Lijk me wel terrecht (ben geen belasting goeroe)quote:Op donderdag 16 juli 2009 06:48 schreef jaapsh het volgende:
Hallo,
Bij deze een vraag aan eventuele belastinggoeroes die hier rondzweven.
Van 2003-april 2008 had ik met 2 andere collega's een VOF. Begin April 2008 is deze omgezet naar een B.V.
Tijdens de VOF periode (winst moet je zowiezo rekenen als inkomsten en dus IB over betalen lijkt me) hebben wij een aantal fikse aanslagen IB voor de kiezen gekregen. Echter.... dit geld hebben wij nooit ontvangen prive omdat dit er simpelweg (nog) niet was. Dit bedrag (75.000 euro) is nu omgezet in een lening vanuit mijn holding aan mij prive.
Nou ja, de vordering heb je al. De eventuele ontvangst is gewoon een terugbetaling van de schuld, dus om zoiets nou "belastingvrij" te noemen vind ik niet terecht.quote:Op donderdag 16 juli 2009 06:48 schreef jaapsh het volgende:
Hallo,
Bij deze een vraag aan eventuele belastinggoeroes die hier rondzweven.
Van 2003-april 2008 had ik met 2 andere collega's een VOF. Begin April 2008 is deze omgezet naar een B.V.
Tijdens de VOF periode (winst moet je zowiezo rekenen als inkomsten en dus IB over betalen lijkt me) hebben wij een aantal fikse aanslagen IB voor de kiezen gekregen. Echter.... dit geld hebben wij nooit ontvangen prive omdat dit er simpelweg (nog) niet was. Dit bedrag (75.000 euro) is nu omgezet in een lening vanuit mijn holding aan mij prive.
Nu krijg ik net een mailtje van mijn accountant dat ik over de voorperiode jan+ feb+ maart 2008 nogmaals 18750.- verplicht als arbeidsvergoeding moet rekenen. In deze 3 maanden was er echter niet genoeg geld en is er 0EUR naar ons prive overgemaakt. Hier moet ik nu wel wederom over dokken!![]()
De situatie is nu dat mijn holding een schuld aan mij prive heeft van ruim 90.000 euro. Dit zou ik dus belastingvrij uit de holding mogen ontvangen.
Méér verdienen. Waarom heb je trouwens de onderneming in een BV ingebracht?quote:Maar hoe gaat me dat ooit lukken? Ik moet verplicht een minimaal loon ontvangen uit de holding. Ik hou ongeveer 1000 euro per maand over in de holding na het betalen van een (door de bel dienst overeengekomen salaris). van die 1000 euro moet de holding zijn rekeningen nog betalen en mijn pensioen opgebouwd worden.
Maar dat is wel zo, ik zou ook niet weten waarom niet. Je hebt toch een vordering?quote:Ik kan me niet voorstellen dat je in NL belasting betaald over niet ontvangen loon?
Meer verdienen, minder kosten, noem het maar op.quote:Weet iemand hoe zoiets kan worden opgelost? Tijdelijke afspraak met bel dienst dat ik een jaar even niets verdien ofzo?
Nee, dit gaat over de voorperiode, daar moet de toekomstige DGA zichzelf een zakelijke arbeidsbeloning geven.quote:Op donderdag 16 juli 2009 08:38 schreef Xcalibur het volgende:
Als je een BV hebt betaal je toch sowieso belasting over een "gebruikelijk inkomen" van 37.000,- euro ofzo?
Of je het nu verdient of niet?
Wat ik verder niet snap is waarom je tijdens die VOF een belastingaanslag hebt gehad over geld wat je niet verdient hebt? Je betaalt alleen belasting over je winst, als er geen winst is betaal je dus ook niks?
quote:Op donderdag 16 juli 2009 08:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, dit gaat over de voorperiode, daar moet de toekomstige DGA zichzelf een zakelijke arbeidsbeloning geven.
Jij verwacht niet dat de BV in 50 jaar méér winst gaat maken dan nu? Was het dan wel zo'n goed idee om je IB-ondernemerschap vaarwel te zeggen?quote:Op donderdag 16 juli 2009 09:06 schreef jaapsh het volgende:
[..]
Inderdaad. Dit geld is dus niet prive ontvangen, maar ze tellen over 2008 dus wel even zo'n 19000 euro op bij mijn inkomen. + zo'n 5000 euro rente over de schuld. (die ik ook niet heb kunnen uitkeren)
Mijn wens zou zijn dat de schuld niet zou bestaan. Met het huidige tempo kan ik die schuld aan prive pas na zo'n 50 jaar hebben afgelost.... als alles meezit!Terwijl ik nu graag over dat geld zou willen beschikken!
Dat laatste laat ik me niet over uit, maar dat eerste klopt niet. Als ik het goed begrijp, vindt jij dat je pas iets verdiend hebt als het geld op je rekening staat. Dat is niet zo, een vordering heeft net zo goed waarde.quote:Ik mag toch stellen dat ik de belastingdienst heb lopen voorfinancieren nu? Of ben ik nou gek?![]()
Dit vraag ik me ook af. Zeker omdat de rente vaan de vordering die jij op je BV hebt ook nog eens belast is in box 1 terwijl deze rente alleen maar wordt bijgeschreven en niet werkelijk wordt betaald.quote:Op donderdag 16 juli 2009 09:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jij verwacht niet dat de BV in 50 jaar méér winst gaat maken dan nu? Was het dan wel zo'n goed idee om je IB-ondernemerschap vaarwel te zeggen?Ik weet dat er meer beweegredenen zijn dan alleen winst/belastingdruk, maar ik vraag me alleen af of hier wel goed over is nagedacht.
of de keninis van een neefje van de buurvrouw haar kutzwager.quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:02 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik lees even mee, want volgens mij heeft TS een aantal foute adviezen gehad van zijn boekhouder/accountant/....
