abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:39:22 #1
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_71011103
Het begint me steeds meer op te vallen en te irriteren dat men te pas en te onpas "het feit dat" gebruikt. Vooral als men gewoon een mening geeft. Waar komt dit vandaan of was het nog niemand echt opgevallen?
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:41:23 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71011174
Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van het te onpas gebruiken hiervan.

Iets presenteren als een feit terwijl het dat niet is, zou een drogreden kunnen zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_71011551
Het feit dat de TS een zeikerd is leidt ertoe dat dit topic wordt geopend.
gr gr
  woensdag 15 juli 2009 @ 20:01:24 #4
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_71011730
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:55 schreef Quyxz_ het volgende:
Het feit dat de TS een zeikerd is leidt ertoe dat dit topic wordt geopend.
Nou gelijk een goed voorbeeld, ik zie het vooral op tv dat mensen hun mening op deze manier presenteren als een feit.
  woensdag 15 juli 2009 @ 20:07:12 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71011888
Het is inderdaad een stoplap die momenteel populair is. Soms heb je van die dingen die aanspreken. Net zoals ‘een stukje’.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71012340
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:41 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van het te onpas gebruiken hiervan.

Iets presenteren als een feit terwijl het dat niet is, zou een drogreden kunnen zijn.
Soms merk je dat mensen het inderdaad gebruiken voor iets wat in het ongewisse is. Maar dat is vaak niet uit kwaaiigheid, maar omdat ze niet beseffen dat 'dat' volstaat. Zodra ik een voorbeeld tegenkom, post ik het!
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:13:50 #7
235428 di0r1
foto_van_mij.jpg .exe
pi_71013956
In ieder geval beter dan 'weet je', weet je.
Sterk Topic || Lekker nummertje
"Als oprecht democraat eerbiedig ik iedere mening: het is immers het goed recht van mijn buurman om ongelijk te hebben."- Jan Greshoff
pi_71014311
"Het feit dat" slaat op een bepaald feit/gegeven, namelijk dat iedereen "het feit dat" zegt. Volgens mij is er geen kortere, effectievere formulering mogelijk dan "het feit dat" en het is ook correct Nederlands. Ik zie het probleem dus niet. In sommige gevallen kun je "het feit" gewoon weglaten, maar neem nou de onderstaande zinnen, die ik op Google vond:

Ik heb sterke twijfels over het feit dat een halfvolle koelkast meer zou verbruiken dan een volle.

Vragen van de leden Atsma en Aasted-Madsen-van Stiphout (beiden CDA) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het feit dat 66% van de consumenten niets meer snapt van alle verschillende keurmerken op levensmiddelen.

Hoe zou je het in deze voorbeelden anders willen formuleren in één zin?
pi_71014387
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:22 schreef Wouter1989 het volgende:
Soms merk je dat mensen het inderdaad gebruiken voor iets wat in het ongewisse is. Maar dat is vaak niet uit kwaaiigheid, maar omdat ze niet beseffen dat 'dat' volstaat. Zodra ik een voorbeeld tegenkom, post ik het!
Het feit dat je Belg bent, kun je niet helpen.
Het feit dat je nu nog steeds koorts hebt, is zorgwekkend.
In zulke zinnen is "het feit" overbodig. Het voegt feitelijk niks toe...
pi_71014528
Dank je isogram, je hebt me een perfect voorbeeld gegeven.

'Ik heb sterke twijfels over het feit dat...'

Dat is dus geen feit. Dat kan korter én beter geformuleerd worden met alleen 'dat'.

Waar slaan je opmerkingen over mijn vermeende nationaliteit en koorts op?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')