abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71023360
Hallo,

Bij deze een vraag aan eventuele belastinggoeroes die hier rondzweven.

Van 2003-april 2008 had ik met 2 andere collega's een VOF. Begin April 2008 is deze omgezet naar een B.V.
Tijdens de VOF periode (winst moet je zowiezo rekenen als inkomsten en dus IB over betalen lijkt me) hebben wij een aantal fikse aanslagen IB voor de kiezen gekregen. Echter.... dit geld hebben wij nooit ontvangen prive omdat dit er simpelweg (nog) niet was. Dit bedrag (75.000 euro) is nu omgezet in een lening vanuit mijn holding aan mij prive.

Nu krijg ik net een mailtje van mijn accountant dat ik over de voorperiode jan+ feb+ maart 2008 nogmaals 18750.- verplicht als arbeidsvergoeding moet rekenen. In deze 3 maanden was er echter niet genoeg geld en is er 0EUR naar ons prive overgemaakt. Hier moet ik nu wel wederom over dokken!

De situatie is nu dat mijn holding een schuld aan mij prive heeft van ruim 90.000 euro. Dit zou ik dus belastingvrij uit de holding mogen ontvangen. Maar hoe gaat me dat ooit lukken? Ik moet verplicht een minimaal loon ontvangen uit de holding. Ik hou ongeveer 1000 euro per maand over in de holding na het betalen van een (door de bel dienst overeengekomen salaris). van die 1000 euro moet de holding zijn rekeningen nog betalen en mijn pensioen opgebouwd worden.

Ik kan me niet voorstellen dat je in NL belasting betaald over niet ontvangen loon? Weet iemand hoe zoiets kan worden opgelost? Tijdelijke afspraak met bel dienst dat ik een jaar even niets verdien ofzo?
  donderdag 16 juli 2009 @ 06:56:02 #2
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_71023375
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 06:48 schreef jaapsh het volgende:
Hallo,

Van 2003-april 2008 had ik met 2 andere collega's een VOF. Begin April 2008 is deze omgezet naar een B.V.
Tijdens de VOF periode (winst moet je zowiezo rekenen als inkomsten en dus IB over betalen lijkt me) hebben wij een aantal fikse aanslagen IB voor de kiezen gekregen. Echter.... dit geld hebben wij nooit ontvangen prive omdat dit er simpelweg (nog) niet was. Dit bedrag (75.000 euro) is nu omgezet in een lening vanuit mijn holding aan mij prive.
Lijk me wel terrecht (ben geen belasting goeroe)
Maar bedrijf A Leent persoon B geld, Dat zijn inkomsten voor persoon B
Volgens mij maakt het weinig uit of Bedrijf A wel of niet in eigendom is door persoon B.
Beide zijn zelfstandige rechts personen, Maar dit is de BD, die maken er vaak een zooitje van.
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_71023952
quote:
Hallo,

Nu krijg ik net een mailtje van mijn accountant dat ik over de voorperiode jan+ feb+ maart 2008 nogmaals 18750.- verplicht als arbeidsvergoeding moet rekenen. In deze 3 maanden was er echter niet genoeg geld en is er 0EUR naar ons prive overgemaakt. Hier moet ik nu wel wederom over dokken!

De situatie is nu dat mijn holding een schuld aan mij prive heeft van ruim 90.000 euro. Dit zou ik dus belastingvrij uit de holding mogen ontvangen.
Nou ja, de vordering heb je al. De eventuele ontvangst is gewoon een terugbetaling van de schuld, dus om zoiets nou "belastingvrij" te noemen vind ik niet terecht.
quote:
Maar hoe gaat me dat ooit lukken? Ik moet verplicht een minimaal loon ontvangen uit de holding. Ik hou ongeveer 1000 euro per maand over in de holding na het betalen van een (door de bel dienst overeengekomen salaris). van die 1000 euro moet de holding zijn rekeningen nog betalen en mijn pensioen opgebouwd worden.
Méér verdienen. Waarom heb je trouwens de onderneming in een BV ingebracht?
quote:
Ik kan me niet voorstellen dat je in NL belasting betaald over niet ontvangen loon?
Maar dat is wel zo, ik zou ook niet weten waarom niet. Je hebt toch een vordering?
quote:
Weet iemand hoe zoiets kan worden opgelost? Tijdelijke afspraak met bel dienst dat ik een jaar even niets verdien ofzo?
Meer verdienen, minder kosten, noem het maar op.

O ja, nog wat. Betaald de holding rente over de schuld aan jou?
tip: ga eens praten met een belastingadviseur.
pi_71023993
Als je een BV hebt betaal je toch sowieso belasting over een "gebruikelijk inkomen" van 37.000,- euro ofzo?
Of je het nu verdient of niet?

Wat ik verder niet snap is waarom je tijdens die VOF een belastingaanslag hebt gehad over geld wat je niet verdient hebt? Je betaalt alleen belasting over je winst, als er geen winst is betaal je dus ook niks?
pi_71024048
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 08:38 schreef Xcalibur het volgende:
Als je een BV hebt betaal je toch sowieso belasting over een "gebruikelijk inkomen" van 37.000,- euro ofzo?
Of je het nu verdient of niet?

Wat ik verder niet snap is waarom je tijdens die VOF een belastingaanslag hebt gehad over geld wat je niet verdient hebt? Je betaalt alleen belasting over je winst, als er geen winst is betaal je dus ook niks?
Nee, dit gaat over de voorperiode, daar moet de toekomstige DGA zichzelf een zakelijke arbeidsbeloning geven.
pi_71024420
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 08:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, dit gaat over de voorperiode, daar moet de toekomstige DGA zichzelf een zakelijke arbeidsbeloning geven.

Inderdaad. Dit geld is dus niet prive ontvangen, maar ze tellen over 2008 dus wel even zo'n 19000 euro op bij mijn inkomen. + zo'n 5000 euro rente over de schuld. (die ik ook niet heb kunnen uitkeren)

Mijn wens zou zijn dat de schuld niet zou bestaan. Met het huidige tempo kan ik die schuld aan prive pas na zo'n 50 jaar hebben afgelost.... als alles meezit! Terwijl ik nu graag over dat geld zou willen beschikken!

Ik mag toch stellen dat ik de belastingdienst heb lopen voorfinancieren nu? Of ben ik nou gek?

[ Bericht 27% gewijzigd door jaapsh op 16-07-2009 09:15:17 ]
pi_71024709
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 09:06 schreef jaapsh het volgende:

[..]

Inderdaad. Dit geld is dus niet prive ontvangen, maar ze tellen over 2008 dus wel even zo'n 19000 euro op bij mijn inkomen. + zo'n 5000 euro rente over de schuld. (die ik ook niet heb kunnen uitkeren)

Mijn wens zou zijn dat de schuld niet zou bestaan. Met het huidige tempo kan ik die schuld aan prive pas na zo'n 50 jaar hebben afgelost.... als alles meezit! Terwijl ik nu graag over dat geld zou willen beschikken!
Jij verwacht niet dat de BV in 50 jaar méér winst gaat maken dan nu? Was het dan wel zo'n goed idee om je IB-ondernemerschap vaarwel te zeggen? Ik weet dat er meer beweegredenen zijn dan alleen winst/belastingdruk, maar ik vraag me alleen af of hier wel goed over is nagedacht.
quote:
Ik mag toch stellen dat ik de belastingdienst heb lopen voorfinancieren nu? Of ben ik nou gek?
Dat laatste laat ik me niet over uit, maar dat eerste klopt niet. Als ik het goed begrijp, vindt jij dat je pas iets verdiend hebt als het geld op je rekening staat. Dat is niet zo, een vordering heeft net zo goed waarde.
Even een simpel voorbeeldje: Stel, jij leent 10.000 euro van de bank en zet dat op jouw spaarrekening. Ben je nu ineens 10.000 euro rijker, en heeft de bank zojuist 10.000 euro verlies gemaakt?

[ Bericht 1% gewijzigd door DonJames op 16-07-2009 09:40:20 ]
  donderdag 16 juli 2009 @ 09:30:14 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71024847
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 09:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Jij verwacht niet dat de BV in 50 jaar méér winst gaat maken dan nu? Was het dan wel zo'n goed idee om je IB-ondernemerschap vaarwel te zeggen? Ik weet dat er meer beweegredenen zijn dan alleen winst/belastingdruk, maar ik vraag me alleen af of hier wel goed over is nagedacht.
Dit vraag ik me ook af. Zeker omdat de rente vaan de vordering die jij op je BV hebt ook nog eens belast is in box 1 terwijl deze rente alleen maar wordt bijgeschreven en niet werkelijk wordt betaald.

Misschien is het handig om aan te geven wat de reden is geweest om de VOF in te brengen in een BV.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_71024990
Waarom maak je geen afspraak met je accountant en vraag je om duidelijke uitleg? Je betaalt hem genoeg, dus hij kan best even de tijd nemen om het werk wat ie voor je gedaan heeft, duidelijk aan je uit te leggen.
pi_71025500
Ik lees even mee, want volgens mij heeft TS een aantal foute adviezen gehad van zijn boekhouder/accountant/....
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:09:44 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_71025719
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:02 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik lees even mee, want volgens mij heeft TS een aantal foute adviezen gehad van zijn boekhouder/accountant/....
of de keninis van een neefje van de buurvrouw haar kutzwager.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:10:51 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71025746
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:02 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik wacht vol spanning op de toelichting van TS. Hoe kan het dat hij voor 75k aan aanslagen heeft gemaakt terwijl er geen geld is (verdiend)?
Is dat geld allemaal geïnvesteerd in de onderneming?
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:11:20 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71025754
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:09 schreef sanger het volgende:

[..]

of de keninis van een neefje van de buurvrouw haar kutzwager.
Ahh, jij kent hem ook?
pi_71026159
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik wacht vol spanning op de toelichting van TS. Hoe kan het dat hij voor 75k aan aanslagen heeft gemaakt terwijl er geen geld is (verdiend)?
Is dat geld allemaal geïnvesteerd in de onderneming?
Het geld moet verdiend zijn, want anders volgen er geen aanslagen IB. Dus 75k in 5 jaar is een bruto resultaat van ruim 175k in 5 jaar. Het lijkt me sterk dat dat geld allemaal is geïnvesteerd, zeker als dit 1/3 is (want er waren 3 vennoten). Dus inderdaad, waar is al dat geld gebleven?
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:30:39 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71026346
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:25 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Het geld moet verdiend zijn, want anders volgen er geen aanslagen IB. Dus 75k in 5 jaar is een bruto resultaat van ruim 175k in 5 jaar. Het lijkt me sterk dat dat geld allemaal is geïnvesteerd, zeker als dit 1/3 is (want er waren 3 vennoten). Dus inderdaad, waar is al dat geld gebleven?
Juist, jij snapt het (ook niet).

Tenzij de administratie een puinhoop was, er geen aangiften zijn gedaan en de fiscus derhalve ambtshalve aanslagen heeft opgelegd waartegen geen bezwaar is gemaakt omdat er toch niets te produceren viel. En om het hoofdstuk VOF maar af te sluiten is besloten een BV op te richten en daar in door te gaan.
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:42:41 #16
65960 sanger
pi_71026766
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ahh, jij kent hem ook?
Uiteraard
pi_71027235
Ik lees nergens dat die 75k belasting betreft, volgens mij is dit gewoon zijn deel van de VOF-winst. Blijft de vraag natuurlijk open waar dit geld is gebleven.
De rest (18.750) is fictief en is er dus niet in dit geval.
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:23:13 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71028037
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:58 schreef DonJames het volgende:
Ik lees nergens dat die 75k belasting betreft, volgens mij is dit gewoon zijn deel van de VOF-winst. Blijft de vraag natuurlijk open waar dit geld is gebleven.
De rest (18.750) is fictief en is er dus niet in dit geval.
Taaltechnisch lees ik het wel zo.
quote:
...een aantal fikse aanslagen IB voor de kiezen gekregen. Echter.... dit geld hebben wij nooit ontvangen prive omdat dit er simpelweg (nog) niet was. Dit bedrag (75.000 euro) is nu...
M.i. verwijst dit bedrag (75.000 euro) naar een aantal fikse aanslagen IB.
pi_71028550
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Taaltechnisch lees ik het wel zo.
Taaltechnisch wel, ja, maar toch: Hij moet een bedrag betalen (de belastingschuld). Hij zegt dit bedrag nooit te hebben ontvangen, en dat dit nu een schuld is van BV aan hem. Als die totale schuld (excl. de "nieuwe" 18k) niet méér is dan de belastingschuld, betekent dit dat hij zijn "loon" ik weet het, het is geen loon wél daadwerkelijk zou hebben ontvangen. Zou de onderneming weel genoeg geld hebben gehad om privé-uitkeringen te doen, maar niet genoeg om de belasting daarover (wat een veel kleiner bedrag is) te betalen?

Een andere mogelijkheid is dat TS zijn onderneming ruisend heeft ingebracht, en dat de 75k ziet op de afrekening.
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:59:27 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71029030
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:41 schreef DonJames het volgende:

[..]

Taaltechnisch wel, ja, maar toch: Hij moet een bedrag betalen (de belastingschuld). Hij zegt dit bedrag nooit te hebben ontvangen, en dat dit nu een schuld is van BV aan hem. Als die totale schuld (excl. de "nieuwe" 18k) niet méér is dan de belastingschuld, betekent dit dat hij zijn "loon" ik weet het, het is geen loon wél daadwerkelijk zou hebben ontvangen. Zou de onderneming weel genoeg geld hebben gehad om privé-uitkeringen te doen, maar niet genoeg om de belasting daarover (wat een veel kleiner bedrag is) te betalen?

Een andere mogelijkheid is dat TS zijn onderneming ruisend heeft ingebracht, en dat de 75k ziet op de afrekening.
Ik snap je redenering. Maar zoals wel vaker met dit soort topics: het is aan TS om opheldering te verschaffen zodat we niet hoeven blijven gissen wat ie nu werkelijk bedoelt en wat er is gebeurd.

Mijn voorstel: even afwachten tot TS weer in het topic verschijnt en antwoord op de vragen geeft.
pi_71035681
quote:
.....Dit bedrag (75.000 euro) is nu omgezet in een lening vanuit mijn holding aan mij prive.
.......

De situatie is nu dat mijn holding een schuld aan mij prive heeft van ruim 90.000 euro. Dit zou ik dus belastingvrij uit de holding mogen ontvangen. ......
Ik kan niet meer goed lezen, denk ik.
Eerst is het een lening vanuit de holding verstrekt aan TS privé.
En daarna is het een schuld die de holding heeft aan TS privé.

Het zal de warmte zijn, maar mis ik iets?
pi_71036173
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 15:24 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ik kan niet meer goed lezen, denk ik.
Eerst is het een lening vanuit de holding verstrekt aan TS privé.
En daarna is het een schuld die de holding heeft aan TS privé.

Taaltechnisch kan "lening" zowel slaan op een vordering als op een schuld.
pi_71037169
Vandaar dat we vroeger ook zoiets hadden als lening u/g en lening o/g.

Voor de rest neem ik het voorstel van MaW graag aan
  donderdag 16 juli 2009 @ 16:08:44 #24
65960 sanger
pi_71037259
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 15:24 schreef JumpingJacky het volgende:
Het vocht uit de SC
pi_71037479
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:08 schreef sanger het volgende:

[..]

Het vocht uit de SC
De rosé staat al koud voor vanavond
  donderdag 16 juli 2009 @ 16:30:43 #26
65960 sanger
pi_71038002
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:15 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

De rosé staat al koud voor vanavond
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')