abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71056279
Beste mensen,

Ik heb besloten om een andere opleiding te gaan volgen, namelijk verpleegkunde.

Nou heb ik al een HBO diploma op zak en ik las op de site van de hogeschool dat bijvoorbeeld een aspirant student met een VWO diploma de opleiding in 3 jaar kan doen. Dit houdt in dat het eerste en het tweede jaar samen gevolgd worden, met andere woorden meer zelfstudie en praktijklessen zijn verplicht om te volgen.

Aangezien ik op dit moment met school geen contact krijg en benieuwd ben naar andere ervaringen heb ik de volgende vragen. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en die in plaats van een VWO vooropleiding een HBO opleiding hadden? Hoeveel werk/tijd ben je er aan kwijt en wat vond je er uiteindelijk van? Het zou mij een jaar schelen, maar ik moet daarnaast nog wel deels kunnen blijven werken in verband met inkomsten.

Search al gebruikt kon niet echt iets vinden hierover
  vrijdag 17 juli 2009 @ 09:12:26 #2
180451 Volpez
Volpes pilum mutat, non mores!
pi_71056428
Ik heb deze ervaring zelf niet maar mijn vriend wel met de opleiding HBO Integrale Veiligheid.
Hij had VWO gedaan en mocht dus de verkorte opleiding doen.
Bij deze opleiding was het zo dat je je propedeuse-gedeelte deed met avondlessen. Hij moest de eerste tien weken van school dus ook 's avonds weleens lessen volgen en daar de tentamens van doen. Hij vond het redelijk gemakkelijk en 'goed te doen'. Je krijgt dan echter lang niet alle stof die in de reguliere propedeuse wel aangeboden wordt en hij merkte in het vervolg van de studie dat een reguliere propedeuse toch wel handiger was geweest.

Maar als je al een HBO-opleiding hebt gedaan (ik weet dus niet welke jij deed), kan je soms gewoon heel propedeusejaar overslaan en gewoon in het tweede jaar instappen. Dat verschilt per opleiding en school.
Zij die spreken weten niet, zij die weten spreken niet.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 09:21:38 #3
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_71056620
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 09:12 schreef Volpez het volgende:
de opleiding HBO Integrale Veiligheid.

wat is dat nou weer voor een opleiding...
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_71056686
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 09:21 schreef Matty___ het volgende:

[..]

wat is dat nou weer voor een opleiding...
Integrale Veiligheidskunde, mijn HBO opleiding waarvan ik het diploma heb
Zeg maar Bestuurskunde in de veiligheid om het simpel te zeggen.

Ik krijg geen vrijstelling of iets dergelijks, vraag mij alleen af of ik dan op basis van mijn HBO opleiding eventueel ook het verkorte traject kan doen en daarnaast nog +/- 80 uur in de maand te blijven werken.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 09:28:12 #5
180451 Volpez
pi_71056782
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 09:24 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Integrale Veiligheidskunde, mijn HBO opleiding waarvan ik het diploma heb
Zeg maar Bestuurskunde in de veiligheid om het simpel te zeggen.

Ik krijg geen vrijstelling of iets dergelijks, vraag mij alleen af of ik dan op basis van mijn HBO opleiding eventueel ook het verkorte traject kan doen en daarnaast nog +/- 80 uur in de maand te blijven werken.
Waar heb je de opleiding gevolgd? Want de opleiding heet geen Integrale veiligheidskunde, maar gewoon Integrale Veiligheid als je hem in Den Bosch volgt. Ik heb hem zelf ook gevolgd.

De opleiding van Den Bosch verschilt echter wezenlijk met die van andere hogescholen hebben we al gemerkt toen we een paar gaststudenten uit Rotterdam over de vloer kregen.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 09:48:38 #6
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_71057313
Ik ben momenteel zelf bezig met een verkorte HBO opleiding (Accountancy), maar dan niet vanuit het VWO maar met een MBO diploma

Vond het best zwaar.. ik volgde alleen de 2e jaars college's en daarbij kreeg je vaak te horen "en dit hebben jullie in de eerste gehad, dus we gaan verder met het volgende onderdeel". Waarbij je dus vaak in de eerste colleges hopeloos verloren naar je boek zat te staren

Alleen moet je heel erg oppassen.. tijdens het derde en vierde kwartiel ging ik zelf ontzettend de mist in, waardoor ik op een bepaald moment stond ingeschreven voor 13 toetsen die ik in 2 weken moest afnemen .. daarvan heb ik er 12 gemaakt (de 13e trok ik niet meer na 2 weken amper slaap ) en 10 gehaald.. 1 te weinig voor mijn P.. (helaas hetzelfde onderdeel)

Voordeel is wel dat de examencommissie iets makkelijker is met extra herkansingen waardoor ik mijn P alsnog kon halen (anders kon ik niet op stage)

Volgens mij waren we met 8 mensen begonnen met de verkorte opleiding en 2 (incl. mezelf) hebben hun P gehaald en zijn nu zonder vertraging naar de vierde gegaan..

