abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71928780
Op OViB staan foto's van de nieuwe brabantliner van Veolia. Ditmaal volvo's. Wat me opvalt is de witte diagonale streep voorop die nu ineens weer afwijkt van de huiskleur voor alle brabantse ov-bussen: geheel rood.
Vreemd dat deze dan weer afwijkt.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 16 augustus 2009 @ 19:06:50 #152
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71928809
Vanmiddag de standaard Citaro 2841 op lijn 54 getroffen. Is nog een echt stadsbusje en is niet heel erg geschikt voor streek ivm de weinige stoelen en het missen van een versnelling, zodat je bij 80 km/h een enorm motorlawaai hoort.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71939721
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:05 schreef marcel.nl het volgende:
Op OViB staan foto's van de nieuwe brabantliner van Veolia. Ditmaal volvo's. Wat me opvalt is de witte diagonale streep voorop die nu ineens weer afwijkt van de huiskleur voor alle brabantse ov-bussen:
quote:
geheel rood.
De huiskleur is niet "geheel rood".
quote:
Vreemd dat deze dan weer afwijkt.
Er wijkt wel meer af dan alleen die streep.
Kennelijk is dit de nieuwe BrabantLiner 'look' en steekt dit beter af tegen de standaard huisstijl.
Beef R. Wijker
  maandag 17 augustus 2009 @ 01:23:00 #154
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71939827
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:06 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag de standaard Citaro 2841 op lijn 54 getroffen. Is nog een echt stadsbusje en is niet heel erg geschikt voor streek ivm de weinige stoelen en het missen van een versnelling, zodat je bij 80 km/h een enorm motorlawaai hoort.
Volgens mij gewoon een Voith-4bak met een korte asoverbrenging.
pi_71941434
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 01:16 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]


[..]

De huiskleur is niet "geheel rood".
[..]

Er wijkt wel meer af dan alleen die streep.
Kennelijk is dit de nieuwe BrabantLiner 'look' en steekt dit beter af tegen de standaard huisstijl.
Nee ik weet dat Brabant niet geheel rood is, enkel voorzijde en dan diagonaal naar achteren. Nu voorop weer een witte streep zoals Aseag in Aken.
Hoe dan ook. Ik vind de zijkant met het nieuwe Brabantliner logo wel mooier dan de vorige.
Sowiezo een mooiere bus dan de vorige :-)
  Spellchecker maandag 17 augustus 2009 @ 10:11:37 #156
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_71942896
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:06 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag de standaard Citaro 2841 op lijn 54 getroffen. Is nog een echt stadsbusje en is niet heel erg geschikt voor streek ivm de weinige stoelen en het missen van een versnelling, zodat je bij 80 km/h een enorm motorlawaai hoort.
Hij zat gisteren inderdaad op een omloop met veel lijn 60/64/50.

Vreemd genoeg ben ik de 2585, die vorig weekend dus weer in de rij was gezet op de stalling, niet weer tegengekomen. Het was dus of voor een korte tijd, of hij heeft zichzelf gedurende de afgelopen week weten te verplaatsen naar stalling Bolsward of Joure, zodat ie praktisch alleen in regio Gaasterland te vinden is
Tevens -purist.
  maandag 17 augustus 2009 @ 10:21:54 #157
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_71943117
2585 ben ik afgelopen week nog ergens tegengekomen. 1851 lijkt wel verdwenen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 17 augustus 2009 @ 10:41:43 #158
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71943508
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 01:23 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Volgens mij gewoon een Voith-4bak met een korte asoverbrenging.
Het lijkt er idd op, want optrekken kon dat busje wel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71955760
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 10:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het lijkt er idd op, want optrekken kon dat busje wel

Een stadsbus met een 3-versnellingsbak die snel optrekt.

't Moet niet gekker worden. Zo sta je nog voorin en zo lig je achterin.
Beef R. Wijker
  Redactie Frontpage / Sport maandag 17 augustus 2009 @ 19:09:19 #160
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71957629
Ik weet niet wat jij in bussen doet, maar ik ga niet voor in een bus staan om achterin te belanden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:05:12 #161
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71961798
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 18:11 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Een stadsbus met een 3-versnellingsbak die snel optrekt.

't Moet niet gekker worden. Zo sta je nog voorin en zo lig je achterin.
Zulke bussen halen hooguit 80 km/u, misschien zelfs niet eens 70.

Frankrijk heeft een patent op zulke stadsbussen.
pi_71965009
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:05 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Zulke bussen halen hooguit 80 km/u, misschien zelfs niet eens 70.
Zou er dan toch een verschil zijn tussen stads- en streekbussen.
Wie had dat nou toch gedacht.
quote:
Frankrijk heeft een patent op zulke stadsbussen.
Die rare fransen toch.

