abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71231106
cavia-liefhebbers,

Onze buren hebben een caaf. Opzich al een zielig ding, vroeger zat ie met zn broertje, die snel doodging door een kaakabces. Daarna met een dom wit konijn die overal bang voor was (ook leuk konijn-caaf...magoe). Ook die is inmiddels overleden. Ik weet zeker dat ie al ergens in de 5-6 is, en volgens mij is dat oud. Is het erg voor een oude caaf om geen gezelschap te hebben van andere caafjes? of brengt een intro alleen maar stress mee voor dit bottenzakje.
Hij heeft gruwelijkl lange haren, en de nagelverzorging laat ook te wensen over. Elk jaar als de buren op vakantie gaan mogen wij op hem passen. Dit jaar zijn ze weer voor zoveel weken vertrokken, en toen we in de kooi keken, wisten we niet wat de voor of achterkand was.

Na wat onderzoek kwamen we er achter dat de kant waar al dat strond in zn haar zat vastgeklit wel de achterkant moest zijn, en dat caafjes niet op nagels maar op kussentjes lopen.
We hebben hem gewassen met babyshampoo en antiklit. Mag je een caaf wassen eigenlijk? en dan met koud of lauw of warm water? en moet je hem daarna op laten drogen, mag je hem droogboenen met een doek of moet je fohnen?
Hij heeft donkere nagels, hoe kan ik zien of ik niet in het levende knip? Ook de caaf zelf wil ik knippen, hij struikeld over zn lange haren, en die reet is echt ranzig met al dat strond. Hoe kort mag dat? en doen jullie dat "droog" of na het wassen.

Hoe kan ik verder dit oude ding met uitstekende botten en staar op de oogjes het fijn maken? waar worden caafjes helemaal dol van? Ik heb alleen verstand van ratten, en dit is echt een ander soort knaagbeest
pi_71231176
een caaf? Cavia heet zo'n beest.
pi_71231214
http://www.degrotecavia.nl/wassenknippen.html

Hier staat hoe je 'm kan wassen en knippen.
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:26:44 #4
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_71231660
Kriebelen over zn buikje, lekkere snackjes.... weet ik t...

Maar echt....

CAAF???

It starts with a shiver, an itch, a slow boil
pi_71231734
Hey TS heeft mijn avatar (ongeveer) gebruikt (zie mijn last.fm)
pi_71231798
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:28 schreef geelkuikentje het volgende:
Hey TS heeft mijn avatar (ongeveer) gebruikt (zie mijn last.fm)
3FM was eerder
pi_71231822
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:29 schreef muisje-eliza het volgende:

[..]

3FM was eerder
i know
pi_71232155
Cavia's vinden gezelschap van een soortgenootje vaak wel fijn, maarja, of die cavia de stress nog aan kan is ook maar de vraag. Denk dat je hem/haar al blij maakt door hem te wassen&knippen , de nagels te knippen en vitamineC-rijke groente te geven.
Bij het knippen van de nagels moet je even kijken tot waar het bloedvat loopt. Bij witte nagels zie je dat zo zitten (rood gedeelte), bij zwarte nagels een zaklamp onder de nagel houden en kijken of je het bloedvat zo kunt vinden. Zet ook een schaaltje bloem klaar, mocht je te ver knippen kun je het daarmee stelpen. Of kijk in je omgeving eens of er iemand is die er ervaring mee heeft, misschien zit er wel een knaagdierenopvang in de buurt?
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:50:44 #9
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_71232614
Dus je hebt hem al gewassen en nu vraag je of dat wel mag?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:53:32 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71232730
Oude en nieuwe cavia's bij elkaar zetten wordt een groot spectakel, maar niet al te leuk voor het beest...
censuur :O
pi_71232751
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:50 schreef Harajuku. het volgende:
Dus je hebt hem al gewassen en nu vraag je of dat wel mag?
jah. Hij was echt erg... Al dat aangekoekte stront in zn haar. Gelukkig heb ik net op die ene site gelezen dat je ze mag wassen, knippen en drogen
Ik wil m graag verwennen omdat ie al zo oud is, en de buren kijken er niet echt naar om
pi_71232857
D'r is een centraal cavia topic, ga daar eens kijken zou ik zeggen

Is het beestje nog een beetje enthousiast of niet?
Zo nee, zou ik er geen andere meer bijzetten denk ik...
pi_71232984
Voor en na foto's ??
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:05:10 #14
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_71233208
Caafjes zijn dol op aandacht en lekker eten
Die van mij wordt gek van snijhaver (te krijgen in de dierenwinkel of tuincentrum), komkommer,
wortelloof en basilicum

Wassen kan trouwens prima, deed ik ook altijd. Een heel klein beetje sop (te veel is niet zo goed voor de vacht) met lauw water. En dan wel even goed afdrogen
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_71234808
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:59 schreef Min-e het volgende:
Voor en na foto's ??
ik ben vergeten foto's van toen te maken maar we hebben er zeker 3cm vanaf geknipt nu.
ik durf niet te veel omdat het niet mijn caaf is. Ga m niet kaal knippen.
Vanmiddag heeft ie hier nog in de tuin gestaan. De buren hebben niet echt een buitending voor hem, dus hebben we een oude rattenkooi gepakt
De kat van ons vond hem iig reuzeinteresant
pi_71234990
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:41 schreef muisje-eliza het volgende:

[..]

ik ben vergeten foto's van toen te maken maar we hebben er zeker 3cm vanaf geknipt nu.
ik durf niet te veel omdat het niet mijn caaf is. Ga m niet kaal knippen.
Vanmiddag heeft ie hier nog in de tuin gestaan. De buren hebben niet echt een buitending voor hem, dus hebben we een oude rattenkooi gepakt
De kat van ons vond hem iig reuzeinteresant
[ afbeelding ]
Ik kan de "caaf" niet vinden?
pi_71235270
pi_71236071
Als de cavia 5-6 is is het beestje inderdaad op gevorderde leeftijd 6-7 jaar is voor de meeste cavia's wel zo'n beetje het eindpunt (mijn laatste cavia is 7 jaar geworden, de vorigen zo'n 6 jaar). Het beestje hoeft op zich niet echt mager te zijn door zijn leeftijd (waren mijn beestjes ook niet tot het einde) dus eet hij eigenlijk wel goed en wat krijgt hij bij die buren die hem zo te lezen niet erg goed verzorgen. Hoe staat het de de tanden van het beestje? Als ze ouder worden dan willen daar wel eens problemen mee optreden. Wat betreft het wassen, als de vacht zo vies was heb je geen keuze maar het moet inderdaad een uitzondering blijven. Knippen zou ik zodanig doen dat het beestje in ieder geval niet over zijn eigen vacht struikelt. Verder gewoon lekker veel hooi geven, af een toe wat fruit en groente (pas op met sla daar kunnen ze behoorlijk diarree van krijgen) en een goede kwaliteit caviavoer met toegevoegde vitamine C (zoals je wellicht weet moeten cavia's extra vit.C krijgen) of wat extra vit.C via druppeltjes of zo'n vit.C tabletje (ik gaf ze gewoon een vit.C tablet van Roter met citroensmaak en die aten ze gewoon uit de hand). Andere cavia erbij op deze leeftijd...ik weet niet of dat zo'n goed idee is als die buren dit beestje al eigenlijk niet goed verzorgen. Het beestje leeft waarschijnlijk niet zo heel lang meer en straks zit er weer een eenzame cavia bij de buren die niet zo goed wordt verzorgd. Ik zou hem/haar gewoon wat extra aandacht geven zodat het beestje toch nog genoeg gezelschap heeft in de tijd die hem rest. Succes met het beestje!
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_71244570
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 00:11 schreef trovey het volgende:
verhaal
dank je voor het uitgebreide antwoord
mogen cavia's ook sinaasappels?
  donderdag 23 juli 2009 @ 11:46:05 #20
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_71244766
Zo te zien is de cavia flink opgeknapt, wat een leukert . Er is al een "centraal" topic voor cavia's ( [centraal] cavia's met foto's deel 22 ) maar goed dat je 't hier vraagt .

Als ik het goed heb, is het ras een langhaar, en dient inderdaad hij ook op z'n tijd bijgeknipt te worden. Vooral bij de kont is het erg belangrijk, omdat anders het gaat klitten (zoals je zelf gezien hebt), jammer dat de buren daar geen zorg voor hebben, want 't is zeker wel belangrijk dat het gedaan wordt.
Je kan het trouwens nog wel korter doen als je 't zou willen,dit is zeker voor dit ras geen probleem .

Maargoed, de cavia kan eigenlijk bijna alles qua groenten/fruit wel hebben, andijvie, sla (maar wel in mindere mate), wortels, bloemkool, broccoli, paprika, witlof, appel etc. Er zijn zelfs cavia's die ook van aardbeien, sinaasappel en/of banaan houden, maar dat ligt echt aan zijn eigen smaak .
Hooi zijn ze vaak ook erg gek op, en 't helpt daarnaast ook de tanden te slijten.
pi_71245043
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 11:46 schreef Sjowhan het volgende:
Zo te zien is de cavia flink opgeknapt, wat een leukert . Er is al een "centraal" topic voor cavia's ( [centraal] cavia's met foto's deel 22 ) maar goed dat je 't hier vraagt .

Als ik het goed heb, is het ras een langhaar, en dient inderdaad hij ook op z'n tijd bijgeknipt te worden. Vooral bij de kont is het erg belangrijk, omdat anders het gaat klitten (zoals je zelf gezien hebt), jammer dat de buren daar geen zorg voor hebben, want 't is zeker wel belangrijk dat het gedaan wordt.
Je kan het trouwens nog wel korter doen als je 't zou willen,dit is zeker voor dit ras geen probleem .

Maargoed, de cavia kan eigenlijk bijna alles qua groenten/fruit wel hebben, andijvie, sla (maar wel in mindere mate), wortels, bloemkool, broccoli, paprika, witlof, appel etc. Er zijn zelfs cavia's die ook van aardbeien, sinaasappel en/of banaan houden, maar dat ligt echt aan zijn eigen smaak .
Hooi zijn ze vaak ook erg gek op, en 't helpt daarnaast ook de tanden te slijten.
dank je ik zal de andere vragen daar stellen
pi_71245330
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 11:40 schreef muisje-eliza het volgende:

[..]

dank je voor het uitgebreide antwoord
mogen cavia's ook sinaasappels?
Kun je altijd proberen, ik kan me niet herinneren dat de mijne het aten maar ja zoveel cavia's zoveel smaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door trovey op 23-07-2009 12:39:34 ]
Optimist tot in de kist
  donderdag 23 juli 2009 @ 12:01:54 #23
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_71245418
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 11:59 schreef trovey het volgende:

[..]

Kun je altijd proberen, ik kan me niet herinneren dat de mijne het aten maar ja zoveek cavia's zoveel smaken.
Inderdaad. Mijn (overleden oude ) cavia lustte ook sinaasappel, maar mijn huidige cavia's hebben er geen zin in, en laten het gewoon links liggen
pi_71246728
Mijn konijn lust zelfs yoghurt en andere gekke dingen. En ik had ooit een hamster die als een idioot een stukje salami aanviel

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2009 12:38:15 ]
pi_71246937
Hier krijgen de hamsters meelwormen en stukjes gedroogd vlees (normaal voor honden en katten als snack) in kleine hoeveelheden, tja ze eten ook insecten in de natuur dus dat het beestje salami eet is niet zo heel vreemd...alleen niet zo goed voor hem/haar met die kruiden en hoeveelheid zout, dus als je het beestje een plezier wil doen geef hem/haar wat meelwormen (gedroogd of levend) of een kleine ministukje gekookte kipfilet(of dat gedroogde pure vlees wat te krijgen is voor een hond of kat als snack), dierlijke eiwitten zijn heel gezond voor een hamster, mits met mate gegeven (trouwens als je ooit weer een hamster hebt want ik zie "dat je ooit een hamster had" )
Optimist tot in de kist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')