Het is haalbaar, alleen moet je soms wel bereid zijn om extra tijd in je studie te steken.. Het kan soms vies tegenvallen.. maar ik denk dat het uiteindelijk wel wat waard is
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 17 juli 2009 @ 09:49:50 #7
180451 Volpez
pi_71057344
Maar jij zat dan in een klas met mensen die het reguliere traject volgden?
Dat scheelt ook. Mijn vriend zat in een 'vwo-klasje'
  vrijdag 17 juli 2009 @ 09:50:30 #8
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_71057360
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 09:49 schreef Volpez het volgende:
Maar jij zat dan in een klas met mensen die het reguliere traject volgden?
Dat scheelt ook. Mijn vriend zat in een 'vwo-klasje'
Ja, we werden gewoon in de reguliere groep gezet. En bewust niet bij elkaar
  vrijdag 17 juli 2009 @ 09:51:50 #9
180451 Volpez
pi_71057407
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 09:50 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ja, we werden gewoon in de reguliere groep gezet. En bewust niet bij elkaar
wij hebben alleen in het laatste jaar, tijdens de minor, gemengd gezeten. Dan merkte je idd dat zij dingen in de eerste niet hadden gehad en wij wel.
pi_71057532
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 09:28 schreef Volpez het volgende:

[..]

Waar heb je de opleiding gevolgd? Want de opleiding heet geen Integrale veiligheidskunde, maar gewoon Integrale Veiligheid als je hem in Den Bosch volgt. Ik heb hem zelf ook gevolgd.

De opleiding van Den Bosch verschilt echter wezenlijk met die van andere hogescholen hebben we al gemerkt toen we een paar gaststudenten uit Rotterdam over de vloer kregen.
In Enschede, dacht dat Den Bosch zelfde had? Het was eerste Integrale Veiligheidszorg en daarna is het Integrale Veiligheidskunde geworden.

Maraca klinkt wel redelijk lastig op zich, aan de ene kant is HBO V een deel praktijk natuurlijk. Zit heel erg te twijfelen of ik het kan en wil doen, mede omdat je dan toch een jaar 'inhaalt'. Als je dan alleen de 2e jaars lessen volgt komt het voor de 1e jaars vakken vooral aan op zelfstudie dus. Dat is wel aardig wat.. lastig.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 10:01:30 #11
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_71057670
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 09:56 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

In Enschede, dacht dat Den Bosch zelfde had? Het was eerste Integrale Veiligheidszorg en daarna is het Integrale Veiligheidskunde geworden.

Maraca klinkt wel redelijk lastig op zich, aan de ene kant is HBO V een deel praktijk natuurlijk. Zit heel erg te twijfelen of ik het kan en wil doen, mede omdat je dan toch een jaar 'inhaalt'.
Saxion toevallig?

En je kan het altijd proberen.. in het ergste geval doe je het 2e jaar opnieuw en dan heb je straks de opleiding alsnog in 4 jaar afgerond Ik vind het nu een heerlijke gedachte dat .. mocht de vierde niet gaan zoals ik wil, ik het overnieuw kan doen zonder dat je het op mijn CV ziet.. Nu hoop ik dat ik het in 3 jaar kan doen, maar het is een steuntje in de rug..

Als je de kans hebt moet je het zeker proberen.. En alleen het 2e jaar was echt zwaar.. In de derde was ik gewoon weer een 'reguliere' student
pi_71057872
Ja Saxion, ga ik HBO V ook weer doen.

