een goede andere witte kleur gevonden is.

bron: arbor.no
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2025:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_71386690
quote:
Op maandag 27 juli 2009 23:53 schreef Gwywen het volgende:
Weet jij toevallig met welke tint dat gemengd is om die kleur te krijgen?
Nee, dat zou je bij de Gamma moeten informeren. Ik vind het een erg prettige kleur. Het is wit, maar niet spierwit. Pas als je naar mijn plafond kijkt zie je dat dat een stuk witter is. Het is niet geel of iets dergelijks, maar gewoon net wat rustiger dan spierwit.
pi_71386771
ral 9001 of 9010 zijn mooie 'witten' ga anders eens naar een verfwinkel en vraag om een proefpotje. Op een staal is het heel moeilijk beoordelen omdat je ook nog te maken hebt met de lichtinval waardoor de kleur donkerder of juist lichter kan lijken.
pi_71408595
Ik heb zelf zojuist Tender Greige uit de Flexa Pure serie op de muren gesmeerd. Is een beetje tussen beige en grijs in, maar wel heel licht. Dit heb ik gecombineerd met witte kozijnen, deuren en plafond (kleurcode HN.02.88 of 11W van Flexa (?) uit de gele witten-serie). Ongemengd wit deed me toch iets te veel pijn aan de ogen

Je kunt ook makkelijk met andere kleuren combineren als je dat wilt (oranje, groen, whatever)

Heb er nog geen fotootje van, maar kleurcombi heeft veel weg van dit:
  dinsdag 28 juli 2009 @ 22:05:35 #10
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_71410423
Ha, mooi, ralnummers, daar kan ik wat mee.
Er zit hier vlakbij een klein ambachtelijk verfwinkeltje, die zullen sneller proefpotjes meegeven dan grote zaken als Gamma enz.

Volkomen mee eens overigens dat kleurstaaltjes helemaal nergens op slaan. De kleur in het echt is altijd anders, ook afhankelijk van lichtval en ondergrond. En dan heb je aan de hand van twintig staaltjes die allemaal vreselijk op elkaar lijken dan eindelijk, na een hele zondagmiddag vergelijken, een kleur gevonden die én bij je bankstel én bij je vloer én bij je schilderwerk past, en dan laat je zo'n kleur mengen bij de Gamma en dan is-ie toch net weer even anders.

Vandaar dat ik toch liever voor een standaard pot of blik ga van een gerenommeerd merk

Vrienden van ons hebben een soort ivoorwit (maar dan net iets witter) op de muur zitten. Dat vond ik ook erg mooi, omdat het lichter dan crème is, dat ik toch wat te 'romig' van kleur vind. Helaas hebben zij dit er niet zelf op gesmeerd maar de vorige bewoners, zodat een kleurnaam of -nummer niet voorhanden is.
pi_71961942
Negeer deze reactie maar, excuus

pi_71962799
Ik heb alles roomwit gehad en nu is alles normaal wit. De deuren e.d. heb ik ook normaal wit (zonder glans). Bevalt eigenlijk heel goed. Vooral als er vlekken op komen (van katten of kinderen), zo bijgewerkt.

Voor mij vanaf nu gewoon wit en niks van roomkleur of gebroken wit hier meer.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 01:18:10 #13
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_71969693
9010 of 9011 mooie wit met een beetje room
Signature
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:26:03 #14
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_71972459
Ik zou ral 9010 doen, die is ook goed verkrijgbaar omdat die zoveel gebruikt wordt. 9001 zou ook kunnen, maar die is iets geler, maar dat is ook een kleur die goed verkrijgbaar is omdat die zoveel gebruikt wordt.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_71973571
Het is roomwit van Flexa/VT wonen geworden. Die is een stuk warmer dan gewoon wit wit (9010), maar veel minder 'vettig' van kleur dan Histor Roomwit.
Ik twijfelde eerst nog tussen deze en ivoor van Histor overigens. Maar ivoor was me toch net iets te gelig.

De meubels krijgen ook die kleur roomwit van Flexa, we gaan ze spuiten, dat geeft een mooier resultaat dan een rollertje. En acrylverf is makkelijker om de spuit schoon te maken.
En als het dan klaar is heb ik voor weinig een Rivièra Maison-interieur

Nu zit ik alleen nog te twijfelen of we de deuren en kozijnen mat of glanzend zullen verven. We hebben het nu mat en op foto's (op funda en zo) vind ik glanzend altijd wel mooi, maar ik weet niet goed hoe ik erachter kan komen of dat bij ons ook mooi zal staan.
pi_71974373
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:25 schreef Gwywen het volgende:
De meubels krijgen ook die kleur roomwit van Flexa, we gaan ze spuiten, dat geeft een mooier resultaat dan een rollertje.
Heb je daar wat meer info over? Hoe doe je dat?
pi_71974911
Met zo'n soort apparaat.

Ze zijn geregeld in de aanbieding bij de Gamma en zo.

Mijn man heeft wel ervaring met airbrushen overigens, misschien dat hij daarom makkelijker naar de verfspuit grijpt dan naar een rollertje.
pi_71976000
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 11:24 schreef Gwywen het volgende:
Met zo'n soort apparaat.
[ afbeelding ]
Ze zijn geregeld in de aanbieding bij de Gamma en zo.

Mijn man heeft wel ervaring met airbrushen overigens, misschien dat hij daarom makkelijker naar de verfspuit grijpt dan naar een rollertje.
ik heb net de babykamer met een rolletje gedaan, zo'n apparaat was volgens mij rond de 80 euro, maar wel handig als ik het zo lees.
pi_71982097
Ja, heel strak resultaat en erg snel klaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')