abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71151104
Stel dat ik een bedrag wil schenken aan een instelling die is aangemerkt als een "algemeen nut beogende instelling", dan kom ik bij de belastingdienst op deze pagina iets tegen over een drempel:
quote:
Het drempelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3, maar zonder uw persoonsgebonden aftrek.
Dit is gewoon m'n brutoloon, bijtelling leaseauto en fictief rendement op vermogen opgeteld en daarna hypotheekrente eraf, toch? (hefftingskorting is neem ik aan persoonsgebonden aftrek, verdere toeslagen of aftrekposten heb ik volgens mij niet)

Dan lees ik op een volgende pagina iets over periodieke giften. Als ik nou een paar keer per jaar (zeg ieder kwartaal) een bedrag wil overmaken, en ik zorg dat ik daarmee boven de drempel maar onder het maximum zit, dan kan ik het toch ook wel aftrekken zonder al dat gedoe met 'n notarisverklaring enzo? (dat kost zo weer een paar tientjes of meer, geld wat ik liever aan het goede doel schenk.)

Stel nou dat ik een donatie doe via een tussenpartij (zeg, een stel enthousiastelingen op een of ander forum ), zou de belastingdienst dat dan nog accepteren als zijnde een gift aan een ANBI?
pi_71153945
Ik geloof dat als je boven een bepaald percentage van je inkomen schenkt, krijg je het deel daarboven als aftrekpost. Het moet wel aan een ANBI zijn (dus niet aan een stel enthousiastelingen) of periodiek zijn met een notarisverklaring.

Edit:
Als ik het goed begrijp moet je moet minimaal 1% van je verzamelinkomen, met een minimum van 60 euro, schenken, en dan mag je dat bedrag tot maximaal 10% van je inkomen aftrekken.
pi_71156018
Er zijn twee soorten giften:

a. Periodieke giften
b. Andere giften

a. Periodieke giften mogen helemaal worden afgetrokken. Om iets als periodieke gift aan te merken moet er wel een notariële akte van schenking worden opgemaakt om ten minste voor 5 jaar minstens jaarlijks een bedrag te schenken.

b. Dan heb je andere giften (elke gift aan een instelling die niet als periodieke gift aangemerkt kan worden), die afgetrokken kunnen worden voor zover ze boven de 1% van je verzamelinkomen* én boven de 60 euro zitten. Daarna geldt de regel dat je mag niet meer mag aftrekken dan 10% van dat verzamelinkomen.

Voorbeeld: je verzamelinkomen is 20.000 euro, waarvan je elk jaar 1.000 euro als 'andere giften' schenkt.

Allereerst kijk je wat de drempel is: 1% van je verzamelinkomen is in dit geval 200 euro (blijkt die 1% onder de 60 euro te liggen, dan wordt dit gewoon 60 euro). Dat trek je van je bedrag aan giften af, dan hou je dus 1.000 - 200 = 800 euro over.

Maximaal mag je 10% van je verzamelinkomen schenken, dat is 2.000 euro. In dit geval vallen je 800 euro dus daarbinnen en mag je in totaal 800 euro aftrekken.

---------------------------

*Je verzamelinkomen zijn de inkomens (-aftrekposten) uit box 1, 2 en 3 bij elkaar opgeteld. Heffingskortingen reken je daarin niet mee (die vallen overigens niet onder persoonsgebonden aftrek). Dus zoals je al zei:

Box 1: Brutoloon, bijtelling leaseauto, belastbare inkomsten eigen woning (eigenwoningforfait - hypotheekrenteaftrek)

+

Box 3: Inkomen uit sparen en beleggen.

---------------------------

Veel informatie in een post, ik hoop dat je er iets wijzer van bent geworden, het is niet heel erg duidelijk zie ik nu...

(Voor degenen die willen gaan vertellen dat ik onvolledig ben bij het toepassen van wat verzamelinkomen inhoudt in het geval van TS: dat weet ik. Ik heb er echter voor gekozen om niet alles op te sommen, want daar wordt het niet duidelijker op. )

[ Bericht 7% gewijzigd door Bartaz op 20-07-2009 18:19:22 ]
pi_71156685
Hij is me grotendeels duidelijk zo, thanks!

Dus als ik een redelijk bedrag aan dezelfde organisatie wil schenken, kan het toch nog lonend zijn om dat met een notarisverklaring en alles te doen omdat dan die 1% drempel er niet is, toch?
pi_71158770
quote:
Op maandag 20 juli 2009 18:44 schreef anboni het volgende:
Hij is me grotendeels duidelijk zo, thanks!

Dus als ik een redelijk bedrag aan dezelfde organisatie wil schenken, kan het toch nog lonend zijn om dat met een notarisverklaring en alles te doen omdat dan die 1% drempel er niet is, toch?
Precies! Al moet je dan dus wel voor 5 jaar vastleggen dat je periodiek (minimaal eens per jaar) een bedrag schenkt.

Overigens denk ik dat het schenken via een tussenpartij in dit geval niet genoeg is voor aftrekbaarheid. Fok! (of een van de users) is geen ANBI. Zou dit wel mogelijk zijn, dan krijg je ondoorzichtige doorsluisconstructies waarbij A het geld aftrekt dat hij aan B geeft ten behoeve van het goede doel, maar B ook het geheel weer aftrekt als hij het doorschenkt. Daarbij zou A dan in de problemen komen als hij het aftrekt, maar B schenkt het niet door (tegen de afspraken in).

Het zou anders liggen als je bijvoorbeeld een instelling hebt die een andere instelling steunt. Stel, je richt een stichting op die tot doel heeft het ondersteunen van het dierenasiel, dan kan het dus wél als de inspecteur deze stichting aanmerkt als een ANBI.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bartaz op 20-07-2009 20:42:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')