abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71004198
Hallo,

Ik ga volgend jaar beginnen met de studie Nederlandse taal en cultuur in Leiden. Ik heb vorige week de boekenlijst binnengekregen, maar ik heb er nog wat vragen over voordat ik deze terugstuur.
Sommige boeken zijn verplicht en andere worden aangeraden, omdat je ze bijv. moet lezen voor een tentamen. Kan je de aangerade boeken dan niet net zo goed lenen in de bibiliotheek of zijn de boeken wel echt nodig en kan je ze maar beter bestellen?
En mijn tweede vraag: Is het het beste om ze gewoon via de studievereniging (NNP) te bestellen of kan je ze beter gewoon tweedehands bij bijv. de Slegte halen?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

snorie
  woensdag 15 juli 2009 @ 16:44:36 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71005541
Ik heb geen ervaring met Nederlandse taal en cultuur per se, maar op basis van m'n eigen ervaringen zijn aangeraden boeken meestal verre van noodzakelijk. Een docent die vindt dat je het boek moet lezen, moet het gewoon verplichten.

Bij de Slegte halen, of van anderen kopen kan natuurlijk, maar vergewis je er wel van dat het dezelfde druk is, of anders een druk die niet veranderd is! Bij studieboeken is een nieuwe druk vaak een bijgewerkte druk: extra opgaven, soms een extra hoofdstuk, extra materiaal, en het kan heel irritant zijn om de hele tijd bladzijdenummers te moeten corrigeren, of bepaalde stukken te moeten kopiėren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 15 juli 2009 @ 16:54:49 #3
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71005982
Wat Iblis zegt.

Ik heb zelf Nederlandse taal en cultuur gestudeerd in Groningen en ik heb eigenlijk alles gedaan: eerste jaar alles via de studievereniging, mijn boeken voor historische letterkunde heb ik bij antiquariaten en nnbh.com gekocht. Bepaalde boeken staan ook op DBNL.com en als ze niet al te dik zijn kun je ze ook kopiėren. Zou iig niet meteen alles gaan kopen, maar even afwachten wat je echt nodig hebt.
Niet meer actief op Fok!
pi_71007566
Bedankt voor de antwoorden!

Ik denk dat ik alle verplicht gestelde boeken gewoon via mijn studievereniging bestel en de boeken die aangeraden worden pas bestel wanneer ze echt noodzakelijk blijken te zijn. De meeste van deze boeken zijn romans en die zou je natuurlijk prima bij de bibliotheek kunnen lenen of anders tweedehands op marktplaats.

Viking84: Heb jij het eerste jaar alles besteld, dus ook diegene die aangeraden werden?
pi_71007808
Ik heb Nederlands gestudeerd en praktisch nooit een boek hoeven kopen. Alles was bij mijn plaatselijke bibliotheekje te leen. (Misschien was de verkrijgbaarheid van die boeken bij dat biebje nog wel beter dan bij de UB, omdat daar įlle studenten hun boeken vandaan probeerden te halen. Een tip! Lid worden van de plaatselijke bieb!)
  woensdag 15 juli 2009 @ 17:48:06 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71007838
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 17:39 schreef snorie het volgende:
Bedankt voor de antwoorden!

Ik denk dat ik alle verplicht gestelde boeken gewoon via mijn studievereniging bestel en de boeken die aangeraden worden pas bestel wanneer ze echt noodzakelijk blijken te zijn. De meeste van deze boeken zijn romans en die zou je natuurlijk prima bij de bibliotheek kunnen lenen of anders tweedehands op marktplaats.

