Leuk voor IJsland, maar ik hoop dat de EU zich niet tot domme beslissingen laat verleiden. Tot een versnelde toetreding tot de eurozone bijvoorbeeld, iets waar sommige IJslanders op azen vanwege de zwakke positie van de IJslandse kroon.quote:Parlement IJsland vóór EU-lidmaatschap
REYKJAVIK (ANP) - Na een marathondebat van enkele dagen heeft het IJslandse parlement zich donderdag uitgesproken voor EU-lidmaatschap. 33 Volksvertegenwoordigers spraken zich ervoor uit later deze maand een aanvraag in te dienen in Brussel, 28 stemden tegen.
Premier Jóhanna Sigurdardóttir had zich ingezet voor toetredingsonderhandelingen, nadat het land door de financiële crisis in grote problemen was gekomen.
Als de Unie het verzoek accepteert, komt er in IJsland nog een volksstemming over toetreding.
Met het toevoegen van een instabiele economie aan een monetaire unie begeef je je echter op glad ijs. Mijn zorgen betreffen de eurozone, niet de Unie zelf. Van de toetreding van IJsland tot die laatste word ik warm noch koud.quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:49 schreef isogram het volgende:
Ik denk dat de toetreding van IJsland niet bijster veel effect heeft op het functioneren van de EU en evenmin op de kosten. De EU telt bijna 500 miljoen inwoners, dus die 300.000 van IJsland kunnen er ook wel bij.
IJsland is op zich vooruitstrevend modern land (vrouwelijke premier), dat veel beter in de EU past dan dubieuze staten als Roemenie, Bulgarije (corruptie) en bepaalde Baltische staten (mensenrechten).
Je vergeet Italie dat vanaf dag één de boel bij elkaar heeft gesjoemeld en gelogen.quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:49 schreef isogram het volgende:
Ik denk dat de toetreding van IJsland niet bijster veel effect heeft op het functioneren van de EU en evenmin op de kosten. De EU telt bijna 500 miljoen inwoners, dus die 300.000 van IJsland kunnen er ook wel bij.
IJsland is op zich vooruitstrevend modern land (vrouwelijke premier), dat veel beter in de EU past dan dubieuze staten als Roemenie, Bulgarije (corruptie) en bepaalde Baltische staten (mensenrechten).
Is het niet zo dat de IJslandse kroon onder het oppervlak de Euro ook naar beneden kan trekken?quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:02 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Met het toevoegen van een instabiele economie aan een monetaire unie begeef je je echter op glad ijs. Mijn zorgen betreffen de eurozone, niet de Unie zelf. Van de toetreding van IJsland tot die laatste word ik warm noch koud.
Dat zou dan helemaal niet zo slecht uitkomen, want de euro is momenteel zo sterk (bijvoorbeeld ten opzichte van de dollar) dat het de concurrentiepositie van Europese bedrijven negatief beïnvloedt.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:10 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Is het niet zo dat de IJslandse kroon onder het oppervlak de Euro ook naar beneden kan trekken?
Gvd, hier weet ik echt te weinig van![]()
Prietpraat, je leest te veel Keynes en dat soort zut.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:13 schreef isogram het volgende:
[..]
Dat zou dan helemaal niet zo slecht uitkomen, want de euro is momenteel zo sterk (bijvoorbeeld ten opzichte van de dollar) dat het de concurrentiepositie van Europese bedrijven negatief beïnvloedt.
Iets van smeltend ijs met een schat er onder.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:30 schreef Iblis het volgende:
Er zullen heel veel EU-landen zijn die heel graag heel veel IJslandse vis willen, dus dat komt wel goed.
Precies, die IJslanders zal de EU een reet schelen, gaat om de $$. En landjepik om Rusland tegen te houden uiteraard.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Iets van smeltend ijs met een schat er onder.
Ook ja. IJsland is natuurlijk op het moment niet voor niets niet bij de EU.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Iets van smeltend ijs met een schat er onder.
Sterk onderbouwd.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Prietpraat, je leest te veel Keynes en dat soort zut.
Als het echt een probleem was zouden we gewoon zelf de munt devalueren, hebben we nog meer euro's in onze hand ook. En als we dat niet zouden willen, dan verkopen we de producten toch in ruil voor dollars? Echt dit soort redenatiesquote:
Eh, behalve dan dat de bevolking van de eurozone er niet zo blij mee is haar geld ineens minder waard wordt.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als het echt een probleem was zouden we gewoon zelf de munt devalueren
Klopt, maar het export verhaal is echt flauwekul.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:49 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Eh, behalve dan dat de bevolking van de eurozone er niet zo blij mee is haar geld ineens minder waard wordt.
[/understatement]
Als IJsland in de EMU had gezeten en de volledige economie was 100% gekrompen, dus volledig 0% geworden, dan had dat 0,0 invloed gehad op de stabiliteit van de euro. IJsland is veel te klein om zelfs maar serieus te nemen als bedreiging voor de stabiliteit van een zo groot blok als de EMU.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:13 schreef isogram het volgende:
[..]
Dat zou dan helemaal niet zo slecht uitkomen, want de euro is momenteel zo sterk (bijvoorbeeld ten opzichte van de dollar) dat het de concurrentiepositie van Europese bedrijven negatief beïnvloedt.
Het volledige BNP van IJsland ligt ergens tussen de 9 en 10 miljard. Geen bedrag waarmee je de economie van de EU omver kunt trekken.quote:Op donderdag 16 juli 2009 23:22 schreef raptorix het volgende:
Nou vergeet niet dat ondanks dat ijsland een laag inwoneraantal heeft ze een redelijk groot bedrag uit hadden staan, dus 0,0 is niet helemaal het geval, echter vanuit economisch perspectief is ijsland denk ik best interesant, ze hebben enorme geologische voorwaarden, wat zeker niet onderschat moeten worden, daarnaast zijn het gewoon toffe en knappe lui
De islam is hier niet aanwezig, dat is dan wel weer een groot +.quote:IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot 1 oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. Na deze datum zullen de Verenigde Staten nog wel garant staan voor de defensie van IJsland, maar zal de marinevliegbasis gesloten worden
De Russen azen op dit gebied en regio, dus wat dat betreft is qua internationale betrekkingen opzicht het wel een slimme zet.quote:Op donderdag 16 juli 2009 23:31 schreef turnpoint76 het volgende:
Wel frappant dat ze na die bankcrisis opeens wel lid willen zijn..
[..]
De islam is hier niet aanwezig, dat is dan wel weer een groot +.
Nou ja het zal wel niet zover komenquote:Op vrijdag 17 juli 2009 21:33 schreef Monidique het volgende:
Lekker, weer zo'n derdewereldeconomie dat niet eens in Europa ligt erbij,.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |