jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 14:43 |
Mijn vrouw werkt volgens de CAO VVT en daarin staat letterlijk (artiekel 9.3.2 van CAO VVT 2008-2010):quote:Nu heeft de belastingdienst bepaald dat een werkgever maar ¤0,19 per km netto uit mag betalen en het overige bruto. Dus splitst haar werkgever de kilometervergoeding in twee posten, één voor ¤0,19 per km en één voor ¤0,08 per km. Die laatste wordt bij haar bruto salaris opgeteld en daar is mijn vrouw dus belasting etc. over verschuldigd. Aan het eind van de rit houdt ze dus minder dan ¤0,27 netto/km over, maar eerder iets van ¤0,24. En dit is imho dus niet volgens de CAO. Ik heb haar werkgever gebeld en die beweert min of meer dat het niet anders kan en dat het zo goed is. Is dat zo? En zoniet, hoe zou de werkgever hier dan mee om moeten gaan? | |
jitzzzze | maandag 27 juli 2009 @ 14:44 |
quote:Zucht, in de CAO staat 27 cent en ze ontvangt 24 cent. Is dat hetzelfde? Nee. Dus is het niet goed, en zou werkgever de bruto vergoeding moeten verhogen zodat er netto 27 cent overblijft. Zo simpel is het toch? | |
Sjeen | maandag 27 juli 2009 @ 14:44 |
Werkgever moet zorgen dat er 8 cent netto is en daarop het brute deel aanpassen. Kwestie van uitrekenen, kost de werkgever alleen meer en daar zal het 'm wel inzitten... | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 14:46 |
quote:Dat zou ik ook denken. Maar die werkgever beweert anders. Die zegt dat het niet kan weten hoeveel belasting iemand aan het eind van de rit afdraagt. En daar zit ook wat in, want het is niet gezegd dat dit salaris de enige inkomstenbron van de werknemer is. In het geval van mijn vrouw is dat ook inderdaad niet zo. | |
-_Tommy_- | maandag 27 juli 2009 @ 14:53 |
Zie net dat het om woon-werk verkeer gaat... Sorry... | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 14:56 |
quote:Uiteindelijk is het iets ingewikkelder. Het totale inkomen van mijn vrouw valt in het 52%-tarief, maar dat weet haar werkgever niet (en dat hoeft die natuurlijk ook niet te weten). De werkgever past de heffingskortingen toe op haar salaris, waardoor er vanuit die werkgever gezien zelfs helemaal geen belasting hoeft te worden afgedragen. Van die 8 cent/km houdt zij marginaal gezien dus maar zo'n 4 cent over. | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 14:57 |
quote:Nuja, woon-werk verkeer... het gaat om reiskosten van huis naar cliënten in de wijk. | |
Sjeen | maandag 27 juli 2009 @ 14:59 |
quote:Dat boeit verder niet, werkgever moet zorgen dat de loonstrook klopt en dat er dus 8 cent overblijft na loonheffing. Dat het voor jouw vrouw zo is dat ze achter misschien nog wat meer moet betalen, daar heeft de werkgever niets mee te maken. | |
jitzzzze | maandag 27 juli 2009 @ 15:02 |
quote: quote:Wat Sjeen zegt. Werkgever moet ervoor zorgen dar er voor jouw vrouw een totaal van 27c per km overblijft. Wat ze nog meer aan belasting moet betalen is niet belangrijk voor werkgever. | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 15:07 |
quote:Aha. In dat geval zou het dus inderdaad wel kloppen. Dan is het wellicht gunstiger om de heffingskorting niet meer door dat bedrijf toe te laten passen, aangezien ze dan meer kilometervergoeding krijgt uitbetaald en aan het eind van de rit ook meer overhoudt. | |
sanger | maandag 27 juli 2009 @ 15:10 |
quote:Die verantwoording ligt bij de werknemer en niet bij de werkgever. Het enige dat werkgever moet hebben om het nettodeel te bruteren is: - Leeftijd - Loonheffingskorting ja of nee - Goed salarispakket Ik heb ervaring met 3 salarispakketten en in alledrie kon ik een salariscomponent netto uitbetalen. Het systeem bruteert dat dan automatisch. Daarnaast is een CAO bepalend en mag daar niet in het nadeel van werknemer van worden afgeweken. Als je werkgever van mening is dat het goed is kun je voorstellen om het te toetsen bij de vakbond (als je lid bent) of een andere CAO partij ![]() | |
sanger | maandag 27 juli 2009 @ 15:11 |
quote:Loonheffinskorting moet je altijd toepassen bij de werkgever waar je het meest verdient. Anders ben je de Belastingdienst aan het voorfinancieren ![]() | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 15:19 |
quote:Hoe bedoel je, "die verantwoording"? De verantwoording waarvoor precies? Ik bedoel, zij kan er ook niks aan doen dat de fiscus achteraf langskomt en nog even 52% meepikt, toch? quote:Ze hoeft vanwege de heffingskorting op haar loonstrook geen belasting/premie volksverz. af te dragen, maar wel Zvw-premie (6,9%). De gebruteerde reiskosten vergoeding zou dan toch in elk geval zo'n 7% hoger moeten liggen dan die ¤0,08, toch? | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 15:22 |
quote:Klopt, maar in principe krijg je het teveel betaalde achteraf allemaal weer terug met een (hoge) rente. Ik heb het destijds zo voor haar geregeld, zodat ze aan de spaarloonregeling mee kon doen. Dat kon namelijk alleen bij deze werkgever. Dat scheelt haar nu zo'n ¤300 per jaar, toch leuk meegenomen, maar door die reiskostenvergoeding is het maar de vraag of ze er echt veel wijzer van wordt. | |
sanger | maandag 27 juli 2009 @ 15:23 |
En nog even daarnaast: 21.8 Bovenmatige kostenvergoedingen en verstrekkingen U mag eindheffing toepassen over het belaste (bovenmatige) deel van kostenvergoedingen en verstrekkingen aan werknemers. Deze eindheffingsmogelijkheid geldt tot een maximumbedrag van ¤ 200 per maand per werknemer. Over het bedrag waarop u deze eindheffing toepast, bent u geen premies werknemersverzekeringen en bijdrage Zvw verschuldigd. Belaste kostenvergoedingen en verstrekkingen waarover u deze eindheffing niet toepast (bijvoorbeeld voor zover deze meer bedragen dan ¤ 200 per maand), zijn normaal belast loon. Berekening eindheffing over bovenmatige kostenvergoedingen en verstrekkingen Als u kiest voor eindheffing over het belaste (bovenmatige) deel van kostenvergoedingen en verstrekkingen, is het tabeltarief van toepassing (zie paragraaf 21.12.1). | |
sanger | maandag 27 juli 2009 @ 15:25 |
quote:De verantwoordelijkheid dat er niet bij alle twee de werkgevers loonheffingskorting wordt toegepast bv. Werkgever staat totaal buiten eventuele andere dienstverbanden van werknemer. Dat kan en mag hij dus nooit als excuus opvoeren. Werknemer is verantwoordelijk dat dit naar de belastingdienst goed in haar aangifte IB wordt opgenomen. quote:Heel kort door de bocht wel ja. Maar de werkgever kan het ook in de eindheffing meenemen (is voordeliger voor iedereen denk ik). | |
sanger | maandag 27 juli 2009 @ 15:27 |
quote:Wat heeft spaarloon te maken met loonheffingskorting? | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 15:43 |
quote:Ja, dat is allemaal goed geregeld. Mijn punt is gewoon dat mijn vrouw een netto vergoeding krijgt die gebruteerd wordt naar het inkomen dat bekend is bij de betreffende werkgever, en niet naar haar totale inkomen. Dit zorgt er dus voor dat zij uiteindelijk netto minder overhoudt dan die ¤0,08/km die in de CAO staat voorgeschreven. Ik beweer verder ook niet dat dat de "schuld" is van de werkgever, maar ik zou wel graag willen weten hoe ik dit soort dingen kan voorkomen, want op jaarbasis scheelt het toch een paarhonderd euro. quote:Dat zou inderdaad beter zijn, vermoed ik. Maar dat doet die werkgever volgens mij niet, aangezien die er volgens haar loonstrook ook Zvw-premie op inhoudt. quote:Nou, dat zal ik je uitleggen: quote:http://www.belastingdiens(...)arregelingen-01.html Als je die werkgever geen algemene heffingskorting laat toepassen, dan mag die je dus ook niet laten meedoen aan de spaarloonregeling. ![]() | |
sanger | maandag 27 juli 2009 @ 16:13 |
quote:Als iets netto wordt uitbetaald en vervolgens gebruteerd kan dat nooit lager uitvallen dat het nettodeel. Ik volg de redenering nog niet helemaal ben ik bang. Als ik het goed begrijp bruteert de werkgever dan dus te weinig. quote:Als het als brutoloon wordt gedaan is dat ook correct quote:Ik lees het indd. Ben ik schijnbaar vergeten ![]() | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 17:04 |
quote:Nou kijk, als de werkgever het betreffende bedrag bruteert, wordt het dus bij haar brutoloon opgeteld. Maar omdat de werkgever ook heffingskorting toepast en mijn vrouw bij die werkgever weinig verdient, wordt er door die werkgever helemaal geen loonbelasting ingehouden. Dit betekent (volgens mij) ook dat als de werkgever die ¤0,08/km netto gaat bruteren, dit gewoon ¤0,08 bruto wordt (even afgezien van de Zvw-premie, want dat is volgens mij weer een verhaal apart). Toch? Of zie jij het anders? Echter, doordat mijn vrouw ook andere inkomstenbronnen heeft en daarmee marginaal in het 52%-tarief valt, moet ze over elke euro die zij meer verdient 52 cent afdragen. Dus ook over elke euro die ze méér binnenkrijgt uit een (gebruteerde) reiskostenvergoeding. Van die 8 cent blijft dan dus nog maar 3,8 cent over en dat is toch zonde. Nou de volgende situatie, als de werkgever geen heffingskorting zou toepassen. Dat zou volgens mij betekenen dat over haar gebruteerde reiskostenvergoeding door de werkgever 33,5% aan loonheffing wordt ingehouden, waar die werkgever voor dient te compenseren. Die betaalt dan volgens mij dus bruto ¤0,08 / (1-0,335) = ¤0,12 uit, weer even afgezien van Zwv-premie. Over die 12 cent moet mijn vrouw aan het eind van de rit weer 52% afdragen, waardoor ze nog 5,8 cent overhoudt. En dat is toch alweer wat meer dan die 3,8 cent van hierboven. Toch? Of klopt er volgens jou iets niet in mijn redenatie? | |
ManAtWork | maandag 27 juli 2009 @ 20:15 |
quote:Niks moet. Het enige dat mag, is het toepassen bij maximaal één werkgever. Ik ben er zelfs voorstander van om het toe te passen bij de werkgever met het laagste inkomen. Dit om te voorkomen dat je aan het eind van de rit moet bijbetalen. | |
Arizona | maandag 27 juli 2009 @ 20:46 |
Bij die ene werkgever valt ze onder de CAO VVT. Die werkgever kan natuurlijk niet ruiken dat ze daarnaast ook nog inkomsten heeft. Als 8 cent netto 8 cent bruto is omdat ze geen loonheffing zou hoeven te betalen, doet de werkgever het toch volgens cao? Die werkgever heeft niks te maken met de neveninkomsten van jouw vrouw, als die neveninkomsten bij een ander bedrijf plaatsvinden. Dus ja, de werkgever handelt zoals het hoort. | |
sanger | maandag 27 juli 2009 @ 20:54 |
quote:Dat kan inderdaad een motivatie zijn om het zo te doen ![]() | |
sanger | maandag 27 juli 2009 @ 20:56 |
quote:Ah, nu begrijp ik het verhaal. De werkgever doet het dan inderdaad goed. Als hij aan het eind van de rit maar die 27 cent netto betaald voldoet hij aan de CAO. Dat je vrouw door haar neveninkomsten aan het eind van het jaar over het totale inkomen nog wat moet bijbetalen is buiten zijn verantwoording. | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 21:24 |
quote:Mja, dat klopt alleen gezien vanuit het oogpunt van de werkgever. Maar daar heeft mijn vrouw natuurlijk erg weinig aan, want de fiscus komt aan het eind van het jaar toch en pikt de helft met rente in. En als je je bedenkt dat de fiscus in feite al recht heeft op die belastingheffing op het moment dat dit bedrijf uitbetaalt, zou je dus ook kunnen beargumenteren dat mijn vrouw op deze manier dus in feite niet 8 cent/km netto ontvangt, maar bruto (= 3,8 cent/km netto). Daarom zou ik me bij het eerdere verhaal van sanger aan willen sluiten: het is veel beter en netter als de werkgever die 8 cent/km netto uitbetaalt via een zogenaamde eindheffing. Dit zal bij sommige werknemers goedkoper voor de werkgever uitpakken en bij andere duurder. Maar je weet tenminste wel 100% zeker dat elke werknemer exact de 8 cent netto/km ontvangt waar die recht op heeft. Overigens deed haar vorige werkgever het ook via die eindheffing, zag ik zojuist. | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 21:31 |
quote:Sowieso klopt het niet. De werkgever hoeft weliswaar geen loonbelasting af te dragen, maar wel zvw-premie. Maar daar wordt verder ook niet voor gecompenseerd. | |
Arizona | maandag 27 juli 2009 @ 21:36 |
Jawel, de teveel betaalde ZVW premie wordt verrekend. Als je meerdere werkgevers hebt in een kalenderjaar komt het vaak voor dat je teveel zvw premie betaalt. In het volgende kalenderjaar krijg je de teveel betaalde premie terug. | |
jkdjjsop | maandag 27 juli 2009 @ 21:41 |
quote:Dat klopt, maar ook dat weet die werkgever niet. Dus afgaande op de beschikbare loonstrook en ervan uitgaande dat dat het enige inkomen is (wat die werkgever immers zelf ook doet), klopt het uitbetaalde nettobedrag al niet. Er wordt nu niet 8 cent netto uitbetaald, maar (100-6,9)% * 8 = 7,4 cent. Je kunt niet zeggen: "die werkgever weet niet dat er achteraf inkomstenbelasting moet worden betaald, dus dan hoeft die er ook niet voor te compenseren", en tegelijk zeggen "de teveel betaalde zvw-premie krijg je toch achteraf terug, dus die werkgever hoeft daar niet voor te compenseren". Of hij moet alleen compenseren voor zaken waar hij weet van weet, of voor alles. Dit alles kan heel simpel worden voorkomen door eindheffing te gebruiken. | |
Arizona | dinsdag 28 juli 2009 @ 07:38 |
quote:De werkgever weet dit inderdaad niet, daarom verrekent de belastingdienst dit met je ![]() | |
jkdjjsop | dinsdag 28 juli 2009 @ 08:05 |
quote:Daarom moet de werkgever ervoor compenseren, omdat die geacht wordt 8 cent/km netto uit te betalen en niet 7,4 cent. Dat mijn vrouw een deel achteraf terugkrijgt van de belastingdienst, daar heeft die werkgever niks mee te maken, net zo min als die werkgever er niks mee te maken heeft dat er nog een fikse naheffing komt voor de inkomstenbelasting. Afijn, ik ben er wel uit. Die werkgever moet gewoon eindheffing gebruiken. Dat is zowel goedkoper voor de werknemer als voor de werkgever en daarmee voorkom je al dit soort problemen. Ideaal dus. Ik zal ze vandaag nog eens bellen. | |
sanger | dinsdag 28 juli 2009 @ 10:22 |
quote:De bijdrage ZVW wordt zowel plus als min op de strook vermeld, dus die is voor de werknemer min of meer neutraal (behalve de loonheffing die er tussen hangt dan). | |
Arizona | dinsdag 28 juli 2009 @ 10:26 |
quote:Ik had het over de zvw, dat wordt door de belastingdienst gecorrigeerd. De werkgever betaalt wél 8 cent netto uit, wat de belastingdienst daarna doet is niet zijn zaak. | |
sanger | dinsdag 28 juli 2009 @ 11:41 |
quote:\ De werkgever MOET niets. Hij mag zelf kiezen welke systhematiek hij gebruikt. | |
jkdjjsop | dinsdag 28 juli 2009 @ 12:03 |
quote:Nee, want daarover ben je ook weer IB verschuldigd. Zo blijf je bezig. Met eindheffing is het veel netter en goedkoper, zowel voor de werknemer als voor de werkgever, dus ik zou niet weten waarom men dat niet zou gebruiken. | |
jkdjjsop | dinsdag 28 juli 2009 @ 12:04 |
quote:Ik heb het bij de werkgever neergelegd en die komt er nog op terug. Volgens mij had die er wel oren naar omdat het hem ook geld uitbespaard. We hebben het wel over +100 werknemers. | |
jkdjjsop | dinsdag 28 juli 2009 @ 12:09 |
quote:Ja, dat snap ik, maar daar heeft die werkgever niks mee te maken. Net zomin als die werkgever niks mee te maken heeft dat er achteraf nog IB wordt ingehouden, heeft die werkgever er ook niks mee te maken dat de belastingdienst achteraf de teveel betaalde Zvw corrigeert. Je moet natuurlijk wel consequent blijven. quote:Dat klopt, vanuit het oogpunt van die werkgever dan. Maar ik zie geen reden om niet gewoon eindheffing te gebruiken als dat voor iedereen beter, netter en goedkoper is. Gewoon een kwestie van een ander postje kiezen in het salarispakket. | |
sanger | dinsdag 28 juli 2009 @ 12:19 |
quote:Loonheffing is een voorbelasting op IB ![]() Als de werkgever alles goed doet volgt er geen nabetaling. Hi jbetaalt dus keurig 8 cent uit. | |
jkdjjsop | dinsdag 28 juli 2009 @ 13:38 |
quote:Nee, sorry, dat is echt onzin. Als je meerdere werkgevers hebt (en dus meerdere inkomstenbronnen) en je meer verdient dan zo'n ¤18.000, volgt er altijd nabetaling van IB. Tenzij je voldoende aftrekposten hebt natuurlijk, maar dat is weer een brug verder. | |
ManAtWork | dinsdag 28 juli 2009 @ 18:29 |
quote:Bovenstaande stelling (an sich) klopt ook niet. Door middel van het verschuiven van je heffingskortingen, kun je een naheffing (onder voorwaarden) voorkomen. Altijd een nabetaling klopt dus niet. Maar dat even terzijde. ![]() |