Bij de duitsers kun je zelfs een kleinere wielmaat kiezen voor nog meer 'oempf'.
Kun je zowaar de klinkers uit de straat trekken.
Beef R. Wijker
  maandag 17 augustus 2009 @ 22:27:35 #163
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71965116
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 22:24 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Zou er dan toch een verschil zijn tussen stads- en streekbussen.
Wie had dat nou toch gedacht.
Hier in Nederland niet.

In Scandinavië is het verschil ook moeilijk merkbaar aangezien streekbussen ook op stadslijnen worden ingezet.
pi_71968296
In Scandinavië is er juist een groter verschil tussen stads- en streekbussen zou je denken, aangezien het land veel groter is. Waardoor er dus ook langere afstanden door de bussen worden afgelegd.

Een Volvo 8700, die me heel geschikt lijkt voor Zweden (nogal logisch) verschilt heel erg van een stadsbus.
pi_71971243
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 22:27 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Hier in Nederland niet.

In Scandinavië is het verschil ook moeilijk merkbaar aangezien streekbussen ook op stadslijnen worden ingezet.
Hier in Nederland zet men nog al eens een voor stadsbus gemaakte bus in voor streekbus. Destijds de 0405 bij Westnederland/Zwn bijvoorbeeld.

En doordat een streekbus ook lage vloer moest krijgen bij concessies, kwam er al helemaal weinig verschil. Er is enkel nog wel eens onderscheid doordat de stadsbus drie deuren heeft, maar zelfs die vlieger gaat niet meer op (zie laatste citaro bussen van RET)
pi_71971342
Vraagje.. Over een paar weken heb ik geen OV-studentenkaart meer, maar moet wel elke dag met de bus van Lichtenvoorde naar Hengelo (O) (Syntus/Connexxion, 10 zones). Nu las ik op de website van Nationaal OV iets over sterrenabonnementen. Gezien de afstand lijkt mij in mijn geval dat de onbeperkte variant van 194 euro pm het beste bij mij passen. Wat ik mij echter afvraag.. Is dit een trajectkaart of kan ik dan in alle bussen onbeperkt reizen?

Alvast bedankt voor reacties!!
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:18:37 #167
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_71973435
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 07:25 schreef ghizzer het volgende:
Vraagje.. Over een paar weken heb ik geen OV-studentenkaart meer, maar moet wel elke dag met de bus van Lichtenvoorde naar Hengelo (O) (Syntus/Connexxion, 10 zones). Nu las ik op de website van Nationaal OV iets over sterrenabonnementen. Gezien de afstand lijkt mij in mijn geval dat de onbeperkte variant van 194 euro pm het beste bij mij passen. Wat ik mij echter afvraag.. Is dit een trajectkaart of kan ik dan in alle bussen onbeperkt reizen?

Alvast bedankt voor reacties!!
je zou even op 9292ov kunnen kijken, route aangeven en dan onder uitgebreide prijsinfo zien wat voor abonnement je nodig hebt.
pi_71982024
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 00:05 schreef Derek010 het volgende:
In Scandinavië is er juist een groter verschil tussen stads- en streekbussen zou je denken, aangezien het land veel groter is. Waardoor er dus ook langere afstanden door de bussen worden afgelegd.
quote:
Een Volvo 8700, die me heel geschikt lijkt voor Zweden (nogal logisch) verschilt heel erg van een stadsbus.
Dat hangt er vanaf.
De 8700 is een heel divers bustype, zowel intercity (hoge vloer) en suburban (low entry) met vele uitvoeringen.
De 7700 is daarentegen een echte stadsbus (low floor).
Beef R. Wijker
pi_71982528
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 06:46 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Hier in Nederland zet men nog al eens een voor stadsbus gemaakte bus in voor streekbus.
quote:
Destijds de 0405 bij Westnederland/Zwn bijvoorbeeld.
De O405 was in 3 uitvoeringen te krijgen: hoge vloer, lage vloer en Low entry.
quote:
En doordat een streekbus ook lage vloer moest krijgen bij concessies, kwam er al helemaal weinig verschil.
Er is wel degelijk een verschil tussen een Citybus en een Suburban bus
quote:
Er is enkel nog wel eens onderscheid doordat de stadsbus drie deuren heeft,
Bijna altijd.
quote:
maar zelfs die vlieger gaat niet meer op (zie laatste citaro bussen van RET)
Citaros zijn ook geen echte stadsbussen (wat niet wil zeggen dat er geen 3-deurs versies van zijn).
Ze hangen er een beetje tussen in met hun weliswaar doorlopende maar niet geheel vlakke vloer.
Idem ditto de MAN Lion's City A21.

