abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71560058
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 11:38 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Voor we die scrollen erbij betrekken moeten we eerst het volledige onderzoek kunnen inzien. Het hele circus omtrent dit onderzoek is er 1 van bedrog en manipulatie.
Het onderzoek omtrend de Qumranrollen bedoel je? Ik weet dat zaken niet altijd even soepeltjes zijn verlopen, maar kun je hier bronnen van geven? Of verwijs je dan naar spektakelboeken als die van Michael Baigent?
quote:
Zelfs ouderdomsmetingen blijven een discussie. Was die nu echt geschreven in de tijd van Jezus, of ook 30-70 jaar na Chr.? Als het blijkt dat het het laatste is, zijn de overeenkomsten niet zo gek natuurlijk en hebben de Christenen geen stok om mee te slaan. En zo zijn er meer vraagtekens die ik nu niet ga noemen. Dus ik neem die scrollen niet mee in deze discussie.
[..]
De Qumranrollen dateren voor zover ik weet van 200 voor Christus tot 100 na Christus. Als je het over de evangelieën hebt: daar zijn geen originele kopieën van, dus dan ga je de ouderdom schatten op basis van historie en (literaire) inhoud. De reden waarom Marcus als oudste evangelie wordt gezien is volgens mij vooral op basis van simpelheid (ook qua theologie). Daar valt genoeg op aan te merken.
quote:
Maar je geeft geen reactie op de tegenspraak van dat denkbeeld zoals ik uiteen zette.
Ik ben het in bepaalde aspecten wel met je eens. Maar die scepsis leeft ook onder veel theologen. De literaire waarde wordt steeds meer benadrukt in plaats van de letterlijke.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')