Viking84: Heb jij het eerste jaar alles besteld, dus ook diegene die aangeraden werden?
Volgens mij werd er op mijn lijst geen onderscheid gemaakt tussen verplichte boeken en aangeraden boeken .
Denk er overigens wel aan dat veel studenten zo redeneren als jij. Veel romans waren uitgeleend bij de bieb op het moment dat ik ze lenen wilde .
Niet meer actief op Fok!
pi_71008044
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 17:48 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Volgens mij werd er op mijn lijst geen onderscheid gemaakt tussen verplichte boeken en aangeraden boeken .
Denk er overigens wel aan dat veel studenten zo redeneren als jij. Veel romans waren uitgeleend bij de bieb op het moment dat ik ze lenen wilde .
Yup. Vandaar dus mijn bibliotheektip!
pi_71008320
Ik woon in 's-Gravenzande en ben daar lid van de bibliotheek, dus dat is inderdaad een goede optie. Ik denk niet dat alle studenten Nederlands in 's-Gravenzande wonen, dus de boeken zullen er op dat moment nog wel zijn:p.
Ik zou natuurlijk alle boeken kunnen bestellen maar als je de verplichte boeken neemt zit je rond de 20 en anders op 50. Boeken als De Avonden en de Metsiers staan ook op de lijst onder aangeraden en volgens mij zijn die in iedere bieb wel te vinden.
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:19:22 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71010508
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 18:03 schreef snorie het volgende:
Boeken als De Avonden
Dat mag ik toch hopen! Voor een studie Nederlandse taal & cultuur…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:20:53 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71010552
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:19 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat mag ik toch hopen! Voor een studie Nederlandse taal & cultuur…
Hebben wij niet hoeven lezen .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:21:26 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71010573
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:20 schreef Viking84 het volgende:
Hebben wij niet hoeven lezen .
Ik neem aan dat je het wel vrijwillig hebt gelezen?
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:22:48 #12
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71010616
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:21 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja op de middelbare school al .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:29:55 #13
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71010809
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:22 schreef Viking84 het volgende:
Ja op de middelbare school al .
Gelukkig.
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:31:00 #14
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_71010838
Ik studeer het in Utrecht en ik schaf meestal de verplichte boeken gewoon aan (die ook wel in bibliotheken te vinden zijn, soms) en de aangeraden boeken bekijk ik tijdens het vak of ik ze wel nodig heb, mocht het zo zijn dan beslis ik dan of ze het waard zijn te kopen of te lenen.

De Avonden verplicht gelezen. Maar ik ben er absoluut geen fan van .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_71010843
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:21 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik heb het als 14-jarige verplicht gelezen op de middelbare school... Laat ik het zo zeggen: ik snap niet waarom ze bepaalde boeken verplichten op zo'n jonge leeftijd. Toen ik het later herlas, leek ik een heel ander boek voor me te hebben.

Der Prozess op mijn 15e en Macbeth op mijn 14e waren ook al niet zo'n succes.
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:37:07 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71011024
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:31 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb het als 14-jarige verplicht gelezen op de middelbare school... Laat ik het zo zeggen: ik snap niet waarom ze bepaalde boeken verplichten op zo'n jonge leeftijd. Toen ik het later herlas, leek ik een heel ander boek voor me te hebben.

Der Prozess op mijn 15e en Macbeth op mijn 14e waren ook al niet zo'n succes.
Mja, dat had ik wel een beetje met m'n eerste kennismaking met Couperus, later vond ik dat echter toch wel erg mooi. Maar goed, daar doe je Nederlandse taal & cultuur voor denk ik dan, om dat toch een beetje te kunnen waarderen.
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:41:55 #17
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_71011197
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Mja, dat had ik wel een beetje met m'n eerste kennismaking met Couperus, later vond ik dat echter toch wel erg mooi. Maar goed, daar doe je Nederlandse taal & cultuur voor denk ik dan, om dat toch een beetje te kunnen waarderen.
, ik heb me juist door een Couperus heen moeten worstelen een paar weken terug. Het heeft me niet geleerd het heel erg te waarderen.
Hoogachtend,
Erik.
pi_71011243
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:41 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

, ik heb me juist door een Couperus heen moeten worstelen een paar weken terug. Het heeft me niet geleerd het heel erg te waarderen.
Welke titel?
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:44:58 #19
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71011286
Ik heb meerdere boeken van Couperus gelezen. Van oude menschen, maar ook De berg van licht, Majesteit en Wereldvrede (de titels van de laatste twee zijn alleen al prachtig ), maar Van oude menschen blijft toch wel mijn favoriet .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:46:34 #20
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_71011328
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:44 schreef Viking84 het volgende:
Van oude menschen blijft toch wel mijn favoriet .
Die moest ik. En ik vond het de hel.

Al ligt dat misschien ook aan het feit dat ik me gehaast en gestresst voelde toen ik het las
Hoogachtend,
Erik.
pi_71011639
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:46 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Die moest ik. En ik vond het de hel.

Al ligt dat misschien ook aan het feit dat ik me gehaast en gestresst voelde toen ik het las
Dat boek kon mij ook niet bekoren. Ik viel steeds na anderhalve bladzijde in slaap, zelfs als ik het midden op de dag probeerde te lezen.

TS, er zijn hier nog mensen die Van oude mensen... rond hebben slingeren, mocht je die nodig hebben.
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:59:40 #22
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_71011668
(Die had ik dan weer van de bieb)
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 15 juli 2009 @ 20:06:09 #23
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71011863
Ik heb mijn exemplaar tegen verzendkosten gekregen van iemand op Marktplaats toen ik zei dat ik Nederlands studeerde, want zijn dochter had ook Nederlands gestudeerd.
Niet meer actief op Fok!
pi_72060997
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:58 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Dat boek kon mij ook niet bekoren. Ik viel steeds na anderhalve bladzijde in slaap, zelfs als ik het midden op de dag probeerde te lezen.

TS, er zijn hier nog mensen die Van oude mensen... rond hebben slingeren, mocht je die nodig hebben.
Oh god, daar heb ik mijn eindexamenverslag over gemaakt, over dat boek. Ik heb het nooit gelezen.

Sorry voor de schop, maar ik ben benieuwd naar de titels (wat betreft de studieboeken) die op de boekenlijst van de studie Nederlands staan. Dus als iemand mij hierover in zou kunnen lichten zou ik dat zeer op prijs stellen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:34:59 #25
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72063279
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 00:38 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Oh god, daar heb ik mijn eindexamenverslag over gemaakt, over dat boek. Ik heb het nooit gelezen.

Sorry voor de schop, maar ik ben benieuwd naar de titels (wat betreft de studieboeken) die op de boekenlijst van de studie Nederlands staan. Dus als iemand mij hierover in zou kunnen lichten zou ik dat zeer op prijs stellen.
Het zal per universiteit en per jaar verschillen (ze wisselen nog wel eens wat af), maar zo uit mijn hoofd kan ik iig de volgende titels noemen:

Middeleeuwen:

- Karel ende Elegast
- Vanden vos Reynaerde
- Hadewijch
- Ruusbroec
- Beatrijs
- De burggravin van Verghi
- bloemlezingen van het werk van van Rederijkerskamers

17e / 18e eeuw:

- Het wederzijds huwelijksbedrog
- Houwelijk - Jacob Cats
- Mijn Jeugd - Constantijn Huygens
- Zeestraet - Constantijn Huygens
- Granida - PC Hooft
- Het land in brieven
- ook nu weer dichtwerk, uit de bundel die Gerrit Komrij heeft samengesteld

Moderne tijd:

- Het land van herkomst - E. du Perron
- Van oude menschen - Couperus
- Lucebert, Paul van Ostaijen, Willem Kloos
- Abessijnse Kronieken - Moses Isegawa
- Max Havelaar (deze weet ik niet zeker)
- Camera Obscura (weet ik ook niet zeker)

Edit: volgens mij zijn de lijsten voor middeleeuwse en 17e/18e eeuwse literatuur wel grofweg hetzelfde, maar wat moderne letterkunde niet. Tegenwoordig heb je ook veel meer keus en het hangt maar net af van wat de professor als klassiekers beschouwt .
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')