Ik wacht vol spanning op de toelichting van TS. Hoe kan het dat hij voor 75k aan aanslagen heeft gemaakt terwijl er geen geld is (verdiend)?quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:02 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik lees even mee, want volgens mij heeft TS een aantal foute adviezen gehad van zijn boekhouder/accountant/....
Ahh, jij kent hem ook?quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:09 schreef sanger het volgende:
[..]
of de keninis van een neefje van de buurvrouw haar kutzwager.
Het geld moet verdiend zijn, want anders volgen er geen aanslagen IB. Dus 75k in 5 jaar is een bruto resultaat van ruim 175k in 5 jaar. Het lijkt me sterk dat dat geld allemaal is geïnvesteerd, zeker als dit 1/3 is (want er waren 3 vennoten). Dus inderdaad, waar is al dat geld gebleven?quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:10 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik wacht vol spanning op de toelichting van TS. Hoe kan het dat hij voor 75k aan aanslagen heeft gemaakt terwijl er geen geld is (verdiend)?
Is dat geld allemaal geïnvesteerd in de onderneming?
Juist, jij snapt het (ook niet).quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:25 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Het geld moet verdiend zijn, want anders volgen er geen aanslagen IB. Dus 75k in 5 jaar is een bruto resultaat van ruim 175k in 5 jaar. Het lijkt me sterk dat dat geld allemaal is geïnvesteerd, zeker als dit 1/3 is (want er waren 3 vennoten). Dus inderdaad, waar is al dat geld gebleven?
Uiteraardquote:
Taaltechnisch lees ik het wel zo.quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:58 schreef DonJames het volgende:
Ik lees nergens dat die 75k belasting betreft, volgens mij is dit gewoon zijn deel van de VOF-winst. Blijft de vraag natuurlijk open waar dit geld is gebleven.
De rest (18.750) is fictief en is er dus niet in dit geval.
M.i. verwijst dit bedrag (75.000 euro) naar een aantal fikse aanslagen IB.quote:...een aantal fikse aanslagen IB voor de kiezen gekregen. Echter.... dit geld hebben wij nooit ontvangen prive omdat dit er simpelweg (nog) niet was. Dit bedrag (75.000 euro) is nu...
Taaltechnisch wel, ja, maar toch: Hij moet een bedrag betalen (de belastingschuld). Hij zegt dit bedrag nooit te hebben ontvangen, en dat dit nu een schuld is van BV aan hem. Als die totale schuld (excl. de "nieuwe" 18k) niet méér is dan de belastingschuld, betekent dit dat hij zijn "loon" ik weet het, het is geen loon wél daadwerkelijk zou hebben ontvangen. Zou de onderneming weel genoeg geld hebben gehad om privé-uitkeringen te doen, maar niet genoeg om de belasting daarover (wat een veel kleiner bedrag is) te betalen?quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Taaltechnisch lees ik het wel zo.
Ik snap je redenering. Maar zoals wel vaker met dit soort topics: het is aan TS om opheldering te verschaffen zodat we niet hoeven blijven gissen wat ie nu werkelijk bedoelt en wat er is gebeurd.quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:41 schreef DonJames het volgende:
[..]
Taaltechnisch wel, ja, maar toch: Hij moet een bedrag betalen (de belastingschuld). Hij zegt dit bedrag nooit te hebben ontvangen, en dat dit nu een schuld is van BV aan hem. Als die totale schuld (excl. de "nieuwe" 18k) niet méér is dan de belastingschuld, betekent dit dat hij zijn "loon" ik weet het, het is geen loon wél daadwerkelijk zou hebben ontvangen. Zou de onderneming weel genoeg geld hebben gehad om privé-uitkeringen te doen, maar niet genoeg om de belasting daarover (wat een veel kleiner bedrag is) te betalen?
Een andere mogelijkheid is dat TS zijn onderneming ruisend heeft ingebracht, en dat de 75k ziet op de afrekening.
Ik kan niet meer goed lezen, denk ik.quote:Op donderdag 16 juli 2009 06:48 schreef jaapsh het volgende:
.....Dit bedrag (75.000 euro) is nu omgezet in een lening vanuit mijn holding aan mij prive.
.......
De situatie is nu dat mijn holding een schuld aan mij prive heeft van ruim 90.000 euro. Dit zou ik dus belastingvrij uit de holding mogen ontvangen. ......
Taaltechnisch kan "lening" zowel slaan op een vordering als op een schuld.quote:Op donderdag 16 juli 2009 15:24 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ik kan niet meer goed lezen, denk ik.![]()
Eerst is het een lening vanuit de holding verstrekt aan TS privé.
En daarna is het een schuld die de holding heeft aan TS privé.
Het zal de warmte zijn, maar mis ik iets?
quote:Op donderdag 16 juli 2009 15:24 schreef JumpingJacky het volgende:
Het zal de warmte zijn, maar mis ik iets?
De rosé staat al koud voor vanavondquote:
quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:15 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
De rosé staat al koud voor vanavond
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |