abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71026137
Even een vraagje...

Mijn collega is ziek, iets met zijn hersenen.
Hij moet hiervoor vrij vaak naar het ziekenhuis of huisdokter. 'Aan de buitenkant' is niets aan hem te merken.
Nu had mijn werkgever zijn twijfels over zijn ziekzijn en heeft het ziekenhuis gebeld. Nu mag een ziekenhuis geen informatie verstrekken. Het ziekenhuis heeft overigens niets los gelaten.

Nu vroeg ik mij af of de bedrijfs arts (arbo arts) wel gegevens los krijgt van een ziekenhuis of dokter.
pi_71026171
het klinkt alsof je het eens bent met je baas?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:26:48 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71026205
Volgens de regels niet. Het moet via je collega. Die kan een briefje vragen.

Waarom geeft die geen openheid van zaken?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_71026207
goed vertrouwen heb je dan in je werknemer
No Guts, No Glory
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:26:55 #5
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_71026211
Er van uit gaande dat het ziekenhuis zich aan de regels houdt, moet de patient eerst toestemming geven voordat er gegevens van de ene arts naar de andere worden overgedragen.

Of dit ook geldt voor de vraag of Meneer X inderdaad een afspraak had bij dokter Y, dat weet ik niet.
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 10:27:17 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_71026227
Nee, dat lijkt me niet. Een arts heeft beroepsgeheim en mag dus nooit medische informatie over patienten verstrekken aan derden.

Waarom heeft hij twijfels?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_71026228
Je baas kan gewoon aan je collega om een bewijs vragen toch?

Dat is ook wat minder achter zijn rug om
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:29:08 #8
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71026292
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:26 schreef nuget het volgende:
goed vertrouwen heb je dan in je werknemer
Ach, het zal niet de eerste keer zijn dat ziektes worden verzonnen natuurlijk... Als er dan gaten in z'n verhaal zitten, is het niet zo vreemd om het toch even na te trekken.
pi_71026695
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:24 schreef Hilzillah het volgende:
Nu vroeg ik mij af of de bedrijfs arts (arbo arts) wel gegevens los krijgt van een ziekenhuis of dokter.
Ja, als de bedrijfsarts de medische gegevens nodig heeft voor zijn diagnose wel.
Maar ook de bedrijfsarts mag ze niet aan de werkgever verstrekken zonder toestemming van de betreffende werknemer.
pi_71026743
Daar is de arbodienst toch voor? En anders heb je nog van die louche bedrijfsrecherchebureautjes.
Raoul Duke: "Quick, like a bunny!"
----------------------------------------
pi_71026937
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:27 schreef CoolGuy het volgende:
Nee, dat lijkt me niet. Een arts heeft beroepsgeheim en mag dus nooit medische informatie over patienten verstrekken aan derden.

Waarom heeft hij twijfels?
Je kan natuurlijk beargumenteren dat een afspraak an-sich daar niet onder valt, vaak zetten mensen dit bij afwezigheid ook in een groepsagenda/planning op het werk. Even los van de details van het verhaal, heeft een werknemer tot op een zekere hoogte ook een informatie plicht jegens zijn werkgever, en moet hij ook waar mogelijk een terugkeer naar het werk bespoedigen, of omgedraaid, geen activiteiten ondernemen die dit vertragen, zoals 1 van mijn collega's die met hartritme stoornissen thuis zat en 2 kuub zand om het huis ging kruien voor de zandbak van de kids.

De werkgever in kwestie had gewoon via de arbo-dienst om een briefje oid moeten vragen van het bezoek, of dit direct bij de collega aan moeten kaarten.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 10:57:17 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_71027187
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:48 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk beargumenteren dat een afspraak an-sich daar niet onder valt, vaak zetten mensen dit bij afwezigheid ook in een groepsagenda/planning op het werk. Even los van de details van het verhaal, heeft een werknemer tot op een zekere hoogte ook een informatie plicht jegens zijn werkgever, en moet hij ook waar mogelijk een terugkeer naar het werk bespoedigen, of omgedraaid, geen activiteiten ondernemen die dit vertragen, zoals 1 van mijn collega's die met hartritme stoornissen thuis zat en 2 kuub zand om het huis ging kruien voor de zandbak van de kids.

De werkgever in kwestie had gewoon via de arbo-dienst om een briefje oid moeten vragen van het bezoek, of dit direct bij de collega aan moeten kaarten.
Jawel, een afspraak valt daar ook onder.

Aan de andere kant, het lijkt me wel zo prettig om, als je zo vaak naar het ziekenhuis moet of wat dan ook vanwege een almaar durende aandoening, dat je daar wat over zegt, tegen je collega's, je baas, of wat dan ook.

Als ik verder helemaal niets los laat maar alleen maar zeg dat ik steeds naar het ziekenhuis moet voor een hersenaandoening, maar verder zwijg ik in alle talen, ja, dan roep je het wel een beetje over jezelf af dat er verhalen de rondte gaan doen (bij gebrek aan informatie, vervelend menselijk trekje is dat ) maar ik heb het idee dat de baas van de collega van TS in dit geval zijn wantrouwen ergens anders op baseert dan een 'gebrek aan informatie'?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_71027877
Ik mag toch hopen dat afspraken onder beroepsgeheim vallen. Als ik naar een plastisch chirurg, een seksuologe of een gynaecoloog oid zou moeten, zou ik liever niet hebben dat mijn baas dat zomaar kon opvragen!
pi_71032552
<aluhoedje op>
Wees dus maar blij met het patientendossier... Als de werkgever een vriendje/partner heeft in een medische instelling dan kan die die gegevens dus even opvragen.
<aluhoedje af>
pi_71033097
Leg dat alu hoedje maar terug in de kast, er zit een audit trail op het EPD. Als iemand dus onterecht toegang heeft gezocht tot iemands dossier, dan zal hij (in theorie in ieder geval) daarover uitleg mogen gaan geven.
  donderdag 16 juli 2009 @ 15:10:48 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71035208
een arts mag geen ziekte gegevens vrij geven. Hij mag echter best een verklaring afgeven dat het een noodzakelijk bezoek betreft.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_71035514
evt. kun je naar het afsprakenkaartje vragen ...
pi_71044513
Even ter verduidelijking, ik ben het ABSOLUUT niet eens met was baas-lief doet, collega is heel open geweest over zijn ziekte (tegen baas, en toevallig tegen mij) Ik vond het gewoon een bizar verhaal dat hij als leiding gevende het verhaal niet vertrouwde en op eigen houtje het ziekenhuis gebeld heeft.

Ik weet verder niet of hij het ook via de arbo arts geprobeerd heeft, maar was benieuwd of hij op die manier aan de gewilde zekerheid kon komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')