abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71115121
Toevallig heb ik precies zo'n dossier gelezen tijdens mijn werkzaamheden over een zelfde geval. Buren hadden geklaagd over de hoge heg omdat het daglicht en zo wegnam op hun grond/woning.

De vraag daarin was onder andere of de heg ook de daadwerkelijke erfafscheiding zou zijn. De eigenaar van de heg verklaarde van niet, want zo zei hij 'staat er nog een hekje achter'. Is het namelijk wel de erfafscheiding mocht deze maar 2 meter of 2.20 hoog zijn, deze man had ook een heg die al tot 4-5 meter reikte. Anders krijg je straks dat iemand een hekje plaats van 30 cm hoog op de officiele lijn en vervolgens een 6 meter hoge heg 1 meter uit die kantlijn neerzet.
Volgens een raad (nadat bezwaarschriften waren ingediend, buren ruzie hadden gekregen etc, konijnen laten ontsnappen bij de buren, in ondergoed knippen etc) zou alles binnen het bereik van x meter binnen de officiele scheidingslijn een erfafscheiding zijn en dus maar tot die 2 meter mogen reiken. Uiteindelijk diende de man dus de boel in te korten, zelf of via dwang.
Meen dat zo'n heg wel zo hoog mocht worden als deze een meter of 2 van de officiele scheidingslijn af staat. Vermoed dat dan de hoek lager wordt en de zon er zo wel makkelijker overheen kan schijnen, plus als je een hoge en stevige heg hebt, dan ontneem je jezelf 2 meter aan tuin waar je niet meer bij kan komen
pi_71115208
die 2 meter is de algemene grens voor bomen en struiken enzo.Die grens verschilt nog wel eens per gemeente maar als iets verder dan 2 meter van de erfafscheiding staat heeft de buurman niks te klagen, en als het dichter dan 2 meter bij de erfafscheiding staat moet je rekening houden met de buren, er mag geen hinder ontstaan,
pi_71115335
Nog eens erover nadenkend, is 6 meter idd wel ERG hoog. Maar geen goed idee hoe hoog het ding precies is, de heg staat achter een hek. Het hek is 2 meter hoog, en de heg steekt daar meer dan 2 meter bovenuit. Vanuit onze tuin, waarvan het maaiveld op de hoogte van het hek ligt, steekt het hoogste punt van de heg boven mij uit. Ik ben al bijna 2 meter, dus is die heg absoluut hoger dan 4 meter over de hele breedte.
Ik moet zelfs uit de eigen tuin al flink omhoog kijken om de top te zien. Op zich hebben we geen tot weinig last van die heg, maar het gaat meer erom hoe hoog/dik die heg wordt over 1-2jaar.
Dadelijk ff naar mijn moeder om hegfoto's te maken, maar moeten om 14:00 op een verjaardag zijn. Plaatsen zal wel niks meer worden
pi_71115504
Ik wil graag een 6 meter hoge heg zien
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_71116481
Nou, foto's gemaakt maar begon net te regenen

De bovenkant van het groene hek is 2 meter boven het maaiveld. Vooraan heb ik al wat spul dat wel heel erg overhing, weggesnoeid. De buren hebben daar eerst een keurig verzoek voor gehad om het spul zelf te snoeien. Uiteraard geen reactie en dan mag je binnen redelijke termijn (hagen = 2-3 weken) zelf aan de slag.
Op de tweede foto staat nog een stam van een dode boom, rechts zie je de keermuur van onze tuin. Die keermuur hadden we zelf liever ook niet gehad, maar dat heeft de bouwer anders beslist. Er zit gewoon een fors niveauverschil in het terrein waar wij wonen (wij = mijn moeder, woon zelf in flatgebouw), en dat wilden ze over het hele terrein gelijk trekken.
Ik kan best begrijpen dat het niet leuk is voor de buren, "ineens" zo'n muur achter je tuin en huizen erbij. Vroeger waren er wat kleine kantoren en die waren maar matig bezet dus hebben ze 20jaar ongestoorde rust gehad. Vervelend dat het anders is dan ze gewend zijn, maar het is nou ook weer niet zo dat ze er geen leven meer hebben of het woongenot ondraaglijk is aangetast. Wij kijken zelfs nooit in hun tuin, op de enkele blik na. Wel krijg je dan te horen dat je ALTIJD staat te gluren. Per week kom ik 2-3x per week in de tuin bij mijn moeder en sta dan max 30 seconden te kijken naar de heg. Knap dat ze die anderhalve minuut per week bijhouden. Maar ja, dat is het standaard geneuzel met buren.
Foto's helaas niet zo geweldig om ik mijn D80 niet hier heb, dus maar even met de telefoon.

[ Bericht 44% gewijzigd door Osramp op 19-07-2009 13:48:47 ]
pi_71116824
Maar 6 meter is de heg dus inderdaad niet achteraf. Ik denk dat het hoogste punt 5 meter is. Maar als dat spul in anderhalf jaar zo'n hoogte bereikt, dan wil ik het over 1-2 jaar wel eens zien.
pi_71117067
Das geen heg, dat is een bos
Ik zou de gemeente maar eens bellen hoe hoog zo'n ding mag zijn
pi_71117201
quote:
Op zondag 19 juli 2009 13:51 schreef Osramp het volgende:
Maar 6 meter is de heg dus inderdaad niet achteraf. Ik denk dat het hoogste punt 5 meter is. Maar als dat spul in anderhalf jaar zo'n hoogte bereikt, dan wil ik het over 1-2 jaar wel eens zien.
Volgens de info over die planten is dit wel ongeveer de max maar ik kan me voorstellen dat je er niet graag tegenaan wilt kijken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71117315
quote:
Op zondag 19 juli 2009 13:59 schreef freecell het volgende:
Ik zou de gemeente maar eens bellen hoe hoog zo'n ding mag zijn
Dat dus Ik zie helemaal geen heg, ik zie een compleet bos! Wat dóen die mensen met hun tuin
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_71117353
quote:
Op zondag 19 juli 2009 14:02 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Volgens de info over die planten ....
Welke info? Ik neem aan dat je naar ligustrum hebt gekeken? En ik weet niet zeker of het dat is. Dat zegt mijn moeder wel, maar als ik foto's van ligustrum zie, dan zit daar meer en dichter blad aan. Dit spul heeft veel rechte takken en schiet bijna recht omhoog en krijgt pas veel blad waar het ruimte heeft.
pi_71117387
quote:
Op zondag 19 juli 2009 14:05 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat dus Ik zie helemaal geen heg, ik zie een compleet bos! Wat dóen die mensen met hun tuin
Fijn dat jullie het TOCH met me eens zijn
  zondag 19 juli 2009 @ 14:10:32 #62
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_71117484
quote:
Op zondag 19 juli 2009 13:59 schreef freecell het volgende:
Dat dus. Als het nou een beetje onderhouden was, okee. Maar dit ziet er niet uit.

Aan de andere kant (!) staat het spul natuurlijk wel bij iemand anders in de tuin, dus zij kijken er meer tegenaan dan jij (of je moeder). Ik zou het nog even afwachten dus. Grote kans dat ze het zelf ook wel te gortig gaan vinden en alsnog de heggenschaar erinzetten.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_71117922
Och, ik dacht gisteren dat die buurman ons aan het afluisteren was en gaf dus met een hark een tikje tegen de schutting vent lag idd te luistervinken. Werd uitgescholden voor struikrover en met de dood bedreigd. Heb me daar een potje ordinair staan schelden tegen die man.....niet mijn gewoonte maar ging niet anders.

[ Bericht 5% gewijzigd door Osramp op 19-07-2009 14:32:33 (typo) ]
pi_71117974
quote:
Op zondag 19 juli 2009 14:23 schreef Osramp het volgende:
Och, ik dacht gisteren dat die buurman ons aan het afluisteren was en gaf dus met een hark een tikjeb tegen de schutting. Werd uitgescholden voor stuikrover en met de dood bedreigd. Heb me daar een potje ordinair staan schelden tegen die man.....niet mijn gewoonte maar ging niet anders.

Was 'ie bang dat je de 6 meter hoge heg zou gaan ontvreemden?
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 19 juli 2009 @ 14:25:41 #65
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_71117977
quote:
Op zondag 19 juli 2009 14:23 schreef Osramp het volgende:
Werd uitgescholden voor stuikrover
...? Die struik staat er toch nog? Welke struik zou je dan geroofd moeten hebben?

Oh, wacht even. Een stuikrover... Geen idee wat een stuik voor een ding is, maar toch.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_71118189
quote:
Op zondag 19 juli 2009 14:25 schreef Daffodil31LE het volgende:

Oh, wacht even. Een stuikrover... Geen idee wat een stuik voor een ding is, maar toch.
Typo, STRUIKrover dus.
pi_71118436
Struikrover
Geniaal
pi_71118988
Hmm aardige bebossing inderdaad.
Maar heb je er ook echt last van?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_71119191
TS, heb je eigenlijk al een tomtom?
pi_71119647
Btw. Het burgerlijk wetboek, ik dacht boek nr 5, regelt erfafscheidingen.

Hier in staat wat wel en niet mag. Er staat hoe hoog een erfafscheiding mag zijn en wie de eigenaar is; er staat hoever een boom minimaal van de erfgrens af moet staan (2 meter), hoe ver een struik moet, en er staat wat voor de wet een boom en een struik is.

Zoek dit eens op. Dikke kans dat je je buren kunt verplichten die 6m hoge dingen weg te halen. Dat is wel humor, natuurlijk.
In dat geval blijft Fok! graag op de hoogte.
pi_71120141
Ik zie het probleem niet eigenlijk.
Zonder heg c.q. struikgewas zitten beide buren t.o.v. elkaar te kijk. De één in een kuil van 2 meter diep en de ander op een bult van 2 meter hoog.
Jullie kunnen nu in privacy achter het groen zitten terwijl het ruimtebeslag in de tuin van de buren plaats vindt.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_71121646
NU is er nog niet echt een probleem inderdaad, maar ik snap wel dat TS zich zorgen maakt om eventuele groei
pi_71122883
Nou TS wat een afschuwelijk oerwoud naast je tuin zeg Ik heb heel veel medelijden met je
#geen
pi_71131916
quote:
Op zondag 19 juli 2009 15:35 schreef quo_ het volgende:
Ik zie het probleem niet eigenlijk.
Zonder heg c.q. struikgewas zitten beide buren t.o.v. elkaar te kijk. De n in een kuil van 2 meter diep en de ander op een bult van 2 meter hoog.
Jullie kunnen nu in privacy achter het groen zitten terwijl het ruimtebeslag in de tuin van de buren plaats vindt.
Wij hebben nu ook weinig tot geen overlast van de heg. Maar als dat spul uitgroeit tot een oerwoud, dan heb ik geen zin om het spul aan onze kant te onderhouden. Dit was al eerder het geval met een boom die er groeide. Daar hadden we echt last van, en de buren sneiden hem heus niet. Toen uiteindelijk maar zelf gedaan, en daar werd een advocaat over op ons af gestuurd. Het enige wat wij vroegen was om de boom iets te snoeien. Die advocaat werd snel door de onze buitenspel gezet.
Maar met die ervaring heb ik geen zin om straks weer de degens te kruisen.
Die boom had er overigens op het laatst ook geen zin meer in gelukkig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')