Ga misschien dan maar eens informeren. Op zich denk ik dat het wel te doen moet zijn, ten slotte is het ook maar voor een jaar. Dat is dan ook nog weer af te zien Maar denk dat de studiebelasting wel aardig fors is, praktijklessen zijn verplicht. Ook maar eens informeren of ze het toestaan natuurlijk
  vrijdag 17 juli 2009 @ 10:12:48 #13
180451 Volpez
pi_71057977
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 09:56 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Maraca klinkt wel redelijk lastig op zich, aan de ene kant is HBO V een deel praktijk natuurlijk. Zit heel erg te twijfelen of ik het kan en wil doen, mede omdat je dan toch een jaar 'inhaalt'. Als je dan alleen de 2e jaars lessen volgt komt het voor de 1e jaars vakken vooral aan op zelfstudie dus. Dat is wel aardig wat.. lastig.
Nee, die opleidingen verschillen per opleidingsinstituut volgens mij hoor.
Een school had iig destijd de naam 'Integrale veiligheidskunde' waardoor wij niet zo mogen heten. Verder heeft avans hogeschool zelf de lesstof samengesteld, niet in samenwerking met een andere hogeschool (zeggen ze iig).
Onze opleiding was verkozen tot 'beste van nederland' (ben benieuwd hoe slecht andere hogescholen dan wel niet georganiseerd moeten zijn) en dat is dus per hbo verschillend. Avans zit ook niet in Enschede...
pi_71058669
Ga eens werken in plaats van fokken
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  vrijdag 17 juli 2009 @ 10:41:22 #15
180451 Volpez
pi_71058798
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 10:36 schreef Jesse_ het volgende:
heb je werk voor me?
Ben namelijk hard op zoek tussen het FOK!ken door...
  vrijdag 17 juli 2009 @ 10:43:08 #16
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_71058848
werk en fok gaan prima samen
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_71059653
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 10:36 schreef Jesse_ het volgende:
Jesse jij eeuwige student :
  Moderator vrijdag 17 juli 2009 @ 12:05:44 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_71061605
MBO SJD > HBO SJD hier. In 3 jaar tijd wat betekend dat ik het 3e jaar niet hoef te doen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_71062843
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 12:05 schreef Renesite het volgende:
MBO SJD > HBO SJD hier. In 3 jaar tijd wat betekend dat ik het 3e jaar niet hoef te doen.
Ja maar je hebt dan een vooropleiding die aansluit op je voortraject
Ik zit met een opleiding die totaal niet aansluit.
pi_71063387
Bel gewoon de decaan of studie adviseur dan weet je het direct
  vrijdag 17 juli 2009 @ 13:06:10 #21
180451 Volpez
pi_71063764
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 12:57 schreef Jesse_ het volgende:
Bel gewoon de decaan of studie adviseur dan weet je het direct
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 09:06 schreef Bastoenie het volgende:
(knip)

Aangezien ik op dit moment met school geen contact krijg en benieuwd ben naar andere ervaringen heb ik de volgende vragen. (knip)

Search al gebruikt kon niet echt iets vinden hierover
pi_71063918
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:06 schreef Volpez het volgende:

[..]

[..]
In zijn pauze kan hij vast wel bellen of een mailtje sturen
  vrijdag 17 juli 2009 @ 13:12:07 #23
180451 Volpez
pi_71063999
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:10 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

In zijn pauze kan hij vast wel bellen of een mailtje sturen
wie weet zijn ze daar al met vakantie?
ik weet dat je mijn oude hogeschool ook echt niet te pakken kreeg in de schoolvakantie (die dus deze week en volgende week begint in het zuiden en het zuiden is de laatste regio volgens mij dit jaar).
pi_71064362
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:12 schreef Volpez het volgende:

[..]

wie weet zijn ze daar al met vakantie?
ik weet dat je mijn oude hogeschool ook echt niet te pakken kreeg in de schoolvakantie (die dus deze week en volgende week begint in het zuiden en het zuiden is de laatste regio volgens mij dit jaar).
Die dingen gaan toch maar drie weekjes dicht?
Tot je antwoord hebt gewoon inschrijven voor het reguliere programma, je kan je inschrijving altijd nog wijzigen
pi_71064438
Sta al ingeschreven dat weet je

Ben ook gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen
pi_71168649
Ik doe momenteel ook een hbo-opleiding en volg de vwo-variant (dus 3 ipv 4 jaar). Bevalt goed, zit nu in het 3e/4e jaar en het gaat gewoon wat sneller dan de normale hbo opleiding. Als je gewoon alles redelijk snel oppakt is het prima te doen. Sommige momenten zijn drukker dan andere (bijvoorbeeld na mijn stage van 10 weken 32 uur waar je ook opdrachten thuis moet maken, meteen 6 tentamens)

Ik denk dat het wel erg verschilt wat voor opleiding je doet; meer theorie of praktijk gericht etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')