abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:44:08 #1
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_71079419
Ik ben al een tijdje in 'conclaaf' met het CAK, die de Compensatie Eigen Risico regelt voor de ziektekostenverzekering.

Naast dat het daar een enorm stelletje bureaucraten zijn, je hoeft op internet maar een beetje daarover rond te pluizen, die ook nog eens de Nederlandse taal volstrekt niet machtig zijn, gaat het om het volgende:

Ik gebruik al sinds mijn jeugd elke dag medicijnen en kom volgens mij gewoon in aanmerking voor die compensatie. Ik kreeg de compensatie echter niet. Ik heb daarop een verzoek ingediend om deze alsnog te krijgen. Daarop kreeg ik van het CAK een standaardafwijsbrief, die ongeveer op het volgende neerkwam:
quote:
Nee, u komt niet in aanmerking.

Met vriendelijke groet,

Bobo CAK
Ik heb toen nogal wat tijd nodig gehad om de hele wetgeving erover uit te pluizen. Je gaat je toch afvragen waarom dat dan wel niet is. Daarna nog eens bij apotheker en arts informeren wat nou mijn daadwerkelijke medicijngebruik is, moeilijk moeilijk. Daardoor leverde ik mijn bezwaarschrift later in dan de zes weken termijn die daar maximaal voor staat.

Ik dacht echter dat ik ruim genoeg tijd gehad. Immers, en ik quote uit de AWB:
quote:
Art. 3:46.

Een besluit dient te berusten op een deugdelijke motivering.
quote:
Art. 3:47.
-1. De motivering wordt vermeld bij de bekendmaking van het besluit.
Dit besluit is dus niet op de juiste wijze genomen, de motivering ontbrak compleet. Saillant detail is dat ik nu nog steeds niet weet waarom ik geen recht zou hebben op de CER. Als er al ingegaan wordt op argumenten, dan gaat men daarbij uit van compleet verkeerde aannames en toont het kantoor aan dat het geen enkele weet heeft voor welke ziekte een bepaald medicijn nu daadwerkelijk wordt gebruikt.

Voor de termijn van zes weken ingaat, moet het besluit op de voorgeschreven wijze bekend zijn gemaakt. Dat staat in:
quote:
Art. 6:8.
1. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt.
Naar mijn mening is de bezwaartermijn dus nog steeds niet ingegaan, want het besluit is nog steeds niet op voorgeschreven wijze genomen. Ik heb immers nog steeds geen enkele motivering. De termijn van zes weken geldt dus nog helemaal niet.

Vandaag ontving ik echter een brief van het CAK waarin staat dat mijn argumenten daarover nergens op slaan, zonder enige steekhoudende argumentatie overigens, en dat mijn bezwaar nu definitief in de prullenbak gepleurd is.

Heb ik nou gelijk of niet, of mis ik iets?
pi_71079555
Ik werk vaak met de AWB, en ik zou het er niet op aan laten komen dat je eerst een gedegen beslissing afwacht. Wat je kan doen is direct een bezwaar sturen, aangeven dat je het niet eens bent met de beslissing, je eigen argumenten op tafel leggen, en hen vragen om een fatsoenlijke onderbouwing, en dat je dit niet beschouwt als een besluit conform de richtlijnen.

Daar moeten ze op redelijke termijn inhoudelijk op reageren, en dan kan er evt, ook nog een hoorzitting komen. Het kan nog altijd zijn dat ze je besluit niet ontvankelijk verklaren omdat je de 6 weken hebt laten verstrijken maar daar kun je ook wel weer tegen in de pen klimmen

Succes ermee
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:53:16 #3
39333 Zelva
pi_71079640
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:49 schreef De_Melkboer het volgende:
Ik werk vaak met de AWB, en ik zou het er niet op aan laten komen dat je eerst een gedegen beslissing afwacht. Wat je kan doen is direct een bezwaar sturen, aangeven dat je het niet eens bent met de beslissing, je eigen argumenten op tafel leggen, en hen vragen om een fatsoenlijke onderbouwing.
Dat is allemaal al een gepasseerd station. Ik heb al een bezwaar gestuurd, met mijn argumenten waaruit onomstotelijk blijkt dat ik wel degelijk in aanmerking kwam. Die was volgens hun te laat, volgens mij niet. Daar gaat het mij nu even om.

En ik kan zoveel als ik wil vragen om een fatsoenlijke onderbouwing, die krijg ik toch niet van ze.
quote:
Daar moeten ze op redelijke termijn inhoudelijk op reageren, en dan kan er evt, ook nog een hoorzitting komen
quote:
... hebben wij van het houden van een hoorzitting afgezien, aangezien uw bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk is.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:53:32 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71079648
Er is toch een vastgestelde lijst van aandoeningen met bijbehorende medicijnen? Als jouw medicatie niet vermeld staat, vis je volgens mij achter het net. Misschien niet eerlijk, maar wel duidelijk.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:54:17 #5
39333 Zelva
pi_71079662
Al mijn medicatie staat vermeld. Alleen ben ik tussendoor overgestapt op een ander medicijn voor mijn aandoening. Hun redenering was daarna zo'n beetje: u heeft verschillende medicijnen gebruikt voor verschillende aandoeningen en het moet voor één aandoening zijn. Quatsch natuurlijk, want al mijn medicijnen zijn voor één aandoening.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:55:20 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71079697
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:54 schreef Zelva het volgende:
Al mijn medicatie staat vermeld.
Gebruik je er genoeg van?
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:56:36 #7
39333 Zelva
pi_71079734
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Gebruik je er genoeg van?
Ja, geloof me maar dat ik nu alles van de hele regelgeving daarover afweet. Het gaat mij dan ook niet zozeer in dit topic over het wel en wee van de CER, maar over de bezwaartermijn uit de AWB.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:59:07 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71079804
Ok, je hebt dus wél de goede argumenten, maar je was te laat met je bezwaar en nou probeer je een loophole te vinden om alsnog je bezwaar in te kunnen dienen.

Maar waarom was je dan zo te laat met je bezwaar, want zo ingewikkeld is het toch niet?

En waarom maak je je zo druk om 47 euro?
pi_71079808
Je begint altijd op achterstand als je de eerste keer al de 6 weken laat verlopen, dat blijkt nu ook weer. Je kan nu nagaan of er nog beroepsmogelijkheden zijn, en dan zul je met een andere instantie te maken hebben. Voor het bedrijfsleven is dat het college van Beroep in Den Haag maar in jouw geval zul je dat even na moeten zoeken. Maar het blijft vreemd dat men 'nee kan niet' als een beslissing beschouwt, het is meer een mededeling.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 22:01:44 #10
39333 Zelva
pi_71079879
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:59 schreef De_Melkboer het volgende:
Je begint altijd op achterstand als je de eerste keer al de 6 weken laat verlopen, dat blijkt nu ook weer.
Volgens mij zijn dus de zes weken nog niet ingegaan, dat is mijn hele punt.
quote:
Maar het blijft vreemd dat men 'nee kan niet' als een beslissing beschouwt, het is meer een mededeling.
Welkom in de wondere wereld van de CER waar chronisch zieken vooral niet gecompenseerd worden.
pi_71079929
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 22:01 schreef Zelva het volgende:

[..]

Volgens mij zijn dus de zes weken nog niet ingegaan, dat is mijn hele punt.
[..]

Dat is jouw punt, maar de andere partij ziet het niet zo, die beschouwen hun mededeling als hun beslissing, en dan gaan de 6 weken in. Dat zal een discussiepunt zijn als je verder wil
  vrijdag 17 juli 2009 @ 22:07:17 #12
39333 Zelva
pi_71080042
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:59 schreef Lienekien het volgende:
Ok, je hebt dus wél de goede argumenten, maar je was te laat met je bezwaar en nou probeer je een loophole te vinden om alsnog je bezwaar in te kunnen dienen.
Nee, mijn bezwaar is al ingediend en is volgens hen te laat, terwijl dat wettelijk gezien niet zo zou moeten zijn. Tenminste, dat denk ik. Ik ben dus vooral benieuwd of iemand gaten kan schieten in mijn argumentatie.
quote:
Maar waarom was je dan zo te laat met je bezwaar, want zo ingewikkeld is het toch niet?
Juist daarom dus. Je blijft toch maar zoeken naar het waarom je afgewezen wordt. Terwijl je toch echt in aanmerking lijkt te komen. Bovendien moest ik mijn gegevens halen bij twee apothekers, waarvan eentje een heel eind weg. Ik had ook niet zo'n trek in om louter 20 euro uit te geven aan openbaar vervoer om mogelijk 47 euro te winnen.
quote:
En waarom maak je je zo druk om 47 euro?
Voor jou is dat misschien niets, maar voor mij is dat nu twee weken leven.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 22:10:19 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71080110
Ja, da's dan zuur voor je. Sorry, ik geef je weinig kans.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 22:21:39 #14
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_71080410
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, schakel die maar in. Verder wordt het een moeilijke missien. De bureaucratie bij het CAK is enorm. De kennis is die nodig is om het goed te doen niet aanwezig en de wil nog minder.

De lijst medicijnen is er wel, maar voor zover ik het gevolgd heb staat die nog niet vast en komen er nog steeds bij.
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 17 juli 2009 @ 22:28:15 #15
39333 Zelva
pi_71080583
Een rechtsbijstandverzekering komt echt niet in actie voor 47 euro, helaas.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 22:53:42 #16
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71081303
Ik geef je ook weinig kans, maar toch even volgen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')