quote:Op zondag 16 augustus 2009 19:05 schreef marcel.nl het volgende:
Op OViB staan foto's van de nieuwe brabantliner van Veolia. Ditmaal volvo's. Wat me opvalt is de witte diagonale streep voorop die nu ineens weer afwijkt van de huiskleur voor alle brabantse ov-bussen:
De huiskleur is niet "geheel rood".quote:geheel rood.
Er wijkt wel meer af dan alleen die streep.quote:Vreemd dat deze dan weer afwijkt.
Volgens mij gewoon een Voith-4bak met een korte asoverbrenging.quote:Op zondag 16 augustus 2009 19:06 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag de standaard Citaro 2841 op lijn 54 getroffen. Is nog een echt stadsbusje en is niet heel erg geschikt voor streek ivm de weinige stoelen en het missen van een versnelling, zodat je bij 80 km/h een enorm motorlawaai hoort.
Nee ik weet dat Brabant niet geheel rood is, enkel voorzijde en dan diagonaal naar achteren. Nu voorop weer een witte streep zoals Aseag in Aken.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:16 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
[..]
De huiskleur is niet "geheel rood".
[..]
Er wijkt wel meer af dan alleen die streep.
Kennelijk is dit de nieuwe BrabantLiner 'look' en steekt dit beter af tegen de standaard huisstijl.
Hij zat gisteren inderdaad op een omloop met veel lijn 60/64/50.quote:Op zondag 16 augustus 2009 19:06 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag de standaard Citaro 2841 op lijn 54 getroffen. Is nog een echt stadsbusje en is niet heel erg geschikt voor streek ivm de weinige stoelen en het missen van een versnelling, zodat je bij 80 km/h een enorm motorlawaai hoort.
Het lijkt er idd op, want optrekken kon dat busje welquote:Op maandag 17 augustus 2009 01:23 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Volgens mij gewoon een Voith-4bak met een korte asoverbrenging.
quote:Op maandag 17 augustus 2009 10:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het lijkt er idd op, want optrekken kon dat busje wel
Zulke bussen halen hooguit 80 km/u, misschien zelfs niet eens 70.quote:Op maandag 17 augustus 2009 18:11 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Een stadsbus met een 3-versnellingsbak die snel optrekt.
't Moet niet gekker worden. Zo sta je nog voorin en zo lig je achterin.
Zou er dan toch een verschil zijn tussen stads- en streekbussen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:05 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Zulke bussen halen hooguit 80 km/u, misschien zelfs niet eens 70.
Die rare fransen toch.quote:Frankrijk heeft een patent op zulke stadsbussen.
Hier in Nederland niet.quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:24 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Zou er dan toch een verschil zijn tussen stads- en streekbussen.
Wie had dat nou toch gedacht.
Hier in Nederland zet men nog al eens een voor stadsbus gemaakte bus in voor streekbus. Destijds de 0405 bij Westnederland/Zwn bijvoorbeeld.quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:27 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Hier in Nederland niet.
In Scandinavië is het verschil ook moeilijk merkbaar aangezien streekbussen ook op stadslijnen worden ingezet.
je zou even op 9292ov kunnen kijken, route aangeven en dan onder uitgebreide prijsinfo zien wat voor abonnement je nodig hebt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 07:25 schreef ghizzer het volgende:
Vraagje.. Over een paar weken heb ik geen OV-studentenkaart meer, maar moet wel elke dag met de bus van Lichtenvoorde naar Hengelo (O) (Syntus/Connexxion, 10 zones). Nu las ik op de website van Nationaal OV iets over sterrenabonnementen. Gezien de afstand lijkt mij in mijn geval dat de onbeperkte variant van 194 euro pm het beste bij mij passen. Wat ik mij echter afvraag.. Is dit een trajectkaart of kan ik dan in alle bussen onbeperkt reizen?
Alvast bedankt voor reacties!!
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 00:05 schreef Derek010 het volgende:
In Scandinavië is er juist een groter verschil tussen stads- en streekbussen zou je denken, aangezien het land veel groter is. Waardoor er dus ook langere afstanden door de bussen worden afgelegd.
Dat hangt er vanaf.quote:Een Volvo 8700, die me heel geschikt lijkt voor Zweden (nogal logisch) verschilt heel erg van een stadsbus.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:46 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Hier in Nederland zet men nog al eens een voor stadsbus gemaakte bus in voor streekbus.
De O405 was in 3 uitvoeringen te krijgen: hoge vloer, lage vloer en Low entry.quote:Destijds de 0405 bij Westnederland/Zwn bijvoorbeeld.
Er is wel degelijk een verschil tussen een Citybus en een Suburban busquote:En doordat een streekbus ook lage vloer moest krijgen bij concessies, kwam er al helemaal weinig verschil.
Bijna altijd.quote:Er is enkel nog wel eens onderscheid doordat de stadsbus drie deuren heeft,
Citaros zijn ook geen echte stadsbussen (wat niet wil zeggen dat er geen 3-deurs versies van zijn).quote:maar zelfs die vlieger gaat niet meer op (zie laatste citaro bussen van RET)
Ik heb nog nooit van de O405 NLE gehoord. Verder zijn de O405N's en O405GN's lagevloers tot aan de tweede deur, daarna loopt de vloer een beetje op met als gevolg dat de derde (en eventueel de vierde) deur één extra instaptrede heeft. Zoiets is ook het geval met de eerste generatie lagevloersbussen bij MAN en Neoplan.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:07 schreef BeefRWijker het volgende:
De O405 was in 3 uitvoeringen te krijgen: hoge vloer, lage vloer en Low entry.
Sommige van die driedeurs-Citaro's en -Lion City's hebben een motor aan de rechterachterzijde, maar dan hangt het er juist vanaf of de derde deur wel of niet van een extra trede is voorzien.quote:Citaros zijn ook geen echte stadsbussen (wat niet wil zeggen dat er geen 3-deurs versies van zijn).
Ze hangen er een beetje tussen in met hun weliswaar doorlopende maar niet geheel vlakke vloer.
Idem ditto de MAN Lion's City A21.
Overigens hebben beide bussen bouwers tegenwoordig ook types met een staande motor en een geheel vlak looppad en ditto lagere podia achterin.
Knap dat je dan toch een typenummer weet.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:58 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit van de O405 NLE gehoord.
Niks nieuws onder de zon dus.quote:Verder zijn de O405N's en O405GN's lagevloers tot aan de tweede deur, daarna loopt de vloer een beetje op met als gevolg dat de derde (en eventueel de vierde) deur één extra instaptrede heeft.
En waarom ook niet, voor een gelede bus.quote:Zoiets is ook het geval met de eerste generatie lagevloerbussen bij MAN en Neoplan.
Uitzondering is de O405GNDE, die had wel een lage vloer tot aan de derde deur.
Van de MAN weet ik dat de 3-deurs versie met liggende motor wel een vlakke vloer heeft aan de uitstapzijde maar dat de passagiers die boven de motor zitten een trappetje af moeten.quote:[..]
Sommige van die driedeurs-Citaro's en -Lion City's hebben een motor aan de rechterachterzijde, maar dan hangt het er juist vanaf of de derde deur wel of niet van een extra trede is voorzien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |