Dit jaar en komend jaar ga ik ouderschapsverlof opnemen. Dat wordt door mijn werkgever niet vergoed. Wel heb ik genoeg gespaard via de levensloopregeling, dus ik kan mijn loon aanvullen. Maar, ik kan ook ouderschapsverlofkorting krijgen als ik opneem. Site van de belastingdienst meldt:
quote:
De ouderschapsverlofkorting berekent u door het aantal uur ouderschapsverlof dat u hebt opgenomen te vermenigvuldigen met ¤ 3,99 per uur dat u verlof hebt. De korting is niet meer dan het bedrag dat u in 2009 minder krijgt aan belastbare loon in vergelijking met 2008.
Nou speelt er daarnaast nog iets anders:
Ik ben begin dit jaar op eigen verzoek van 40 naar 36 uur gegaan en ik neem straks 4 uur per week op. Die 4 uur vergoed ik uit mijn eigen levensloopregeling.
De vraag is:
1) heb ik recht op die ouderschapsverlofkorting omdat ik in 2008 40 uur/pw werkte en nu nog maar 36 waarvan 4 uur betaald met levensloop?
2) Zo niet, kan je dan niet beter niet de hele 4 uur laten betalen uit je levensloop zodat je inkomen lager wordt en je toch ouderschapsverlofkorting krijgt?
Ik heb de belastingtelefoon al gebeld en het gevraagd, maar echt antwoord krijg je niet. Sowieso gaan ze daar stotteren als je begint over opnemen van levensloopverlof. Dus ik hoop dat er hier iemand is die er wel wijs uit wordt.