Overigens hebben beide bussen bouwers tegenwoordig ook types met een staande motor en een geheel vlak looppad en ditto lagere podia achterin.

[ Bericht 3% gewijzigd door BeefRWijker op 18-08-2009 16:45:57 ]
Beef R. Wijker
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:58:24 #170
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71984013
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 16:07 schreef BeefRWijker het volgende:

De O405 was in 3 uitvoeringen te krijgen: hoge vloer, lage vloer en Low entry.
Ik heb nog nooit van de O405 NLE gehoord. Verder zijn de O405N's en O405GN's lagevloers tot aan de tweede deur, daarna loopt de vloer een beetje op met als gevolg dat de derde (en eventueel de vierde) deur één extra instaptrede heeft. Zoiets is ook het geval met de eerste generatie lagevloersbussen bij MAN en Neoplan.

Uitzondering is de O405GNDE, die had wel een lage vloer tot aan de derde deur.
quote:
Citaros zijn ook geen echte stadsbussen (wat niet wil zeggen dat er geen 3-deurs versies van zijn).
Ze hangen er een beetje tussen in met hun weliswaar doorlopende maar niet geheel vlakke vloer.
Idem ditto de MAN Lion's City A21.

Overigens hebben beide bussen bouwers tegenwoordig ook types met een staande motor en een geheel vlak looppad en ditto lagere podia achterin.
Sommige van die driedeurs-Citaro's en -Lion City's hebben een motor aan de rechterachterzijde, maar dan hangt het er juist vanaf of de derde deur wel of niet van een extra trede is voorzien.
pi_71989135
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 16:58 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit van de O405 NLE gehoord.
Knap dat je dan toch een typenummer weet.
quote:
Verder zijn de O405N's en O405GN's lagevloers tot aan de tweede deur, daarna loopt de vloer een beetje op met als gevolg dat de derde (en eventueel de vierde) deur één extra instaptrede heeft.
Niks nieuws onder de zon dus.
quote:
Zoiets is ook het geval met de eerste generatie lagevloerbussen bij MAN en Neoplan.

Uitzondering is de O405GNDE, die had wel een lage vloer tot aan de derde deur.
En waarom ook niet, voor een gelede bus.
En ik zie het verschil niet zo tussen Diesel en Diesel Elektrisch geleed.
En zo wel dan eerder andersom. Wel weer apart dat die DE versie vier wiel aangedreven is.
quote:
[..]

Sommige van die driedeurs-Citaro's en -Lion City's hebben een motor aan de rechterachterzijde, maar dan hangt het er juist vanaf of de derde deur wel of niet van een extra trede is voorzien.
Van de MAN weet ik dat de 3-deurs versie met liggende motor wel een vlakke vloer heeft aan de uitstapzijde maar dat de passagiers die boven de motor zitten een trappetje af moeten.
Beef R. Wijker
pi_71989235
Lijn 50 perikelen ?
Eerst was er lijn 50 van Utrecht naar Arnhem. Maar twee jaar geleden reed ik met een buzzerkaartje vanuit Utrecht en toen ging 50 ineens tot Wageningen. Als ik verder wilde reizen naar Arnhem ? Dan moest ik in Wageningen overstappen op de 50 naar Arnhem. De lijn was in tweëen geknipt (minimaal twee verschillende vestigingen rijden ieder een deel van de rit). Ik reed toen een keer van Utrecht naar Wageningen met de MAN - 8854.

Wat schetst mijn verbazing ! Vandaag was ik met een gratis ontdek het ov-kaartje naar Lauwersoog. Dat is op de grens Groningen en Friesland. Vanuit Friesland kwam een connnexxion Man-bus, de 8854. Wederom lijn 50. Bestemming: Dokkum. Wanneer je naar Leeuwarden wilt ? Dan moet je in Dokkum overstappen op de 50 naar Leeuwarden.

???

Is dat handig ofzo ? klantvriendelijk om een lijn in twee stukken te hakken ? Is dit ljin-50-gevoelig ? Kan de MAN-bus niet zo'n eind afleggen en moet hij geholpen worden door een tweede voor de rest van de rit ?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:18:00 #173
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71989354
Vreemd dat ze dat geknipt hebben. Is gewoon niet handig.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71989364
Blijkbaar is het handiger qua chauffeurs.
pi_71989489
Knippen is hip de laatste jaren. Ooit reed er een 140 Utrecht - Haarlem. Maar ja, toen moest er ineens geknipt worden in Uithoorn, en moest je voor Aalsmeer overstappen. Tenminste, hopen dat je dat haalde
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')