abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 juli 2009 @ 15:40:12 #1
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71340538
Ik ben pas afgestudeerd en wil graag een traineeship volgen.. Ik had zoiets van ik ga voor de leukste baan/traineeship en als het me niet bevalt dan kap ik ermee en ga ik iets anders zoeken, maar gaat dat wel zo gemakkelijk.. Ik las namelijk ergens over terugbetalingsregelingen als je voortijdig stopt. Is dit waar.. Dus het is eigenlijk oppassen voordat je aan een traineeship begint..??
pi_71340838
Meeste krijg je gewoon een studieschuld en als je dan doorgaat naar een bedrijf in dezelfde branche dan nemen die meestal wel je schuld over, maar ja het kan zijn dat je dus moet betalen als je voortijdig stopt.
  zondag 26 juli 2009 @ 16:05:49 #3
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_71341217
Over het algemeen vinden bedrijven het niet erg leuk om tijd en geld in iemand te stoppen om hem/haar op te leiden, om vervolgens die persoon na een paar maanden te zien vertrekken.

Dus meestal komen ze met een contract op de proppen met daarin de vermelding dat je er een jaar (of langer) moet blijven werken, anders mag je de studie zelf (gedeeltelijk) terugbetalen als je voortijdig stopt.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_71341258
uiteraard kun je vroegtijdig stoppen met je traineeship, maar netjes is het niet. In geval je interne opleiding gaat volgen zul je deze dan ook terug moeten betalen.
  zondag 26 juli 2009 @ 17:13:32 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71342838
Een traineeship betekend meestal dat er veel geld en tijd in je gestoken word om je op te leiden tot een bepaald niveau. Als je er dan na een paar maanden mee stopt zullen ze inderdaad niet blij zijn en waarschijnlijk ook geld terugeisen.

Kortom, voor je er aan begint eerst goed nadenken of je dit echt wilt of niet.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_71365556
Bij het bedrijf waar ik werk doe je als Young Professional een opleiding van 2 maanden en ga je 3 weken naar de VS voor trainingen. Er wordt dan voor ongeveer 10.000 euro in je geïnvesteerd (zeggen ze) en die worden kwijtgescholden als je 2 jaar onder contract blijft. Indien je eerder weggaat moet je het resterende deel terugbetalen. Denk dus goed na voordat je een dergelijk traineeship aangaat of je wel 2 jaar wil 'vastzitten' aan een werkgever.

Overigens nemen ze bij ons nu geen YP's meer aan omdat er te weinig opdrachten zijn.
pi_71366725
quote:
Op maandag 27 juli 2009 14:38 schreef octopussy het volgende:
Bij het bedrijf waar ik werk doe je als Young Professional een opleiding van 2 maanden en ga je 3 weken naar de VS voor trainingen. Er wordt dan voor ongeveer 10.000 euro in je geïnvesteerd (zeggen ze) en die worden kwijtgescholden als je 2 jaar onder contract blijft. Indien je eerder weggaat moet je het resterende deel terugbetalen. Denk dus goed na voordat je een dergelijk traineeship aangaat of je wel 2 jaar wil 'vastzitten' aan een werkgever.

Overigens nemen ze bij ons nu geen YP's meer aan omdat er te weinig opdrachten zijn.
Sogeti?
pi_71370485
Zolang je niets tekent dat je trainingskosten etc terug moet betalen hoef je niets terug te betalen.

En ook al zou je wel een terugbetalingsregeling hebben: een beetje handige organisatie zal liever de trainingskosten kwijtschelden dan het risico lopen dat ze 2 jaar lang een ongemotiveerde werknemer hebben die alleen maar vanwege terugbetalingsregeling blijft zitten.
Maar dan zul je wel een fatsoenlijke reden moeten hebben om er mee te stoppen. 'Heb ergens iets leukers gezien' zal je dan terecht geld gaan kosten.

Maar zoals enkelen al gezegd hebben: orienteer je gewoon eerst goed.
Zonde van je tijd om aan een traineeship te beginnen om er halverwege achter te komen dat je iets anders wilt.
  maandag 27 juli 2009 @ 19:15:53 #9
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71373289
quote:

wat is een Young Professional?
  maandag 27 juli 2009 @ 19:19:36 #10
144213 Adidah
Het was wraak
pi_71373409
quote:
Op maandag 27 juli 2009 19:15 schreef marcusa het volgende:

[..]

wat is een Young Professional?
Dat is een duur woord voor hogeropgeleide starter .
pi_71395815
quote:
Op maandag 27 juli 2009 15:13 schreef Ossi2k9 het volgende:

[..]

Sogeti?
quote:
Op maandag 27 juli 2009 19:19 schreef Adidah het volgende:

[..]

Dat is een duur woord voor hogeropgeleide starter .

In betere financiële tijden wilde een nieuwe werkgever die resterende schuld nog wel eens overnemen, maar ik denk dat dat nu heel moeilijk voor elkaar te krijgen is (als je überhaupt al een betere baan kan vinden).

Een traineeship komt ook vaak wel met certificaten die mooi op je cv staan. Dat is een voordeel.
pi_71401178
quote:

In Ohio was dat toch? Ik kwam eens een oud-studiegenootje tegen die net terug kwam van die trainingen. Scheen wel tof te zijn geweest. Jammer dat ook bij Sogeti de crisis te merken valt.
pi_71401585
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 17:04 schreef =HellFire= het volgende:

[..]

In Ohio was dat toch? Ik kwam eens een oud-studiegenootje tegen die net terug kwam van die trainingen. Scheen wel tof te zijn geweest. Jammer dat ook bij Sogeti de crisis te merken valt.
Ja klopt, de trainingen zijn in Ohio op de universiteitscampus. Erg tof en je leert er ook echt veel (zowel op zakelijk vlak als over jezelf en je grenzen). Maar goed, dat zijn maar 3 weken. Het werk wat je daarna gaat doen moet je natuurlijk ook liggen
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:05:18 #14
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71435010
Wat is een trainingsschip nou weer voor een hippe kutterm?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  donderdag 30 juli 2009 @ 01:09:31 #15
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71447427
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:05 schreef Rosbief het volgende:
Wat is een trainingsschip nou weer voor een hippe kutterm?
schip?...
ik ga niet bij de marine werken hoor..
pi_71465196
Ja je kan altijd stoppen. Cursussen en trainingen dien je wel terug te betalen. Stel je moet 2 jaar in dienst blijven omdat je een training gedaan hebt en je stopt na een jaar, dan moet je een jaar terug betalen. Zo werkt dat bij de trainees bij mijn bedrijf.
  donderdag 30 juli 2009 @ 20:56:47 #17
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71470507
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 18:11 schreef Dizzee het volgende:
Ja je kan altijd stoppen. Cursussen en trainingen dien je wel terug te betalen. Stel je moet 2 jaar in dienst blijven omdat je een training gedaan hebt en je stopt na een jaar, dan moet je een jaar terug betalen. Zo werkt dat bij de trainees bij mijn bedrijf.
Bij de meeste bedrijven wel denk ik. Het wordt ingehouden op je nog te ontvangen salaris en het restant moet je gewoon dokken.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')